Vraag

• SHL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-07-2022
Beste tweakers,

Alvast bedankt dat jullie de tijd willen nemen om mijn post te lezen. Ik ga binnenkort verhuizen en dan heb ik een eigen werk/gamekamer waarvoor ik een nieuwe game-pc wil bouwen. Ik speel nu regelmatig games op een laptop uit 2014 en dat loopt allemaal niet zo lekker.

Dit wordt de eerste keer dat ik zelf een PC ga bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het systeem zou ik graag games op 1080p resolutie willen spelen met medium/ultra settings. De games die ik veel speel zijn niet de aller nieuwste: Onder andere Path of Exile, World of Warcraft en Diablo2 Resurrected. Maar misschien komt dat ook mede doordat ik geen systeem heb waar ik goed op kan gamen ;).

Ik heb een Radeon RX 6500 XT videokaart voor een oké prijs weten te bemachtigen en wil daar omheen een (budget) systeem bouwen dat nog even mee kan. Ik hoop het systeem zo te maken dat ik op de langere termijn evt. Componenten (bijv. de videokaart) in het systeem kan veranderen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Door de verhuizing heb ik helaas niet het grootste budget maar ik zou graag rond de 700 euro willen uitgeven voor de onderdelen, excl GPU.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Gigabyte Radeon RX 6500 XT

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6500 XT GAMING OC 4G€ 399,-€ 399,-
Totaal€ 399,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle onderdelen, met uitzondering van een GPU. Lijstje staat onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Ik zou voor een optimale kwaliteit/prijs verhouding willen gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dat het systeem lang meegaat en makkelijk is te upgraden. Daarnaast heb ik een wat duurdere kast gekozen met een doorzichtig zijpaneel omdat ik het wel leuk vind om de hardware in actie te kunnen zien. Ik vind het wel mooi om wat subtiele RBG te hebben. Voor nu heb ik alleen RBG geheugenbankjes gekozen, maar uiteindelijk ben ik van plan om wat extra (RBG) fans toe te voegen aan de kast. Dat is misschien nog wat om in het achterhoofd te houden bij de keuze van het moederbord/voeding?

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op onderstaande lijst. Ik heb BBGs, reviews en andere posts hier op het forum bestudeerd en heb de componenten die vaak worden aanbevolen bekeken. Ik ben zo tot de kast-SSD en voeding in onderstaande lijst gekomen. Ik denk dat het wel het beste is om voor een 12th gen Intel processor te gaan om te zorgen dat de kern van het systeem zo lang mogelijk mee gaat. Ik vind het lastig om een goede combinatie van CPU-moederbord-RAM te maken die hopelijk jaren mee kan en toch betaalbaar is. Daar hoop ik graag wat input voor te krijgen.

Het lijstje:

1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B660 Pro RS€ 119,95€ 119,95
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6500 XT GAMING OC 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
1ProcessorkoelingScythe LGA1700 Mounting Kit€ 8,03€ 8,03
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 76,90€ 76,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 674,48

Beste antwoord (via SHL op 11-02-2022 22:03)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 12:05

belgianmadcow

enthousiast

Met je gekozen CPU+GPU kan je nu vooruit, maar ook een GPU-upgrade binnen paar jaar gaat nog lukken omdat de CPU overschot heeft ten opzichte van de vrij bescheiden GPU, dus je zit wel even goed denk ik.
maar uiteindelijk ben ik van plan om wat extra (RBG) fans toe te voegen aan de kast. Dat is misschien nog wat om in het achterhoofd te houden bij de keuze van het moederbord/voeding?
Voor de voeding maakt dat niet (slechts marginaal) uit, voor het moederbord wel. Als je RGB (of aRGB) fans wil gaan aansturen met software zoals Mystic Light / Fusion / Aura, heb je daar ook de aansluitingen (headers) voor nodig. Heeft je huidige moederbordkeuze niet, zou je dus kunnen meenemen in je overweging. Je kan er op filteren onder kopje "RGB" bij zoeken in pricewatch.
Zo kom je bv pricewatch: Gigabyte B660 GAMING X DDR4 tegen met 2 aRGB-headers en 2 RGB-headers, die heeft ook een geïntegreerd I/O-shield, dat bouwt handig.

Kast is iets moeilijk, en misschien ben je helemaal verknocht aan je keuze, maar met pricewatch: Cooler Master MasterBox MB311L ARGB (met ARGB controller) ben je goedkoper af en heb je al twee aRGB-fans. Wel een mATX-bord kiezen dan want ook n mATX-kast :)
Aangezien er ook een splitter bij de case zit, kan je een derde fan achter plaatsen, in de reviews wordt gesuggereerd pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB, 120mm
Ik dénk dat als je de controller hebt, je geen aRGB-headers op moederbord nodig hebt. Je gaat dan niet de moederbordsoftware zoals Fusion gebruiken om de kleur te sturen, de controller doet dat.
Als je dat wél wil (om erg te kunnen spelen met licht) is het zaak van de versie zonder controller te nemen en een moederbord mét aRGB-header(s). Hoe meer headers, hoe meer spelen..je kan met 1 header wel meerdere fans aansturen door splitter(s) te gebruiken maar alle fans ed doen dan wel hetzelfde qua kleur.

lange blabla terzijde: "RGB" en "budget" zijn geen vrienden ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Met je gekozen CPU+GPU kan je nu vooruit, maar ook een GPU-upgrade binnen paar jaar gaat nog lukken omdat de CPU overschot heeft ten opzichte van de vrij bescheiden GPU, dus je zit wel even goed denk ik.
maar uiteindelijk ben ik van plan om wat extra (RBG) fans toe te voegen aan de kast. Dat is misschien nog wat om in het achterhoofd te houden bij de keuze van het moederbord/voeding?
Voor de voeding maakt dat niet (slechts marginaal) uit, voor het moederbord wel. Als je RGB (of aRGB) fans wil gaan aansturen met software zoals Mystic Light / Fusion / Aura, heb je daar ook de aansluitingen (headers) voor nodig. Heeft je huidige moederbordkeuze niet, zou je dus kunnen meenemen in je overweging. Je kan er op filteren onder kopje "RGB" bij zoeken in pricewatch.
Zo kom je bv pricewatch: Gigabyte B660 GAMING X DDR4 tegen met 2 aRGB-headers en 2 RGB-headers, die heeft ook een geïntegreerd I/O-shield, dat bouwt handig.

Kast is iets moeilijk, en misschien ben je helemaal verknocht aan je keuze, maar met pricewatch: Cooler Master MasterBox MB311L ARGB (met ARGB controller) ben je goedkoper af en heb je al twee aRGB-fans. Wel een mATX-bord kiezen dan want ook n mATX-kast :)
Aangezien er ook een splitter bij de case zit, kan je een derde fan achter plaatsen, in de reviews wordt gesuggereerd pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120R ARGB, 120mm
Ik dénk dat als je de controller hebt, je geen aRGB-headers op moederbord nodig hebt. Je gaat dan niet de moederbordsoftware zoals Fusion gebruiken om de kleur te sturen, de controller doet dat.
Als je dat wél wil (om erg te kunnen spelen met licht) is het zaak van de versie zonder controller te nemen en een moederbord mét aRGB-header(s). Hoe meer headers, hoe meer spelen..je kan met 1 header wel meerdere fans aansturen door splitter(s) te gebruiken maar alle fans ed doen dan wel hetzelfde qua kleur.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Wat voor monitor word het?

Zeker met bv een 144hz monitor 3600mhz ram nemen.

[Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 06-02-2022 23:17]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:29
freaky35 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:16:
Waarom? Je gaat het verschil niet merken, behalve in je portemonnee.
3200MHz CL16 is prima. Zie hier.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-02 14:16
Ziet er netjes uit hoor. Wordt lastig om hier nog meer bang for back uit te persen.

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B zou sneller zijn tegen dezelfde prijs, alleen mis je dan de rbg. Performance-wise maakt het inderdaad niet heel veel uit.

Bouwt computers @ Danmetic

• SHL
belgianmadcow schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:09:

[...]

Dank voor de gedetailleerde uitleg belgianmadcow! Hoe de RBG-connectors moeten worden aangesloten en worden aangestuurd is me nu een heel stuk duidelijker. Ik denk dat ik voor het moederbord ga dat jij voorstelt. Over de kast denk ik nog even na.
freaky35 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:16:
Wat voor monitor word het?

Op het moment nog een niet-144hz monitor. Staat wel op de planning om aan te schaffen. Zou dan zoiets kunnen? Het is dan wel C18 ipv C16. Dat is de hoogte van het bankje als ik mij niet vergis? En dat kan dan weer problemen geven met het koelingsblok? Hoe kan ik nakijken of de memory-koeler combi passen?

1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 79,-€ 79,-
Totaal€ 79,-
DanDGT schreef op maandag 7 februari 2022 @ 01:10:
Ziet er netjes uit hoor. Wordt lastig om hier nog meer bang for back uit te persen.

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B zou sneller zijn tegen dezelfde prijs, alleen mis je dan de rbg. Performance-wise maakt het inderdaad niet heel veel uit.
Thanks Dan, dat is ook goed om te horen! :)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Dan de 3200mhz set, lagere timings is sowieso belangrijker als clock snelheid.

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:17
Prima build! Ik zou alleen de cpu koeler een andere nemen. De scythe mugen 5 pcgh is ook goed geprijsd en stukken stiller.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Het is dan wel C18 ipv C16. Dat is de hoogte van het bankje als ik mij niet vergis? En dat kan dan weer problemen geven met het koelingsblok? Hoe kan ik nakijken of de memory-koeler combi passen?
Nope, C18 en C16 gaat over de latency - zeg maar de reactiesnelheid van RAM. Sneller RAM (3600 Mhz) dat trager (C18) reageert is niet overall sneller dan trager (3200 Mhz) RAM dat sneller (C16) reageert ;-)

Hoogte van RAM-modules is echter wél een punt. Die hoogte staat soms bij de kenmerken hier op tweakers. Van degene die je koos vind ik de hoogte nergens terug, ook niet bij Corsair zelf... :?
Of een bepaalde module niet in de weg zit van je koeler is afhankelijk van koeler, module én moederbord. Dat is dus geen gemakkelijke vraag. Als er iemand de perfecte manier weet om ze te beantwoorden, ik ben benieuwd! Misschien is er een "bouw"-site die je waarschuwt bij conflicten?

Zelf zocht ik het op door foto's te zoeken van zo'n combinatie, maar met deze heel nieuwe moederborden en socket 1700-koelers/adapters is dat misschien moeilijk. Bovendien is het bij moederborden met 4 RAM-slots zo dat je bijna altijd slots 2 en 4 vanaf de CPU gezien dient te gebruiken als je twee slots gebruikt - dus dat het eerste slot dan onbruikbaar wordt door een eventuele koeler is geen drama (als je geen RAM wil upgraden via extra modules later).

Het is wel zo dat vele koelers een asymetrisch ontwerp hebben, speciaal om dit probleem te vermijden. Het is meestal ook pas een issue met de hele grote koelers.

[Voor 10% gewijzigd door belgianmadcow op 07-02-2022 18:17. Reden: slots 2 en 4 :-)]

• SHL
belgianmadcow schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Nope, C18 en C16 gaat over de latency - zeg maar de reactiesnelheid van RAM. Sneller RAM (3600 Mhz) dat trager (C18) reageert is niet overall sneller dan trager (3200 Mhz) RAM dat sneller (C16) reageert ;-)

Hoogte van RAM-modules is echter wél een punt. Die hoogte staat soms bij de kenmerken hier op tweakers. Van degene die je koos vind ik de hoogte nergens terug, ook niet bij Corsair zelf... :?
Of een bepaalde module niet in de weg zit van je koeler is afhankelijk van koeler, module én moederbord. Dat is dus geen gemakkelijke vraag. Als er iemand de perfecte manier weet om ze te beantwoorden, ik ben benieuwd! Misschien is er een "bouw"-site die je waarschuwt bij conflicten?

Zelf zocht ik het op door foto's te zoeken van zo'n combinatie, maar met deze heel nieuwe moederborden en socket 1700-koelers/adapters is dat misschien moeilijk. Bovendien is het bij moederborden met 4 RAM-slots zo dat je bijna altijd slots 2 en 4 vanaf de CPU gezien dient te gebruiken als je twee slots gebruikt - dus dat het eerste slot dan onbruikbaar wordt door een eventuele koeler is geen drama (als je geen RAM wil upgraden via extra modules later).

Het is wel zo dat vele koelers een asymetrisch ontwerp hebben, speciaal om dit probleem te vermijden. Het is meestal ook pas een issue met de hele grote koelers.
Hehe, dan zat ik er goed naast :+ . Wederom thanks voor de goede info!
Sokucho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:36:
Prima build! Ik zou alleen de cpu koeler een andere nemen. De scythe mugen 5 pcgh is ook goed geprijsd en stukken stiller.
Goede suggestie! Ik ben nu wat meer over die koeler aan het lezen. Voor 15E meer is het zeker een goede upgrade. Ik denk dat ik je advies opvolg!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

i3-12100F past prima bij een 6500XT

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
SHL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:

1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 79,-€ 79,-
Totaal€ 79,-
Dat RAM is geoptimaliseerd voor AMD Ryzen en wil soms niet erg lekker werken met Alder Lake. Neem pricewatch: Patriot Memory Viper RGB PVR416G360C8K, pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2D3600C18 of pricewatch: Corsair Vengeance RGB RS CMG16GX4M2D3600C18
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee