Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sero
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 23:53
Dag Tweakers,

Omdat we nog midden in een verbouwing zitten en om praktische redenen er maar 1 geaard stopcontact beschikbaar is waar de koelkast en vriezer nu staan zit ik met een dilemma.
Beide handleidingen van de koelkast (Hisense RL423N4CW2 ) en vriezer (Bosch GSN58DWDV) geven aan dat de apparaten niet mogen worden aangesloten op een verlengkabel of gedeeld mogen worden met andere apparaten middels meervoudige stopcontacten.

N.m.i. is de beste oplossing voor ons om er een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging te gebruiken, maar dit wordt dus afgeraden door de fabrikanten. Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn en of jullie wellicht een oplossing weten voor ons. Eventuele aanbevelingen voor producten zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

Sero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 22:15

JdM

Humbled

Wat is de gezamenlijke aansluitwaarde? Wat kan de stekkerdoos hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Dit lijkt me echt geen enkel probleem als je een kwalitatief goeie stekkerdoos gebruikt. Geen Ali ding maar zo’n Gamma geaarde stekkerdoos van 3500watt is al prima.

Het zou mij verbazen als de aansluitwaarde van beide apparaten opgeteld boven de 700 watt uitkomt.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 06-02-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sero
Aansluitwaarde vriezer: 120 W
Aansluitwaarde koelkast: Onbekend (kan het nergens terugvinden)

Wat betreft stekkerdoos heb ik nog geen één zelf gekozen, hier kwam ik zelf op uit:
https://www.kabelshop.nl/...7CYkAFnIf5L0aApErEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-05 18:07
Ik zie het fundamentele verschil niet tussen een nieuwe dedicated wandcontactdoos (die je aansluit op een bestaande groep) of een degelijk verlengsnoer (wat dan ook is aangesloten op dezelfde groep.). Ik ben daarom vooral benieuwd waarom die opmerking over een 'eigen' stopcontact uberhaupt in die handleidingen staat. Ik verwacht dat dat met name is om mensen te behoeden voor brand wanneer ze gebruik maken van witmerk-verlengsnoertjes met flinterdunne kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Neem een stekkerdoos zonder lampje/schakelaar, scheelt weer sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sero
RonnnL ik vermoed vooral dat het meer ter voorkoming is dat ze aansprakelijk worden gesteld voor het handelen van onbekwame personen. Maar nu ben ik zelf ook niet bekwaam om er een conclusie aan te ontleden omdat ik er simpelweg te weinig verstand van heb en dus niet in staat ben het risico ervan in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou het zelfs nog wel aandurven met een splitter, die dingen verbruiken niks.

https://www.allekabels.nl...xO_I05oKaMsUaAkhjEALw_wcB

Mijn oven heeft een aansluitwaarde van 3000watt en zelfs die zit al jaren probleemloos op een Gamma stekkerdoos (3500 watt) samen met een led-strip. Niet helemaal hoe het hoort maar ik had geen andere plek meer voor die strip (die sowieso maar 5 tot 10 watt Ofzo verbruikt). En de stekkerdoos ligt netjes en bereikbaar bovenop mijn koof

De opmerking in de manual is vooral omdat er ook prutsers zijn die het hier op aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPll1JOL1ZEHGB2_RtjKfuWoV8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4thY9WGMZsUlcYAAyUBfLlgF.jpg?f=user_large

En dan het liefst nog zelfgemaakt met .75 adertjes…

[ Voor 117% gewijzigd door FreakNL op 06-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Waarom kun je de enkele contactdoos niet vervangen door een dubbele?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-GN42RxJpNOcYALVAAg_ujuQOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/noRClshtW7gGgfd6FAZtSzA6.webp?f=user_large

Maar, deze apparaten op een stekkerdoos aansluiten is geen probleem, zeker niet tijdelijk gedurende de verbouwing.

In de definitieve opstelling zou ik er wel aparte contactdozen voor voorzien, in plaats van een stekkerdoos ergens achter of onder je keuken weg te stoppen... "Out of sight out of mind" maar vervolgens zie je het dus ook niet als dat ding door een lekkage in een plas ligt ofzo. Zo min mogelijk stekkerdozen gebruiken is altijd een goed idee en tijdens een verbouwing ben je vast wel in de gelegenheid om het netjes te maken. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste ben ik het mee eens, dan nog liever zo’n splitter die gewoon in de WCD zit ipv op de grond ligt.

Beste is idd een dedicated WCD of idd je enkele WCD vervangen voor een dubbele.

Dat gezegd hebbende, met een stekkerdoos gaat het ook gewoon 20 jaar goed, lekkage daargelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-02-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sero
Bedankt allemaal, heb nu wel het vertrouwen dat het kan. De ruimte is ook in de woonkamer dus gevaar voor vocht oid is er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hoeft ook niks te kopen hoor, iedereen heeft toch wel wat stekkerdozen liggen? Pak uiteraard wel een geaarde met minimaal 1.5mm aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sero schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:08:
Bedankt allemaal, heb nu wel het vertrouwen dat het kan. De ruimte is ook in de woonkamer dus gevaar voor vocht oid is er ook niet.
Als je er een koelkast of vriezer neer zet is er wel kans op vocht. Tijdens koelen ontstaat er condens. Normaal verdampt dat weer maar het kan altijd ergens lekken.

Leg de stekkerdoos niet onder de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De fabrikant zegt dit omdat de stekkerdoos jaren achter zo'n appraat kan zitten, buiten het zicht, en dan kun je dus niet zien dat er iets mis gaat, tot het te laat is. Bijvoorbeeld door vocht.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 06-02-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik heb in mijn leven werkelijk nog nooit een vochtprobleem gehad met een koelmachine in combinatie met (verstopte)stekkerdozen en geloof me, ik heb al veel aan elkaar geknoopt _O-
Er kan echt werkelijk niks gebeuren. Alle "what ifs" komen weer voorbij :+
Als je het voor elkaar krijgt om een stekkerdoos onder de condensopvangbak te plaatsen van een compressor van een koelkast of vriezer, dan weet ik niet of ik dan trots of verbaasd zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
JdM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:35:
Ik heb in mijn leven werkelijk nog nooit een vochtprobleem gehad met een koelmachine in combinatie met (verstopte)stekkerdozen en geloof me, ik heb al veel aan elkaar geknoopt _O-
Er kan echt werkelijk niks gebeuren. Alle "what ifs" komen weer voorbij :+
Ik heb in mijn leven ook werkelijk nog nooit gordels of airbags nodig gehad. Maar ja die dingen hebben toch een nut. :)

De vraag werd gesteld waarom de fabrikant dit zou voorschrijven. Denk niet dat je om de "what if"'s heen kunt als je wilt proberen dit te begrijpen. ;)

Lekkage als gevolg van een verstopte condensafvoer heb ik trouwens al wel meegemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 06-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Xander Die gordels en airbag vergelijking is imo geen logische vergelijking.
Je hebt het hier over aansluitwaardes van hoogstens 500watt. Zelfs een stekkerdoos met een kabel van 0,75mm2 trekt dat met gemak.
Maar ik begrijp er mogelijk niks van, wie weet heb je daar helemaal gelijk in :)
Laten we anders niet te ver afdwalen, TS is er al uit begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:04:
Waarom kun je de enkele contactdoos niet vervangen door een dubbele?

[Afbeelding]
Buiten dat het netter is is er geen verschil tussen een degelijk verlengsnoer en zo'n wcd, gaat er uiteindelijk puur om hoeveel je door (vaak te kleine) aders stuurt. Als je een hoge kwaliteit stekkerdoos met een dikke kabel pakt en er maar twee apparaten op zet dan is er weinig aan de hand.

Daarbij verbruiken een moderne koelkast en vriezer een stuk minder dan bijvoorbeeld een computer of monitor, en daar stellen mensen zich dezelfde vraag niet bij. Alleen de eerste keer koelen en vlak nadat je de boodschappen hebt ingeladen is het verbruik van een koelkast/vriezer wat hoger, maar verder zouden ze niet meer dan een paar watt continu moeten verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
JdM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:43:
@Xander Die gordels en airbag vergelijking is imo geen logische vergelijking.
Je hebt het hier over aansluitwaardes van hoogstens 500watt. Zelfs een stekkerdoos met een kabel van 0,75mm2 trekt dat met gemak.
Maar ik begrijp er mogelijk niks van, wie weet heb je daar helemaal gelijk in :)
Ik heb dan ook nooit iets geschreven over mogelijke overbelasting.

Enkel dat aparte contactdozen netter zijn, dat ik persoonlijk tijdens een verbouwing daar meteen voor zou zorgen en dat ik een stekkerdoos liever niet op een onzichtbare locatie zou wegstoppen om problemen met ongezien vocht of vervuiling te voorkomen. Zulke rare dingen roep ik dan toch niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Of je nu drie stekkerdozen aan elkaar jast, of aan dezelfde 2.5mm2 kabel in de muur, een hele rits stopcontacten maakt, dat komt op hetzelfde neer. Het enige waar je rekening mee moet houden is de draaddikte en het verbruik van de apparatuur die eraan hangt. Een 3.5kW kachel aan 4 doorgeluste verlengdozen is niet zo'n goed idee.

Ik heb de exemplaren van de Action eens opengebroken en zelfs dat zat prima in elkaar. Aarde netjes doorverbonden, kabel goed geklemd en een gegoten stekker. Kan op zich ook weinig mee mis gaan.

Sluipverbruik van een LED'je in de knop is dermate weinig dat het in schril contrast staat met het jaarverbruik van een diepvries. Daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.

Maar mocht je twijfelen, dan kun je even langs de IKEA rijden. De Koppla USB lader zit verdomd goed in elkaar en ik denk niet dat IKEA het in zijn hoofd haalt om kwalitatief twijfelachtige verlengkabels in de schappen te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 06-02-2022 20:56 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een wcd kan ook heet worden als de schroeven niet goed vast zitten. Het zal puur indekken van de leverancier zijn (ook je hond niet drogen in de magnetron!). Verlengsnoeren gewoon niet gebruiken voor echt zware belasting zoals een oven/vaatwasser. Een koelkast is geen zware belasting.

Theo

Pagina: 1