Toon posts:

Pc slaat af onder load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Huboka
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-12-2022
Beste tweakers,

Ik weet niet helemaal zeker of ik in het juiste topic zit, maar ik heb hier meer van dit soort berichten voorbij zien komen. Mocht ik fout zitten, bij voorbaat excuses!

Ongeveer een jaar geleden heb ik een pc samengesteld met onder andere :

- EVGA 8GB D6 RTX 3060 Ti XC videokaart
- Corsair TX550M V2 PSU
- Intel Core i5 10400F CPU

Ik heb een jaar lang zonder problemen (relatief zware) games kunnen spelen op 1440p (denk aan battlefield, cyberpunk, overwatch).

Sinds kort slaat de pc echter helemaal af onder load. Ik bedoel hiermee dat, als ik een game opstart, de pc dit misschien 2 - 3 minuten trekt en dan zichzelf helemaal afsluit, en weer opstart. Vaak heb ik daarna een tijdje geen beeld, en moet ik de pc nog een paar keer rebooten voordat het beeld terugkomt.

Het klinkt voor mij alsof de voeding het stroomverbruik van de GPU en/of de CPU niet meer trekt, maar m.i. moet een 550w voeding toch voldoende zijn voor wat ik heb. Tevens is de voeding (net als de rest) dus pas een jaar oud. Ik heb de voedingkabel en alle belangrijke power connectors in de pc (cpu, gpu, moederbord) gecheckt en deze zitten allemaal stevig vast.

De pc draait prima onder lichte load (geen games). Ik heb met OCCT een PSU stresstest gedaan, daar crashte de pc ook van. Ik krijg de (summiere) resultaten alleen niet netjes ingelezen 8)7

Ik wilde jullie graag even om advies vragen, alvorens ik (misschien volkomen overbodig) een nieuwe PSU ga aanschaffen.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Als het systeem uit zichzelf opstart is het doorgaans niet de voeding. Als de voeding het probleem zou zijn doordat er bijvoorbeeld teveel vermogen gevraagd wordt dan treedt een beveiliging in werking waarna de voeding helemaal van de stroom af moet om opnieuw op te kunnen starten.

Welk moederbord heb je?

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Welk merk en type RAM en op welke snelheid loopt het?

• Huboka
Moederbord: MSI MAG B460 TOMAHAWK
RAM: HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 - Geheugen DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - 288-PIN - 2666 MHz / PC4

Hoe kan ik controleren of het BIOS up to date is?

Verder merk ik nu dat, als de pc is uitgevallen, hij daarna vaak heel snel achter elkaar aan en weer uit gaat. Ik hoor hierbij het relais in de voeding steeds klikken. Misschien ergens kortsluiting? Maar dan is het wel vreemd dat hij het vaak onder lichte load blijft doen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Dat klikken in de voeding is een relais.

BIOS versie kan je zien in het BIOS zelf of aflezen uit CPU-Z of HWinfo64.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding is 516w (43A op 12V), maar die moet dit normaal wel aankunnen.
Je systeem zal eerder 300w verbruiken, dan meer dan 500w.

edit; al nieuwe Nvidia driver er op ?

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 06-02-2022 18:07]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:04
Heb je een overclock op de cpu?,welk RAM geheugen heb je en heb je XMP aan of uitstaan?
zo ja zet alles eens op stock en probeer het opnieuw,met de stresstest

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54
Wat doen de temperaturen onder load?

Is de kast en met name de heatsinks stofvrij?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Anoniem: 37334

Staat Windows geconfigureerd om te rebooten bij een Bluescreen Error?
Staan er vermeldingen in de Event Viewer van Windows?

• Huboka
Bios versie is inderdaad een jaar oud, ik zal deze updaten alsmede checken voor nvidia driver updates.

Ik heb geen overclock op de cpu, RAM is:
HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 - Geheugen DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - 288-PIN - 2666 MHz / PC4
Ik heb XMP niet zelf enabled, weet niet of dit standaard aan of uit staat?

De pc blijft niet lang genoeg draaien onder load om de temps te kunnen checken.
Ik kan even de log aanzetten in OHM en kijken of die genoeg vast kan leggen voordat de boel weer afsluit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cyriel85 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:14:
Wat doen de temperaturen onder load?

Is de kast en met name de heatsinks stofvrij?
Dat kan ook nog ja, na 1j gebruik (y)

@Cyriel85 Mijn bericht is niet sarcastisch bedoelt

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 06-02-2022 18:31]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Huboka
Snelle update: installeren van nieuwe Nvidia driver was al teveel, pc zit weer in zijn 'klik aan klik uit' fase 8)7

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54
Hackus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Dat kan ook nog ja, na 1j gebruik (y)
Meestal niet de oorzaak na 1 jaar, maar ligt er een beetje aan in wat voor ruimte hij staat. Als de omgeving niet schoon is, of veel lucht circulatie, dan gaat t snel.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Huboka
Het is inmiddels gelukt om mijn nvidia driver te updaten zonder crashes, en wonder boven wonder blijft cyberpunk nu al een minuut of 5 draaien!

Wel vreemd dat een eerst werkende versie van een driver dit soort hardware problemen kan veroorzaken.
Ik juich in ieder geval nog niet te vroeg, misschien waren de onderdelen net genoeg afgekoeld om weer even vooruit te kunnen :P

Temps zitten nu op rond de 70 graden voor zowel de CPU als de GPU (onder zware load), wat volgens zowel nvidia als intel acceptabele temps zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee