• Yes236
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-02-2022
Dag allemaal, ik ben bezig met een nieuwe baan.
Nu gaan die arbeidsvoorwaardengesprekken - met iemand die ik tot dan toe nog niet had ontmoet - vrij moeizaam. In het allereerste sollicitatiegesprek werd me gevraagd naar Salarisindicatie en gewenst aantal uren (mijn antwoord was 24, de vacature stond uit voor 24-28 uur). Doorgegeven en niets meer op gehoord.
In het eerste arbeidsvoorwaardengesprek bleek het aanbod echter 700 euro bruto minder te zijn dan mijn indicatie. Dat vond ik erg veel, dus dat aangegeven en uiteindelijk hebben ze (na intern beraad) dat omhoog geschroefd.
Maar daarna bleek dat mijn eventuele toekomstige leidinggevende wil dat ik meer werk dat in de vacaturetekst staat, dat is een harde eis.
Dat vind ik nogal raar. Ten eerste dat niet in de vacaturetekst, daarnaast is het toch iets wat je samen bespreekt? Voor mij kwam dit dus als een vervelende verrassing.
Hebben jullie tips?

[Voor 40% gewijzigd door Yes236 op 07-02-2022 20:45]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:32
Net als jij bepaalde harde eisen hebt (salaris etc.) zullen zij dat ook hebben, in dit geval qua uren in de week. Lijkt me niets vreemds aan hoor. :) Bij ons komt er niemand in die minder dan 40 uur per week wil werken. Daarmee schrik je een hoop mensen af, maar het is gewoon een harde eis.

Ik zou me op basis van deze onderhandelingen in ieder geval niet ineens extra zorgen maken over de cultuur.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:13
Zo te lezen hebben zij een bepaald maximaal uurtarief in gedachten.
Jij wil meer verdienen=werkgever verwacht langduriger inzet😉

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:44
Yes236 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:06:
Dag allemaal, ik ben bezig met een nieuwe baan. De sollicitatieprocedure heeft vanwege kerst en oud en nieuw wat langer geduurd en ook vanwege het opvragen van twee referenties, maar uiteindelijk heb ik eind vorige week gehoord dat ze graag verdere stappen met me willen zetten.
Nu gaan die arbeidsvoorwaardengesprekken - met iemand die ik tot dan toe nog niet had ontmoet - vrij moeizaam. In het allereerste sollicitatiegesprek werd me gevraagd naar Salarisindicatie en gewenst aantal uren (mijn antwoord was 24, de vacature stond uit voor 24-28 uur). Doorgegeven en niets meer op gehoord.
In het eerste arbeidsvoorwaardengesprek bleek het aanbod echter 700 euro bruto minder te zijn dan mijn indicatie. Dat vond ik erg veel, dus dat aangegeven en uiteindelijk hebben ze (na intern beraad) dat omhoog geschroefd. Daar kan ik nu mee leven. Maar daarna bleek er continu '28' uur te staan. Bij navraag bleek dat mijn eventuele toekomstige leidinggevende dat wil. Oké... Ik wil best meebewegen en 26 uur werken maar
28 is wat te gortig (heb ze in de procedure ook uitleg gegeven over mijn andere werkzaamheden naast mijn werk). Ook daarvoor moest hij weer ruggespraak houden en toen kwam.hij terug met de mededeling dat 28 uur een harde eis is.
Dat vind ik nogal raar. Ten eerste staat 24 tot 28 uur in de vacaturetekst, daarnaast is het toch iets wat je samen bespreekt? Ik ben nota bene ook nog op kantoor geweest na het eerste arbeidsvoorwaarden gesprek voor een kennismaking met mijn leidinggevende en ook toen is het niet door haar benoemd. Terwijl alleen zij kon weten dat het een eis was en ik (nog) niet. Lijkt me dan vrij belangrijk om te noemen. Er is dus in de hele procedure verder niet besproken dat ze een ander inzicht hebben over het aantal uren. Voor mij kwam dit dus als een vervelende verrassing.
Nu is twee uur extra wel te doen misschien, maar vanwege dit voorval zorgt het aan de andere kant voor twijfel over de cultuur. Terwijl ik daar juist een heel goed gevoel over had, die cultuur.
Hebben jullie tips?
Het niet doen? Blijkbaar bieden ze 700 euro bruto minder dan jij wilt en je moet meer uren werken dan je zelf ook graag wilt. Tenzij jij erg onduidelijk geweest bent hebben ze veel moeite te luisteren naar jouw wensen.

Als dit je droom baan is met oog op die 24 uur, zou ik het lekker laten schieten. Als ze je echt willen komen ze er wel op terug. Lekker zakelijk blijven, aangeven dat de voorwaarden voor jou helaas niet acceptabel zijn, bedanken voor de fijne gesprekken en loslaten.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Als je verder een goed gevoel over de cultuur had zou ik me door dit voorval niet direct bedenken. Kon je het verder goed vinden met die leidinggevende?
Wellicht is er binnen het bedrijf een mogelijkheid om feedback te geven over dit proces?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Is toch gewoon onderdeel van de onderhandelingen? Jij wilt een bepaald salaris, daar willen zij een bepaald aantal uren tegenover hebben. Is gewoon zakelijk, ik zou deze fase niet direct verwarren met bedrijfscultuur, daar kun je imho op basis van zakelijke onderhandelingen vrij weinig over zeggen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee