Toon posts:

Beeldscherm willekeurig zwart; driver de-installeert

Pagina: 1
Acties:

• PCtsjap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Hi Tweakers,

ik zit met een hardnekkig probleem dat mijn beeldscherm op willekeurige momenten zwart wordt*. De rest van de computer lijkt verder te werken, zo blijft mijn muziek bijvoorbeeld afspelen. Het kost me vaak meerdere keren (1 en 15x) om de computer te herstarten opdat het scherm weer aanslaat. Geregeld is de driver van mijn videokaart vervolgens ge-deinstalleerd. Bij het direct proberen te herinstalleren van de driver krijg ik een foutmelding, zie onder. Als ik de drivers verwijder via DDU of de AMD cleanup utility en vervolgens herinstalleer, werkt het wel weer eventjes. Soms een paar weken, soms een paar dagen, soms een paar uur. Ik heb van alles geprobeerd, zoals uitzetten van Windows updates, uitzonderingen creëren in de firewall etc. Ook heb ik de BIOS geüpdate, zowel als het moederboard. Ook de graphics driver is het meest recent. Heeft iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Eeuwige dank, ik heb dit probleem al sinds het begin en is behoorlijk hinderlijk.

* er is geen pijl op te trekken wanneer het gebeurt. De ene keer tijdens het spelen van een game (de videokaart maakt niet overlijk veel geluid), de andere keer tijdens het browsen.

Het gaat om een zelf samengestelde pc met:
Moederboard: MSI B450 GAMING PLUS MAX moederbord Socket AM4 ATX AMD B450
CPU: AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4
Videokaart: Radeon RX 5700 XT 8 GB GDDR6
Ram: G.Skill 16GB DDR4 geheugenmodule 3200 MHz
Draait op Microsoft 10

Thanks!
Stu

[Voor 11% gewijzigd door PCtsjap op 06-02-2022 16:48]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
Wat voor merk/model voeding heb je?

Je zou ook kunnen proberen om XMP uit te schakelen op je geheugen. Je hebt dan wel performance-verlies, maar als dit het probleem blijkt te zijn, weet je waar je het moet zoeken. Een vervolgstap zou kunnen zijn om de spanning een tikje te verhogen. Bijvoorbeeld 1,375V i.p.v. 1,35V.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Wellicht niet de meest praktische oplossing maar heb je al overwogen om een volledige clean install van Windows te doen? Als je sterk vermoedt dat het software-matige / driver gerelateerde problemen zijn dan kun je troubleshooten tot je een ons weegt maar daar ga je er niet achter komen (tenzij je een clean install doet). Wellicht heb je een oude harde schijf / sdd liggen zodat je je bestaande partitie niet hoeft te deleten?

Heb je overigens naast het model/merk (wat @PD2JK voorsteld) voeding ook de volledige product code van je geheugen? Wellicht dat Ryzen compatibility een probleem is ..

Is dit probleem overigens 'ineens' ontstaan bij een bestaande build of nadat je een component hebt toegevoegd/weggehaald of wellicht na een nieuwe setje drivers of specifieke windows update?

En wat is de specifieke editie van je videokaart? Ik lees redelijk wat draadjes op het i-net waarbij mensen met exact dezelfde problemen hebben opgelost dmv een vbios upgrade.

[Voor 24% gewijzigd door AlainSki op 07-02-2022 15:11]

• PCtsjap
Hi jongens,

bedankt voor de reacties. Mijn voeding is: https://www.alternate.nl/...bVVLXOF5j_XRoCq6EQAvD_BwE

Artikelnummer van geheugen is: Art.nr.: F4-3200C16D-16GVKB. https://www.alternate.nl/...cck4ru1jUJphoCkaEQAvD_BwE

Videokaart: XFX RX-57XT8OBF6 videokaart Radeon RX 5700 XT 8 GB GDDR6. Bios upgrade heb ik al uitgevoerd, helaas.

Clean install heb ik wel overwogen, nog niet gedaan. Op zich heb ik een dedicated partitie voor alleen Windows files, dus herinstallatie moet te doen zijn.

Het probleem is er al sinds ik de computer heb, al gebeurde het in eerste instantie eens per maand. Nu 3x per dag.

Dank voor jullie hulp!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 20:19
Heb zelf ook dit soort issues gehad op een ryzen systeem met een 5700xt, Bij mij bleek het ram niet stabiel op het XMP profiel op 3200mhz, 1 stapje terug naar 3133mhz en alle issues waren verholpen.

• PCtsjap
Hi Jongens,

ben ik weer. Ik heb zowel clean install gedaan en XMP profiel veranderd incl. de switch naar 3133 mhz. Niets helpt. Hebben jullie nog andere ideeën?

Thanks!

• freaky35
  • Laatst online: 21:03
Je kan misschien het beste het xmp profiel uitschakelen,dan is pas de overclock eraf.
En dan opnieuw testen

Check daarna sowieso je geheugen eens op errors met bv HCI memtest.
Laat die echt een aantal uur draaien om uit te sluiten dat het geheugen problemen veroorzaakt
Dit zal heel wat performance schelen, maar het is om dingen uit te sluiten

Verder komt de RAM niet op de lijst voor wat compatible is met Ryzen:

https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory

Dit kan zeker problemen opleveren.
Ryzen is kieskeurig wat betreft RAM.

[Voor 72% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 18:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee