UTP splitter vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:53
Goedemiddag wij hebben een UTP kabel lopen naar onze 1e verdieping en een loze leiding van die 1e verdieping naar de zolder. Nu hebben we de thuiswerkplek moeten verhuizen naar de zolder waar het bereik van het access point wat minder is (nieuwbouwhuis). Dit zouden we simpel op kunnen lossen door een kabel te trekken naar de zolder, probleem is alleen dat we dan eerst de huidige UTP kabel eruit moeten halen en er dan twee doorheen moeten trekken, omdat de loze leiding van de AP op de 1e verdieping naar de zolder loopt.

Nu zat ik wat te zoeken op internet en zag ik dat er ook UTP splitters zijn, wat wellicht een prima oplossing is zonder dat ik een hoop gedoe heb met het trekken van de kabels, echter ben ik er niet 100% zeker van dit dit in mijn scenario gaat werken, vandaar dat ik het hier even wil verifieren.

De netwerk switch staat beneden in de meterkast, vanaf dit punt zou ik een UTP splitter (driehoek) moeten plaatsen waarin twee kabels direct vanuit de switch worden aangesloten (rood en groen), vanuit daar loopt de huidige netwerk kabel (blauw) naar het AP op de 1e verdieping. Deze kabel (blauw) sluit ik wederom aan op een UTP splitter (driehoek) waar dan de groene en rode kabels in komen.

Mijn vragen:
1. Werkt dit inderdaad zo?
2. Werkt dit ook gewoon met PoE? (indien de kabels zo worden gevoed vanuit de netwerk switch, wat het geval zal zijn)
3. Ik heb wellicht wat te weinig kennis van netwerken, maar wat is de reden dat er direct na de switch ook al een splitter moet? Waarom zou dit niet alleen aan het einde van de kabel kunnen?

Ik dacht om bijvoorbeeld deze UTP splitter te kopen: https://www.allekabels.nl...2298185/utp-splitter.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bHRpY3_Mypm2SBp0SJWjmpaMCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mmTvRMdUNXJdPWi1p2NTbE4z.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 06-02-2022 14:06 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
UTP splitter werken op basis van dat er voor een 100Mbps verbinding maar 4 van de 8 aders nodig zijn.
Dus geen gigabit verbinding, en ook PoE zal niet gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Koop gewoon een net wat duurder AP waarbij je het signaal kan doorlussen, dan ben je ook klaar.
Of koop een switch ipv een UTP splitter, kost de wereld ook niet.

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 06-02-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Dit geeft je maximaal 100Mbps en het zal niet werken voor de meeste PoE varianten. Alleen 802.3af mode A werkt over 4 aders.

Ik zou extra kabel trekken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 14:30

donny007

Try the Nether!

Wat je zoekt is een switch.

Als er al PoE aanwezig is kun je een PoE-powered switch met PoE uit (voor het AP) overwegen (voorbeeld), dat scheelt weer voedingsadapters.
De UTOP splitter verdubbelt de capaciteit van de Gbit CAT5/E (Cat 6)netwerkkabel
In plaats van verdubbelen wordt de capaciteit gereduceerd van 1 Gbit tot 2x 100 Mbit 8)7

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
99ruud99 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:09:
Koop gewoon een net wat duurder AP waarbij je het signaal kan doorlussen, dan ben je ook klaar.
Of koop een switch ipv een UTP splitter, kost de wereld ook niet.
Het jammere is dat we daar de Ubiquiti UniFi Lite al hebben hangen, als we destijds voor de PRO hadden gekozen was dat inderdaad een goede optie geweest..

Eventueel zou ik de Lite op de zolder kunnen hangen en de PRO op de 1e verdieping, maar eigenlijk was het idee om de UTP kabel rechtstreeks op de werkplek erin te prikken omdat we momenteel verder geen noodzaak voor goede wifi op zolder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De mooiste oplossing is in deze gewoon kabels opnieuw trekken zodat je er een tweede bij kunt trekken.

Splitters gewoon niet aan beginnen, afgezien dat POE practisch geen optie is en je op 100Mb/sec blijft hangen met overhead (effectief dus minder), willen dergelijke oplossingen ook voor de nodige storing kunnen zorgen.

Alternatief is het plaatsen van een kleine switch naast het AP op de eerste verdieping.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
donny007 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:19:
Wat je zoekt is een switch.

Als er al PoE aanwezig is kun je een PoE-powered switch met PoE uit (voor het AP) overwegen (voorbeeld), dat scheelt weer voedingsadapters.

[...]

In plaats van verdubbelen wordt de capaciteit gereduceerd van 1 Gbit tot 2x 100 Mbit 8)7
Alleen past een Switch niet in een plafond verdeeldoos.. vandaar dat een UTP splitter een mooie oplossing leek te zijn, gezien dat wel zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gynnad schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Alleen past een Switch niet in een plafond verdeeldoos.. vandaar dat een UTP splitter een mooie oplossing leek te zijn, gezien dat wel zou passen.
je hebt ook kleine varianten :) zelfs mini's die geen stroomtoevoer nodig hebben (maar die leveren geen POE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een splitter, als in van 1 kabel naar 2 kabels verdelen, gaat niet werken met UTP wanneer beide aansluitingen tegelijkertijd gebruikt worden. Zeker wanneer je de accesspoints lekker aan laat staan werkt dit niet. Signaal over UTP is een punt naar punt verbinding, daar zit geen aftakking in. Dat kan ook niet omdat een switch, hoe dom ze ook zijn, de data doorstuurt naar het apparaat waar het naar toe moet. Door een kabel dom te splitten kan dat dus al niet meer, daar krijg je problemen mee.

Dus laat het idee van een splitter varen. Het gaat niet werken, is tijd- en geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Kijk es naar een TP-Link EAP235-Wall bv., PoE+ 802.11ac AP met drie extra UTP-aansluitingen onderaan het toestel. Of zijn AX broertje, de EAP615-Wall.

De facto ook gewoon een switch + AP. Én nog es PoE+ passthrough ook op één van die drie poorten... En past in een inbouwdoos.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 06-02-2022 14:36 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 14:30

donny007

Try the Nether!

[...]

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk)

Lit eraan hoe mooi de afwerking moet zijn natuurlijk, deze switch kun je naast het AP hangen en voeden met PoE. Paar korte kabeltjes wegfrommelen en klaar.

Uiteraard is een UTP-kabel bijtrekken gewoon de beste optie.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:30:
Een splitter, als in van 1 kabel naar 2 kabels verdelen, gaat niet werken met UTP wanneer beide aansluitingen tegelijkertijd gebruikt worden.
Toch wel hoor. Het enige wat zo'n splitter doet is 2x2p combineren in een 1x4p kabel en aan de andere kant weer opsplitsen. Voor toepassingen tot 100Mbps en zonder PoE werkt dat prima. Heb zoiets al jaren bij mijn ouders zitten voor een TV-ontvanger (die doet toch maar 100Mbps) en een analoge telefoon zonder enig probleem.

Maar met de PoE accesspoints van @Gynnad gaat het in ieder geval niet werken.

10m extra kabel lijkt me behalve de simpelste oplossing ook nog eens de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Dank je allen voor de reacties, op basis van alle reacties kan ik wel de conclusie trekken dat het beste is om de huidige kabel er uit te halen en er twee doorheen te trekken, zodat beide worden voorzien met hun eigen UTP kabel.

Een oplossing dat in elk geval zal werken en ook nog eens veruit het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:36:
Toch wel hoor. Het enige wat zo'n splitter doet is 2x2p combineren in een 1x4p kabel en aan de andere kant weer opsplitsen. Voor toepassingen tot 100Mbps en zonder PoE werkt dat prima. Heb zoiets al jaren bij mijn ouders zitten voor een TV-ontvanger (die doet toch maar 100Mbps) en een analoge telefoon zonder enig probleem.
Ja, zo ken ik er nog wel één. 4 microfoonsignalen door één shielded CAT-kabel. Werkt prima maar het is er niet voor gemaakt. Dat is ook exact wat hier in dit topic niet wordt besproken. Het gaat over het aansluiten van meerdere AP's met één UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Ja, zo ken ik er nog wel één. 4 microfoonsignalen door één shielded CAT-kabel. Werkt prima maar het is er niet voor gemaakt. Dat is ook exact wat hier in dit topic niet wordt besproken. Het gaat over het aansluiten van meerdere AP's met één UTP.
Exact wat hier in dit topic niet wordt besproken? De TS stelt 3 specifieke vragen over dergelijke "UTP-splitters".

1. Werkt dit?
2. Werkt dit ook met PoE?
3. Waarom moet zo'n splitter aan beide kanten?

Het doel van dit topic lijkt me deze vragen beantwoorden. En jij beantwoordt vraag 1 dus fout.

Voor de volledigheid:
1. Ja, dergelijke splitters werken als je je bewust bent van de beperkingen.
2. Ja, maar enkel met 802.3af mode A, deze heeft genoeg aan 2 aderparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u20wqZgdRUUu90jMWn2sfnss2Ew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QNWIIr3CX07fUrWbLaQm9UWk.png?f=user_large
Er is maar weinig apparatuur die hier nog mee werkt.
3. Omdat het een passieve splitter is die de 4 aderparen over 2 aansluitingen verdeelt. Onderstaande afbeelding staat in de NT FAQ:
Afbeeldingslocatie: https://faq.tweakers.net/nt/2in1.png
Je hebt dus altijd zo'n splitter nodig aan het begin van de kabel en aan het eind van de kabel.

Het is in dit specifieke scenario niet bruikbaar, maar dat wil niet zeggen dat een dergelijke splitter nooit gaat werken. 100BASE-TX over 2 aderparen is gewoon volgens specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
@Gynnad
Past dit ook niet?
Is een mini poe switch, niet veel groter dan dr splitter die je eerder linkte

https://www.onvcom.com/PoE_Devices/show/560.html

103*50*29mm