Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 14:22
Afgelopen jaar hebben we zonnepanelen op ons huis laten leggen (6.6 kWp ZO), en nu heb ik de smaak te pakken, er moet dus meer komen! :9
Nu heb ik het idee om dak van het schuurtje in de tuin ook vol te leggen. Graag zou ik alvorens te beginnen mijn plannen/ideeën laten checken door het collectieve brein van onze Tweakers community.
Plan in het kort
Dit is het schuurtje waar het om gaat: 400 x 300 cm, met de lange zijde op ZW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W0V-2xHYeEngrYhBsHHJFih5vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gugaPUUxkL5LD7vl8mVmFIG.jpg?f=fotoalbum_large

In het kort is het plan om een 6-tal panelen van 300-400 Wp op een zelfgemaakte betonschans richting ZW te plaatsen en via een PV verdeler aan te sluiten op de groep van het schuurtje. Zo ongeveer, met totale breedte van 2 panelen (360-380 ofzo), en hoogte niet heel veel meer dan 300 cm, zodoende zal het mooi moeten passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tqz1lnRWCH-ycmBbP6-exVmYpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utmY0ASvmetTm6mDhGOqPdgz.png?f=fotoalbum_large
Betonschans
Het betonschans topic heeft me geïnspireerd om de constructie zelf te maken. In mijn geval 6 delen van 1.5 meter, 3 onderaan, en 3 bovenaan. De hellingshoek zit ik nog even over te twijfelen, nu is steiler beter voor de afwatering, maar de wind krijgt ook steeds meer grip op het toch best wel grote oppervlak aan panelen... Is 10 graden haalbaar, of wordt dat toch wat teveel voor een schans van 3 panelen diep? Aan de achterkant steken de panelen dan bijna 65 cm de lucht in: tan(10 degrees)*300 + ~10 cm (van de voet zelf).

Ook twijfel ik aan het gewicht dat ik überhaupt op het schuurtje kan plaatsen. 6 panelen x ~20 kg + 6 betonvoet x 40(?) kg = ~400 kg. Zelf schat ik in dat het wel mee zal vallen, 2 van 3 liggers zitten dicht bij de buitenkant van het schuurtje, waar het gewicht prima te dragen moet zijn (aanname). Misschien dat jullie hier iets van kunnen zeggen aan de hand van een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AloGM5WIbFl5i1aDcSLmCg0qyHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuV3Tm5d4bW4E3b6bHnkjpfj.jpg?f=fotoalbum_large
Elektra
Dan is er nog een probleem met de groep waar het schuurtje op zit, die is na wat onderzoek blijkbaar niet specifiek voor het schuurtje, maar wordt gedeeld met o.a.verlichting in de keuken en een WCD in de meterkast zelf. Gelukkig is deze splitsing in de meterkast gemaakt en kan het schuurtje zodoende nog op een eigen schone groep worden gezet. Nu de vraag hoe dit correct opgezet dient te worden. Klopt het volgende principeschema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEycuXGE0L6svX37T9DijUBe7TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FAKKLHkrQAQkkA302dYav0q.png?f=fotoalbum_large
En klopt het dat ik met de volgende onderdelen dit op orde heb?
  • Extra installatieautomaat in de meterkast type: B16
  • PV verdeler, deze
  • ZV16 P10, 1 x aardlekautomaat, 1 keer installatieautomaat.
Materiaal zonnepanelen
  • Voor de panelen zat ik te denken aan deze. 345 Wp (2070Wp totaal), 1689 x 996 mm. Vooral de 996 mm breed is belangrijk aangezien ik niet (te veel) wil/kan/mag uitsteken over de erfgrens.
  • Als omvormer een simpele Goodwe 2000XS, max output 2000 W, iets kleiner kan ook met accepteren van een beetje aftoppen, maar voor 4 tientjes verschil zie ik liever perfecte parabolen :P
Wat voor materiaal komt er verder nog bij kijken? Solarkabels, connectoren, etc? Het aansluiten moet ik me nog op inlezen, maar als iemand alvast meer info heeft over het klein materiaal en gereedschap wat nodig is, hoor ik het graag!

Lang verhaal, maar ik bereid het graag goed voor. Dus brand maar los met opmerkingen en (opbouwende) kritiek. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

de Peer

under peer review

Leuk project.

Je wilt dus het maximale oppervlak benutten met minimale marge aan de randen. Dat betekent dat je de schans goed gaat zien vanaf de zijkant. 10% loop toch aardig op qua hoogte.
Regelgeving zegt dat je het niet moet kunnen zien vanaf beneden met een kijkhoek van 45 graden. Maar of dat ook voor je achtertuin geldt, weet ik niet. Waarschijnlijk wel als je zo dicht bij de erfgrens zit. Je buren kijken er misschien liever niet tegenaan.

Wind: door de zijkanten dicht te maken beperkt je de gevaren van wind al heel veel en heb je veel minder ballast nodig, wat dus ook voor handig is voor de draagkracht van je schuur.

Houd er rekening mee dat btw terugvragen de moeite niet waard gaat zijn. je betaalt namelijk het forfait bedrag dan over je gehele installatie (inclusief de 6,6 kWp die je al hebt) dus dan blijft er weinig over om terug te vragen.

afwatering: er bestaan drainage clips. Die zorgen dat er vrijwel geen water blijft staan in de hoeken van je panelen.
Je kunt ze duur kopen.
of bij Ali: https://nl.aliexpress.com/i/1005002363696874.html
of zelf printen met 3d pinter.
Hierdoor zou je niet meer hoeven schoonmaken denk ik. Ik heb zelf ook een schans op 10% en moet 1 x per jaar die hoekjes schoonmaken, verder niet. Ik ga zelf ook de clips installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
de Peer schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:54:
Leuk project.

Je wilt dus het maximale oppervlak benutten met minimale marge aan de randen. Dat betekent dat je de schans goed gaat zien vanaf de zijkant. 10% loop toch aardig op qua hoogte.
Regelgeving zegt dat je het niet moet kunnen zien vanaf beneden met een kijkhoek van 45 graden. Maar of dat ook voor je achtertuin geldt, weet ik niet.
Klopt, ik wil het oppervlak inderdaad optimaal benutten. Met de panelen die ik nu op het oog heb zou de totale breedte ongeveer 340 cm zijn, Wat dus zelfs nog ~30 cm (+10 cm rand) overlaat aan de zijkanten. langere panelen bestaan wel, maar die zijn ook weer breder, waardoor ik uitsteek voorbij de erfgrens. Maar ik zal nog even uitzoeken wat de regels zijn, goed om te weten of en hoe erg ik de regels overtreed ;)
Wind: door de zijkanten dicht te maken beperkt je de gevaren van wil al heel veel en heb je veel minder ballast nodig, wat dus ook voor handig is voor de draagkracht van je schuur.
Goede tip, ik ga nadenken hoe ik dit netjes kan oplossen. In het betonschans topic zag ik al wat voorbeelden langskomen!
Houd er rekening mee dat btw terugvragen de moeite niet waard gaat zijn. je betaalt namelijk het forfait bedrag dan over je gehele installatie (inclusief de 6,6 kWp die je al hebt) dus dan blijft er weinig over om terug te vragen.
Btw teruggave had ik al niet eens op gerekend, maar nu helemaal duidelijk dat daar niks te halen valt.
afwatering: er bestaan drainage clips. Die zorgen dat er vrijwel geen water blijft staan in de hoeken van je panelen.
Je kunt ze duur kopen.
of bij Ali: https://nl.aliexpress.com/i/1005002363696874.html
of zelf printen met 3d pinter.
Hierdoor zou je niet meer hoeven schoonmaken denk ik. Ik heb zelf ook een schans op 10% en moet 1 x per jaar die hoekjes schoonmaken, verder niet. Ik ga zelf ook de clips installeren.
Ik zet ze op het lijstje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb op mijn schuurtje (3x8m) 6 panelen vrijwel plat gelegd (ongeveer 6 cm hoogteverschil over de lange zijde). Het zijn 6 grote panelen (Longi LR4 450WP) van 2,10 x 1,04m. Niet te zien vanuit de tuinen. Vastgezet op betonbandjes en met rubbertegels het hoogteverschil gemaakt. Rondom heb ik dus binnen de rand nog circa 30cm om net te kunnen lopen.

Ik wilde vooral geen zichtbaarheid van de panelen, ook omdat het schuurtje met bijna 3 meter hoog al aan de hoge kant is. Met 2700WP en een opbrengst van ongeveer 2100kWh in 10 maanden (sinds 4 april 2021) ben ik prima tevreden (en hetzelfde trucje heb ik ook nog op het dak van mijn bijkeuken gedaan)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Dat zijn gewoon de standaard betonbanden van de bouwmarkt? Dat maakt het hele project wel aardig wat makkelijker! Ik ga volledig (of bijna) vlak ook eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Xqlusive schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:41:
Dat zin gewoon de standaard betonbanden van de bouwmarkt? Dat maakt het hele project wel aardig wat makkelijker! Ik ga volledig (of bijna) vlak ook eens uitzoeken.
Ja, wel voorzichtig gaten in boren, anders breken ze.

Binnenkort zet ik ook de bovengenoemde drainage-clips er aan, dat voorkomt wellicht het vies worden van het laagste hoekje (wat me overigens nog best mee valt)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Ik kan dan natuurlijk ook nog zoiets doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI8NlNIdMRtbFwpqeB7YU1SH9NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PE0RlcXtcv3srjr5OqPdwtg.png?f=fotoalbum_large

Met bredere panelen, bijvoorbeeld deze: 405 Wp 1855 x 1029 mm.

Deze kan ik plat monteren op gewone betonbanden waarbij ~ 10 cm boven de rand van het schuurtje zweeft in plaats van volledig er binnen. Op deze manier zijn de panelen volledig onzichtbaar (misschien enkel een klein randje zichtbaar aan mijn eigen kant). Daarnaast kan het vermogen zodoende ook nog weer een beetje opgeschroefd worden, dit compenseert de platte ligging dan weer :)

Misschien 2 keer per jaar schoonmaken, maar veel vuil verwacht ik eigenlijk niet, zoveel bomen staan er niet in de buurt (de coniferenhaag op de eerste foto is inmiddels weg ;) ).

edit: Misschien niet zo'n goed idee dit plan. Het lijkt me beter om de panelen wel binnen de rand van het dak te houden, anders krijg ik straks een mooie waterval van mijn schuurtje af ipv dat het netjes via de regenpijp wordt afgevoerd... :/

[ Voor 9% gewijzigd door Xqlusive op 07-02-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Helemaal plat zou ik niet doen, dan loopt het water niet goed weg, je wil wel een beetje helling hebben. Misschien geen bladeren/takjes wat erop komt, maar in regen zit ook genoeg viezigheid (zand) en je zult mos aan de randen van je panelen krijgen als er water blijft staan.

Is O-W ook nog een idee? Betere spreiding over de dag, interessanter als het salderen straks eraf gaat.

Voor de stevigheid van je balken kun je nog kijken naar de 'balkenschuif' tool. De balken lijken in de lengterichting van de schuur te liggen, dat geeft meer kans op doorbuigen dan in de dwarsrichting lijkt mij. Maar ik ben IT'er, geen aannemer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
ThinkPad schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:23:
Helemaal plat zou ik niet doen, dan loopt het water niet goed weg, je wil wel een beetje helling hebben. Misschien geen bladeren/takjes wat erop komt, maar in regen zit ook genoeg viezigheid (zand) en je zult mos aan de randen van je panelen krijgen als er water blijft staan.
Heb je ook gelijk in, beter nu wat extra moeite doen door het maken van een mooie helling ipv straks gedoe.
Is O-W ook nog een idee? Betere spreiding over de dag, interessanter als het salderen straks eraf gaat.
Puur O-W gaat niet lukken, dan kom ik uit op ZO-NW. Nou heb ik al 6.6 kWp liggen op ZO, daarom leek me een kleine 2 kWp op ZW wel een leuke op beter te spreiden.
Voor de stevigheid van je balken kun je nog kijken naar de 'balkenschuif' tool. De balken lijken in de lengterichting van de schuur te liggen, dat geeft meer kans op doorbuigen dan in de dwarsrichting lijkt mij. Maar ik ben IT'er, geen aannemer :P
De balken liggen gelukkig wel over de korte kant, dus dat scheelt alweer. Ik zal eens gaan spelen met de balkenschuiftool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Aiolos schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:27:
Ik heb op mijn schuurtje (3x8m) 6 panelen vrijwel plat gelegd (ongeveer 6 cm hoogteverschil over de lange zijde). Het zijn 6 grote panelen (Longi LR4 450WP) van 2,10 x 1,04m. Niet te zien vanuit de tuinen. Vastgezet op betonbandjes en met rubbertegels het hoogteverschil gemaakt. Rondom heb ik dus binnen de rand nog circa 30cm om net te kunnen lopen.
Ik zit te denken om ook betonbanden te gaan gebruiken, zou je iets meer kunnen vertellen over hoe je de helling gemaakt hebt? Is dat puur door stukken rubbertegel op elkaar te leggen en daar de betonband schuin op te leggen?

Heb je misschien foto's? Zou graag zoiets namaken, het klinkt minder gedoe dan zelf een betonschans bouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Xqlusive als je beton overweegt, kijk even in het grote PV topic. Ik heb de indruk dat de betonnen liggers maar beter onderling verbonden moeten worden omdat ze anders wat gevoelig lijken voor schuiven in de wind... Waardoor panelen makkelijk uit de klemmen waaien

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-02-2022 10:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
@Ronald ik zag inderdaad wat foto's langskomen van een situatie die ik graag voorkom! Ik ga sowieso het initiële plan van 2 schansen van 3 terugbrengen naar 2 schansen van 2 panelen. 3 op een schans is sowieso al de grenzen opzoeken qua ruimte, maar daarnaast vangt het nog meer wind en is het nog lastiger om onderling goed vast te zetten. Helemaal als 1 ligger ook nog uit 2 betonnen delen bestaat...

Dan maar een paar 100 watt minder, maar dan slaap ik wel wat comfortabel tijdens een storm 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Xqlusive schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Ik zit te denken om ook betonbanden te gaan gebruiken, zou je iets meer kunnen vertellen over hoe je de helling gemaakt hebt? Is dat puur door stukken rubbertegel op elkaar te leggen en daar de betonband schuin op te leggen?

Heb je misschien foto's? Zou graag zoiets namaken, het klinkt minder gedoe dan zelf een betonschans bouwen...
De helling is inderdaad met 3 lagen rubbertegel aan de ene kant, en 1 aan de andere kant (en 2 in het midden).
Ik heb deze profielen gebruikt: https://www.warmteservice...t-b-v-staaldak/p/07500092

Op een aantal plekken heb ik op die manier 2 betonbanden aan elkaar gemaakt, en ik heb ook wat profielen doorgezaagd zodat ik er minder nodig had. Kan vast goedkoper, maar dit was voor mij de handigste oplossing.

Afgelopen weekend zijn de panelen allemaal blijven liggen en de beugels zitten nog goed vast. Ja, ik was zenuwachtig, maar dat was ik bij elke vorm van bevestiging of ballast geweest... Ik heb overigens 2 betonbanden per paneel gebruikt. Dat is circa 30 kilo en volgens een montageinstructie voor platte daken was dat ruim voldoende (en dat was bij een veel steilere montage, want het voordeel van die platte montage is ook dat het weinig wind kan vangen)

Foto's heb ik helaas niet, kan ik eventueel nog wel een keertje maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Aiolos op 21-02-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamersea
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 09:11
Als je nog foto's hebt dan heel graag. Ik ben op zoek naar eenzelfde soort constructie namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrklrklrk
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-12-2022
Leuk deze topic. Ik zit het zelf ook een beetje te onderzoeken. Mijn overwegingen hieronder.

Betreffende het aansluiten Xclusive, waarom zou je niet gewoon inhaken op de bestaande aansluitingen, volgens mij is dit gewoon mogelijk tot max 9 ampere mits het een vaste aansluiting betreft; zie onder een link:

https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep

Zo wou ik het in ieder geval proberen. Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Hiernaast zit ik te denken aan deze betonnen supports (zie foto's). Kant en klaar en de panelen zijn bijna niet zichtbaar. Volgens mij is verlies door 5 graden ipv 35 graden niet schokkend veel dacht ik. Mijn dak heeft maar een opstaande rand van 5 cm, derhalve neemt de rand niet veel zicht weg.

Waar ik nog wel mee zit is het dragen van de constructie; de balkenschuif gaat niet verder terug als 38x140 (hoe ver je ook terug gaat) en mijn balken zijn 38x120 met hoh 60cm en overspanning van 2,25m.

Verder lees ik ergens dit:

"Minimale balkmaat overspanning van (muur tot muur ) om een groendak te kunnen dragen:
2 meter overspanning > 3,8 cm dik en 14,5 cm hoog
2,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 14,5 cm hoog
3 meter overspanning > 5,8 cm dik en 17 cm hoog
3,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 19,50 cm hoog
Hierbij gaan wij ervan uit dat er nog dakplaten op de balken liggen van ca 18 mm en dakbedekking. De hart op hart afstand tussen de balken mag maximaal 61 cm. Uitgaande van bovenstaande kan een dak veelal 65 kg permanent gewicht dragen per m2. Echter kunnen hier geen rechten aan ontleend worden en is een advies van een constructeur of aannemer altijd aan te bevelen om 100 % zekerheid te verkrijgen."

Gezien de panelen ca. 25kg zijn en de betonnen steunen 40kg, kom ik totaal op 4x 25kg + 3x40= 240 kg. Dit is op een dak van 2,25 x 3,60m = 8 m2. Dus 240 / 8 = 30 kg/m2. Kortom dat is een stuk lager als de 65 kg/m2 hierboven. Dus 3.8 en 14,5cm heb ik niet maar ik heb die 65 kg/m2 ook niet echt nodig. Iemand hier nog ideeën?

Ik hoor graag of iemand input heeft of zelf al iets verder is gekomen. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8y1vHw0K5dQqBVbsavaCvyuifg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMbECmZya3Mfv31o6rVDuMwe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inKApGjSADaPc3rtIVGl-tGCtss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdEkKOh9gGrxvXDdHaYHOx2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpz2I4P179nRQMqk22sRsIwCWXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTW6y44mRSBOMyqpEKCNfaos.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNXi23R9RhkBMdjWfDDjH6jkQuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51N0W7VI70eSM8yCMhJfkxXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLEhRgc1zKTejh8-2q4gHek6sVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oZAAWvc5obkgoCnbsZCFUD3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door lrklrklrk op 21-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je kan ze ook zelf maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV6vl5_YFRgIykUPZxVWjAqYM6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2eNqUd5fcduu4pb9HabggC2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLJq197mDmhxvgZvl35TFfiztbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A0VX3bm28Xx7yivshXML0IwG.jpg?f=user_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunseeker
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-08-2022
lrklrklrk schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:44:
Leuk deze topic. Ik zit het zelf ook een beetje te onderzoeken. Mijn overwegingen hieronder.

Betreffende het aansluiten Xclusive, waarom zou je niet gewoon inhaken op de bestaande aansluitingen, volgens mij is dit gewoon mogelijk tot max 9 ampere mits het een vaste aansluiting betreft; zie onder een link:

https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep

Zo wou ik het in ieder geval proberen. Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Hiernaast zit ik te denken aan deze betonnen supports (zie foto's). Kant en klaar en de panelen zijn bijna niet zichtbaar. Volgens mij is verlies door 5 graden ipv 35 graden niet schokkend veel dacht ik. Mijn dak heeft maar een opstaande rand van 5 cm, derhalve neemt de rand niet veel zicht weg.

Waar ik nog wel mee zit is het dragen van de constructie; de balkenschuif gaat niet verder terug als 38x140 (hoe ver je ook terug gaat) en mijn balken zijn 38x120 met hoh 60cm en overspanning van 2,25m.

Verder lees ik ergens dit:

"Minimale balkmaat overspanning van (muur tot muur ) om een groendak te kunnen dragen:
2 meter overspanning > 3,8 cm dik en 14,5 cm hoog
2,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 14,5 cm hoog
3 meter overspanning > 5,8 cm dik en 17 cm hoog
3,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 19,50 cm hoog
Hierbij gaan wij ervan uit dat er nog dakplaten op de balken liggen van ca 18 mm en dakbedekking. De hart op hart afstand tussen de balken mag maximaal 61 cm. Uitgaande van bovenstaande kan een dak veelal 65 kg permanent gewicht dragen per m2. Echter kunnen hier geen rechten aan ontleend worden en is een advies van een constructeur of aannemer altijd aan te bevelen om 100 % zekerheid te verkrijgen."

Gezien de panelen ca. 25kg zijn en de betonnen steunen 40kg, kom ik totaal op 4x 25kg + 3x40= 240 kg. Dit is op een dak van 2,25 x 3,60m = 8 m2. Dus 240 / 8 = 30 kg/m2. Kortom dat is een stuk lager als de 65 kg/m2 hierboven. Dus 3.8 en 14,5cm heb ik niet maar ik heb die 65 kg/m2 ook niet echt nodig. Iemand hier nog ideeën?

Ik hoor graag of iemand input heeft of zelf al iets verder is gekomen. :)[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
welke fabrikant betonbanden zijn dit op de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrklrklrk
sunseeker schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

welke fabrikant betonbanden zijn dit op de foto's?
Hierbij een linkje:

https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/

gr, Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrklrklrk
[quote]Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:58:

idd, ziet er goed uit (y) !

Had je nog gekeken naar de belasting van je dak? Was je daar uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

lrklrklrk schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:09:
[quote]Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:58:

idd, ziet er goed uit (y) !

Had je nog gekeken naar de belasting van je dak? Was je daar uitgekomen?
10x 40 en 8x 20kg dus 560kg plus nog 3 kleine van 40 is bijna 700kg totaal op 19 m2 waarvan deels boven de schuur muren, 36kg per m2 lijkt me geen probleem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1