Afgelopen jaar hebben we zonnepanelen op ons huis laten leggen (6.6 kWp ZO), en nu heb ik de smaak te pakken, er moet dus meer komen!
Nu heb ik het idee om dak van het schuurtje in de tuin ook vol te leggen. Graag zou ik alvorens te beginnen mijn plannen/ideeën laten checken door het collectieve brein van onze Tweakers community.
:strip_exif()/f/image/7gugaPUUxkL5LD7vl8mVmFIG.jpg?f=fotoalbum_large)
In het kort is het plan om een 6-tal panelen van 300-400 Wp op een zelfgemaakte betonschans richting ZW te plaatsen en via een PV verdeler aan te sluiten op de groep van het schuurtje. Zo ongeveer, met totale breedte van 2 panelen (360-380 ofzo), en hoogte niet heel veel meer dan 300 cm, zodoende zal het mooi moeten passen.
/f/image/utmY0ASvmetTm6mDhGOqPdgz.png?f=fotoalbum_large)
Ook twijfel ik aan het gewicht dat ik überhaupt op het schuurtje kan plaatsen. 6 panelen x ~20 kg + 6 betonvoet x 40(?) kg = ~400 kg. Zelf schat ik in dat het wel mee zal vallen, 2 van 3 liggers zitten dicht bij de buitenkant van het schuurtje, waar het gewicht prima te dragen moet zijn (aanname). Misschien dat jullie hier iets van kunnen zeggen aan de hand van een foto:
:strip_exif()/f/image/cuV3Tm5d4bW4E3b6bHnkjpfj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/9FAKKLHkrQAQkkA302dYav0q.png?f=fotoalbum_large)
En klopt het dat ik met de volgende onderdelen dit op orde heb?
Lang verhaal, maar ik bereid het graag goed voor. Dus brand maar los met opmerkingen en (opbouwende) kritiek.
Nu heb ik het idee om dak van het schuurtje in de tuin ook vol te leggen. Graag zou ik alvorens te beginnen mijn plannen/ideeën laten checken door het collectieve brein van onze Tweakers community.
Plan in het kort
Dit is het schuurtje waar het om gaat: 400 x 300 cm, met de lange zijde op ZW:strip_exif()/f/image/7gugaPUUxkL5LD7vl8mVmFIG.jpg?f=fotoalbum_large)
In het kort is het plan om een 6-tal panelen van 300-400 Wp op een zelfgemaakte betonschans richting ZW te plaatsen en via een PV verdeler aan te sluiten op de groep van het schuurtje. Zo ongeveer, met totale breedte van 2 panelen (360-380 ofzo), en hoogte niet heel veel meer dan 300 cm, zodoende zal het mooi moeten passen.
/f/image/utmY0ASvmetTm6mDhGOqPdgz.png?f=fotoalbum_large)
Betonschans
Het betonschans topic heeft me geïnspireerd om de constructie zelf te maken. In mijn geval 6 delen van 1.5 meter, 3 onderaan, en 3 bovenaan. De hellingshoek zit ik nog even over te twijfelen, nu is steiler beter voor de afwatering, maar de wind krijgt ook steeds meer grip op het toch best wel grote oppervlak aan panelen... Is 10 graden haalbaar, of wordt dat toch wat teveel voor een schans van 3 panelen diep? Aan de achterkant steken de panelen dan bijna 65 cm de lucht in: tan(10 degrees)*300 + ~10 cm (van de voet zelf).Ook twijfel ik aan het gewicht dat ik überhaupt op het schuurtje kan plaatsen. 6 panelen x ~20 kg + 6 betonvoet x 40(?) kg = ~400 kg. Zelf schat ik in dat het wel mee zal vallen, 2 van 3 liggers zitten dicht bij de buitenkant van het schuurtje, waar het gewicht prima te dragen moet zijn (aanname). Misschien dat jullie hier iets van kunnen zeggen aan de hand van een foto:
:strip_exif()/f/image/cuV3Tm5d4bW4E3b6bHnkjpfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Elektra
Dan is er nog een probleem met de groep waar het schuurtje op zit, die is na wat onderzoek blijkbaar niet specifiek voor het schuurtje, maar wordt gedeeld met o.a.verlichting in de keuken en een WCD in de meterkast zelf. Gelukkig is deze splitsing in de meterkast gemaakt en kan het schuurtje zodoende nog op een eigen schone groep worden gezet. Nu de vraag hoe dit correct opgezet dient te worden. Klopt het volgende principeschema?/f/image/9FAKKLHkrQAQkkA302dYav0q.png?f=fotoalbum_large)
En klopt het dat ik met de volgende onderdelen dit op orde heb?
- Extra installatieautomaat in de meterkast type: B16
- PV verdeler, deze
- ZV16 P10, 1 x aardlekautomaat, 1 keer installatieautomaat.
Materiaal zonnepanelen
- Voor de panelen zat ik te denken aan deze. 345 Wp (2070Wp totaal), 1689 x 996 mm. Vooral de 996 mm breed is belangrijk aangezien ik niet (te veel) wil/kan/mag uitsteken over de erfgrens.
- Als omvormer een simpele Goodwe 2000XS, max output 2000 W, iets kleiner kan ook met accepteren van een beetje aftoppen, maar voor 4 tientjes verschil zie ik liever perfecte parabolen
Lang verhaal, maar ik bereid het graag goed voor. Dus brand maar los met opmerkingen en (opbouwende) kritiek.