Wifi verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.bayrakdar
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-03-2022
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn wifi verbinding op de boven verdieping thuis waar ik werk en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik weet zelf gewoon niet waar ik moet beginnen.. daarom ben ik dus hier :)

Vanwege het coronavirus werk ik voornamelijk thuis en zal dat waarschijnlijk ook in de toekomst blijven doen. Ik heb hiervoor dan ook een goede, stabiele internet connectie nodig en het liefst via de wifi want anders zit ik weer met allemaal kabels en kabelgoten over de hele boven verdieping, wat ik liever niet wil. Helaas is de wifi op de bovenverdieping niet stabiel genoeg.

Mijn huidige wifi oplossing is via de stekker via de TP-Link AV600. Dit is helaas geen betrouwbare oplossing gebleken omdat mijn laptop te vaak de connectie verliest.

Ik heb daarom nu een kabelverbinding en dat werkt wel goed. Ik heb hiervoor een kabel naar een andere kamer boven laten trekken (helaas heb ik dat destijds niet gedaan naar mijn huidige werkkamer) via de modem op woonverdieping en heb op de bovenverdieping een internet punt waarvandaan ik dus weer een kabel heb naar mijn laptop. De kabel van ongeveer 7.5 meter loopt nu gewoon over de vloer maar voordat ik hem ga opbergen in de kabelgoten wou ik toch even om advies vragen.

Mijn internetverbinding is van T-Mobile, speedtest via ziggo laat 85,7 Mbps aan download snelheid zien en 13,9 Mbps aan upload snelheid (weet niet of dit relevant is maar dacht check het even). Mijn modem is van Huawei, model HG659. Wifi acces: 2,4 GHz SSID en 5 GHz SSID. De wifi verbinding boven (waar ik nu dus niet tevreden over ben) gaat via de TP-Link AV600.

Ik zou dus graag een betere wifi oplossing hebben, waarmee ik een stabiele verbinding kan maken met mijn laptop. Snelheid is daarbij niet eens zo belangrijk, als de verbinding maar niet verbreekt. Ik wil daarom vragen wat jullie, gezien alle info, zouden adviseren? Hoe kan ik boven een betrouwbare wifi netwerk creëren voor mijn laptop?

Ik denk zelf hierbij aan een budget van maximaal € 150 - € 200 om mijn wifi thuis op de bovenverdieping te versterken.

Suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Je geeft aan dat je nu een kabel hebt aangesloten, als ik je goed begrijp, toch? Waarom wil je dan toch voor wifi gaan? Bekabeld is altijd beter, sneller en stabieler.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:09
Zoals @Hahn aangeeft is een bekabelde verbinding nagenoeg altijd beter want die zal stabieler en sneller zijn.

Je geeft aan op de bovenverdieping een "internet punt" te hebben, wat bedoel je hier precies mee?
Een utp contactdoos gelijkend aan onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/188439/123

Je zou hier altijd een extra access point aan kunnen hangen, deze plaats je dan op de bovenverdieping, hiermee zal je waarschijnlijk je wifi-dekking in het huis verbeteren, in ieder geval op de zolder.
Dit moet ook makkelijk lukken binnen je budget, zie ook de pricewatch.

Afhankelijk van je precieze wensen kan je dit losse access point dan het bestaande wifi-netwerk laten "uitbreiden" zodat je apparaten automatisch overschakelen of een nieuw wifi-netwerk maken waarna je zelf tussen de netwerken kan wisselen.

[ Voor 28% gewijzigd door milo526 op 06-02-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.bayrakdar
@Hahn Ik heb idd een kabel maar dan moet ik gaten gaan boren en kabelgoten gaan plaatsen door de hele bovenverdieping. Wil ik liever niet doen.

@milo526 Ja, dat bedoel ik inderdaad met internet punt, zo een utp contactdoos heb ik boven. Mijn wens is eigenlijk een stabiele wifi op de bovenverdieping voor mijn laptop en andere apparaten (mobieltjes, ipad en ps5).

Wat zou je dan aanraden als een goede acces point?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:56
Powerline als de AV600 werkt redelijk in een 1 fase groepenkast maar waardeloos met 3 fasen heb ik gemerkt sinds er bij mij in huis 3 fasen binnen komt. Daarom gebruik ik nu pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) Nog nooit zo'n stabiele en snelle verbinding gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
Er zijn hier veel mensen op het forum die daar een veel beter antwoord op kunnen geven dan dat ik dat kan (en die zullen waarschijnlijk dit topic ook wel vinden en hier een antwoord op willen geven).
Mijn advies zou toch zijn om in de pricewatch te kijken (ik heb 2 extra filters toegevoegd, 5GHz support en 1Gbps Ethernet, die ik wel essentieel acht) en wat reviews daar te lezen.
Wat ik zo zie boven aan die lijst zal allemaal wel goed genoeg voor je zijn (en de Pro/professional versies zal je waarschijnlijk niet nodig hebben).

Een andere optie is om nog te kijken bij je provider, ik zie dat T-Mobile WiFi plus heeft. Hierbij huur je eigenlijk een access-point van T-Mobile, zei kunnen je dan ook helpen als je problemen ervaart, is dit misschien iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.bayrakdar
@Uszka @milo526 bedankt voor de reacties, ik het een en ander even doorlezen, daar is het hier ook goed weer voor vandaag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14
Koop een TP-Link Deco mesh wifi setje, waarbij je de punten onderling verbindt met netwerkkabel (UTP). Op elke verdieping zo'n ding en je hebt prima wifi. Zet daarna je wifi van je Huawei uit, want dat is w.s. toch rotzooi.

Wel even ethernet backhaul aanzetten, want anders gaat het ten koste van de snelheid van je internetverkeer boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s.bayrakdar
@__fred__ & @Uszka dus stel ik koop een TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack) (denk dat 2 genoeg is?) hoe plaats ik ze dan?

- eentje bij mijn modem op de woonverdieping (1e verdieping) en sluit die via een ethernet kabel aan op mijn modem (Huawei) en
- de tweede sluit ik via een netwerkkabel aan op de utp contactdoos op de 2e verdieping waar ik werk?

en @__fred__ ethernet backhaul aanzetten is dan wat ik kan doen met zo een tp-link deco mesh setje?

Voor de volledigheid wat foto's:
- Foto 1 is waar mijn internet binnenkomt in mijn meterkast beneden bij de ingang. De kabel die ik vast heb gaat naar boven (1e verdieping) naar mijn modem;
- Foto 2 is de huawei modem op de 1e verdieping (woonverdieping) en;
- Foto 3 is de utp contactdoos op de 2e verdieping (werk- en slaapverdieping).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYd5O1pWnvcouSg0WbywgS_d3dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUsDSEq5K6Fyk7h0G3tmCSw3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji8YnQDr57Kt7I-V3S8kxvTht40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjHtOowNhB305Oe32gMJyPXX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mivE0uHDWUJBwcQRZMcDkqZfhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLhbv8gv76g2urd9PT2hqSYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
Die gelinkte Deco M4 heeft inderdaad mogelijkheid tot een "wired backhaul" dit houdt in dat de deco's onderling via de kabel communiceren ipv draadloos.
Indien dit niet het geval is moet de satelliet (op de 2e verdieping) eerst het signaal van je (bijvoorbeeld) iPad oppakken om vervolgens dat signaal door te sturen naar de router (bij het modem).
Afhankelijk van de specificaties van de router + satelliet is dit langzamer of zorgt het voor meer verstoringen in het via signaal (beide niet heel wenselijk).

TP-Link heeft ook een support artikel met veelgestelde vragen over de wired backhaul.

Waar begint de internet aansluiting die op de 2e verdieping uitkomt? Heb je het andere uiteinde van die kabel in je meterkast of bij je modem?
De satelliet van een mesh systeem zal je namelijk wel moeten aansluiten op de router (dus niet een kabel van je modem naar de router en een andere van je modem naar de satelliet, maar een kabel van het modem naar de router en een kabel van de router naar de satelliet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
Ook hier is de pricewatch trouwens weer heel handig, kan je prima mesh sets bekijken en daarna vergelijken.

Zo heb ik hem nu bijvoorbeeld gefilterd op basis sets van mesh systemen met 1 satelliet.

Ik heb zelf de pricewatch: Netgear Orbi RBK352 AX1800 WiFi 6 Dual-band Mesh System (2-pack) ik heb deze gehaald vanwege de WiFi 6 functionaliteit en gebruik deze met veel plezier.

Als we deze vergelijken met de deco M4 zien we inderdaad de toevoeging van WiFi 6 als belangrijkste verschil en ook een verhoogde snelheid maar daar zit ook wel een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.bayrakdar
@milo526 de aansluiting naar de 2e verdieping komt van mijn modem.

Bedoel je met de aansluiting dat ik de router naast mijn modem moet zetten en dan aansluiten via een kabel en dan de kabel die naar boven gaat aansluit in de router (ipv in de modem hoe het nu is). Boven sluit ik de satelliet dan weer aan via de contactdoos (die dus via een kabel gaat naar de router)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:56
s.bayrakdar schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:23:

- eentje bij mijn modem op de woonverdieping (1e verdieping) en sluit die via een ethernet kabel aan op mijn modem (Huawei) en
Correct
- de tweede sluit ik via een netwerkkabel aan op de utp contactdoos op de 2e verdieping waar ik werk?
Krijgt die UTP contactdoos data vanaf het modem?

Bij mij zit het als volgt:
Eerste Deco zit met een kabel aan het modem. Vanaf de eerste Deco gaat een kabel naar de 2e Deco en vanaf de 2e Deco een kabel naar de 3e Deco. De Deco's draadloos met elkaar verbinden kan ook. De eerste Deco dient echter altijd bekabeld verbonden te zijn met het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
Volgens mij leg je dat goed uit ja.

1. Je gaat vanaf je meterkast naar je T-Mobile modem.
2. Je gaat vanaf je T-Mobile modem naar de mesh router
3. Je gaat vanaf de mesh router naar de mesh satelliet (dit gaat via de utp contactdoos)

Idealiter verbind je niks anders dan met je T-Mobile modem (om problemen te voorkomen).
Om draadloze interferentie te voorkomen zet je de wifi van je T-Mobile modem uit (vanaf dat punt zend je mesh router nu je wifi signaal uit).

Maar misschien ten overvloeden, je kan dus grofweg hetzelfde bereiken door alleen een nieuw access point te kopen en deze op je 2e verdieping uit te zenden. Als je deze zo configureert dat je hetzelfde SSID gebruikt met hetzelfde wachtwoord zullen je apparaten ook automatisch wisselen tussen de wifi punten, dan kan je de wifi van je T-Mobile modem ook blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s.bayrakdar
@Uszka Krijgt die UTP contactdoos data vanaf het modem? yes. De connectie tussen de 2 deco's kan dan dus ook via de kabel.

@milo526 Ok top thx :) ik ga de acces points ook nog zeker even bekijken. Ik weet nu iig waar en naar wat ik moet kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14
milo526 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:12:

Maar misschien ten overvloeden, je kan dus grofweg hetzelfde bereiken door alleen een nieuw access point te kopen en deze op je 2e verdieping uit te zenden. Als je deze zo configureert dat je hetzelfde SSID gebruikt met hetzelfde wachtwoord zullen je apparaten ook automatisch wisselen tussen de wifi punten, dan kan je de wifi van je T-Mobile modem ook blijven gebruiken.
En dit is helaas niet waar. De meeste access points, laat staan modems van providers ondersteunen niet de extra standaarden die mesh networking seamless maken. Met twee access points met hetzelfde SSID heb je heel veel kans dat je op het zwakkere signaal blijft hangen en helemaal niet overschakelt naar het dichtsbijzijnde sterkere access point.

Mesh routers hebben hiervoor IEEE 802.11k/v/r (of het oudere IEEE 802.11s) aan boord om dit allemaal dynamisch te doen.
Pagina: 1