Ik heb een PerfectPro werkradio, de USBBOX om precies te zijn. FM radio is niet echt heel goed qua geluid, het komt allemaal nogal gedempt over. Dynamiek en hoog weergave zijn niet echt goed aanwezig maar dat ik ook inherent aan FM. 320 kb/s MP3 bestanden klinken echter best wel goed moet ik zeggen. Het gaat niet echt heel laag maar stemmen woorden heel behoorlijk weergegeven en het hoog is ook niet heel verkeerd. Toch zou ik als het mogelijk is een speaker van hogere kwaliteit willen proberen. Ik weet niet wat het merk is van de speaker die er standaard in zit (staat geen merk op) maar veel zal ie niet gekost hebben. Afijn, de totale diameter van de speaker is 12,7cm (het metalen frame gemeten) en de diepte is bijna 6cm. Kan iemand misschien een suggestie geven?
Ik zou de radio verkopen en een andere kopen die wel goed klinkt. De voornaamste reden is dat een losse luidspreker duur is. Verder is er best kans dat de elektronica is aangepast op de luidspreker. Hetzelfde geldt voor de kleine behuizing.
Om het geluid minder hol te maken, kan je de behuizing vullen met polyesterwol. Houd de elektronica vrij i.v.m. koeling.
Mocht je toch een andere luidspreker kopen, de maat die je hebt is een standaardmaat en wordt vaak aangeduid met 5" of 13 cm. Autoluidsprekers verdragen vocht redelijk, maar binnen een beperkt budget van pakweg 50 euro heb je meestal een coax met een schelle piëzotweeter. De stalen korf (frame) zal je misschien op maat moeten maken. Hi-fi-luidsprekers klinken beter, maar zal je altijd uit de regen moeten houden en droog opslaan, in een vochtige werkbus voldoet niet. Let op dat hi-fi-luidsprekers vaak afwijkende korfmaten hebben. Om iets meer keuze te hebben, kan je ook zoeken in de maten 3,5" / 4" / 4,5". Hiervan zijn de midden- en hoge tonen beter, maar ze kunnen minder hard en/of hebben minder diepe bassen.
Welke impedantie heeft de huidige luidspreker? De nieuwe kan het best dezelfde waarde hebben. Hoger mag ook, dan speelt hij alleen minder hard.
Voorbeelden van prima breedbandluidsprekers zijn:
Visaton FR10-4 of -8 (€ 12 / 4" / 4 of 8 ohm)
Peerless by Tymphany TC9FD18-08 (€ 20 / 3,5" / 8 ohm)
Peerless by Tymphany TG9FD10-04 (€ 25 / 3,5" / 4 ohm / glasvezelconus dus beter bestand tegen vocht)
Dayton Audio PS95-8 (€ 25 / 3,5" / 8 ohm)
Om het geluid minder hol te maken, kan je de behuizing vullen met polyesterwol. Houd de elektronica vrij i.v.m. koeling.
Mocht je toch een andere luidspreker kopen, de maat die je hebt is een standaardmaat en wordt vaak aangeduid met 5" of 13 cm. Autoluidsprekers verdragen vocht redelijk, maar binnen een beperkt budget van pakweg 50 euro heb je meestal een coax met een schelle piëzotweeter. De stalen korf (frame) zal je misschien op maat moeten maken. Hi-fi-luidsprekers klinken beter, maar zal je altijd uit de regen moeten houden en droog opslaan, in een vochtige werkbus voldoet niet. Let op dat hi-fi-luidsprekers vaak afwijkende korfmaten hebben. Om iets meer keuze te hebben, kan je ook zoeken in de maten 3,5" / 4" / 4,5". Hiervan zijn de midden- en hoge tonen beter, maar ze kunnen minder hard en/of hebben minder diepe bassen.
Welke impedantie heeft de huidige luidspreker? De nieuwe kan het best dezelfde waarde hebben. Hoger mag ook, dan speelt hij alleen minder hard.
Voorbeelden van prima breedbandluidsprekers zijn:
Visaton FR10-4 of -8 (€ 12 / 4" / 4 of 8 ohm)
Peerless by Tymphany TC9FD18-08 (€ 20 / 3,5" / 8 ohm)
Peerless by Tymphany TG9FD10-04 (€ 25 / 3,5" / 4 ohm / glasvezelconus dus beter bestand tegen vocht)
Dayton Audio PS95-8 (€ 25 / 3,5" / 8 ohm)
[ Voor 112% gewijzigd door TBTL op 06-02-2022 12:36 ]
Ik heb al wel bitumen tape in de behuizing geplakt en ik heb het gevoel dat de bass wat strakker is geworden. Polyesterwol zal ik ook eens proberen, hebben we toch zat van op het werk liggen.
Regen en vocht zijn geen probleem. Ik ben scheepstimmerman en werk altijd in een droge en in de winter verwarmde loods. Dat is ook de reden dat ik voor deze radio ben gegaan. Hij is niet te groot en kan op batterijen spelen dus ik kan 'm makkelijk bij me in de boot zetten. Ik heb er €45 voor betaald dus wat extra uitgeven aan een betere speaker is geen bezwaar. Ik heb trouwens misschien een goede kandidaat gevonden, de Markaudio CHR-70. Deze heeft de juiste impedantie, wattage en inbouwmaat.
Regen en vocht zijn geen probleem. Ik ben scheepstimmerman en werk altijd in een droge en in de winter verwarmde loods. Dat is ook de reden dat ik voor deze radio ben gegaan. Hij is niet te groot en kan op batterijen spelen dus ik kan 'm makkelijk bij me in de boot zetten. Ik heb er €45 voor betaald dus wat extra uitgeven aan een betere speaker is geen bezwaar. Ik heb trouwens misschien een goede kandidaat gevonden, de Markaudio CHR-70. Deze heeft de juiste impedantie, wattage en inbouwmaat.
Ah dat scheelt als hij altijd droog staat. 45 euro is niet duur. Bitumentape kan inderdaad goed helpen om de behuizing te dempen.
Als ik het me goed herinner zijn ze wel kwetsbaar voor overbelasting. Met de 7 W versterker zal dat denk ik wel loslopen.
Kan je inschatten hoe groot het nettovolume van de behuizing is? Wie weet is het genoeg om er een basreflexbehuizing van te maken. Dan heb je net wat diepere bas.
Markaudio staat bekend als een goed merk van breedbandluidsprekers.DervishD schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:36:
Ik heb trouwens misschien een goede kandidaat gevonden, de Markaudio CHR-70. Deze heeft de juiste impedantie, wattage en inbouwmaat.
Als ik het me goed herinner zijn ze wel kwetsbaar voor overbelasting. Met de 7 W versterker zal dat denk ik wel loslopen.
Kan je inschatten hoe groot het nettovolume van de behuizing is? Wie weet is het genoeg om er een basreflexbehuizing van te maken. Dan heb je net wat diepere bas.
[ Voor 91% gewijzigd door TBTL op 06-02-2022 12:49 ]
Moet alleen even contact opnemen met soundimports.eu, even kijken wat de levertijd bij hun is want daar is die het goedkoopst.
Ik heb de radio al open gehad (vanwege de bitumentape) en daar is geen ruimte voor. De speaker heeft een vrij grote magneet en direct daar achter met een paar mm tussenruimte zit het batterijcompartiment.
Volgens PerfectPro is het nettovolume 2,7L.
Volgens PerfectPro is het nettovolume 2,7L.
Dan heb je er zometeen een andere speaker in en blijkt dat de ingebouwde versterker gewoon prut is. Daar zit je dan met je "aap met een gouden ring".
Ik kan wel horen dat de versterker van redelijke goede kwaliteit is.
Ik las eerst "wekkerradio" i.p.v werkradio...
Dan kan je inderdaad kijken of je de luidsprekers kunt upgraden. Allicht is het een optie om helemaal zelf een radio te maken, dan kun je alle componenten zelf kiezen.
Dan kan je inderdaad kijken of je de luidsprekers kunt upgraden. Allicht is het een optie om helemaal zelf een radio te maken, dan kun je alle componenten zelf kiezen.
Ik heb er wel over nagedacht om zelf een radio te maken maar deze staat niet in de weg als ik bv een achterhut aan het betimmeren ben. Daarnaast heeft deze ook een interne oplader voor batterijen.
Ik heb de usb box ook gehad wel een leuk ding idd.
Een speaker met tweeter zal misschien iets beter klinken maar dan moet je hem wel zo wegzetten dat de tweeter op je oren is gericht, anders merk je daar ook niets van volgens mij.
Een speaker met tweeter zal misschien iets beter klinken maar dan moet je hem wel zo wegzetten dat de tweeter op je oren is gericht, anders merk je daar ook niets van volgens mij.
Ik heb de radio nog verder uit elkaar gehaald en waar het maar kon bitumentape geplakt. Achter de luidspreker ook nog polyesterwol gedaan en het is nu een stuk beter. Het geluid is voller en de bas nog wat strakker. Het hoog komt nu ook beter uit. Ik vind het wel goed zo.
Pagina: 1