Beste clouddienst voor Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tot voor kort betaalde ik niet voor clouddiensten, omdat het niet nodig was. Ik ben een fervent gebruiker van Google Photos, maar de gratis 15GB voldeed altijd wel. Echter sindskort worden foto's ook daadwerkelijk meegerekend voor je opslag, dus dan gaat het wel hard. Ik heb daarom maar een 100GB abo genomen voor een paar euro per maand. Dit heeft me aan het denken gezet om ook niet direct even door te pakken en al mijn belangrijke data 'in de cloud' op te slaan, zodat ik altijd een werkende back-up heb bij problemen op mijn 'hoofd pc' en omdat ik gebruik maak van verschillende devices overal de beschikking heb over mijn belangrijke documenten. Op dit moment heb ik geen goed back-up plan. Alles staat op mijn hoofd-pc. In het verleden wel eens een poging gedaan om periodiek te syncen met een NAS, maar dat vergde teveel handmatige acties.

So far so good, omdat ik inmiddels een Google Drive abo van 100GB had afgenomen heb ik daar al mijn belangrijke documenten op gezet (de mapjes 'mijn documenten', 'mijn afbeeldingen' etc. uit windows) en dit wordt netjes gesynct. Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat het in vooral in Windows 11 best een gedoe is om in Windows ook in te stellen dat je Google Drive de standaardmap is om documenten, afbeeldingen etc. op te slaan. Want dat wil je natuurlijk wel, anders wordt eea. in Windows als je niet oppast nog steeds naar de standaardmapjes opgeslagen, die niet gebackupt/gesynct worden.

In Windows 11 ontstaan vnl. issues omdat betreffende documenten-mappen al standaard met Onedrive gesynct worden en Windows het niet fijn vindt als je dat omzet... Dit zette mij aan het denken of het dan niet handiger is om toch maar een Onedrive-abo te nemen, zodat dit in Windows (wat ik vnl. gebruik) gewoon goed werkt. Echter zette mij dit ook aan het denken wat nou eigenlijk de handigste cloudoplossing is voor Windows. Ik heb ook nog een Android telefoon en Chromebook, maar daarop vind ik het minder belangrijk dat ik de documenten kan gebruiken (kan sowieso wel).

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van clouddiensten voor genoemd gebruik? Ik neig er zelf naar om voor Windows gewoon Onedrive te gebruiken, dan werkt het gewoon makkelijk zonder gedoe. En je kunt er ook nog goedkoop Office bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb zelf gewoon Dropbox en my documents naar een raid 1 config gezet en daar synchroniseert Dropbox dan mee. OneDrive compleet uitgeschakeld.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je zou nog bij TransIP kunnen gaan kijken, dan weet je in ieder geval dat je data in Nederland blijft.

Verder is het belangrijk om je te realiseren dat een dergelijke cloud sync absoluut geen vervanging is voor een degelijke backup. Als je op enig moment getroffen wordt door een cryptolocker, wordt jouw "backup" in de cloud net zo hard mee encrypt (of nouja, je lokaal encrypted files worden vrolijk naar de cloud en andere devices gesynct) en ben je alsnog de pineut (sommige cloud storage providers bieden nog wel 'n vorm van versioning aan, daar zou je nog (deels) mee te redden kunnen zijn in zo'n geval)

[ Voor 8% gewijzigd door anboni op 05-02-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 15:29

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik maak al een aantal jaar gebruik van Office/Microsoft 365 eigenlijk puur voor het 1TB OneDrive opslag en Office is een mooie bijkomstigheid.
Zo ingesteld dat werk laptop, privé laptop en eigen pc altijd bureaublad, documenten, afbeeldingen etc. syncen.
Op Android vind ik de officiële OneDrive app van Microsoft echt ruk en heb de betaalde versie aangekocht van OneSync Ultimate, waarmee ik tevens ook mijn telefoon bij elke wijziging backup.
Daarnaast ben ik vorige jaar gestart met het gebruiken van Acronis Cyber Protect Home Office (https://www.acronis.com/e...rue-image/premium-backup/). Welk dagelijks omstreeks 10u een incrementele backup maakt, met versiebeheer, van mijn gehele OneDrive.
Hopelijk heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thanks. Dropbox en TransIP zijn me idd ook bekend. Dropbox lijkt me wat aan de dure kant. TransIP (Stack) ooit zo'n gratis abo gehad, maar nooit echt gebruikt. Bij beide speelt natuurlijk hetzelfde als bij Google Drive dat het wellicht wat minder goed integreert in Windows.

En ik ben me er idd van bewust dat dergelijke clouddiensten geen volwaardige back-up zijn. Echter is het beter dan helemaal geen back-up en met de wat duurdere versie van OneDrive geven ze aan dat je 30 dagen terug kan. Dat zou al een oplossing kunnen zijn tegen cryptolockers. Maar waar mij het meer om gaat is dat er bijv. door hardwarefalen data verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor hardware falen voldoet OneDrive bij mij prima, de retentie van 30 dagen is voldoende om kleine "oeps" gevallen terug te draaien. Het integreert naadloos met Windows in combinatie met OneDrive client.

Een MS 365 Family abo kan al vanaf 63,50 per jaar en kun je met 6 personen delen. Als je dan ook de kosten deelt is het dus iets meer dan een tientje per jaar per persoon en dat voor 1TB Onedrive+Office+60 skype minuten (bellen naar vaste nummers "wereldwijd")
Je mailbox grootte (outlook.com) gaat naar 50GB, je kunt gebruik maken van de Outlook clients en op je smartphone worden emails, contacten, agenda allemaal gesynchroniseerd.

Qua prijs / features is er eigenlijk geen betere deal, naar mijn mening.
Wil je pure backup van data met langere retentie, er zijn legio aanbieders. Zelf ben ik erg te spreken over C2 van Synology, ook omdat ik zelf een Synology heb. Maar een Windows client is er ook voor C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik neig idd om toch naar Onedrive over te stappen. Lijkt me al met al toch een wat completere oplossing dan Google Drive. Op het werk gebruiken we ook Office 365 met Onedrive en dat bevalt ook prima. Laatst kreeg ik een nieuwe laptop en omdat alles in Onedrive stond had ik direct al mijn bestanden weer. Ideaal.

@akimosan hoe kun je office 365 family dan krijgen voor 63,50? Ik zie alleen maar 99 euro staan. Ik zal dan overigens gaan voor 365 personal en die kost 69 euro per maand. Maar als family voor 63,50 kan dan is dat natuurlijk nog een betere deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:33:
Ik neig idd om toch naar Onedrive over te stappen. Lijkt me al met al toch een wat completere oplossing dan Google Drive. Op het werk gebruiken we ook Office 365 met Onedrive en dat bevalt ook prima. Laatst kreeg ik een nieuwe laptop en omdat alles in Onedrive stond had ik direct al mijn bestanden weer. Ideaal.
Exactly! :)
Bij omleiding van mappen en meenemen in OneDrive client ook wel even de mappen Muziek en Videos meenemen, standaard doet ie dat niet in de client.
Palomar schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:33:

@akimosan hoe kun je office 365 family dan krijgen voor 63,50? Ik zie alleen maar 99 euro staan. Ik zal dan overigens gaan voor 365 personal en die kost 69 euro per maand. Maar als family voor 63,50 kan dan is dat natuurlijk nog een betere deal :)
Abo kopen/afsluiten via een reseller, bijvoorbeeld https://nandusoftware.eu/...ffice-365-family-download

De voucher die je krijgt kun je inwisselen bij Microsoft. Je kunt elk jaar de voucher ook weer kopen bij Nandu en inwisselen (inwisselen werkt ook als verlenging)

Personal kost je dan maar 39,99 per jaar. De waarde van Family zit hem voornamelijk in het gedeeld gebruik in een huishouden. Maar je kunt dat delen ook doen met je pa, ma, broer, vriend, vriendin, buurman, neef.

[ Voor 95% gewijzigd door akimosan op 06-02-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
akimosan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Exactly! :)
Bij omleiding van mappen en meenemen in OneDrive client ook wel even de mappen Muziek en Videos meenemen, standaard doet ie dat niet in de client.
[...]

Abo kopen/afsluiten via een reseller, bijvoorbeeld https://nandusoftware.eu/...ffice-365-family-download

De voucher die je krijgt kun je inwisselen bij Microsoft. Je kunt elk jaar de voucher ook weer kopen bij Nandu en inwisselen (inwisselen werkt ook als verlenging)

Personal kost je dan maar 39,99 per jaar. De waarde van Family zit hem voornamelijk in het gedeeld gebruik in een huishouden. Maar je kunt dat delen ook doen met je pa, ma, broer, vriend, vriendin, buurman, neef.
toon volledige bericht
Thanks voor de tip. Heb die personal voor 39,99 genomen :)
Pagina: 1