Toon posts:

Nieuw woning: PV-systeem, HWP, nieuwe CV- en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 08:45
In juli hopen we eindelijk onze "nieuwe" woning te krijgen.
Het is een woning uit 1994 en kan een grondige herziening qua duurzaamheid gebruiken. We hebben met de nieuwe hypotheek een flink bouwdepot kunnen regelen en ik ben dan ook van plan om de volgende zaken aan te laten pakken, want ik heb twee linker handen. Ik kan alleen maar zaken slopen:
- alle ruiten laten voorzien van HR++
- vloerisolatie
- PV-systeem
- Hybride warmtepomp
- nieuwe CV ketel
- vloerverwarming op de volledige begane grond

Het betreft een twee onder één kap. De nok van de woning staat haaks op het zuiden. Ik zit dan aan een deels O-W opstelling te denken. De dakhelling is aan beide zijden 40 graden.
Aangezien plaatjes meer dan woorden zeggen:

Bovenzijde:

Zijkant oostzijde:

Achterzijde tuin:

Veranda:

Dakvlak veranda ZO zijde:

Zoals jullie kunnen zien, is er flink wat ruimte op het dak. Aan de achterzijde wil ik het liefst de HWP hebben, maar ik heb geen idee hoeveel herrie dat ding maakt. Ik kan me zo voorstellen dat een constant gezoem hinderlijk is als je ligt te luieren in de achtertuin.

Het verbruik van de huidige bewoners ligt op ongeveer 1300m3 per jaar. Electraverbruik vind ik minder spannend, want ik wil echt wel serieus veel panelen gaan leggen. In onze huidige woning verbruikten we ongeveer 3500Kw per jaar. Ik ga er vanuit dat het verbruik (exclusief de HWP) naar max 4500Kw per jaar zal gaan.

En dan de vragen:
Hoe het beste het dak bedekken met zonnepanelen? O/W of alleen O? In de achtertuin staat een veranda die qua dak meer zuid-oost gericht is. Is het misschien een beter idee om die vol te gooien?

Is de locatie van de HWP aan de achterzijde van het huis handig en welke tips kunnen jullie geven qua merk/type HWP in combinatie met een nieuwe CV-ketel en gewenste vloerverwarmingspomp?

[Voor 28% gewijzigd door BvZwolle op 05-02-2022 19:59]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Je hebt een groot dak, dus ik zou het simpel houden.
Bijvoorbeeld 15 a 20 panelen op oost en als dat past ook nog eens zoveel op west.
En dat met een 3 fase stringomvormer. Ja per paneel levert dit iets minder kWh op dan zuid maar werkt wel lekker vroeg en laat op de dag en omdat het simpel is is het goedkoop aan te leggen.

Overschot kun je momenteel erg gunstig verkopen, boven 30 cent / kWh is geen uitzondering.

Hybride warmtepomp is in dit geval overigens angst. Zeker omdat je vloerverwarming hebt.
Gewoon kiezen voor een full electric warmtepomp. Er zijn veel goede merken, zelf heb ik niets met Nederlandse merken. Als geluid belangrijk is zou je eens kunnen kijken naar Vaillant.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06

de Peer

under peer review

Leuk huis met mooie dakvlakken.
Inderdaad. Absoluut niet nu nog in een cv ketel gaan investeren. dat is doodzonde.
Je hebt een erg mooi dak. Ik zou het direct in juli helemaal vol met panelen leggen en een goed contract afsluiten (ik krijg 45 ct per kWh momenteel). Je kan er er wel 40-60 panelen kwijt zo te zien.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 16:27
geluid hybride in de tuin boeit niet want die staat aan als het koud is, dan lig je meestal niet in de tuin te luieren ;-)

ik zou zeker full electric/alleen een WP verkennen. tis beetje zonde hier om maar half te gaan

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hybride is pure kapitaalvernietiging. volledig electrisch en alleen maar kijken hoe snel je van die gasmeter afkomt. en natuurlijk elke cm van je dak volplakken met panelen en waar nodig pijpen verplaatsen.

[Voor 27% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 04:08]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• BvZwolle
Volgens mij wordt wel duidelijk dat het algemene advies is om een volledig van het gas te gaan.
@AUijtdehaag en @Ronald ik zie jullie regelmatig met mooie tips komen: misschien dat jullie kunnen adviseren in een legplan?
Op west kan ik in ieder geval een stuk minder panelen kwijt. Ook vraag ik me af of de boom op oost veel problemen gaat geven. Ik denk bet niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
@BvZwolle lastig zo uit de losse pols.

Heb je zelf al en een ander geprobeerd in Sunny design, of (voor mij) makkelijker SolarEdge designer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BvZwolle
Ronald schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:02:
@BvZwolle lastig zo uit de losse pols.

Heb je zelf al en een ander geprobeerd in Sunny design, of (voor mij) makkelijker SolarEdge designer?
Het Solaredge Designer kan ik niet inkomen. Ik ben geen installateur.
Sunny Design ga ik nu proberen. Al vond ik alle variabelen wel erg specifiek en dat wordt lastig, want ik heb de woning nog niet in mijn bezit.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook pannen tellen.

Ik tel 12 zijpannen telkens x hoogte:33 cm (geschat) = 396 cm = 2 panelen of deze in portrait boven elkaar

Ik kan niet ver genoeg inzoomen om de breedte vh dak te bepalen.
(edit: met wat "internet zoekwerk" lukt me dat wel)

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2022 17:03]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BvZwolle
Ik heb een poging gedaan om een berekening met Solaredge en Sunny design toe te passen, maar door de wat complexe opzet van het dak (een Z vorm zeg maar) krijg ik het niet goed voor mekaar.
Ik ga even uit van 30 panelen in een opstelling van 9 stuks op W in de nok, 3 stuks op W op het lage deel van het dak en 18 panelen op O boven de garage (of ook de nok, maar daar zitten pijpjes.

Uitgaande van de door @AUijtdehaag geadviseerde Jinko's, kom ik uit op een totale maximale wp van (30x405) 12.150wp.
Dat zal nooit volledig in een keer opgewekt gaan worden. Het is een schatting, maar ik denk dat in de ochtend/begin middag de max opbrengst rond de 5500wp zal zijn, daarna komt de opstelling op W aan de beurt en ik schat wederom een max opbrengst van 4400wp. Dit is allemaal natte vingerwerk.

Dan kom ik uit op de omvormers: ik kan overgaan op micro-omvormers en als ik met goed heb ingelezen hoeft er dus geen grote omvormer meer in de technische ruimte komen.
Of ik moet twee afzonderlijke stringen aan gaan leggen en dan kijken naar een omvormer die daarmee om kan gaan. Dan denk ik dat deze een goede optie zijn: https://www.winkelman-zon...6kw-3-fasen-omvormer.html. Ik lees wel dat sommige omvormers een minimale input moeten hebben voordat ze het gaan doen. Ik kan me er wat bij voorstellen, maar ik zou niet weten of deze omvormer dar last van gaat krijgen. Misschien dat iemand dat kan beargumenteren...

Om dan nog even op 3 fasen terug te komen. Het zou me niets verbazen dat dit nog niet in de woning zit. Van de taxateur heb ik een uiterst crappy foto gekregen:

Kan iemand hieraan afleiden of het 3 fasen is, of is dat van de buitenkant niet te zien?

[Voor 6% gewijzigd door BvZwolle op 06-02-2022 21:54]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sunnydesignweb kan ook omvormer voorstellen doen als je de 2 strings invoert.

Een SMA 8.0 of 10.0 kan ook polystring aan (2 parallel strings op 1 mppt ingang)
Moeten de strings wel dezelfde hoeveelheid panelen hebben.
Maar dan kan je dus 3 strings aansluiten.

Zo te zien al een verouderde kast.
Gewoon de nieuwe groepenkast ophangen en de btw terugvragen met de panelen.

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2022 22:17]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BvZwolle
AUijtdehaag schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:02:
Sunnydesignweb kan ook omvormer voorstellen doen als je de 2 strings invoert.

Een SMA 8.0 of 10.0 kan ook polystring aan (2 parallel strings op 1 mppt ingang)
Moeten de strings wel dezelfde hoeveelheid panelen hebben.

Zo te zien al een verouderde kast.
Gewoon de nieuwe groepenkast ophangen em btw terugvragen met de panelen.
Die gelijke strings kan wel, maar dan moet ik minder panelen doen dan ik had gewild. Ik kan op W max 12 panelen kwijt 9 op hoge dak in de nok en 3 op het lage dak) en dan 12 aan de andere kant. Dan maak ik voor mijn gevoel niet optimaal gebruik van de ruimte. Moet ik dan kijken naar een omvormer met 2 mppt ingangen?

Zoiets bedoel ik dan: https://nl-zonnepanelen.n...mer-6kw-4g-3-fase-2-mppt/

[Voor 5% gewijzigd door BvZwolle op 06-02-2022 22:07]

• AUijtdehaag
  • Niet online
18 oost +12 west + 12 oost is ook polystring
Maar 2 mppt tripower omvormer is normaal in deze situatie.
Ik denk graag out of the box

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2022 22:12]

• BvZwolle
AUijtdehaag schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:07:
18 oost +12 west + 12 oost is ook polystring
Maar 2 mppt tripower omvormer is normaal in deze situatie.
Ik denk graag out of the box
Je voorbeeld van 18 oost en 12 west+12 oost: hoe bedoel je dat, want ik begrijp hem niet denk? Daarbij zijn het 42 panelen, wat financieel niet haalbaar wordt (en het dak kan het ook niet aan denk..)

@Ronald Via SolarEdge nu een opstelling gemaakt: ik denk dat het aardig de lading dekt, maar hoe kan ik hem hier posten ter controle?

[Voor 13% gewijzigd door BvZwolle op 06-02-2022 23:29]

• Ronald
@BvZwolle eerste wat nuttig is een screenshot van het legplan wat je gemaakt hebt; met instraling aan.
Verderop in het rapport is de samenvatting van panelen per azimut / helling.

Die samenvatting kun je 'handmatig' in Sunny gebruiken voor hoe je de set aan string omvormer zou kunnen hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BvZwolle
@Ronald Ik heb me gisteren alleen op SolarEdge Designer gestort. Sunny is nog uitgebreider.
Ik moet het even met screenshots doen, maar schiet maar raak op het ontwerp. Hij geef in ieder geval een foutmelding over het ontwerp van de strings, want er is teveel op aangesloten. Ik vraag me af of dit ook een probleem is, want er is denk ik nagenoeg geen overlap van zonlicht waardoor de ene string stopt met genereren als de andere begint.

Overzicht bovenzijde:

Overzicht bovenzijde 3D:

Gebruikte apparatuur en opstelling strings:

Hellingshoeken en orientatie:

• Ronald
@BvZwolle In SE designer wil je het huis van de buren ook intekenen i.v.m schaduw.

Teken dus de plattegrond zoals dit:

Let op 'opdelen' van de 2 lijnen van de voorbouw.

Vervolgens kun je alle dakgoten en nokken op de juiste hoogte slepen:

De reden dat je de buren wil intekenen wordt zichtbaar met instralling aan:

(Ja ik heb het allemaal te groot ingetekend... Gaat om het idee)

• BvZwolle
@Ronald hoe krijg jij de hoogte van de woningen goed? Ik loop ontzettend te klieren en ben elke keer de 40 graden dakvlakken kwijt...

• Ronald
@BvZwolle Als je even opnieuw begint en de plattegrond maakt zoals voorbeeld zou het bijna vanzelf moeten gaan. Ik heb alleen de 3 middelste lijnen (de 12m lijnen) op hoogte gebracht. De gootlijnen (3m en 9m lijnen) heb ik op 3m laten staan.

• BvZwolle
Ronald schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:26:
@BvZwolle Als je even opnieuw begint en de plattegrond maakt zoals voorbeeld zou het bijna vanzelf moeten gaan. Ik heb alleen de 3 middelste lijnen (de 12m lijnen) op hoogte gebracht. De gootlijnen (3m en 9m lijnen) heb ik op 3m laten staan.
Nou, ik probeer de hele avond het al voor mekaar te krijgen. Ik krijg allemaal fantastische vormen, maar niet zoiets moois als jij.
Op een of andere manier kan ik 1 daknok mooi omhoog krijgen en daarna loopt alles in de soep.

• Ronald
Als je je adres en e-mail van je designer account in PM deelt doe ik even een poging voor je.

• BvZwolle
Inmiddels heb ik een offerte via Zonneplan binnen.
Die leggen het net iets anders dan ik had verwacht, maar opzich komt het aardig in de buurt. Wat met wel opvalt is dat ze 14 panelen een eigen optimizer geven en de rest niet. Hoe is jullie kijk hierop?
Even de screenshots van de aanbieding:

Ik heb een paar twijfelpunten:
- is Huawei "veilig" qua uitlezen en ondersteuning?
- is het verantwoord (milieu/subsidies vanuit China/werkomstandigheden) om voor een Chinees paneel te gaan?
- is het systeem met blijkbaar 1 of 2 strings in combinatie met 14 optimizers betrouwbaar genoeg?
- zou ik de panelen op Oost die voorzien zijn van een optimizer niet beter linksonder op het dak plaatsen?

En dan het eindresultaat qua kosten (allin):

Schiet maar raak!

Ondertussen via Winkelman even een bestelling aan het neerzetten:

Wat zou in dit verhaal er nog aan materiaal bij moeten komen? Ik zou denken een soort van bekabeling naar binnen toe. Maar waar moet ik rekening mee houden?

[Voor 20% gewijzigd door BvZwolle op 16-02-2022 14:07]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Wat zonneplan precies met die optimisers doet snap ik niet. Maar dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is.

Je hebt een winkelmandje gemaakt met 12.2 kWp en een 5 kW SolarEdge omvormer. Dat lijkt me wel een heel erg kleine omvormer. Ik denk dat de kleinste omvormer die SolarEdge designer accepteert het 8 kW model is?

Je hebt wel schaduw, maar dat is toch allemaal harde schaduw? Wat een stringomvormer ook nog best goed kan.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Met een stringomvormer zonder optimisers houdt je het daarnaast simpel en goedkoper. Dan heb je niet ook nog eens een boel optimisers die stuk kunnen.
- is Huawei "veilig" qua uitlezen en ondersteuning?
- is het verantwoord (milieu/subsidies vanuit China/werkomstandigheden) om voor een Chinees paneel te gaan?
Zover ik weet zijn fabrikanten van buiten de EU verplicht je data in Europa op te slaan. Ook al lijkt de data me niet heel gevoelig. Ik denk niet dat er qua veiligheid echt verschil zit tussen fabrikanten. Of je zou een omvormer geen directe verbinding met internet moeten geven en je eigen logging er op los laten (wat met wat knutselwerk mogelijk is met een SMA)
- is het systeem met blijkbaar 1 of 2 strings in combinatie met 14 optimizers betrouwbaar genoeg?
Iedereen zal daar iets anders van vinden.
Het lijkt me dat optimisers je meer nadeel brengen dan voordeel.
- zou ik de panelen op Oost die voorzien zijn van een optimizer niet beter linksonder op het dak plaatsen?
Maakt niet zoveel uit. Ik zou het simpel houden en het mooi verdelen over oost 40 graden helling en west 40 graden helling.
Wat zou in dit verhaal er nog aan materiaal bij moeten komen? Ik zou denken een soort van bekabeling naar binnen toe. Maar waar moet ik rekening mee houden?
Als je het inclusief installatie besteld krijg je dat er allemaal bij.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• BvZwolle
Inmiddels meerdere offertes gekregen.
Ik plaats er 1 van iemand die mijn huidige set ook geïnstalleerd heeft.
Graag feedback:

Hij heeft een opstelling van twee mogelijkheden gemaakt:
27x 375wp panelen met een SMA Tripowe 8.0 omvormer
Of
18x 375wp en 9x445wp met dezelfde SMA omvormer.

Hieronder de specs van de panelen en omvormer en het legplan:

• BvZwolle
Een andere offerte die ik heb opgevraagd bij Ikea... :

Iemand ervaring met deze voor mij 'exotische' aanbieder?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee