Toon posts:

WTW installatie ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 22:09
Begane grond:
Het is 1 grote ruimte met een zithoek, eetkamer en keuken. Er is in de keuken op het moment een afzuigkap met uitlaat direct naar buiten. Aan beide zijden van de ruimte staat een rooster open voor ventilatie, hierdoor komt normaal de CO2 tot 1500 ppm en zakt weer netjes tot 400/500 ppm snachts. Luchtvochtigheid zit tussen 40% en 50%
Ik twijfel nog een beetje of ik het hier aan wil leggen. Een buis van zolder naar beneden zie ik in huis niet zitten. Zou dit evt. een decentrale unit moeten worden? Of iets i.c.m. de bijkeuken
In de bijkeuken staan de wasmachine en de droger en een toilet.

1e verdieping:
Ik meet hier in de kamer met 2 volwassenen hoge CO2 waardes (2000-4000ppm), smorgens staan de ramen open tot het weer < 500 was. Luchtvochtigheid komt hier niet onder de 70%, dit wil ik echt verlagen aangezien we last hebben van vocht op de ramen en schimmel op de muur.
We hebben een zolder met een houten vloer. De buizen van de bovenverdieping kunnen dus over de zolder heen en dan door het plafond. Aangezien het om slaapkamers gaat wil ik het wel zo stil mogelijk, dus evt. met dempers?
In de technische ruimte aan de kopse kan heb ik een waterafvoer dus dat lijkt me de handigste plek voor de unit.
Ik dacht misschien om in te blazen in de slaapkamers en aan te zuigen in de badkamer? Is dan de overloop ook meteen ververst? Of moet daar dan ook een ventiel? Is dit een goed idee of kan het beter anders?

Zolder:
Deze wordt over 1.5 jaar opgedeeld in de ruimtes zoals op de tekening staat en goed geïsoleerd. (als de aannemer tijd heeft) Hier misschien in de achterste ruimte inblazen en bij de WTW unit aanzuigen?
Ik dacht beide zijden van de zolder een aanvoerbuis voor alle ventielen voor de 1e verdieping en de zolder. En een extra buis voor de aanzuig in de badkamer.

1. Het gaat me met name om boven, maar zou graag ook weten hoe ik het evt beneden aan kan pakken.
2. Is het idee van afzuig en inblaas goed zo?
3. Waar moeten evt. dempers komen? Bij de ventiel of de unit?
4. Welke diameter buis heb ik nodig? Moet dit ook kleiner worden als er ventiel afgetakt is, of alleen die aftakking?
5. Welke diameter moeten de ventielen zijn? (Heb deze in de badkamer hangen TA-RLVBL-0125-11 zou mooi zijn als die hergebruikt kan worden)
6. En uiteraard welke unit zou goed zijn?
7. Het liefst zou ik de CO2 en Luchtvochtigheid in mn domotica (Domoticz) uit kunnen lezen, maar dit is geen must.
8. Wat vergeet ik verder nog?

Alle reacties

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:36
Wil je de keuken nu wel op de unit aansluiten? In de Excel neem je hem mee maar in je inleiding niet. Een wtw of balansventilatie unit wil zoals de naam al zegt net zoveel lucht in inblazen als afzuigen dus dat is wel belangrijk. De afzuigkap telt niet mee, dat is incidenteel gebruik.

Verder mis ik nog een toilet, wil je dat nog aansluiten?

Een hoop vragen, hoe ver ben je zelf al? Houd rekening met de luchtsnelheid, bij een ventiel liefst 2 m/s, in het aanvoerkanaal 3 m/s en in hoofdkanaal 5 m/s. Voor een ventiel houdt dat in dat je bij een 125mm ventiel max 50 m³/u kunt inblazen. Afvoer kan tot 75 m³ per uur per ventiel.

[Voor 37% gewijzigd door Jiriki op 05-02-2022 21:12]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Woudtwe
Toilet zit in de badkamer en de bijkeuken.

Beneden niet direct een probleem. Dus twijfel ik of ik dit erbij wil pakken. Ik laat het voor nu maar even links liggen.

Maar hoe maak ik de slag van m3/h naar m/s in de buis?

Hoe ver ik zelf ben is wat ik hierboven gepost heb, das nog niet ver begrijp ik van jou😋. Ik liep vast omdat ik dus niet door heb hoe ik de buisdiameter bepaal (m3/h->m/s). En of mijn in afvoeridee zo goed gaat werken.

• Jiriki
Je kunt het natuurlijk berekenen, diameter van de buis etc. Maar er zijn ook gewoon tabellen voor gelukkig:-)
https://nl.codume.eu/kanalen-ventilatiesystemen/welke-debiet

Hier staat nog veel meer informatie:
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen

Lastige wanneer je de benedenverdieping helemaal weglaat is dat je normaal gesproken bij de keuken afvoer hebt zodat de kooklucht daar blijft. Nu zou je die hele verdieping moeten negeren.

Ik zie dat je met de Nederlandse waardes per m² hebt gerekend. Voor slaapkamers zou ik uitgaan van de internationale regels waarbij je per persoon 30 tot 60 m3 lucht per uur nodig hebt. De slaapkamers 1 en 3 zitten dan wel krap, je kunt daar beter met twee ventielen werken.

Gezien de omvang van het gezin denk ik dat je moet rekenen op 300 m3 per uur exclusief de beneden verdieping of 450 m3 inclusief maar dat is even op gevoel, ik heb het niet nagetekend.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Woudtwe
Die van ventilatieland had ik inderdaad gezien, ik zie nu dat die tabel daar ook in een link zit.

De tabel heb ik ook aangepast met de waarde van per persoon (50 pp genomen) en buisdiameters
De tekening heb ik aangepast met de buizen.
Het totaal van de toevoer kwam zo op 350 uit, dus daar moet de afvoer op op uit komen neem ik aan. Dat bracht me bij een extra aansluiting op de overloop, of zou 1 ventiel van 180 in de badkamer ook geen geluidshinder geven? Dit kan ik natuurlijk altijd nog uitbreiden naar de overloop mocht het vervelend zijn.
Heb ik hier nog rare keuzes gemaakt?

Dan kom ik op 350 m3/h uit, dat geeft bij ventilatieland nog 5 verschillende keuzes...
  • Orcon WTW HealthLine HRC-400 EcoMax
  • Brink WTW renovent excellent 400 plus
  • Comair WTW-unit 380m3/h-150Pa
  • Brink WTW Flair 400 4/0 rechts[
  • Zehnder Stork ComfoAir E400 R RF module
Ik neig naar de Orcon vanwege de prijs, aanwezigheid van sensoren en hoogste thermisch rendement. Of zijn er dingen die ik niet bij de eigenschappen zie staan (Ik zie bijv geen geluidsproductie staan) Vind de Co2 sensors €200,- nog wel prijzig trouwens :X

En wat zou de goede locatie van de dempers zijn, bij de unit of de ventielen?

• Jiriki
Een beetje luchtverplaatsing van de 1e naar de 2e verdieping kan natuurlijk geen kwaad dus je hoeft niet alle lucht op de 1e verdieping daar weer af te voeren.

100 M2 per uur met één ventiel is ook teveel, je zou er dan twee moeten verdelen over de ruimte. Ik probeer hier niet meer dan 45m3/u aan te voeren of 55m3/u af te voeren om geluid te voorkomen maar iets meer gaat nog, zeg 50m3/u aanvoeren of 65m3/u afvoer. Daarom zit ik voor slaapkamers iets lager, rond de 35m3/u per persoon.

De dempers hebben twee functies, ventilatie geluid van de unit ("gebrom") tegenhouden en overspraak tussen de kamers. Per buis een starre demper bij de unit is voor het eerste aan te raden. Wanneer je op dezelfde buis twee slaapkamers hebt zitten kan een demper tussen de kamers ook nodig zijn, tenzij je met een verdeelsysteem gaat werken zoals Ubbink Air Excellent of iets vergelijkbaars. Dan zit de overspraakdemper vaak ik de verdeler.

Met de Orcon unit heb ik zelf geen ervaring maar ik heb er wel naar gekeken, de specificaties lijken top en de prijs is goed. Voordeel van de Brink Flair en de Zehnder Q is dat er een enthalpiewisselaar mogelijk is, erg prettig tegen droge lucht in huis met alle gevolgen voor houten meubels en de gezondheid erbij.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou niet teveel van een enthalpiewisselaar verwachten.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:35
Verwarm je de bovenverdieping en zolder? Zo nee, dan is het effect van de WTW natuurlijk wel minder. Dan is het misschien een optie om enkel af te zuigen op de overloop en ventilatieroosters in de slaapkamers te plaatsen. Scheelt je een hoop buizenwerk.

• Jiriki
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:11:
Ik zou niet teveel van een enthalpiewisselaar verwachten.
Want? Het werkt waar ik weet dat ze draaien prima, wel allen Zehnder installaties. De lucht is duidelijk minder droog na installatie van de ew en dat is wel zo prettig. Heb jij daar andere ervaringen mee en met welke merken is dat dan?
emot schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:55:
Verwarm je de bovenverdieping en zolder? Zo nee, dan is het effect van de WTW natuurlijk wel minder. Dan is het misschien een optie om enkel af te zuigen op de overloop en ventilatieroosters in de slaapkamers te plaatsen. Scheelt je een hoop buizenwerk.
Zelfs wanneer het binnen 16 graden is en buiten 3 dan haal je nog een hoop warmte terug. In plaats van dat je honderden kuubs lucht van drie graden naar binnen zuigt, blaas je lucht in van ongeveer 15,5 graad en dat hoef je niet meer te verwarmen. Ongeveer 30% van je warmte gaat door de ventilatie naar buiten dus je kunt hier enorm besparen.

• Woudtwe
@emot Helaas roosters of ramen open gaat niet ivm met de vrouw des huizes, teveel geluid van buiten....
Vandaar deze oplossing om toch nog frisse lucht te krijgen...

@Jiriki
Ok, bij 35 pp wordt het plaatje wel even anders:
Ik houd het op slaapkamer 3 op 1 ventiel, daar slapen nog maar 2 jaar 2 kinderen daarna 1 en die kinderen zijn 5 en 6 dus nog niet zo oud. zal de uitstoot ook wel wat minder zijn.

Wel een extra inblaas ventiel op slaapkamer 1 en afzuigventiel op de overloop.
Dan kom ik uit op een iets kleinere wtw unit: 300 is dan zat.

Een enthalpiewisselaar zit nog eens op €1850,- :X. Momenteel kan ik alleen maar dromen van te droge lucht, dus dit laat ik nog even voor wat het is. Ik ga voor de Orcon zoals het nu lijkt.

Qua dempers kom ik op : Ronde geluiddemper diameter 160 mm - lengte 900 mm (100 mm isolatie) of is dit overkill? Ze is er ook korter en met dunnere isolatie. Of moet ik helemaal ergens anders naar kijken.
Ik zie ook flexibele buizen, maar die lijken mij meer te vervuilen?
De dempers dus net na de unit en tussen de ruimtes?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
Neem meteen je beneden ook mee, dat is een kleine moeite bij de rest.
Gang en overloop hoef je niet te ventileren (zet die afzuiging gewoon in de keuken), de luchtstroom van de toevoer naar de afvoer loopt via de gang en overloop dus die wordt automagisch meegenomen. Je mag trouwens ook gebruik maken van gerecyleerde lucht (maar dan moet je wel eens de regels ter zake checken); dus vb lucht uit de slaapkamer naar beneden blazen via een aparte ventilator (idee erachter is dat je of beneden, of op de slaapkamer bent, dus maar op een plek uitstoot geeft).
Qua demping geluid: het valt enorm mee vind ik zelf; heb 1 demper in toevoer aan de unit, rest voornamelijk spirobuis; en enkel op maximum hoor je de ventilatie (dat is dan wel de stand voor een feestje of als de rookmelder piept omdat je aardappelen verbrand zijn). Op 1e verdieping heb ik in vals plafond met flexibele buizen gewerkt naar 2 kamers, daar merk je (met oor vlakbij ventiel) wel dat die het ook nog net wat stiller maken. Denk dat je vooral voor overspraak dempers bij de ventielen wil (2 ventielen vlakbij elkaar, een in slaapkamer ouders, andere in slaapkamer kind, dan hoeft het kind niet mee te genieten met volwassen plezier :X ).

[Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 10-02-2022 12:37]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Woudtwe
@naftebakje
Maar om de benedenverdieping mee te nemen moet er in ieder geval een buis voor de afvoer in de keuken komen en aanvoer aan de andere kant van die ruimte. Dan moeten die buizen dus ergens verticaal door mijn 1e verdieping. Dat is nog een beste klus extra. Gezien het een grote ruimte is zullen er ook wel meerdere ventielen nodig zijn verwacht ik.

Qua dempers welke lengte en dikte heb je gebruikt?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
Van die flexibele dempers van een meter; eentje aan de toevoer aan de WTW; en eentje iets verder om een moeilijke bocht te nemen, ook in toevoer. En in de afvoer naar de WTW heb ik een overschotje van de geïsoleerde buis (naar de dakdoorvoeren) gebruikt, dat zal mss ook wat trillingen dempen.
Maar that's it.
En ja, je hebt geen buisloze luchttoe- of afvoer. Misschien met flexibele buizen werken (kan je in 10cm dikte wegwerken), achter een kast of in een verloren hoekje een koof maken?
En als je geen verplichtingen hebt kan je enkel afvoeren in de keuken, en er van uit gaan dat toevoer naar beneden via de gang en onder de deur gaat (voldoende spleet voorzien), dat kan mss een acceptabel compromis zijn.

[Voor 39% gewijzigd door naftebakje op 11-02-2022 12:39]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Woudtwe
Ja ik zie dat er een loze schoorsteen aan beide kanten is van het huis. Misschien eens een poging doen om te kijken of ik die kan vinden beneden. En dan 1 van de ventielen van de overloop daarheen verplaatsen. Ik krijg nooit de benedenverdieping helemaal goed geventileerd, maar iets is meer dan niets. Weet alleen niet wat de deur dan gaat doen qua klapperen, want je creëert wel een overdruk boven natuurlijk. Maar dan zou het plaatje er zo uit zien:

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:35
Woudtwe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:29:
Ja ik zie dat er een loze schoorsteen aan beide kanten is van het huis. Misschien eens een poging doen om te kijken of ik die kan vinden beneden. En dan 1 van de ventielen van de overloop daarheen verplaatsen. Ik krijg nooit de benedenverdieping helemaal goed geventileerd, maar iets is meer dan niets. Weet alleen niet wat de deur dan gaat doen qua klapperen, want je creëert wel een overdruk boven natuurlijk. Maar dan zou het plaatje er zo uit zien:

...
Ben benieuwd op je dit uiteindelijk nog gerealiseerd hebt? En wat zijn dan je ervaringen met de luchtstroom van boven naar benedenverdieping?

• Woudtwe
emot schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:17:
[...]

Ben benieuwd op je dit uiteindelijk nog gerealiseerd hebt? En wat zijn dan je ervaringen met de luchtstroom van boven naar benedenverdieping?
Afgelopen jaar zat niet helemaal mee. Dus nog geen tijd voor gehad. Wel toevallig gister een offerte voor het materiaal aangevraagd. Dus het zal binnenkort toch echt gaan gebeuren. Wel besloten om het bij de bovenverdieping te houden. Daar hebben we echt het probleem. En naar beneden met een buis is nog even een ding. Eerst maar eens kijken hoe het boven bevalt. Dan later maar eens kijken of beneden nog gewenst is en of dit een los systeem wordt of gecombineerd. Ben nu stiekem al rond de €3000,- materiaal kwijt waarschijnlijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee