Hulp gevraagd: USB stick wordt niet herkend (semi dan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:23

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een probleem met een USB stick. Deze wordt niet goed herkend. Als ik hem inplug in mijn Mac Pro dan wordt hij wel gezien tussen mijn Locations, alleen als ik er op klik, dan blijft ie zeg maar hangen.

Dus ik dacht, opnieuw formatteren via Disk Utility, alleen wordt hij daar dus niet gezien. Mac opnieuw opgestart en zelfde issue. Ik krijg hem dus niet geformatteerd.

Dus toen dacht ik, ik stop hem in mijn Win10 pc en daar wordt hij ook gezien, maar ik krijg hem dus niet geformatteerd. Dus toen een USB recoverytool gedownload (Wondershare Recoverit) en deze ziet hem ook en als ik dan scan dan ziet hij ook de bestanden die er op staan. Maar om te herstellen, moet ik het progje dus kopen.

Dus mijn vraag: wie weet welk (gratis) programma ik kan gebruiken om mijn USB stick te herstellen...in die zin, dat ik hem een deep format kan laten doen? Mag Mac of Windows progje zijn.

Of heeft iemand een tip wat ik nog kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 16:10
Wat meestal helpt is om de gehele USB te formatteren, incl een eventuele EFI of MBR partitie, die je vaak niet ziet in finder/explorer.

Je raakt je bestanden op de stick met deze actie wel kwijt. En check bij select disk of je wel echt de correcte nummer opgeeft als parameter.

Via Windows doe ik dan het volgende in cmd (commandos):
code:
1
2
3
4
diskpart
list disk
select disk (disk nummer van usb stick die je ziet bij list disk)
clean

Dan zou de hele USB stick als het goed is leeg moeten zijn en geen enkele partities meer moeten hebben.

Het kan ook zijn dat je stick gewoon kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Falcon93 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:12:
Dank je, maar na een dag kloten en heel wat proggies te hebben gebruiken (Rufus, HP format tool en weet ik wat nog meer) moet ik concluderen dat de stick gewoon dood is.

Beetje jammer, want het is een 128GB usb-c stick en ik had hem nog nooit gebruikt behalve 1 keer om er een bootable macos stick van te maken.

Zou ik dit mogen claimen als garantie? Hij is nog geen 9 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:44
@Yzord
Zelfde tip als Falcon93, uit je laatste post blijkt niet of je dit nu hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Klopt, nog niet geprobeerd. En zal ik vandaag zeker proberen. Maar alle usb format tools welke low level format ondersteunen kwamen er ook niet doorheen met als reden: i/o error in device.

Maar zal het zeker even proberen, maar ik heb er een hard hoofd in haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-07 11:55

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Yzord schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:58:
Zou ik dit mogen claimen als garantie? Hij is nog geen 9 maanden oud.
Dat zou ik wel doen, want dit is geen normaal bedrag en wie weet hoe lang hij het nog volhoudt als je hem weer aan de praat krijgt...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Falcon93 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:12:
Wat meestal helpt is om de gehele USB te formatteren, incl een eventuele EFI of MBR partitie, die je vaak niet ziet in finder/explorer.

Je raakt je bestanden op de stick met deze actie wel kwijt. En check bij select disk of je wel echt de correcte nummer opgeeft als parameter.

Via Windows doe ik dan het volgende in cmd (commandos):
code:
1
2
3
4
diskpart
list disk
select disk (disk nummer van usb stick die je ziet bij list disk)
clean

Dan zou de hele USB stick als het goed is leeg moeten zijn en geen enkele partities meer moeten hebben.

Geprobeerd. Hij zegt dus:

Diskpart is succeeded in cleaning the disk

binnen 1 seconde nadat ik de commando clean heb gegeven. Doe ik dan list disk dan zie ik nog steeds dat alle partities erop staan.

Volgens mij is ie helemaal niet succeeded 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is toch niet zo'n Chinees model waarbij de computer denkt dat het een hele grote opslag heeft maar waarbij er in werkelijkheid maar een paar GB in zit en data steeds wordt overschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
sypie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:41:
Het is toch niet zo'n Chinees model waarbij de computer denkt dat het een hele grote opslag heeft maar waarbij er in werkelijkheid maar een paar GB in zit en data steeds wordt overschreven?
Nee, het is een Delock USB 128GB gekocht bij hardwarewebwinkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:45

DataGhost

iPL dev

Yzord schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:13:
met als reden: i/o error in device.
Dan is dat ding gewoon kapot en moet je garantie gaan claimen. Ik heb nu al een aantal keer met microSD's gehad dat ze op een gegeven moment stoppen met writes accepteren. Er is dan nog wel van te lezen maar schrijven gebeurt inderdaad niet, of als het lijkt of het gebeurd is is dat in werkelijkheid niet zo. Dan kan je met verschillende tooltjes blijven proberen tot je een ons weegt maar dat haalt niets uit. Tot nu toe zijn deze bij mij elke keer zonder veel vragen vervangen dus het zal geen onbekend probleem zijn, waarschijnlijk inherent aan de goedkope chips die ze in stickjes stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
DataGhost schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Dan is dat ding gewoon kapot en moet je garantie gaan claimen. Ik heb nu al een aantal keer met microSD's gehad dat ze op een gegeven moment stoppen met writes accepteren. Er is dan nog wel van te lezen maar schrijven gebeurt inderdaad niet, of als het lijkt of het gebeurd is is dat in werkelijkheid niet zo. Dan kan je met verschillende tooltjes blijven proberen tot je een ons weegt maar dat haalt niets uit. Tot nu toe zijn deze bij mij elke keer zonder veel vragen vervangen dus het zal geen onbekend probleem zijn, waarschijnlijk inherent aan de goedkope chips die ze in stickjes stoppen.
Dat dus. Want als ik recover files doe dan vindt hij alles. Maar zodra ik idd wil schrijven er naar dan gebeurd er helemaal niks.

Zal eens een rma aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 16:10
Yzord schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Geprobeerd. Hij zegt dus:

Diskpart is succeeded in cleaning the disk

binnen 1 seconde nadat ik de commando clean heb gegeven. Doe ik dan list disk dan zie ik nog steeds dat alle partities erop staan.

Volgens mij is ie helemaal niet succeeded 😂
List disk is een lijst met aangesloten opslagmedium, om een lijst met partities te zien (na select disk) kun je list partition gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een rma nummer retour gekregen van hardwarewebwinkel... ik stop er mee..ben er heel weekend mee bezig geweest haha.

Allen bedankt voor jullie input
Pagina: 1