Toon posts:

Hoe gaan jullie met zwart om

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-01 14:11
Hoi, regelmatig maak ik foto's zoals mijn hond, als de zon doorkomt kan de schaduw wel eens donker uitvallen, vooral omdat mijn hond een zwarte vacht heeft, met bruin en wit. Lichte gedeeltes zoals op de witte vacht is dan soms te fel.

Om te compenseren, maak ik de zware schaduwen wat lichter of minder contrastrijk. En de felle lichten zwak ik af. Regelmatig duikt er wel eens wat minder mooi effect op met de details in zware schaduwen, (als ik de contrast verleeg en lichter maak, bv dat stukken details wegvalt en sommige details wel te zien is, en vlekken korrels oneffenheden. Nu is de vraag hoe gaan jullie met de kleur zwart om. Soms zie ik wel eens dat mensen de kleur zwart afzwakken naar wat grijs zwart. Dan komt het wat zachter over, zoals hier

Ik heb ontdekt dat in Photoshop exposure / offset dit toegepast kan worden, waardoor oneffenheden verdoezeld kan worden, waardoor het lijkt dat een eenheid is.

Werken hier mensen op deze zelfde manier? Of jullie zwart ook echt zwart?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:02
Ik loop met mijn onderwerpen niet tegen hetzelfde probleem aan, dus ik weet niet of dit een goede oplossing is.

Als het kan, gebruik dan de RAW of jpg+RAW optie. De meeste fotocamera's kunnen dat wel volgens mij. Als je je telefoon gebruikt als camera, zijn je opties wat beperkter waarschijnlijk. RAW heeft als voordeel dat het veel meer dynamic range vastlegt. Op die manier hou je meer detail over in het lichte en donkere gedeelte. Jpg moet vanwege compressie een keuze maken, waardoor alles wat in de buurt van zwart of wit komt, direct maar volledig zwart of wit gemaakt wordt, waardoor die subtiele details verloren gaan. Let wel, de mogelijkheden van RAW zijn niet eindeloos, maar wel ruimer dan van Jpg.

Een tweede optie kan zijn om je histogram in de gaten te houden. Soms moet je een foto iets onder- of overbelichten om net wat meer details aan de uiteinden over te houden. Die onder-/ overbelichting kun je makkelijk compenseren in je nabewerking. Zeker bij Jpg zal je dan wel keuzes moeten maken waar je "wat" detail wilt behouden.

• Snake_Eye
Heb deze handleiding gevonden, daarmee kan ik wel een hoop mee oplossen YouTube: How to Correct Exposure in Photoshop | Day 22 en YouTube: How to Use Blend If in Photoshop | Day 14
Alhoewel in raw mode werk je toch anders.

[Voor 29% gewijzigd door Snake_Eye op 07-02-2022 16:03]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:02
Niet oplossen in de fotowinkel maar bij het fotograferen rekening mee houden.
Je camera kijkt naar het totaalbeeld en probeert daar een bepaalde hoeveelheid licht op te krijgen. Jij kijkt naar het onderwerp: je zwarte hond. Je weet dus dat je camera met zijn gemiddelde meting een te donkere foto maakt.
Doe in elk geval +1 overbelichting. Dan krijgt die hond al veel meer tekening en kun je er in de nabewerking véél meer mee.
Bij een donkere achtergrond is +0.7 misschien genoeg, bij een lichte achtergrond +1.3 of hoger.

• Snake_Eye
Ik heb geen zwarte hond, maar een 3 kleuren hond inc wit.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien kun je in je camera live de onder- en overbelichte gedeeltes tonen bij het nemen van een foto.
Dan kun je er beter op sturen voordat je de foto neemt en hou je meer vrijheid bij de nabewerking.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Snake_Eye
Nu ik een foto op tweaker gezet heb en bekijk via chrome, of edge zie ik geen probleem in het zwart. Maar als ik het via adobe of photoviewer bekijk is het zwart niet goed. Zoals deze foto
Waar ligt dat aan?
Zelfs al zou ik een screenshot van hoe ik het op tweaker zie (mooi egaal bandje in de schaduw, en meer details), en plak screenshot in adobe dan veranderd het zwart weer, en ziet het er niet uit, grijzer en minder details.

EDIT: als ik de foto in Gimp open is de foto hetzelfde dan dat ik de foto bekijk op tweakers.
Ook als ik dan de foto had geopend en exporteer via gimp, dan is het zwart ook goed. Zou het een profile kunnen zijn dat het zwart anders is?

Ik zag wel in Gimp perceptueel gamma bij bitdiepte aanstaan. misschien brengt dit het verschil wel.

Dit zijn de standaard instellingen van adobe Photoshop

[Voor 52% gewijzigd door Snake_Eye op 16-02-2022 17:11]

• Snake_Eye
Nu heb ik adobe photoshop de RGB instelling anders ingesteld, namelijk naar HP 27 XI IPS LED Backlit monitor. Nu zie ik het zwarte zoals het moet zijn, en zoals ik de foto zie dat op tweakers is gehost.

De vraag is wat is de beste instelling om als in workspace te werken?
Als ik in workspaces RGB de instelling op Adobe RGB heb staan in het zwarte ook helemaal oke, alleen wordt de vacht van mijn hond op de foto te rood.

[Voor 61% gewijzigd door Snake_Eye op 16-02-2022 19:38]

• Snake_Eye
Inmiddels ben ik eruit. De bovenstaande foto is een Adobe RGB, als ik deze in SRGB workspace laad krijg ik een blackcrash, schaduw details verdwijnen.
Wat ik nu gedaan heb, is Adobe Photoshop in Adobe RGB workspace gezet, maar deze kleur was te rood, daarom heb ik deze naar de juiste kleur aangepast en in convert to profile, naar SRGB IE61966-2.1 ingesteld.
Nu is het zwart goed.

Het was dus een Adobe RGB in een SRGB IE61966-2.1 workspace probleem.

[Voor 5% gewijzigd door Snake_Eye op 16-02-2022 23:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee