Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

LopeZ

Too much is never enough

Topicstarter
Langzaam aan ben ik mij aan het oriënteren om zonnepanelen op mijn dak te gaan laten leggen. Er zit op het dak op het zuid westen een rookgasafvoer die mij één of misschien wel twee panelen gaat kosten. Zonde natuurlijk!

Nu is het interessante dat op het dak zelf ook een joekel van rookgasafvoer zit. In de cv ruimte kun je ook zien dat deze pijpen naar de cv lopen maar niet gebruikt worden. Ik woon er overigens pas twee jaar en dit is nog van "voor mijn tijd".

Mijn vermoeden is dat dit vast een reden gedaan is maar wellicht was die reden wel "omdat dit het makkelijkste was"? Of misschien zijn er wel andere regels sinds de bouw in 1994 gekomen mbt rookgasafvoer? Wat denken jullie?

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylEAc1HWKjpB9s2Eb9t2U8sN4sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMcyk1W741gaj1V6SSmIBCTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAlFYjfolvK1hd8wvJLpFNYVw1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52PRlwcVjJMmYMzYcZBWEs4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Moeilijk te zeggen vanaf het forum, maar als die pijpen naar de eigenlijke bedoelde locatie nog goed zijn, aansluiten en gaan met die banaan.

Wat is het voor materiaal? Wat zit er bovenop het dak voor constructie in die grote doos in de nok?

Het is gebruikelijk de RGA te vervangen met de ketel, dus toen de ketel vervangen werd, was dit de goedkoopste optie tegenover dat ze die constructie op het dak moesten gaan ontdekken en aanpassen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes, die "nieuwe" kan verdwijnen, en de ketel kan volgende de oude route aangesloten worden.
Ik zou wel _nieuwe pijpjes_ naar boven trekken en daar je oude rga in die schoorsteen-toestand aansluiten.

Zo te zien is de pijp op de ketel gehobbied, dus dat kan sws geen kwaad.

Enneh.. denk bij panelen ook aan je garagedak :Y

#teamdakvol

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 05-02-2022 16:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het aluminium pijpjes zijn, zou ik er toch mee oppassen icm een HR ketel
https://www.econox.nl/blo...minium-rookgasafvoer.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een rookgas afvoer wordt meestal met de ketel vervangen (ik geloof zelfs dat dat verplicht is voor de installateur als deze 15+ jaar oud is). Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de oude er nu ongebruikt naast ligt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gieliovd520 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:15:
Moeilijk te zeggen vanaf het forum, maar als die pijpen naar de eigenlijke bedoelde locatie nog goed zijn, aansluiten en gaan met die banaan.

Wat is het voor materiaal? Wat zit er bovenop het dak voor constructie in die grote doos in de nok?

Het is gebruikelijk de RGA te vervangen met de ketel, dus toen de ketel vervangen werd, was dit de goedkoopste optie tegenover dat ze die constructie op het dak moesten gaan ontdekken en aanpassen.
Nee bij vervangen ketel nieuwe rookgasafvoer dus niet hergebruiken.

@LopeZ Als er een nieuwe rookgasafvoer en luchttoevoer gemaakt kan worden in de verzamelkast kan de andere weg.
Laat een installateur komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, ik heb wel vaker nieuwe leidingen in zo'n kast gemaakt.
Erbij komen is vaak het meest lastig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

DukeBox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:42:
Een rookgas afvoer wordt meestal met de ketel vervangen (ik geloof zelfs dat dat verplicht is voor de installateur als deze 15+ jaar oud is). Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de oude er nu ongebruikt naast ligt.
Het staat in een richtlijn, niet in de wet. En dan nog zou je kunnen kijken wat je kan vervangen aan losse stukken, zonder het laatste rechte stuk in het deel op het dak. Het is een beetje hypothetisch allemaal, maar het past goed in het verdienmodel van CV-installateurs. Onder het mom van veiligheid kan je immers alles verkopen?
Het gaat overigens alleen om de rookgasafvoer. De luchttoevoer slijt niet, die gaat wel honderd jaar mee.

Er zijn ook bedrijven die een kunsthars liner inbrengen in de rookgasafvoer, zodat de rookgassen het aluminium niet meer kunnen aantasten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

LopeZ

Too much is never enough

Topicstarter
Zo dat gaat hard met de reacties _/-\o_

Het is niet heel makkelijk om bij de oude pijpjes te komen; er is ooit een zolder ingebouwd met plat "plafond" maar zonder enige vorm van een vliering. (zonde van de ruimte maar dat is een ander verhaal)
Met een beetje behendigheid zou ik er wel kunnen komen maar ivm een schouder blessure waag ik mij daar nu niet aan.

Het materiaal van lijkt het meest op wat ook voor ventilatie kanalen gebruikt wordt.
teacher schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:19:
Enneh.. denk bij panelen ook aan je garagedak :Y

#teamdakvol
Zonder het een zonnepaneel topic te laten worden; de voorkant van het huis is ZW, het dak aan de zijkant dus NO. Ik wilde die gaan vol leggen ipv de garage omdat de garage nog last heeft van een boom vlak naar de uitrit. Of is het garage dak kwa ligging dan als nog beter met micro omvormers?
edsandje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Nee bij vervangen ketel nieuwe rookgasafvoer dus niet hergebruiken.

@LopeZ Als er een nieuwe rookgasafvoer en luchttoevoer gemaakt kan worden in de verzamelkast kan de andere weg.
Laat een installateur komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, ik heb wel vaker nieuwe leidingen in zo'n kast gemaakt.
Erbij komen is vaak het meest lastig.
Dat klinkt goed. Sowieso ga ik niet zelf met de cv rommelen, dat is werk voor de monteur wanneer die de ketel een beurt moet geven. Dat mag nav dit topic dus ietsjes eerder dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

LopeZ schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:07:
Zo dat gaat hard met de reacties _/-\o_
[...]

Dat klinkt goed. Sowieso ga ik niet zelf met de cv rommelen, dat is werk voor de monteur wanneer die de ketel een beurt moet geven. Dat mag nav dit topic dus ietsjes eerder dit jaar :)
Enige info alhier https://burgerhout.nl/wp-content/uploads/2016/08/Flex.pdf
De miniflex past door een buis 80, in/op de verzamelkast zal wel enige aanpassing nodig zijn maar dat moet mogelijk zijn.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: ik heb voordat ik aan de PV ging ook mn dak geoptimaliseerd. Pijpjes laten verdwijnen (sommigen overduidelijk oud en nergens op aangesloten) en ook de rga verplaatst naar de dakrand. Gewoon door een installateur laten doen. Duidelijke opdracht meegegeven (heeft hij zich bijna aan gehouden, mijn installateur is nogal eigenwijs, maar een briljante vent) en daardoor ook mn dak fatsoenlijk vol kunnen leggen.

Gewoon lekker laten doen. :Y en het spul is niet bizar duur: https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 05-02-2022 17:41 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ericplan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:04:
Het staat in een richtlijn, niet in de wet.
Dat klopt, sinds 2017 is in de NPR 3378-45 voorgeschreven is als norm dat bij iedere vervanging van de cv-ketel het rookgaskanaal vervangen moet worden. Het is echter zo dat dit middels NEN ook in het bouwbesluit is opgenomen en indirect daardoor een 'wettelijke' verplichting is anders mag de situatie niet opgeleverd worden. https://www.ubbink.com/nl...ten-rookgasafvoersystemen

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 05-02-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

DukeBox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Dat klopt, sinds 2017 is in de NPR 3378-45 voorgeschreven is als norm dat bij iedere vervanging van de cv-ketel het rookgaskanaal vervangen moet worden. Het is echter zo dat dit middels NEN ook in het bouwbesluit is opgenomen en indirect daardoor een 'wettelijke' verplichting is anders mag de situatie niet opgeleverd worden. https://www.ubbink.com/nl...ten-rookgasafvoersystemen
Ook daar weer. Een nieuwbouwhuis moet voldoen aan het bouwbesluit en het bouwbesluit verwijst naar de NEN. Maar NEN ≠ NPR!
Situatie wat betreft bouwbesluit geldt overigens niet voor vervanging van een cv-ketel, daar wordt die NPR voor gebruikt. En dat gaat niet helemaal zuiver, zo hebben wij in ons appartementencomplex mogen ervaren. Zo stuurt een bekende installateur (die met een F) een bedrijf voor camera-inspectie. Uit deze inspectie komt standaard dat het onveilig is, want het bedrijf dat de inspectie doet installeert ook de liner.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:01
Of er is een nieuwe rookgas afvoer gemaakt omdat er problemen waren op de andere kap.
Op de foto te zien zijn het 2 woningen naast elkaar en bij dit soort kappen gebeurt het wel eens dat de lucht aanzuig zijn eigen rookgas of de rookgas van de buren aanzuigt en dan heb je een ketel die af en toe in storing valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ericplan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:14:
Ook daar weer. Een nieuwbouwhuis moet voldoen aan het bouwbesluit en het bouwbesluit verwijst naar de NEN. Maar NEN ≠ NPR!
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij renovatie, verbouwing en in dit specifieke geval, vervanging van een technische installatie. Dus daar komt NEN weer 'wettelijk' om de hoek kijken.

Pagina: 1