Manier van aanleggen Orbi mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ik heb mijn Ziggo modem in de meterkast en overweeg een Netgear orbi mesh systeem. Wil 'klein' beginnen en later uitbreiden. Dus 1 orbi router + 1 orbi satellite.

Ik heb een loze leiding van de meterkast naar onze slaapkamer lopen. Dat is de enige plek waar op de 1e verdieping een leiding naartoe loopt.

Ik heb tevens een loze leiding naar de woonkamer lopen, maar helaas niet direct bij de tv locatie....wel is de locatie waar de loze leiding uitkomt wellicht beter voor de orbi router dan in de meterkast zelf?

Hoe kan ik het geheel het beste aanleggen. Moet alles via de router lopen of kan ik ook bv 1 utp cat 6 van het ziggo modem naar de orbi router laten lopen en 1 utp cat 6 van het ziggo modem naar de satellite?

Of juist 1 utp van het ziggo modem naar de orbi router en vanaf die router een utp naar de satellite? In dat geval moet ik dus 2 utp kabels door de loze leiding trekken en die utp via de 2e loze leiding naar de slaapkamer laten lopen....

Hulp is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 23:37
Eerste hit op google....
https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System
Ik heb geen Orbi maar een Deco M9 plus, ik heb ze aangesloten via de Switch zoals je kan zien op het onderste plaatje van de bovengenoemde link.

Wifi Backhaul kan ook, je hoeft het niet perse bedraad aan te sluiten.

Plaatsing in de meterkast of in de kamer moet je uitproberen. Het is maar net of je je verbinding snel genoeg vind...
Wil je wifi op volle kracht dan moet je zorgen dat je er geen muur tussen hebt zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door kmichael op 05-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Als je al loze leidingen hebt: kabels trekken en gewoon AP's neerzetten. Als ik dat zo hoor heb je helemaal geen mesh systeem nodig.
Gewoon inderdaad vanaf je router naar elke AP een kabel, op zowel je huidige modem/router als nieuwe AP's dezelfde SSIDs aanmaken (naam + password + encryptie, maar andere kanalen) en klaar is Kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Het beste is geen mesh te kopen.
Mesh zijn eigenlijk wireless repeaters met een router in de main.
Je krijgt dan een nieuw subnet achter die mesh router en kun je de rest van je netwerk niet meer bereiken.

Gewoon losse accespoints bijplaatsen als je kabels kunt gebruiken en ook de wifi van je Ziggo blijven gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 23:37
Als je geen mesh koopt maar AP's hoe schakelt je wifi apparatuur dan automatisch naar de beste AP?
Ik heb vroeger AP's gehad bijvoorbeeld de telefoon zit op AP1 en deze schakelde pas naar AP2 als er echt geen bereik meer was op AP1.

Ik heb DHCP uitgezet van de Deco, alle IP's worden uitgedeeld door mijn router, ik kan mijn netwerk beide kanten op bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik heb zelf de Orbi's thuis staan.

Een van je opties gaat in ieder geval niet werken. Alle orbi satellieten moeten "achter" de orbi router hangen.

Je kan dus niet een kabel van je modem naar orbi-router en een van je modem naar orbi-satelliet gebruiken.
In deze opstelling zal de satelliet niet gevonden worden.

Er worden meerdere andere oplossingen gegeven zonder Orbi's, als ik even aanneem dat je wel deze orbi's wil gebruiken lijkt het het handigste als je de orbi-router aan je modem hangt en in de meterkast zet, waarna je de orbi-satelliet verbindt met de orbi-router die je elders in huis plaatst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
kmichael schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:53:
Als je geen mesh koopt maar AP's hoe schakelt je wifi apparatuur dan automatisch naar de beste AP?
Ik heb vroeger AP's gehad bijvoorbeeld de telefoon zit op AP1 en deze schakelde pas naar AP2 als er echt geen bereik meer was op AP1.

Ik heb DHCP uitgezet van de Deco, alle IP's worden uitgedeeld door mijn router, ik kan mijn netwerk beide kanten op bereiken.
Op de zelfde manier zoals die "mesh"set het doet: niet !
Mesh is al vaker aangehaald niet meer dan de draadloze verbinding tussen de router en nodes.

Jij praat over roaming en dat wordt altijd geregeld door de client en niet anders...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

kmichael schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:53:

De beslissing om te gaan roamen wordt genomen door de client.

Problemen met "sticky clients" worden meestal veroorzaakt door verkeerde instellingen of slechte planning (te veel overlap tussen de AP's of een te hoge zendsterkte). Een mismatch in securityprofielen kan al roet in het eten gooien (bijv. "WPA2 AES" op AP1 en "WPA2 AES+TKIP" op AP2).

Een voordeel van zo'n multi-AP of "mesh" set is dat alle instellingen direct gelijk worden gezet op alle nodes (waardoor roaming *automagisch* werkt). Hierdoor is het voor de gemiddelde consument allemaal heel makkelijk uit te rollen.

In enterpriseomgevingen worden technieken gebruikt om clients te adviseren bij het maken van roamingbeslissingen: bijvoorbeeld door een lijst van nabije access points aan te leveren (802.11k), de transitie tussen AP's te coördineren voor een lagere downtime (802.11r), of informatie te geven over de netwerkkwaliteit van nabije access points (802.11v).

De client neemt nog steeds de (al dan niet geïnformeerde) beslissing om te gaan roamen. Voor een gemiddeld thuisnetwerk is dit allemaal overkill.

Ja, er bestaan non-standard manieren om clients "aan het roamen te krijgen", een daarvan is het kicken van de client wanneer de signaalsterkte onder een bepaald niveau komt. Dit soort meuk zorgt echter vaker voor instabiliteit en frustratie dan voor goede roaming.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Is er een specifieke reden dat je voor de orbi's wilt gaan?
Collega's van mij zijn er erg enthousiast over maar wel prijzig.
Voor hetzelfde geld kan je misschien meer nodes kopen als je voor een ander merk gaat.

Ik zou dan gaan voor 1 router node in de meterkast en dan van daar uit zo veel mogelijk de nodes bedraad aansluiten.
Zelfs met losse Acces points wil je er tenminste 1 per verdieping. Dit omdat 5ghz wifi slecht door beton wil.
Misschien achter de eerste router node een switch zodat je er genoeg nodes kan aansluiten.

Voor iedereen die continu loopt te roepen "koop geen mesh koop losse APs"

Ja dat heb ik ook maar... iedereen die daar niet zelf mee komt zou ik gewoon een " mesh setje" adviseren.
Als je ze zo veel mogelijk bedraad aansluit heb in feite Acces points.
Maar ook extra voordelen
1) makkelijk en snel te configureren zodat alles goed werkt. Bijna idiot proof.
2) makkelijk uit te breiden met een extra node
3) Mocht je toch een deadspot houden in je wifi dekking. En geen utp kabel naar die plek te krijgen, dan kun als nog een extra node dmv het mesh netwerk aansluiten en dus makkelijk over "prima" wifi hebben.
4)losse Acces points zijn vaak wall modelen die je goed moet ophangen om juiste dekking te krijgen. Ze zenden immers niet naar achterkant. Of in-walls (heb ik zelf) die lastiger aan te sluiten zijn.
Mocht iemand een mooi tafelmodel Acces point weten: ik houd mij aanbevolen.
5) routers die als Acces point gebruikt worden (bijv de c7) zijn lelijk. Daarom zetten mensen ze uit het zicht. En juist dan wordt het wifi signaal weer minder.
Die tp link deco x serie (5/6) vind ik best mooi en lijken een beetje op een sonos one. Doen niet direct pijn aan je ogen als hij naast je TV staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

@frankyfn126

Voor de gemiddelde consument zijn die setjes ook meer dan prima, in ieder geval beter dan wat er voorheen werd gebruikt: crappy single-radio range extenders en low-end powerline adapters. Een "mesh kit" met meerdere nodes is soms ook voordeliger dan losse AP's met vergelijkbare specs (zeker als er ook nog een PoE switch bij moet).

Wat TS alleen niet nodig heeft is een router, die heeft hij namelijk al in gebruik van Ziggo (de Connect Box); een router achter een router plaatsen kan problemen opleveren (er ontstaat dan een dubbel-NAT opstelling met als gevolg een tweedeling van het netwerk).

In plaats daarvan kan TS de Netgear Orbi "router" beter in access point modus gebruiken (zie handleiding pagina 69 nice). Sets van TP-Link en andere merken ondersteunen dit ook.

In access point modus kan er uiteraard geen gebruik meer worden gemaakt van de "internet security" en "parental control" meuk, maar ik betwijfel of je dat echt zult missen... ;)

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
donny007 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:40:
@frankyfn126

Wat TS alleen niet nodig heeft is een router, die heeft hij namelijk al in gebruik van Ziggo (de Connect Box); een router achter een router plaatsen kan problemen opleveren (er ontstaat dan een dubbel-NAT opstelling met als gevolg een tweedeling van het netwerk).
Ik vraag mij oprecht af hoeveel mensen die een mesh set kopen echt problemen hebben met dubbel nat.
Immers ik zie ze nog niet port forwarding of iets dergelijks doen (Ja er zijn vast nog 100 andere redenen om niet dubbel nat te willen)
Dit is spul voor mensen die plug en play willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

frankyfn126 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Ik vraag mij oprecht af hoeveel mensen die een mesh set kopen echt problemen hebben met dubbel nat.
Immers ik zie ze nog niet port forwarding of iets dergelijks doen (Ja er zijn vast nog 100 andere redenen om niet dubbel nat te willen)
Dit is spul voor mensen die plug en play willen.
Vaak gaat het goed...

Totdat het niet goed gaat:
  • "Waarom kan ik mijn printer/smarthome hub/Chromecast achter mijn andere router niet vinden?"
  • "Help, mijn PlayBox series 5 zegt NAT type whatever en ik kan niet online gamen!"
  • "Ik wil mijn NAS benaderen vanuit Timboekoe, volgens de handleiding zou het zo goed moeten staan..."

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Wauw wat een reacties! Dank allen, erg fijn!

Ik ga het even op mijn gemak lezen. Ga me in elk geval ook even in losse AP's verdiepen, alle verdiepingen kunnen met utp bereikt worden. Echter, heb nu een repeater op de eerste verdieping, met eigen ssid....dat is me slecht bevallen. Hopelijk niet het geval bij die AP('s)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
GustavSan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:35:
Wauw wat een reacties! Dank allen, erg fijn!

Ik ga het even op mijn gemak lezen. Ga me in elk geval ook even in losse AP's verdiepen, alle verdiepingen kunnen met utp bereikt worden. Echter, heb nu een repeater op de eerste verdieping, met eigen ssid....dat is me slecht bevallen. Hopelijk niet het geval bij die AP('s)?
Zelfde SSID invullen in je nieuwe AP's dus :)
Zelfde naam, wachtwoord, beveiliging. Kanalen verschillend en als het even kan een stuk uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Even goed ingelezen (denk ik). Ik heb geen voorkeur voor mesh (of netgear orbi's), maar die kwam ik het vaakst tegen en dit leek mij voor de hand liggend.

Echter. Ik heb in de woonkamer en op de 1e verdieping een loze leiding. Ik heb op zolder de mogelijkheid een leiding te trekken. Dit betekent dat ik in theorie op elke verdieping een kastje direct aan utp kan plaatsen.

Ik maak uit de reacties op dat AP (want bekabeld is hoofdpunt) de meest voor de hand liggende oplossing is.

Ik wil als het kan klein beginnen en kijken wat elke stap verbeterd. Voor nu is de 1e verdieping (werkkamer) het belangrijkst. Begane grond werkt redelijk vanwege de afstand tot het ziggo modem.

Stel ik start met de 1e verdieping. Ik trek een utp kabel vanaf mijn modem via de loze leiding naar een AP. Hoe zorg ik er dan voor dat die AP van stroom wordt voorzien? Ik zie bij veel merken dat het POE is. Dat betekent dan een POE switch in de meterkast?

Ik zie max 5x een utp kabel in gebruik in huis:

1x direct naar tv (of tv kastje)
1x direct naar werkkamer (toekomst)
1x naar AP woonkamer
1x naar AP slaapkamer
1x naar AP zolder

Dus een POE switch van 5 poorten is onvoldoende, dus een van 8 poorten? Hebben jullie tips mbt merk/type/capaciteit etc?

Ik begrijp het goed dat ik met een POE switch de AP via de UTP kabel van stroom voorzie? Heb ik dan ook speciale UTP kabels voor dit doel nodig? Ik zie bij utp-kabel utp cat 6 van 100% koper, is dit de enige specificatie waar ik rekening mee moet houden bij gebruik van POE?

Dan de AP. Ik begin dus met 1. Op de sites zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb een ziggo 500mbps zakelijke lijn. Ik overweeg upgrade naar 1000mbps. Is dit iets om rekening mee te houden bij het kiezen van een AP? Welke AP's zou ik zeker moeten overwegen bij een budget van zo'n €300 (mag ook meer of minder) excl. kabels en switch? In elk geval alles over Wifi 6, dus 802.11ax of voldoet ac ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:12
Als je nu gebruik maakt van de ingebouwde antenne van je Ziggo doos, merk je al een wereld van verschil als je de Orbies aansluit met een draadloze backbone.

Maar voor zover ik weet, zit er op de Netgear Orbi satellites geen PoE ondersteuning.
Ook wel logisch, want je kan de losse points ook met een draadloze backbone aansluiten.

Ik weet niet hoe groot je woning of pand is, maar mogelijk is een Unifi AP (PRO of Lite) ook voldoende.
Deze werken wel met PoE, wat weer scheelt in het aansluiten van een gewone 220V adapter.

Bij de AP's wordt wel een PoE adapter meegeleverd, maar dan zit je nog steeds met de 220V aansluiting.
Beter kan je die adapters lekker in de doos laten zitten, en een switch als de USW-Lite-8-PoE-EU ophangen in de meterkast, en vanaf daar de kabels naar de AP's voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ruben279 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:43:
Als je nu gebruik maakt van de ingebouwde antenne van je Ziggo doos, merk je al een wereld van verschil als je de Orbies aansluit met een draadloze backbone.

Maar voor zover ik weet, zit er op de Netgear Orbi satellites geen PoE ondersteuning.
Ook wel logisch, want je kan de losse points ook met een draadloze backbone aansluiten.

Ik weet niet hoe groot je woning of pand is, maar mogelijk is een Unifi AP (PRO of Lite) ook voldoende.
Deze werken wel met PoE, wat weer scheelt in het aansluiten van een gewone 220V adapter.

Bij de AP's wordt wel een PoE adapter meegeleverd, maar dan zit je nog steeds met de 220V aansluiting.
Beter kan je die adapters lekker in de doos laten zitten, en een switch als de USW-Lite-8-PoE-EU ophangen in de meterkast, en vanaf daar de kabels naar de AP's voeden.
Ja. Voor wat ik nu allemaal gevonden/gelezen heb, lijkt me deze oplossing het meest geschikt.

Die 8 port (4 POE) kan dan in de meterkast en op de slaapkamer begin ik dan met een PRO AP.

Een kennis van mij zei wel dat het aansluiten tricky was, maar heb dus in elk geval iemand in de omgeving met ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:12
GustavSan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Ja. Voor wat ik nu allemaal gevonden/gelezen heb, lijkt me deze oplossing het meest geschikt.

Die 8 port (4 POE) kan dan in de meterkast en op de slaapkamer begin ik dan met een PRO AP.

Een kennis van mij zei wel dat het aansluiten tricky was, maar heb dus in elk geval iemand in de omgeving met ervaring :)
Wat is er tricky aan?
Het mooiste zou wel zijn om de AP's en de switch te adopten met een stukje software, namelijk de Unifi Controller.

Deze kan je draaien in een docker container, of gewoon als EXE file op je laptop of met de Unifi app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Die USW-Lite-8-PoE-EU is werkelijk overal uitverkocht. Dat is jammer.

Ik twijfel om wellicht meteen voor de Dream Machine SE te gaan. Ook POE en hoewel flink duurder lijkt het ook flink meer toekomstbestendig. Overweeg op termijn bv nog een digitale deurbel en meer van dat soort dingen. Voor nu nog wel overkill, dus wachten op de USW-Lite-8-PoE-EU zou logischer zijn...maar wil eigenlijk knallen en weken wachten op die switch ben ik wrs iets te ongeduldig voor....

Heeft iemand ervaring met die DM SE?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
Van een orbi mesh setje naar een Unifi controller (mogelijk in een docker container)
Talking of doing a 180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
frankyfn126 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:52:
Van een orbi mesh setje naar een Unifi controller (mogelijk in een donker container)
Talking of doing a 180
8) 8) 8)

Daar heb je Tweakers voor haha. Dit topic ging echter al snel van mesh naar wired ap's & switch, maar de topic title kan ik niet zomaar aanpassen (volgens mij).

Dat orbi mesh setje is overigens prijstechnisch niet veel duurder. 3 van die units en je zit ruim boven €1000 (voor die rbk8xxx serie weliswaar).

Mijn neef is een handige kerel en gaat de boel installeren. Hij legt mij dan meteen even uit hoe ik de boel kan onderhouden/troubleshooten etc. Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat zo'n setup betekent dat ik elke week een onoplosbaar issue met wi-fi oid heb....maar dat gaan we nog wel zien.

Ik heb nog een mail open staan bij Ubiquiti over de levertijd van die switch, wellicht dat ik daar gewoon op wacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
haha je hebt het ubiquiti virus nu al te pakken zie ik :P Let op voor scope creep he ;)

Ja het is een uitgebreid ecosysteem. Van routers, switches, accesspoints tot aan ip cameras/deurbellen.
Tegelijk heb je dus ook een grote vendor lock in :)
Als je dit interessant vind en je technisch minded bent dan is het cool, als je gewoon goede wifi wilt is het niet perse nodig. Eigenlijk vooral de wens voor PoE maakt het verschil

Even terug naar de TS:
Je wilt dus meerdere accesspoints

Dan kun je kiezen:
A: Traditioneel losse accesspoints kopen ( bv ASUS RT-AX55). Nadeel is dat je goed moet weten wat je doet om roaming goed te krijgen.
B: Een managed AP set kopen (dit adviseer ik)
Dan kun je daar de subkeuze in maken:
B1: Consumer managed ap (bv orbi, deco, velop, KPN Superwifi)
B2: Semi pro (ubiuiqiti, aruba hpe instant on)

Het nadeel van de orbi is dat ze, zelfs in ap mode, achter elkaar MOETEN staan in ap mode. (tenminste zo was het vroeger)
In een ster netwerk waar alle kabeltjes samenkomen in een meterkast is dat dus niet compatible.

Wil je perse PoE? Dan zit je sowieso aan een semi pro setup vast. Ubiquiti, aruba hpe instant on zijn daar mooie opties in. Enige alternatief is een Consumer managed ap icm een poe injector/switch in de meterkast en dit bij het accesspoint https://www.heliumhotshop...3Zj-cVJzW1_BoCyaYQAvD_BwE

Mrja beetje lelijk tbh :P

Persoonlijk ben ik niet kapot van ALLE producten uit het ubiquiti ecosysteem. Ik vond vooral de unifi ac lite een topper maar heb de usg telefoons en cameras altijd meh gevonden. Ik offer in dit geval dus dan maar het ecosysteem op en heb (had) een best of breed ipv best of suite. Ik had een synology nas voor de camera, een ubiquiti AP voor wifi en een edgerouter X voor router en een netgear switch.

Ik zou je daarom niet te blindstaren op het hele ecosysteem wat ze bieden. Je kunt ook prima mixen. Zoveel voordelen heeft het nu ook weer niet dat de camera in dezelfde console staat als je switch :P

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 12:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb de 16 poort switch Lite POE besteld en ga in elk geval starten met deze switch en 1 AP Pro bekabeld om te testen hoe het bevalt. Die Dream Machine Pro had geen POE en die Dream Machine SE leek me nog echt overkill. Als ik later alsnog camera's oid wil toevoegen zie ik het dan wel weer. Idd, niet perse merkgebonden, hoewel Ubiquity me tot nu toe best bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@GustavSan nice :)
Als ik het goed begrijp heb je nu dus al ubiquiti? (omdat het je goed bevalt?)

Als dat goed bevalt dan is dat wel een logische keus om verder te onderzoeken ipv een orbi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:04:
@GustavSan nice :)
Als ik het goed begrijp heb je nu dus al ubiquiti? (omdat het je goed bevalt?)

Als dat goed bevalt dan is dat wel een logische keus om verder te onderzoeken ipv een orbi
Wrong choice of words. Ik hoor 'ineens' van iedereen om mij heen dat ze erg tevreden zijn met Ubiquity. Wat mij bevalt is wat ik er over gelezen en gehoord heb. Soms heb je een klik met een merk, soms wat minder :). Zodra alles draait kan ik obv ervaringen zeggen of het mij bevalt of niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 12:06
Voordeel van je Mesh systeem is juist dat je geen kabels hoeft/moet aanleggen. Je zet de Orbi router in routermodus of accesspoint bekabeld met de router of modem van je ISP. en voegt er 1 of meerdere satelieten via de app of webpagina toe. Dubbel NAT mag geen probleem zijn tenzij je een server van buitenaf wil benaderen. (ook niet voor je Playstation). Thuis zet ik gewoon upnp aan. Ik wil geen problemen met mijn kinderen en hun spelletjes. Portforwarding kan ook, maar teveel koppijn. Zeker als je niet thuis bent.
Wil/kun je kabels aanleggen, dan ben je goedkoper/beter uit met die Ubiquity vliegende schotels.

[ Voor 21% gewijzigd door Trunksmd op 07-02-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
Trunksmd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:47:
Voordeel van je Mesh systeem is juist dat je geen kabels hoeft/moet aanleggen. Je zet de Orbi router in routermodus of accesspoint bekabeld met de router of modem van je ISP. en voegt er 1 of meerdere satelieten via de app of webpagina toe. Dubbel NAT mag geen probleem zijn tenzij je een server van buitenaf wil benaderen. (ook niet voor je Playstation). Thuis zet ik gewoon upnp aan. Ik wil geen problemen met mijn kinderen en hun spelletjes. Portforwarding kan ook, maar teveel koppijn. Zeker als je niet thuis bent.
Wil/kun je kabels aanleggen, dan ben je goedkoper/beter uit met die Ubiquity vliegende schotels.
Een paar bewoners in dezelfde woningen (in ons wijkje) hebben slechte ervaringen met Mesh. Onze woning (nieuwbouw) is uit 2019 en het is echt een grote, dikke, geisoleerde bak. Als ik met telefoon buiten de meterkast sta is het bereik al meteen minimaal (wi-fi). Ik zag de mogelijkheid om via loze leidingen kabels te trekken en tegelijk het geheel via een POE switch van stroom te voorzien, dus heb ik de knoop maar doorgehakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Mesh is inderdaad minder k*t dan hier vaak op tweakers wordt geroepen :P Helemaal met een tri-band setup.
Een telefoon is draadloos verbonden met je accesspoint, in principe is dit hetzelfde als een accesspoint die draadloos verbonden is met een ander accesspoint. Je hebt gewoon 2x een draadloze hop ipv 1x.

Waar het alleen vaak mis gaat is dat:
- de mesh node op een ongelukkige plek wordt neergezet > Vaak de meterkast waardoor er geen goede verbinding is naar het 2e node.
- Signaal horizontaal door een woning nog wel werkt (door muren) maar verticaal niet door gebruik van folie ondervloer/vloerverwarming/beton.

In de meeste mesh setups zijn de nodes verticaal verbonden, per verdieping. Bij een beetje nieuwbouw gaat dat dus lastig.

Lang verhaal kort: ALS je een kabel kunt leggen> Altijd doen.
Kan het niet, denk goed na over goede RF planning en type vloeren. In sommige situaties (niet alle) werkt een mesh setup dan ook prima

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-04 18:51
En nu 11 maanden later ben ik met ORbi Pro bezig hahahaa

Ik heb exact deze: uitvoering: Netgear Orbi Pro WiFi 6 Mesh System AX5400 Router + 2x Satellite

Ik heb op dit moment de router van orbi in AP gezet maar ga dit veranderen naar router en dan de modem van ziggo bridgen. ( of heeft iemand een reden waarom ik dit juist niet moet doen)

Maar ik heb nog wel 1 vraag over de extra satalieten, als ik onderstaande document erbij pak en de satalieten ga aansluiten dmv gebruik te maken van een switch ( 3e voorbeeld opstelling ) dan kan ik al mijn overige switchen, bedrade gamepc's, werk pc's etc op elk willekeurig sataliet aansluiten toch? ook evt op die switch waar alle satalieten op aangesloten zijn?

https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System

@TS hoe bevalt alles nu 10 maanden later? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Ik zal je vraag omkeren.
Heb je een reden om voor de Asus router te kiezen in plaats van de Ziggo router?

En als je die hebt kun je eigenlijk net zo goed de Ziggo niet in Bridge mode zetten maar dubbel Nat gebruiken.
In tegenstelling wat veel mensen hier roepen heeft dat voor de gemiddelde gebruiker geen enkel nadeel, behalve dat als je wilt gaan port forwarden je dat twee keer moet doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-04 18:51
Nou Traffic is dan disabled in de router van netgear en niet dat ik het gebruik (weet niet eens wat er allemaal gelogd wordt en hoe) maar wel leuk om te zien.. en met de pro kun je echt van alles instellen :)
Pagina: 1