Reparatie electromotor Viking GE355 hakselaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb een Viking GE355 hakselaar, ongeveer 5 jaar oud. Het mankement is dat deze niet meer start. Normaal draait het messenblad tamelijk vrij, nu zit de as vast. Er zit nog wel iets beweging in, maar dan moet je hem forceren.

Het mankement ontstond tijdens het hakselen, toen hij plots langzamer liep en stopte. Ik vermoedde toen dat ik er simpelweg teveel in had gevoerd en wellicht heeft dat bijgedragen, maar na het leeghalen van de koker en het vrijmaken van de messen bleef hij dood. De messen draaien dus niet meer vrij. De behuizing van de motor voelde niet warm.

Ik heb de startcondensator doorgemeten en die is OK.
Volgens mij hoort de as tamelijk soepel te kunnen draaien zonder spanning. Dat doet hij dus niet. Dat doet mij vermoeden dat daar iets mee aan de hand is.

Is dit iets dat normaliter te repareren is? Ik zat zelf te denken aan kapotte lagers, of indien dit een koolstofborstelmotor is, kapotte borstels. Stuk is hij toch al, dus hij mag uit elkaar ter leering ende vermaeck, maar het liefst met resultaat.

Het betreft deze motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNgl7gAgFGn5LndPd3SS_yPM6fM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuSIlfquxU3rT9PMNFCtjUaE.jpg?f=fotoalbum_small

Ik geloof dat het deze is, dus repareren is de moeite waard.

Hoe stel ik een verdere diagnose?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04 18:49
Het is al een aantal jaar geleden dat ik zo'n hakselaar gerepareerd heb, maar ik meen me te herinneren dat de kooi met de hand lastig rond te draaien was.

Hoe weet je dat de aanloopcondensator goed is? Alleen op sluiting gecontroleerd? Mijn verdenking zou toch zijn dat de condensator door veroudering en thermische belasting grotendeels zijn capaciteit kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00

Onbekend

...

Als de messen niet meer vrij draaien, dan verwacht ik dat het een mechanisch probleem is.
Misschien is er wel iets afgebroken, of is een lager toch vervuild.

Schroef die messen eens eraf en kijk of je met de hand die as kan ronddraaien. (Deze hoor je gewoon met de hand te kunnen draaien.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarschijnlijk lagers.

Dus, uit elkaar, lagertjes eraf met poelietrekkertje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-04 20:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zit er niet een rem op die bij afschakelen de messen stopt? Wordt nog wel eens gedaan uit veiligheidsoverweging.

Theo