Toon posts:

Games laden erg traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arri5511
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02-2022
Beste lezers,

Mijn vraag
Sinds een aantal dagen heb ik een gebruikte desktop gekocht.
Bij, met name, Farming Simulator 22, laadt de game enorm traag. Op het moment dat de game geladen is, kan ik hem doorstarten, enkel lagt hij enorm op het moment dat hij weer 'iets nieuws' moet laden. Als dat allemaal klaar is, loopt de game rustig op 60 fps, totdat er weer iets nieuws geladen moet worden...

Waar kan dit aan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Moederbord: Asus B85 M-G ICM I5 processor
Geheugen: 2x4GB + 2x2 GB
Videokaart: Radeon XFX HD6970 2GB
SSD Kingston 256 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het geheugen aangepakt, dwz ik heb de 2 bankjes van 2gb verwijderd en de 2 bankjes van 4 in dual channel gezet. Maakt geen verschil.
Ik heb gespeeld met de settings, wordt het wel iets beter van, maar het laden blijft een erg lange bezigheid.

Ik heb MSI Afterburner er bij laten lopen. Met de setup op 8GB geheugen loopt de GPU op 2GB constant ingame, en wordt er zo'n 5GB geheugen gebruikt.
Met de setup van 12GB wordt constant 6GB RAM gebruikt, en draait de videokaart ook op 2GB.

Ik heb geprobeert de game zowel vanaf de SSD als de gewone HDD te laten draaien, dit maakt 0.0 verschil.

Ik heb ook nog een laptop, deze heeft een Ryzen 5 processor, 16GB RAM en een Radeon Graphics 512mb 'GPU'.
Ingame gebruikt deze 500mb VRAM, en 12GB RAM.
Op de laptop draait de game met dezelfde of betere instellingen prima, in elk geval voor wat betreft het laden! FPS draait deze wel iets minder, meestal rond de 50, maar prima speelbaar.

Mijn gedachte was dat een videokaart van 2GB de game ansich redelijk zou moeten kunnen draaien, echter blijkt het laden een groot probleem. Wat is de oorzaak van het enorm lange laden?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Je videokaart is letterlijk meer dan 11 jaar oud, daar ga je niks recents soepel mee kunnen spelen.

The devil is in the details.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Het systeem is gewoon aan de trage kant,in z'n geheel,het scheeld al natuurlijk dat je een SSD hebt.
Als je echt een stap wil maken zou ik toch echt een ander systeem overwegen.

Welke snelheid draait de RAM? en welke i5 zit erin,daar zit enorm verschil in.

Daarom laad de game veel sneller op de laptop,die is gewoon veel beter

[Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2022 15:29]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30

OMD

Valar dohaeris

freaky35 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:42:
Hewt systeem is gewoon aan de trage kant,in z'n geheel,het hebt al natuurlijk dat je een SSD hebt.Als je echt een stap wil maken zou ik toch echt een ander systeem overwegen.

Welke snelheid draait de RAM? en welke i5 zit erin,daar zit enorm verschil in.

Daarom laad de game veel sneller op de laptop,die is gewoon veel beter
Het is een b85 plankje dus ik neem aan een 4460 of Max een 4790k.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
HD 6970 zit onder de minimale systeemeisen van Farm Sim 22. Daar heb je met AMD minimaal een GNC 1 voor nodig en dat is vanaf HD 7***.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

Nemesizz

Untouchable

Videokaart is inderdaad onder het minimum, maar waar je nu mee te maken hebt is het aanmaken van de zogeheten Shadercache.

Vooral aan de start van de game moet alle cache aangemaakt worden en dit kan voor enorme framedrops zorgen. Zo gauw de cache is aangemaakt zal het naar verloop van tijd beter worden. Als je nieuwe voertuigen of iets dergelijks koopt zal die waarschijnlijk even weer wat drops hebben omdat die dan ook gecached worden.

Als je bijvoorbeeld de game patched, videokaart (of de driver ervan update), moet de cache weer opnieuw worden aangemaakt en krijg je hetzelfde weer.

Een sneller systeem zullen de framedrops uiteraard wat korter zijn, maar tijdens het aanmaken van de cache loopt het toch vaak eerst belabberd (ik heb zelf een sneller systeem, en daar kan bij het aanmaken van de cache de framerate ook enorm inkakken tot iets van 20 fps, en bij sommige machines staat het beeld soms paar seconden stil als je van camera wisseld, eenmaal alles gecached loopt het wel weer).

• Arri5511
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02-2022
Allen bedankt voor de snelle reacties!
Het klopt dat het een wat trager systeem is, en een zwaarder systeem is inderdaad natuurlijk de oplossing. Het idee in eerste aanleg was voor leuk erbij, voor als de laptop waar hij prima op draait niet beschikbaar is😉

Ik kwam ook tot de conclusie dat het RAM wat erin zit helemaal $%# is, nl. 666mhz.
De processor heb ik zo niet bij de hand.

Zoals ik nu lees is het een kwestie van RAM en de videokaart...
Nemesizz schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:26:
Videokaart is inderdaad onder het minimum, maar waar je nu mee te maken hebt is het aanmaken van de zogeheten Shadercache.

Vooral aan de start van de game moet alle cache aangemaakt worden en dit kan voor enorme framedrops zorgen. Zo gauw de cache is aangemaakt zal het naar verloop van tijd beter worden. Als je nieuwe voertuigen of iets dergelijks koopt zal die waarschijnlijk even weer wat drops hebben omdat die dan ook gecached worden.

Als je bijvoorbeeld de game patched, videokaart (of de driver ervan update), moet de cache weer opnieuw worden aangemaakt en krijg je hetzelfde weer.

Een sneller systeem zullen de framedrops uiteraard wat korter zijn, maar tijdens het aanmaken van de cache loopt het toch vaak eerst belabberd (ik heb zelf een sneller systeem, en daar kan bij het aanmaken van de cache de framerate ook enorm inkakken tot iets van 20 fps, en bij sommige machines staat het beeld soms paar seconden stil als je van camera wisseld, eenmaal alles gecached loopt het wel weer).
Dit is inderdaad precies wat er aan de hand is. En wat gaat over de shadercache? Is dat Ram of Vram?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

Nemesizz

Untouchable

Shadercache word aangemaakt op je drive (HDD of hopelijk SSD) in Windows (My Documents > Mygames > Farming Simulator).

Dit word aangemaakt zodat de videokaart na het aanmaken van de cache niet telkens de shaders opnieuw hoeft te berekenen. Heeft verder niet zo heel veel invloed op RAM of VRAM, maar moet als het goed is de videokaart wat ontlasten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Arri5511 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:33:

Ik kwam ook tot de conclusie dat het RAM wat erin zit helemaal $%# is, nl. 666mhz.
DDR dus dat zal 1333 zijn met een Haswell cpu.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
Arri5511 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:33:
Allen bedankt voor de snelle reacties!
Het klopt dat het een wat trager systeem is, en een zwaarder systeem is inderdaad natuurlijk de oplossing. Het idee in eerste aanleg was voor leuk erbij, voor als de laptop waar hij prima op draait niet beschikbaar is😉

De processor heb ik zo niet bij de hand.

Zoals ik nu lees is het een kwestie van RAM en de videokaart...

[...]

Dit is inderdaad precies wat er aan de hand is. En wat gaat over de shadercache? Is dat Ram of Vram?
dat snap ik,alleen als het er voor erbij is,maar ,geheugen is traag,cpu is traag,gpu is op het randje.Daar kan je geen wonderen van verwachten.Zorgen dat de laptop beschikbaar blijft is dan de enige optie :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee