Glasvezelpunt aan muur verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 07:53
Mijn vraag

Wij hebben in de woonkamer een glasvezel punt hangen waar het glasvezel signaal omgezet wordt naar utp. Deze hangt alleen op een heel erg ongelukkige plek en willen we 30cm naar rechts verplaatsen. Zie foto, het gaat om het grijs en witte kastje met de rode utp kabel.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nvt.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik lees op verschillende plekken zoals het KPN forum dat je glasvezel niet zelf mag verleggen. Maar gaat het hier om het ophangsysteem zoals ik bedoel en in de foto te zien is, of heeft dit te maken met waar het glasvezel de woning binnen komt?

Zo ver ik kan zien zit er voldoende speling op de kabel in zit het ophangsysteem met 3 kruiskop schroeven vast.
...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atlZ4w_aDgu1q904uiMsTwDvwng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTET3vDyuVhiaIOBxBnyNOLT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SandeR2 op 05-02-2022 13:38 ]

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Beste antwoord (via SandeR2 op 08-02-2022 21:20)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:09
Bij de meeste FTU's kan je niet bij de schroef komen waarmee die aan de muur zit, zonder de vezels te raken. En dat wil je echt niet want die zijn opgerold. Als die losschieten krijg je dat nooit meer goed.
Maar... Bij dit type kan je de rechterkap eraf schuiven (lipje bovenop indrukken en rustig naar boven schuiven), en de grijze actieve NT idem dito, en dan kan je bij de schroeven om het los te maken van de muur.
Dan een stukje naar rechts lijkt me wel te kunnen.

Voor alle duidelijkheid: als er iets fout gaat en je kan het niet fixen, moet de aannemer van KPN Netwerk komen en ben je minimaal honderd euro verder. Of nog iets meer als je pech hebt.
Dus op eigen risico.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 05-02-2022 21:14 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo te zien is die witte (geverfde) kabel van rechts de glasvezel? Als je ruimte genoeg hebt om de kabel een stukje terug te voeren zonder deze te knikken dan kun je de hele handel zo verplaatsen, misschien even het kabeltje uit het witte kastje halen voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
sypie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:34:
Zo te zien is die witte (geverfde) kabel van rechts de glasvezel? Als je ruimte genoeg hebt om de kabel een stukje terug te voeren zonder deze te knikken dan kun je de hele handel zo verplaatsen, misschien even het kabeltje uit het witte kastje halen voor het gemak.
Ja klopt de witte kabel die van rechts komt. Ik weet niet of deze uit het kastje te halen is. Het lijkt erop dat deze kabel binnen in het kastje gestript en gesplitst is. Zolang er dus geen knik in komt zou het geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 21:10
SandeR2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Ja klopt de witte kabel die van rechts komt. Ik weet niet of deze uit het kastje te halen is. Het lijkt erop dat deze kabel binnen in het kastje gestript en gesplitst is. Zolang er dus geen knik in komt zou het geen probleem moeten zijn?
aub laten zitten aangezien aangezien je maar klein stukje mantalbus hebt binnen in daarna is die idd gestript zodat je 2 vezels overhoud ga je hier iets mee doen en breekt heb je geen verbinding meer, als klant mag je de binnenkant ook niet open halen.

doe je het toch en je vezel breekt zit er aardig prijs aan dit te halen herstellen, en ik denk niet dat dat je waard is kwa bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
jopoh schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:29:
[...]

aub laten zitten aangezien aangezien je maar klein stukje mantalbus hebt binnen in daarna is die idd gestript zodat je 2 vezels overhoud ga je hier iets mee doen en breekt heb je geen verbinding meer, als klant mag je de binnenkant ook niet open halen.

doe je het toch en je vezel breekt zit er aardig prijs aan dit te halen herstellen, en ik denk niet dat dat je waard is kwa bedrag :)
Ik ga zeker niks met de kabel in het kastje doen. Of bedoel je zelfs om het kastje te laten hangen waar hij hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Begin er niet aan.

Door de geverfde mantelbuis zit nog een glasvezelkabel ingevoerd. Deze zit met een trekontlasting achterin de grondplaat. Als je die trekontlasting verschuift loop je een groot risico op een verhoogde demping of erger dat je vezels breken in de FTU grondplaat.

Gewoon een verplaatsing aanvragen via mijnaansluiting.nl of rechtstreeks bij de netwerkbeheerder.

Wie is überhaupt de netwerkbeheerder als ik vragen mag?

[ Voor 4% gewijzigd door lSltAlKeR op 05-02-2022 17:05 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 21:10
SandeR2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Ik ga zeker niks met de kabel in het kastje doen. Of bedoel je zelfs om het kastje te laten hangen waar hij hangt?
Ik verbied niks, maar zie te vaak dat er herstel werkzaamheden moeten plaatsen vinden omdat een klant even van de muur geschroefd heeft en knik gemaakt heeft of hem de mantel uit de trekontlastig heeft getrokken/geschoten.

dit is kpnnetwerk FTU, via https://www.mijnaansluiting.nl/home kan hem laten verplaatsen na andere plek kosten klant.

@Barre73 kan hier denk beste antwoord op geven :)

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 05-02-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

SandeR2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Lijkt me inderdaad. Geen rare krachten op de kabel laten komen, dan verplaats je het geheel eenvoudig wat naar rechts. Zal geen probleem zijn. Vaak zit de glasvezel nog een aantal keren erin rondjes draaiend, dat breekt echt niet zomaar.

Ik zou zeker geen cent betalen voor zo'n simpele verplaatsing, dat gaat nergens over.

[ Voor 6% gewijzigd door Hooglander1 op 05-02-2022 16:45 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Hooglander1 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:44:
[...]
Vaak zit de glasvezel nog een aantal keren erin rondjes draaiend, dat breekt echt niet zomaar.
Dat is altijd zo en onderdeel van de voorschriften hoe een FTU opgeleverd dient te zijn. :)

Als je dan op bovenstaand advies ingaat wat ik ten stelligste af raad, let er dan vooral goed op dat je dit onderstaande gedeelte in zijn geheel niet beweegt en of verschuift.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHOx46nlpUr1Z5M3SpPsGuBqERY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VdTxBWWq9TRn7gxUjQUcl5R5.jpg?f=user_large

Zodra je de trekonlasting in bovenstaande voorbeeld rood omcirkeld verschuift, loop je grote kans op demping verlies en/of totaal onbruikbare glasvezel verbinding waardoor er als nog opnieuw een monteur aan te pas moet komen om de verbinding opnieuw op te leveren.

[ Voor 34% gewijzigd door lSltAlKeR op 05-02-2022 17:09 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
lSltAlKeR schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:40:
...

Gewoon een verplaatsing aanvragen via mijnaansluiting.nl of rechtstreeks bij de netwerkbeheerder.

Wie is überhaupt de netwerkbeheerder als ik vragen mag?
Dat is KPN. Ja misschien is dat toch de veiligste optie, ook al gaat het maar om 30cm verplaatsen 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:09
Bij de meeste FTU's kan je niet bij de schroef komen waarmee die aan de muur zit, zonder de vezels te raken. En dat wil je echt niet want die zijn opgerold. Als die losschieten krijg je dat nooit meer goed.
Maar... Bij dit type kan je de rechterkap eraf schuiven (lipje bovenop indrukken en rustig naar boven schuiven), en de grijze actieve NT idem dito, en dan kan je bij de schroeven om het los te maken van de muur.

Voor alle duidelijkheid: als er iets fout gaat en je kan het niet fixen, moet de aannemer van KPN Netwerk komen en ben je minimaal honderd euro verder. Of nog iets meer als je pech hebt.
Dus op eigen risico.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 05-02-2022 21:14 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Barre73 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:13:

Dus op eigen risico.
Ja klopt ik zag 3 schroeven in totaal. Om het via mijnaansluiting.nl te laten doen kost 300 euro.

Pagina: 1