Vraag

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:28
M'n vader heeft sinds een paar maanden een MacBook Air M1. Hij had hem tot gisteren een paar weken niet gebruikt en de accu was leeggelopen. Geen probleem, stroom eraan en opstarten. Maar toen gebeurde er iets geks: websites, mail, app store, niets werkte nog en hij kreeg rare foutmeldingen over certificaten die niet geldig waren. Dat was het moment dat ik ingeschakeld werd en ik zag al direct wat het probleem was: de tijd en datum stonden verkeerd. Volgens zijn MacBook was het gisteren 9 november in plaats van 4 februari.

Ik heb de automatische tijdsynchronisatie uitgezet en de tijd/datum met de hand goed ingesteld. En daarna werkte alles weer (zoals ik al verwachtte). Ik heb direct even een update naar MacOS 12.2 gedaan (hij zat nog op 12.0.nogwat).

Maar elke keer als ik nu de tijdsynchronisatie weer aanzet gaat het mis. Hij loopt wel "door" (vandaag is ie er van overtuigd dat het 10 november is), maar dus wel systematisch een paar maanden achter. Ik heb alles al nagelopen: regio-instellingen staan netjes op Nederland en ik zie verder niets geks.

Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen. Het eerste waar ik aan dacht is "NVRAM resetten", dat heb ik vroeger ook geregeld gedaan op mijn Macs als er eens iets geks was. Maar... met een M1 kan dat blijkbaar niet meer en zou dat na een power-cycle vanzelf goed moeten gaan. Ik heb hem dus ook de MacBook al een paar minuten uit laten staan alvorens hem weer op te starten. Maar, no dice: het probleem blijft.

Als ik hierop Google kom ik wel soortgelijke issues tegen, maar de oplossing is eigenlijk elke keer "de regio correct instellen" en dat is hier niet het probleem. Bovendien is er volgens mij geen regio op aarde waar er geen paar uur maar een paar maanden tijdverschil is.

Iemand nog tips?

omniscale.nl

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat als je handmatig een andere tijdserver ingeeft? Mogelijk lost dat nog iets voor je op.

• Olaf73
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-10-2022
Hier precies het zelfde.

idd heeft iemand tips?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niet precies hoe je het op een Mac moet configureren maar op bijna elk OS kan je een andere / nieuwe / extra NTP-server instellen.

Hier thuis, voor mijn eigen Windows-machines, heb ik eerst mijn router (Asus) als NTP-server ingesteld; die fungeert dus als tijdserver voor alles aan de "interne netwerkkant". Daarna heb ik mijn Asus ook ingesteld om de tijd op te halen via "het externe netwerk" via pool.ntp.org.

Resultaat: de router, zolang deze internet heeft, controleert de tijd aan de buitenkant. En geeft daarna dit automatisch door aan elke machine aan de binnenkant die erom vraagt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Olaf73
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-10-2022
De Macbook ook via een hotspot geprobeerd. Werkte ook niet. Heb niet echt gekeken om een andere ntp server in te stellen. De iMac 2020 met zelfde versie werkt prima en gebruikt de zelfde ntp server

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 11:39

Crusader

Arc Nature

Ik had precies hetzelfde (MacBook M1, accu helemaal leeg en daarna tijd issues).
Struikelde over dit topic en ging nog eens verder zoeken, kwam deze draad op Reddit tegen: https://www.reddit.com/r/..._pro_wrong_date_and_time/

De gegeven oplossing werkt (in elk geval bij mij):
  1. Disable auto date time
  2. Run sudo mv /var/db/timed/com.apple.timed.plist ~/Desktop; sudo reboot
  3. in the terminal (input your credentials). This will move the plist file to your desktop for backup and restart the macbook.
  4. Enable auto time
  5. Remove .plist file from desktop if everything works

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:28
Tnx! Het probleem lijkt zich nu al een tijdje vanzelf opgelost te hebben, maar ik houd deze in het achterhoofd voor als het zich weer voordoet.

omniscale.nl

• KJQAllart
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-07-2022
Crusader schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:47:
Ik had precies hetzelfde (MacBook M1, accu helemaal leeg en daarna tijd issues).
Struikelde over dit topic en ging nog eens verder zoeken, kwam deze draad op Reddit tegen: https://www.reddit.com/r/..._pro_wrong_date_and_time/

De gegeven oplossing werkt (in elk geval bij mij):
  1. Disable auto date time
  2. Run sudo mv /var/db/timed/com.apple.timed.plist ~/Desktop; sudo reboot
  3. in the terminal (input your credentials). This will move the plist file to your desktop for backup and restart the macbook.
  4. Enable auto time
  5. Remove .plist file from desktop if everything works
Dit werkte bij mij perfect! Hele vage bug dit _/-\o_

• Stevie1909
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-08-2022
Hartelijk dank voor deze tip! Werkte meteen. Wel heel vreemd dit en Apple zou dit moeten fixen via een update en snel... Kan me niet voorstellen dat ze deze bug niet hebben ontdekt.
Ciao
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee