[Newb] Vragen omtrent netwerkkabels: inbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:53
Hay mensen

Nog steeds vol in de verbouwingen ( al van 2014 *zucht* ) en ik merkt dat, door werken, vele van mijn netwerkkabels al beschadigd zijn of zelfs niet meer werken.

Nu, gezien deze CAT5E kabels zijn, dacht ik deze meteen allemaal te vervangen door iets meer toekomstgericht.

In de toekomst zie ik mezelf alleen maar meer bandbreedte gebruiken, dus ik dacht meteen aan Cat6E of... Cat7? Liefst shielded en sterk, gezien deze toch worden ingepleisterd: de originele Cat5 kabels zitten vast en kan ik niet vervangen. Deze worden dus helaas afgeknipt en in de vloer gelaten.

Probleem: Ik werkte voor mijn netwerkkabels met een DYI bedrijfje zoals Easy-Kit, en Cat5 is het enige waarmee ze werken. dit volstaat dus niet meer.
Kan ik hier informatie inwinnen? Zijn er aan te raden webshops die haspels Cat-kabels verkopen mét toebehoren? Ik keek even naar Netwerkkabel.eu, bvb. Hou rekening: Ben Belgje.

Vragen:
- Op welke specificaties moet ik letten als ik écht stevige kabels wens?
Deze worden opnieuw ingepleisterd en zitten dus de komende 20+ jaar vast in de muren.

- Is het als eenvoudige veelgebruiker de moeite om naar Cat7 te gaan? Alles is op dit moment minstens gigabit NIC, maar vele van m'n moederborden hebben ondertussen 2.5GbE of zelfs 5GbE. We hebben geen klein huis, streamen nogal veel (1080p min) en het plan is ook om periodieke back-ups te maken naar een NAS.

- Is er een verschil in shielding? Ik zie op m'n werk dat er zowel een metaal-net zoals bij coax wordt gebruikt als een simpelere folie. Hoef ik hiermee rekening te houden? Ik ga er van uit dat dit pas belangrijk wordt voor de langere afstanden.

Als ik zaken over het hoofd zie, graag vermelden :). Ik leer graag bij!

Dank.

Tl;Dr Ik moet netwerkkabel hebben voor inbouw: Help! Welke?

Beste antwoord (via CheshireCat op 05-02-2022 11:30)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oke, dan stel ik de vraag anders... Al zou jouw ISP zometeen 1000Gbit aanbieden, wanneer denk je (over de afgelopen jaren) continu en consistent aan te lopen tegen de beperkingen van jouw interne infrastructuur? Dus, bij Gbit in huis, zit je nou letterlijk elke dag te schelden dat data-transfer van A naar B te lang duren en dat toch zeker meetbaar in kwartieren/uren? Kijk ik even vooruit: wordt 8K een geaccepteerde resolutie voor streaming diensten? Vast. Wat levert Netflix nu aan 4K? 25Mbit. 8K past dus in, grofweg, 75 tot 125Mbit bandbreedte. Of officiele discs; huidige UHD-discs zijn encode op max 100Mbit. Stel dat die naar 8K gaan; kom je op 400 tot 700Mbit? Poeh poeh, ik zie het probleem niet ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Cat6 is voldoende. Punt.

Tenzij je denkt "binnenkort" meer dan 10Gbit bandbreedte te gaan gebruiken, dan moet je vooral Cat7 of hoger laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
Denk dat de belangrijkste tip is: Frees gewoon elektraleidingen in waar je LAN kabels doorheen trekt. Waarom zou je in vredesnaam LAN kabels direct wegpleisteren? Dan kan je die nooit meer vervangen (zoals nu met je huidige kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
MAX3400 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:15:
Cat6 is voldoende. Punt.

Tenzij je denkt "binnenkort" meer dan 10Gbit bandbreedte te gaan gebruiken, dan moet je vooral Cat7 of hoger laten inbouwen.
Sja, dat lijkt het probleem he? :) 10 jaar terug leek 1GbE ook ruim voldoende voor de thuisgebruiker. En gezien het toch voor de komende decennia is... Ik weet het niet...
Hoewel nu ook alles 'ok' werkt met Cat5. Gewoon traagjes.

Ik zet alvast 1 in het voordeel van Cat6 ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheshireCat
t14wo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:17:
Denk dat de belangrijkste tip is: Frees gewoon elektraleidingen in waar je LAN kabels doorheen trekt. Waarom zou je in vredesnaam LAN kabels direct wegpleisteren? Dan kan je die nooit meer vervangen (zoals nu met je huidige kabels).
Deze zitten in flexibele buizen van 20mm. Helaas blijken ze hier en daar platgedrukt.
Ik pleister geen enkele kabel gewoon in ;), er komen dus ook niewe flexibele buizen, zelfs draadnetten in de plafonds. Elektricien van opleiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
CheshireCat schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Deze zitten in flexibele buizen van 20mm. Helaas blijken ze hier en daar platgedrukt.
Ik pleister geen enkele kabel gewoon in ;), er komen dus ook niewe flexibele buizen, zelfs draadnetten in de plafonds. Elektricien van opleiding ;)
Oké. Dan snap ik het ;)
Dan zou ik toch niet voor flexibele leidingen kiezen. Als je nu gladde pakt, kan je het ook nog eens vervangen, of extra bijtrekken. Maar wel een bak meer werk natuurlijk.

Wua type kabel, zou ik lekker cat6 pakken. Cat 7 is onevenredig duur voor het verschil dat je toch niet gaat gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 05-02-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
CheshireCat schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:14:
In de toekomst zie ik mezelf alleen maar meer bandbreedte gebruiken, dus ik dacht meteen aan Cat6E of... Cat7?
CAT7 is nooit een echte standaard voor normaal gebruik geworden, voor 10Gbps toepassingen tot 100m is later CAT6a uitgebracht. Het wordt vooral nog verkocht omdat mensen denken, een hoger getalletje moet wel beter zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Oke, dan stel ik de vraag anders... Al zou jouw ISP zometeen 1000Gbit aanbieden, wanneer denk je (over de afgelopen jaren) continu en consistent aan te lopen tegen de beperkingen van jouw interne infrastructuur? Dus, bij Gbit in huis, zit je nou letterlijk elke dag te schelden dat data-transfer van A naar B te lang duren en dat toch zeker meetbaar in kwartieren/uren? Kijk ik even vooruit: wordt 8K een geaccepteerde resolutie voor streaming diensten? Vast. Wat levert Netflix nu aan 4K? 25Mbit. 8K past dus in, grofweg, 75 tot 125Mbit bandbreedte. Of officiele discs; huidige UHD-discs zijn encode op max 100Mbit. Stel dat die naar 8K gaan; kom je op 400 tot 700Mbit? Poeh poeh, ik zie het probleem niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
MAX3400 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Kijk, zo'n antwoord had ik dus nodig ;). ff Neus op de feiten drukken :D.
Ben absolute newb en kom enkel af en toe in aanraking met netwerkinfrastructuur.
Ik dacht eventueel tegen bottlenecks te lopen mochten we met 3 streamen én tegelijk een backup maken.

Goed, Cat6E it is then! ^^.

Enige opmerkingen omtrent merk, shielding, zo'n dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Cat6E bestaat niet.
Je moet gewoon Cat 6 UTP(Unschielde Twisted Pair) hebben.

Dus ook niet STP of FTP dat zijn vormen van shielding die de kabel enkel dikker maakt en in een thuissituatie volkomen nutteloos is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
Ben(V) schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:38:
Cat6E bestaat niet.
Je moet gewoon Cat 6 UTP(Unschielde Twisted Pair) hebben.

Dus ook niet STP of FTP dat zijn vormen van shielding die de kabel enkel dikker maakt en in een thuissituatie volkomen nutteloos is.
Excuses, moet idd Cat6 zijn.

Hoe is shielding in een thuissituatie trouwens nutteloos? Oprechte vraag, geen tegenspraak :)
Deze passeert mijn warmtepomp én buitenunit van de warmtepomp en later komt ook de omvormer van de zonnepanelen er direct naast te lopen. Deze toestellen zorgen toch voor interferentie?

Mij is steeds geleerd dat elke lange kabel op zich een antenne is voor schakende omgevingsapparatuur, zeker als dit met een hoog vermogen is.

Opnieuw, ik ken enkel maar de absolute basis, ben geen elektronicus of informaticus. ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Alle storing van buiten wordt door de twist in de aderparen opgeheven.
Een stoorsignaal op de ene ader wordt gecompenseerd met een exact gelijke storing maar dan tegengesteld in de andere ader waardoor het totale signaal er helemaal niets van merkt.

Als die twist er niet zou zijn zou een kabel van een meter al niet meer werken.

Shieling is enkel zinvol als je veel netwerkkabels in een bundel zou hebben, dan kunnen ze elkaar gaan beïnvloeden, omdat met de zelfde snelheid werken(de zogenaamde Alien Next Storing), maar dat is alleen zo in grote gebouwen, waar veel kabels in een goot liggen.
Daar in een thuissituatie nooit sprake van en geld alleen voor storing van netwerkkabels onderling, niet voor andere storingen,

Het verschil in cat5e en cat6 zit er dan ook in dat de cat6 6 meer getwist is en dat er een afstand houder(kruis) tussen de aderparen zit zodat de paren onderling geen invloed op elkaar hebben.
Hierdoor kan cat 6 zelfs 10Gbps aan tot een afstand van 55m kabellengte.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
lekker concreet, maar het is vloeken op tweakers.net , maar dit werkt lekker gemakkelijk in de aanleg ..

https://www.dmlights.com/nl/diverse_bu_utp_dual_cat6~08KBO

Het nadeel van de flexibele buis waar de kabels inzitten ,is dat het moeilijk tot niet vervangbaar is achteraf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je dit gebruikt, moet je het echt zien als een eenmalig aanleg.
Eenmaal erin kun je dit nooit meer aanpassen.
Hoeft op zich geen probleem te zijn als dit maar begrijpt.

Mijn voorkeur zou het niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
Ben(V) schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:55:
Als je dit gebruikt, moet je het echt zien als een eenmalig aanleg.
Eenmaal erin kun je dit nooit meer aanpassen.
Hoeft op zich geen probleem te zijn als dit maar begrijpt.

Mijn voorkeur zou het niet hebben.
Alle begrip hiervoor. Voor sommige muren zal het moeten ( vrouwlief wil alles netjes weg en dus ingepleisterd ) maar gezien we 60% houtskeletbouw hebben zal het ook veel zonder flexibel maar mét kabelgood zijn achter een paneel ;).

Heb het eerlijk gezegd gehad met àlles weg te moeten pleisteren. Mooi wel, maar met de alsmaar veranderende wetgevingen en snellere vernieuwing van technologie lijkt me dat toch onhaalbaar.
We moeten naar modulaire holle muren, naar mijn gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
CheshireCat schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:42:
Heb het eerlijk gezegd gehad met àlles weg te moeten pleisteren. Mooi wel, maar met de alsmaar veranderende wetgevingen en snellere vernieuwing van technologie lijkt me dat toch onhaalbaar.
We moeten naar modulaire holle muren, naar mijn gedacht.
Je kunt ook gewoon niet-flexibele installatiebuis gebruiken, kun je later eenvoudig de bekabeling vervangen, zeker als je de 19mm variant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
Nielson schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Je kunt ook gewoon niet-flexibele installatiebuis gebruiken, kun je later eenvoudig de bekabeling vervangen, zeker als je de 19mm variant hebt.
Gaat niet altijd op. Maar goed :).
Ik hou wel van technische ruimtes in huis, al besef ik dat dat onmogelijk is qua prijs en oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18
@CheshireCat Je kan Cat 6A kiezen als je voor je gevoel ietsje meer "toekomstproof" wilt zijn. Scheelt niet zo veel qua meerprijs t.o.v. Cat 6.
Ik ben hier in de weer geweest met Cat 7 buitenkabels. Echt voor buiten ook. Kon ik op dat moment goedkoper krijgen dan Cat 6 buitenbekabeling. Achteraf weet ik ook waarom, denk ik. Daar wordt je niet vrolijk van qua handling. 8 mm dik en enorm stug. Dat was onbegonnen werk geweest voor binnen, mocht ik dat overwogen hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Masimo op 06-02-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ook cat 6a is onzinnig en helemaal niets toekomstbestendiger dan cat 6, max speed is ook gewoon 10GBps net als cat 6, alleen dan tot 100m, maar thuis is die max 55m van cat 6 meer dan voldoende tenzij je in een kasteel woont.
En nadeel is dat het stugger en dikker is en dus moeilijker aan te leggen.

En als cat 7 goedkoper is wordt dat ergens van betaalt waarschijnlijk in de kwaliteit.
Je kunt niet afscherming toevoegen en ook goedkoper zijn zonder ergens op te bezuinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ben(V) schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:00:
Ook cat 6a is onzinnig en helemaal niets toekomstbestendiger dan cat 6, max speed is ook gewoon 10GBps net als cat 6, alleen dan tot 100m, maar thuis is die max 55m van cat 6 meer dan voldoende tenzij je in een kasteel woont.
En nadeel is dat het stugger en dikker is en dus moeilijker aan te leggen.

En als cat 7 goedkoper is wordt dat ergens van betaalt waarschijnlijk in de kwaliteit.
Je kunt niet afscherming toevoegen en ook goedkoper zijn zonder ergens op te bezuinigen.
Dat stugger en dikker valt vaak wel mee, cat6a is regelmatig sftp waardoor het weer dunner kan.

Maar cat6 is prima, 10GE verwacht ik voorlopig niet in consumentenspul, eerder de 2,5 en 5 gigabit spullen. Die werken ook nog op cat5e uit mijn hoofd. Sterker nog, als je nu prima cat5e hebt: lekker laten liggen!

Edit:

2,5 op cat5e
5 op cat6

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 06-02-2022 17:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1