• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:06

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Ik was gisteren bezig met wat automatiseringen in huis toen ik het volgende tegenkwam:
Mijn (domme) wasmachine (AEG L6FBN84GP) geeft regelmatig een heel hoog verbruik weer via mijn slimme stekker.
Zie de volgende grafiek uit Home Assistant:

Ongeveer elk half uur (maar niet exact, soms is het 25 minuten, dan weer 35 minuten) verschijnt er ineens een piek van tussen de 600W en 800W, waarna het verbruik tussen de 7 en de 10 minuten rond de 50W zit, alvorens weer terug te zakken naar ~0,5W. Zo'n 20 minuten later start hetzelfde patroon weer opnieuw.

Ik dacht eerst dat dit mogelijk aan mijn slimme stekker lag (Aqara SP-EUC01), maar nadat ik deze vervangen had voor een Innr SP120 kwam ik precies dezelfde data tegen. Ook als ik de wasmachine samen met een ander (laag verbruik) apparaat aansloot kreeg ik nog steeds hetzelfde patroon. Hierna zag ik dat de slimme meter ook dezelfde pieken vertoont.

Ik vraag mii dus af of dit daadwerkelijk verbruik is of dat hier iets anders aan de hand is (zoals nieuws: 'Slimme schakelaar kan voor teruglevering op slimme meter zorgen' ) en wat dit probleem eventueel kan veroorzaken. Het gaat dus gewoon om een domme wasmachine die volledig (voor zover mogelijk) uit staat.

AllesOverCrypto.nl

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:52
heb je al geprobeert zonder de stekker van de machine in de slimme stekker te steken kijken wat er dan gebeurd. of alleen een ander apparaat.

[Voor 11% gewijzigd door Toerq op 04-02-2022 22:32]

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Toerq schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:32:
heb je al geprobeert zonder de stekker van de machine in de slimme stekker te steken kijken wat er dan gebeurd. of alleen een ander apparaat.
Dan is het patroon ook verdwenen. Ook als ik de slimme stekker uitschakel treedt het probleem niet op.

AllesOverCrypto.nl

Lees je je slimme meter ook uit? (Die in je meterkast dus.) Zie je daar het patroon terugkomen?

Dat zal je waarschijnlijk wel moeten zien namelijk, vooral ‘s nachts. Al heb je daarbij meer ruis door een koelkast die inschakelt bijvoorbeeld. Maar voor een extra check is het misschien wel zinvol.

[Voor 4% gewijzigd door sOid op 04-02-2022 22:47]

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
sOid schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:46:
Lees je je slimme meter ook uit? (Die in je meterkast dus.) Zie je daar het patroon terugkomen?

Dat zal je waarschijnlijk wel moeten zien namelijk, vooral ‘s nachts. Al heb je daarbij meer ruis door een koelkast die inschakelt bijvoorbeeld. Maar voor een extra check is het misschien wel zinvol.
Ja op de slimme meter zijn de pieken dus ook te zien, zie ook deze screenshot:

AllesOverCrypto.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik je een wasmachine trekschakelaar, of direct op wandcontactdoos ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:53:
Gebruik je een wasmachine trekschakelaar, of direct op wandcontactdoos ?
Hij zit direct op de wandcontactdoos aangesloten

AllesOverCrypto.nl

Kiwi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Ja op de slimme meter zijn de pieken dus ook te zien, zie ook deze screenshot:
[Afbeelding]
Welke sensor is dit? sensor.power_consumption?

Want dan zou je het dus ook moeten zien zónder die smartplug te gebruiken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat rapporteert de plug aan dagverbruik (kWh, niet Watt) als je de wasmachine 24h niet hebt gebruikt dan?

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2022 09:40]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:34
Ik zelf zou die wasmachine asap ontkoppelen van het net. Die 800w verbruik moet ergens heen in de machine en ik gok op warmte ontwikkeling.

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
sOid schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Welke sensor is dit? sensor.power_consumption?

Want dan zou je het dus ook moeten zien zónder die smartplug te gebruiken.
sensor.power_consumed. En het verbruik is inderdaad ook zonder smartplug te zien (het viel me pas op na gebruik van de smartplug).
ThinkPad schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:38:
Wat rapporteert de plug aan dagverbruik (kWh, niet Watt) als je de wasmachine 24h niet hebt gebruikt dan?
Die geeft 300Wh verbruik aan over een hele dag buiten gebruik :o
AndyJNL schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:57:
Ik zelf zou die wasmachine asap ontkoppelen van het net. Die 800w verbruik moet ergens heen in de machine en ik gok op warmte ontwikkeling.
Hij staat nu met een automation ingesteld dat de smartplug automatisch uitschakelt na 15 minuten geen verbruik. Overigens is die piek een enkele meting en niet continu.

AllesOverCrypto.nl

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:47

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kiwi schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Die geeft 300Wh verbruik aan over een hele dag buiten gebruik :o
Heel vreemd. 0,3 kWh per dag * 365 is 109 kWh op jaarbasis wat hij dus verspilt. Als je het omrekent zou het theoretisch 12W continu zijn (300 delen door 24), tegenwoordig met moderne apparatuur is dat echt not done.

Lijkt er haast op alsof de elektronica niet goed 'in slaap' gaat ofzo. Ik vind 50W voor enkele minuten ook wel veel voor alleen de elektronica actief. Als je voor de machine staat dan is hij ook gewoon 'dood' ? Niet dat hij spook input ziet op een knop en inschakelt ofzo? Pompje wat blijft lopen omdat vlottertje blijft plakken o.i.d. ?

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2022 12:04]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Heel vreemd. 0,3 kWh per dag * 365 is 109 kWh op jaarbasis wat hij dus verspilt. Als je het omrekent zou het theoretisch 12W continu zijn (300 delen door 24), tegenwoordig met moderne apparatuur is dat echt not done.

Lijkt er haast op alsof de elektronica niet goed 'in slaap' gaat ofzo.
Klopt, die 12W continu komt ook wel overeen met dat hij zo'n 25% van de tijd dus op 50W staat. Ik dacht eerst ook dat het misschien iets met een timer was ofzo, maar er zitten geen smartfuncties in. Als ik de wasmachine instel met startuitstel blijft de situatie ook precies hetzelfde, behalve dat het rustverbruik dan ~2W is in plaats van ~0,5W (het display blijft onder andere ook aan staan).

AllesOverCrypto.nl

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vorstbeveiliging?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
Het is een redelijk recente machine toch? Lijkt me tijd voor een monteur onder garantie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiwi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Hij zit direct op de wandcontactdoos aangesloten
Haal de wasmachine eens van de wcd, en druk er iets anders in en test nogmaals

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GENETX
  • Laatst online: 22:10
Weet je heel zeker dat dit de wasmachine is? Dit patroon lijkt namelijk verdacht veel op een koelkast of vriezer.

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Haal de wasmachine eens van de wcd, en druk er iets anders in en test nogmaals
Dan blijft het probleem ook weg.
Xander schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:26:
Het is een redelijk recente machine toch? Lijkt me tijd voor een monteur onder garantie.
Ik ga binnenkort inderdaad even een afspraak maken om er naar te laten kijken, thanks voor alle hulp iedereen!

AllesOverCrypto.nl

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiwi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Dan blijft het probleem ook weg.

[...]
Oke, dan zou ik ook de klacht melden bij verkopende partij.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee