Toon posts:

Vergelijking voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-01 09:52
Een vraag: het doel is een laptop aan te schaffen voor videobewerking en wat lichtere activiteiten als fotobewerking / Office-taken. Rekenkracht en een scherm met zo echt mogelijke kleuren vind ik belangrijk. (ook fijn als de behuizing stevig aanvoelt)
Daarnaast kom ik er niet uit wat de beste processor-keuze is: AMD Ryzen7 of een Intel Core i7. De laptop mag liefst 5-10 jaar meegaan.
Mijn budget is max 1200/1300 Euro.
Onderstaande laptops heb ik als kandidaat gevonden. Wat zou jullie advies zijn? Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom!

Lenovo-ideapad-5-pro-14acn6-82l7004xmh

Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ITL6 82L30076MH

Asus Vivobook Pro 14 K3400PH-KM039T

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
Zo staan de CPU’s tegenover elkaar:

https://www.cpubenchmark....7-11370H/4102vs3814vs4048

Hint: de 8 core Ryzen 7 is tot 80% sneller dan de quad core i7 1165G7

• Vic83
White Feather schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:35:
Zo staan de CPU’s tegenover elkaar:

https://www.cpubenchmark....7-11370H/4102vs3814vs4048

Hint: de 8 core Ryzen 7 is tot 80% sneller dan de quad core i7 1165G7
Dankjewel! Dan neig ik naar de Lenovo-variant met Ryzen 7-chip inderdaad. Prijsverschil van 200 Euro tov i7 is best aardig! Maar wat ik me afvraag: is videobewerking nog wel goed te doen met een onboard grafische kaart, zoals de IdeaPad 5 Pro 14ACN6 heeft? (AMD Radeon Graphics)

• Vic83
Aanvulling: inmiddels via de website van Lenovo de Ryzen7 gevonden icm Nvidia Geforce MX450, ipv AMD Radeon Graphics. Wat zou jullie advies zijn?

https://www.lenovo.com/nl...5-Pro-14ACN6/p/82L7009LMH?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee; welke pakketten gebruik je (of wil je gaan gebruiken) voor de benoemde taken en ondersteunen deze hardware encoding / decoding op basis van de beschreven GPU's en CPU's?

Vergeet ook niet: extra / zwaardere GPU -> hogere belasting op je accu -> mogelijk minder lang zonder netsnoer werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vic83
MAX3400 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:50:
Geen idee; welke pakketten gebruik je (of wil je gaan gebruiken) voor de benoemde taken en ondersteunen deze hardware encoding / decoding op basis van de beschreven GPU's en CPU's?

Vergeet ook niet: extra / zwaardere GPU -> hogere belasting op je accu -> mogelijk minder lang zonder netsnoer werken.
Dank, helder antwoord. Ik zal wel regelmatig een snoer in de buurt hebben, aangezien de laptop met name voor thuisgebruik zal zijn.
Qua pakketten verwacht ik Magix Video Deluxe te gebruiken en een nader te bepalen foto-bewerkingsprogramma. Uiteraard komt ook MS Office aan bod.
Met name vanwege bewerkingstools, weet ik niet of een dedicated grafische kaart noodzakelijk is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vic83 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:09:
[...]
...
Met name vanwege bewerkingstools, weet ik niet of een dedicated grafische kaart noodzakelijk is.
Dat is toch niet lastig uitvinden? https://www.magix.com/us/.../specifications/#c1477846
Graphics card: Onboard, min. resolution 1280 x 1024, 512 MB VRAM and DirectX 11 support (recommended: Intel Graphics HD 520 or better for MPEG2/AVC/HEVC) INFUSION Engine 3 supports video acceleration for AVC and HEVC on Intel, NVIDIA or AMD GPUs with 1 GB VRAM or higher Example: Intel Graphics HD 630, NVIDIA Geforce GTX 1050, AMD Radeon RX470

Read more: https://www.magix.com/us/...-edit-pro/specifications/
Follow us: Facebook
Lijkt er dus op dat het weinig tot niets uitmaakt of je een Nvidia of AMD GPU hebt; het belangrijkste is dat er ondersteuning in zit voor HEVC & AVC. En ja, dan is de volgende logische stap uitzoeken (eerst bij jezelf) of jij HEVC gebruikt in jouw projecten? En zo ja, dan is het misschien leuk om uit te zoeken wat de benchmarks zijn van HEVC op een MX450 of een Radeon Vega :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vic83
MAX3400 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:12:
[...]

Dat is toch niet lastig uitvinden? https://www.magix.com/us/.../specifications/#c1477846

[...]

Lijkt er dus op dat het weinig tot niets uitmaakt of je een Nvidia of AMD GPU hebt; het belangrijkste is dat er ondersteuning in zit voor HEVC & AVC. En ja, dan is de volgende logische stap uitzoeken (eerst bij jezelf) of jij HEVC gebruikt in jouw projecten? En zo ja, dan is het misschien leuk om uit te zoeken wat de benchmarks zijn van HEVC op een MX450 of een Radeon Vega :)
Bedankt, waardevolle feedback!
Maar het heeft meer twijfel dan verduidelijking gebracht 😂 Blijkbaar worden op AV1 na, zo’n beetje alle codecs gesupport door AMD Radeon.
Kortom: wat is nu wijsheid? Wat zou nu nog een voordeel zijn van een aparte/losse videokaart?

• Vic83
Kogel is door de kerk: het is de Lenovo 14 ACN6 met GeForce MX450 kaart geworden.
Inmiddels binnen en al even mee gespeeld: wat een bloedsnel machientje! Voelt daarbij ook zeer degelijk aan. :-) Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee