Eigen auto uit Duitsland op NL kenteken krijgen; Vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 22:55
Okay, niet mijn eigen auto maar die van mijn schoonzoon die in Duitsland gewoond heeft en sinds een jaar samenwoont met mijn dochter.

-Auto heeft een Duits kenteken
-Lichte schade op rechterachterscherm (relevant ?)
-Heeft nog tuv tot eind februari
-Zit een lening op (weet niet of dit relevant is)
-Heeft al officiële vrijstelling van BPM ivm verhuizing naar NL
-Betaald in NL al wegenbelasting
-Verzekerd in Duitsland

De auto moet op de simpelste manier op NL kenteken gezet worden.

Kan mijn schoonzoon:

-Op afspraak naar een RDW keuringsstation gaan met legitimatie en autopapieren
-Die keurt de auto
-Neemt kentekenpapieren en platen in
-Meld de auto af in DE (werkt dat zo ?)
-Auto wordt kentekenloos (ergens tijdelijk parkeren in de buurt van het RDW station, kan/mag dat ?)
-kenteken en platen komen binnen en gaan op de auto
-Verzekeren en rijden.

De bottleneck is dat we niet naar Duitsland willen om de auto daar af te melden en een tijdelijk kenteken aan moeten vragen.

Iemand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-06 20:25
Ik zou als eerste uitzoeken of die lening relevant is, want je hebt best kans dat dat heel relevant is.

Ligt er aan hoe het opgezet is, maar in principe is hij niet eens eigenaar van de auto, dus kan hij helemaal niet beslissen om dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
WEBGAMING schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:16:
Ik zou als eerste uitzoeken of die lening relevant is, want je hebt grote kans dat dat heel relevant is.

Ligt er aan hoe het opgezet is, maar in principe is hij niet eens eigenaar van de auto, dus kan hij helemaal niet beslissen om dit te doen.
Hij is zeker eigenaar van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat is meer een principe puntje, maar nee, dat is hij niet. Als er een lening op zit die nog niet afbetaald is, vind ik hem (nog) geen eigenaar.

Maar nogmaals, ik zou heel goed uitzoeken hoe dat zit. Als die auto als onderpand geld oid, kan je die natuurlijk niet zomaar op een ander kenteken zetten.

Wat voor auto gaat het eigenlijk over?

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 04-02-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
Het hangt er ook maar net vanaf wat voor type lening het is. Is het een financial lease constructie wat bij de auto is aangeboden toen ie werd gekocht? Dan is kans aanwezig dat je nog geen eigenaar bent, tot dat alles afbetaald is.
Als het een ‘losse’ geld lening (krediet) is waarmee je de auto hebt betaald, dan ben je inderdaad eigenaar van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-06 22:20
Noppesnada schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Hij is zeker eigenaar van de auto.
Maar als je een lening hebt afgesloten voor die auto is het goed mogelijk dat de verstrekker van de lening daar een onderpand in de vorm van de betreffende auto tegenover wil hebben staan. Zodat in geval van wanbetaling het onderpand gevorderd kan worden om alsnog de lening te voldoen. Het exporteren van het onderpand is mogelijk een aanpassing van de (administratieve) status van het voortuig waarvoor je op zijn minst contact op wil nemen met de verstrekker voor dat je in juridisch geschil betrokken raakt.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Duits kenteken dus schoonzoon belt maandag even de Duitse RDW voor tekst & uitleg?

Hoe je ook wil meedenken; je startpost bevat vooral aannames en onduidelijke info over het eigenaarschap van de auto.

Laat hem vooral zelf even aktie ondernemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
WEBGAMING schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:22:
Dat is meer een principe puntje, maar nee, dat is hij niet. Als er een lening op zit die nog niet afbetaald is, is hij geen eigenaar.

Maar nogmaals, ik zou heel goed uitzoeken hoe dat zit. Als die auto als onderpand geld oid, kan je die natuurlijk niet zomaar op een ander kenteken zetten.

Wat voor auto gaat het eigenlijk over?
Ik snap je punt, laten we er voor nu vanuit gaan dat hij vrij is om te doen met de auto wat hij wil.

Het betreft een 2009 Renault Scenic

De vraag is meer of we perse naar Duitsland moeten om daar de auto uit te laten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
MAX3400 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:29:
Duits kenteken dus schoonzoon belt maandag even de Duitse RDW voor tekst & uitleg?

Hoe je ook wil meedenken; je startpost bevat vooral aannames en onduidelijke info over het eigenaarschap van de auto.

Laat hem vooral zelf even aktie ondernemen.
Schoonzoon is geen Duitser en spreekt Engels.

Dit blijkt in de communicatie met DE en NL instanties toch nog wel een bottleneck te zijn (andere discussie).

Los daarvan, ik wil hem graag helpen en ga zelf de RDW bellen, maar werk van 8 tot 5 en de RDW is bereikbaar tussen 8 en 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als er geen deel van het kenteken bij de bank ligt, kun je het in NL invoeren.
Wel bij Straßenverkehrsamt afmelden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Hackus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
En hoe en wanneer meld hij hem af bij het Straßenverkehrsamt ?

Nadat hij een NL kenteken heeft ? Het keuringsstation neemt de papieren en platen toch in bij import ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Noppesnada schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:36:
[...]

En hoe en wanneer meld hij hem af bij het Straßenverkehrsamt ?

Nadat hij een NL kenteken heeft ? Het keuringsstation neemt de papieren en platen toch in bij import ?
Vooraf natuurlijk. Je kunt ook even op de site van rdw kijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een vrij gangbare auto dus, dan is het waarschijnlijk veel makkelijker en sneller om de auto in Duitsland te verkopen, en dan in Nederland gewoon een auto terug te kopen.
Denk er ook over na wat er gebeurt als de auto niet goedgekeurd word. Wat ga je dan doen?

En om antwoord op een andere vraag te geven, nee, je mag een auto zonder kenteken zeker niet op de openbare weg parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
WEBGAMING schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:38:
Een vrij gangbare auto dus, dan is het waarschijnlijk veel makkelijker en sneller om de auto in Duitsland te verkopen, en dan in Nederland gewoon een auto terug te kopen.
Denk er ook over na wat er gebeurt als de auto niet goedgekeurd word. Wat ga je dan doen?

En om antwoord op een andere vraag te geven, nee, je mag een auto zonder kenteken zeker niet op de openbare weg parkeren.
Auto heeft nog TUV, dus die zou gewoon omgezet worden naar APK

Auto verkopen in DE en andere in NL kopen is geen optie, hij woont nu in NL en verkopen in DE zou voor een lage prijs zijn.

Auto niet op de openbare weg zonder platen, duidelijk !

Ik lees op de rdw site (https://www.rdw.nl/partic...en-vanuit-eu--of-eva-land) het volgende:

het complete originele buitenlandse kentekenbewijs (wij nemen dit in, maak een kopie voor uw BPM-aangifte)

Hoe kan hij deze dan nog in DE afmelden als hij in NL alles heeft ingeleverd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Laatst online: 26-06 00:17
Ik heb dit zo niet gedaan, maar wel een auto in Duitsland particulier gekocht(ook wat motoren). Dat werkt hetzelfde.

Auto moet in Duitsland afgemeld worden voor export. Je kan dan een enkele daags tijdelijk kenteken in Duitsland bij het afmelden kopen, inclusief verzekering, de platen kunnen ze daar vaak ook maken. Dan rij je met de tijdelijke platen naar huis. Je regelt een keuringsafspraak, of een keuring zonder afspraak, bij dat laatste ga je een half uur voor de openingstijd naar het keuringsstation. Die een afspraak hebben gaan wel voor maar binnen 1,5 uur sta je wel weer buiten.
Bij de RDW kijken ze alleen naar de identiteit van de auto, technisch maakt ze niks uit. keuringsdatum nemen ze gewoon over.

Het kan zijn dat je niet met de bewuste auto in duitsland hoeft te zijn, dan heb je geen exportkenteken( en platen) nodig. Dan neem je de platen en papieren mee naar het station (zulassungsambt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
Noppesnada schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:47:
Ik lees op de rdw site (https://www.rdw.nl/partic...en-vanuit-eu--of-eva-land) het volgende:

het complete originele buitenlandse kentekenbewijs (wij nemen dit in, maak een kopie voor uw BPM-aangifte)

Hoe kan hij deze dan nog in DE afmelden als hij in NL alles heeft ingeleverd ?
De volgorde moet ook andersom eerst afmelden in DE, dan toelaten in NL. Voor het rijden op de dag van de keuring in nl kan je een gratis ééndagskenteken aanvragen bij de rdw. Moet je wel met je NL verzekering de auto dan WA verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
pauldaytona schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:48:
Ik heb dit zo niet gedaan, maar wel een auto in Duitsland particulier gekocht(ook wat motoren). Dat werkt hetzelfde.

Auto moet in Duitsland afgemeld worden voor export. Je kan dan een enkele daags tijdelijk kenteken in Duitsland bij het afmelden kopen, inclusief verzekering, de platen kunnen ze daar vaak ook maken. Dan rij je met de tijdelijke platen naar huis. Je regelt een keuringsafspraak, of een keuring zonder afspraak, bij dat laatste ga je een half uur voor de openingstijd naar het keuringsstation. Die een afspraak hebben gaan wel voor maar binnen 1,5 uur sta je wel weer buiten.
Bij de RDW kijken ze alleen naar de identiteit van de auto, technisch maakt ze niks uit. keuringsdatum nemen ze gewoon over.

Het kan zijn dat je niet met de bewuste auto in duitsland hoeft te zijn, dan heb je geen exportkenteken( en platen) nodig. Dan neem je de platen en papieren mee naar het station (zulassungsambt).
Dus dan moet hij toch naar DE ?

Hij woont hier al en heeft BPM vrijstelling voor dit voertuig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Noppesnada schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Ik schrijf toch vooraf, dat is voor je invoert in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
BPM is iets van de Douane, niet de RDW. Of de RDW het goedvindt om hem op NL kenteken te zetten al ie in Duitsland ook ingeschreven is, weet ik niet toch even RDW bellen.
Kentekens in Duitsland zijn ook anders, omdat de platen bij verkoop bij de bezitter van de platen blijven en van de auto afgaan. Waar dan in Duitsland de belasting aan gekoppeld is, weet ik zo niet. Als je de auto in Duitsland niet afmeld blijf je belasting/verzekeringsplichtig daar. Als ze hem vinden na een paar jaar kan het een aardige aanslag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25

sphere

Debian abuser

WEBGAMING schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:38:
Allemaal niet relevant voor kenteken. Dat gaat via typegoedkeuring en dat is EU geregeld.

Schade wordt verder bekeken in de jaarlijkse APK, alhoewel je polis natuurlijk ook wat zegt over schade.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 07:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46
Noppesnada schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Je kan toch ook bellen met de Duitse RDW en hem door hun laten afmelden voor export?
Zij hoeven niet te weten waar de auto zich bevindt. En de stap met tijdelijk kenteken sla je ook over.
De auto hoeft alleen uit het Duitse systeem gehaald te worden. Als dat klaar is naar de RDW voor keuring en platen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Klopt, dit heb ik ook gelezen.

Hier wordt echter niets gezegd over het afmelden in Duitsland en dat is nou net de vraag. De procedure in NL is me wel duidelijk, de auto is daar ook en rijdt rond met DE kenteken.

De vraag is OF ik iets moet regelen in DE, of dat dit automatisch gaat zodra de auto in NL geregistreerd wordt.

Dat is me nog steeds niet duidelijk.

En even bellen met de RDW in DE, die spreken alleen Duits (spreek ik zelf een beetje), maar mijn schoonzoon niet en geloof me, ze staan je daar niet in het Engels te woord (dat is al geprobeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 07:11
Noppesnada schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Klopt, dit heb ik ook gelezen.

Hier wordt echter niets gezegd over het afmelden in Duitsland en dat is nou net de vraag. De procedure in NL is me wel duidelijk, de auto is daar ook en rijdt rond met DE kenteken.

De vraag is OF ik iets moet regelen in DE, of dat dit automatisch gaat zodra de auto in NL geregistreerd wordt.

Dat is me nog steeds niet duidelijk.

En even bellen met de RDW in DE, die spreken alleen Duits (spreek ik zelf een beetje), maar mijn schoonzoon niet en geloof me, ze staan je daar niet in het Engels te woord (dat is al geprobeerd).
Op zich zou je verwachten dat het automatische gaat maar in Duitland zijn ze gekoppeld aan een gebruiker dus daar zit wel een verschil in. Ik vermoed dat je daardoor toch naar Duitsland zal moeten hiervoor.
Maar ja blijft gokken en bellen is weten.

Als je de RDW in NL belt zullen ze je vast de info kunen geven wat je hier eventueel voor moet doen.
Je zal niet de eerste zijn met deze vraag >:)

Je zou ook bv via deze site je vraag eens kunnen stellen: https://www.importautos.nl/
Via dit bedrijf heb ik jaren geleden mijn auto uit Belgie zelf geimporteerd naar NL en ging allemaal probleemloos.

Ze hebben genoeg ervaring en kunnen je mogelijk ook advies geven of helpen, zal dan niet gratis zijn maar goed vragen staat vrij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Heb de Straßenverkehrsamt net ook maar even een mail gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• singelsma
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2023
Als je de auto in Nederland invoert, wordt de auto in Duitsland automatisch afgemeld. Die systemen zijn gekoppeld. Auto moet wel in Duitsland afbetaald zijn zodat je deel 1 en 2 van het kentekenbewijs hebt.

Aan de andere kant, wat een moeite voor een beschadigde 2009 Scenic met bijna verlopen TÜV. Je kunt 'm ook in Duitsland inleveren bij wirkaufendeinauto.de en dan hier eentje kopen met frisse APK. Op moment dat je de auto hier op kenteken hebt, kun je ook al gelijk weer voor APK gaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
singelsma schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:55:
Als je de auto in Nederland invoert, wordt de auto in Duitsland automatisch afgemeld. Die systemen zijn gekoppeld. Auto moet wel in Duitsland afbetaald zijn zodat je deel 1 en 2 van het kentekenbewijs hebt.

Aan de andere kant, wat een moeite voor een beschadigde 2009 Scenic met bijna verlopen TÜV. Je kunt 'm ook in Duitsland inleveren bij wirkaufendeinauto.de en dan hier eentje kopen met frisse APK. Op moment dat je de auto hier op kenteken hebt, kun je ook al gelijk weer voor APK gaan namelijk.
Deel 1 en 2 zijn in bezit, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Voor wat betreft de moeite, er zijn 2 weken geleden nog nieuwe blokken en schijven op gegaan. Soms weet je wat je hebt, bij een nieuwe occasion moet je maar afwachten.

Bovendien zou hij hem dan weer op de Duitse markt aan moeten bieden en hij spreekt geen Duits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Okay, ik heb gemaild naar de Duitse Strassenverkehrsambt;

1e vraag:
Meine sehr verehrten Damen und Herren,
Mein Schwiegersohn hat in Deutschland gelebt und hat ein Auto mit deutschem Nummernschild.
Er ist in die Niederlande gezogen und dort offiziell registriert, lebt also nicht mehr in Deutschland.
Muss das Auto in Deutschland abgemeldet werden, bevor er ein niederländisches Nummernschild beantragt?
Oder können wir zuerst ein niederländisches Kennzeichen beantragen (Verfahren ist bekannt) und dann das Auto in Deutschland abmelden?
Können Sie mir mehr Informationen darüber geben?
Danke, dass Sie sich die Mühe gemacht haben.

Hierop kreeg ik vanochtend (!) het volgende antwoord:

das Fahrzeug muss in Deutschland abgemeldet werden. Er kann durchaus auch zuerst das Fahrzeug dort anmelden und danach in Deutschland abmelden. Hierzu werden die Niederländischen Fahrzeugpapiere (Kopie reicht auch aus), sowie die Deutschen Kennzeichen benötigt.
Montags bis freitags kann die Abmeldung ohne einen Termin vorgenommen werden.

Vervolgens deze ochtend een aanvullende vraag gesteld:

Vielen Dank für Ihre schnelle Antwort.
Um Missverständnisse zu vermeiden, entnehme ich Ihrer Nachricht Folgendes:
-Das Fahrzeug wird in die Niederlande eingeführt und in den Niederlanden zugelassen.
-Das Auto kann dann in Deutschland abgemeldet werden und die Kennzeichen müssen zurückgegeben werden. Die Papiere werden bei der Einfuhr des Fahrzeugs in die Niederlande beschlagnahmt.
-Das Auto wird also nicht automatisch in Deutschland abgemeldet, wenn es in die Niederlande importiert wird, das ist nicht verbunden?

Nochmals vielen Dank für die Mühe,

En daarop kreeg ik zojuist dit bericht:

ja, nach der Zulassung in den Niederlanden kommen Sie mit dem niederländischen Fahrzeugpapieren und den deutschen Kennzeichen zur Abmeldung.

Verder geen opmerking over het automatisch afmelden in DE, maar uit bovenstaand antwoord haal ik dat dit dus niet automatisch gebeurd.

Ik ga er dus vanuit dat we eerst de NL zaken kunnen regelen met het verkrijgen van een kenteken en daarna naar DE gegaan moet worden om de auto af te melden.

Zien jullie het ook zo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 01:08
Geen ervaring met een auto uit Duitsland, wel een vergelijkbare ervaring met een auto uit België.

Dit was het stappenplan dat wij gevolgd hebben:
  • Bij de keuring bij de RDW werden de Belgische autopapieren ingenomen.
  • Op dat moment mag niet meer met de auto gereden worden op de oorspronkelijke kentekenplaten (zorg dus voor een eendagskenteken + verzekering om thuis te komen.)
  • Vervolgens moet bij de belasting aangifte BPM gedaan worden van de auto. Dit moet ook bij een vrijstelling (en in dat geval op papier, de online versie snapt vrijstellingen nog niet).
  • Ik las volgens mij dat de schoonzoon nu al in Nederland wegenbelasting betaalt op het Duitse kenteken. Dit moet je zelf laten stopzetten bij de belasingdienst met een apart formulier. Dit gebeurt niet automatisch!
  • Na verwerking aangifte krijg je na een aantal dagen (denk aan 1-2 weken) van de RDW je nieuwe kentekenbewijs waarmee je kentekenplaten kunt laten maken. In de tussentijd kun je geen gebruik maken van de auto.
  • Je moet zelf de auto uitschrijven in het land van oorsprong. In België was dit simpel door een van de platen (met kenmerk) in te leveren bij een postkantoor, voor Duitsland heb je zelf al uitgezocht hoe dit werkt.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Even een kleine update:

De afspraak voor keuring is gemaakt voor 25/2.

We laten hem hier bij mij in de buurt keuren.

Ik hou jullie op de hoogte.

26-2 Okay, hierbij dus een update over de keuring.

Keurig op tijd bij het RDW station en alle papieren ingeleverd.

Helaas blijkt deel 1 af te wijken van deel 2 qua documentnummer (was me niet opgevallen).

Nu wordt er een verzoek van geen bezwaar afgifte NL kenteken gedaan bij de Duitse RDW, normaliter wordt hierover binnen 2 weken besloten.

Zat me achteraf te bedenken dat het juiste deel wellicht als borgstelling door de bank is ingenomen aangezien er een lening op zit (voor de bezorgden onder jullie, wordt uiteraard netjes betaald). Mijn schoonzoon weet dit niet, de dealer regelde auto en financiering.

Vraag is nu of een bank een registratie doet bij de Duitse RDW waarmee een NL kenteken geblokkeerd kan worden. Het lijkt me niet, maar we zullen het hopelijk binnen 2 weken horen.

Wordt vervolgd.

[ Voor 73% gewijzigd door Noppesnada op 26-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncalitri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 21:16
Knip. Stond iets wat ik al elders duidelijk heb gekregen.

[ Voor 84% gewijzigd door doncalitri op 13-03-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:26
Noppesnada schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:18:
Even een kleine update:

De afspraak voor keuring is gemaakt voor 25/2.

We laten hem hier bij mij in de buurt keuren.

Ik hou jullie op de hoogte.

26-2 Okay, hierbij dus een update over de keuring.

Keurig op tijd bij het RDW station en alle papieren ingeleverd.

Helaas blijkt deel 1 af te wijken van deel 2 qua documentnummer (was me niet opgevallen).

Nu wordt er een verzoek van geen bezwaar afgifte NL kenteken gedaan bij de Duitse RDW, normaliter wordt hierover binnen 2 weken besloten.

Zat me achteraf te bedenken dat het juiste deel wellicht als borgstelling door de bank is ingenomen aangezien er een lening op zit (voor de bezorgden onder jullie, wordt uiteraard netjes betaald). Mijn schoonzoon weet dit niet, de dealer regelde auto en financiering.

Vraag is nu of een bank een registratie doet bij de Duitse RDW waarmee een NL kenteken geblokkeerd kan worden. Het lijkt me niet, maar we zullen het hopelijk binnen 2 weken horen.

Wordt vervolgd.
Been there done that: bij een financiering op een auto neemt de bank het eigendomsbewijs (de Fahrzeugbrief (oude naam)) in als onderpand. Je kunt de auto niet overschrijven of schorsen in Duitsland. Zolang de lening niet is afgelost is de bank eigenaar. Je zult dus eerst de lening moeten aflossen of oversluiten. Als door gebrek aan kennis de RDW dit wel accepteert zit er dus een flink gat in het systeem. De vraag is ook wat voor zulassungsbescheinigung teil 2 je hebt want die zou dus bij de bank moeten liggen. Is die van een andere auto?
En op je andere vraag: Je moet fysiek naar Duitsland om de kentekens ongeldig te maken (middels vernietigen van de stickertjes op de plaat).
Tot die tijd blijft kfz steuer, keurings- en verzekeringsplicht doorlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 13-03-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Kijk een ervaringsdeskundige. Ik weet zeker dat we 2 delen hadden. Het is dat de rdw man ons erop wees, anders had ik het niet gemerkt. Het was zeker van hetzelfde voertuig.

Als ik jou goed begrijp wordt ieder gefinancierd voertuig dus bij de Duitse rdw geregistreerd en geblokkeerd voor uitvoer of verkoop ? Zou mooi balen zijn.

Ik hoop dat het toch in orde komt, maar begin nu wel te twijfelen aan een goede afloop. Afgelopen vrijdag waren de 2 weken om, dus mogelijk volgende week bericht van de rdw hoop ik.

Neem aan dat bij afwijzing ook de ingeleverde papieren retour komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
Noppesnada schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:18:

Wordt vervolgd.
;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 13-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Okay, even een update over deze kwestie !

Enige weken geleden kwam de melding via RDW dat het verzoek vanuit DE om de auto in NL te registeren was afgewezen. We moesten een schriftelijke verklaring afleggen dat we geen compleet kenteken hadden en aan de RDW verstrekken.

Nog even gebeld met de RDW of een brief met handtekening voldoende, bevestiging gehad en ingestuurd.

Hierop weer bericht ontvangen dat het afgewezen was, was niet "officieel" genoeg. Er moest via een notaris een verklaring worden beëdigd en aan de RDW worden overhandigd. 2x gebeld met RDW of dit een NL of DE notaris moest zijn, 2 verschillende antwoorden gehad (?).

De vraag nogmaals per e-mail gesteld en een NL notaris zou voldoende moeten zijn.

Verklaring laten beëdigen bij NL notaris, en weer ingestuurd naar de RDW.

Vervolgens meerdere weken gewacht en gebeld, maar we moesten gewoon afwachten en nee, we konden de betreffende afdeling niet spreken. het kon nog wel even duren want DE moest een beslissing nemen.

Vandaag ingelogd in RDW en yes !

Er is een NL kenteken afgegeven voor de auto en de kaart lag bij thuiskomst in de brievenbus. De auto heeft bijna 3 maanden stil gestaan.

Nu nog de DE platen ongeldig laten verklaren in DE, gelukkig is er nu weer vervoer waarmee dat kan.

Eind goed al goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Noppesnada schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:17:
Okay, even een update over deze kwestie !

Enige weken geleden kwam de melding via RDW dat het verzoek vanuit DE om de auto in NL te registeren was afgewezen. We moesten een schriftelijke verklaring afleggen dat we geen compleet kenteken hadden en aan de RDW verstrekken.

Nog even gebeld met de RDW of een brief met handtekening voldoende, bevestiging gehad en ingestuurd.

Hierop weer bericht ontvangen dat het afgewezen was, was niet "officieel" genoeg. Er moest via een notaris een verklaring worden beëdigd en aan de RDW worden overhandigd. 2x gebeld met RDW of dit een NL of DE notaris moest zijn, 2 verschillende antwoorden gehad (?).

De vraag nogmaals per e-mail gesteld en een NL notaris zou voldoende moeten zijn.

Verklaring laten beëdigen bij NL notaris, en weer ingestuurd naar de RDW.

Vervolgens meerdere weken gewacht en gebeld, maar we moesten gewoon afwachten en nee, we konden de betreffende afdeling niet spreken. het kon nog wel even duren want DE moest een beslissing nemen.

Vandaag ingelogd in RDW en yes !

Er is een NL kenteken afgegeven voor de auto en de kaart lag bij thuiskomst in de brievenbus. De auto heeft bijna 3 maanden stil gestaan.

Nu nog de DE platen ongeldig laten verklaren in DE, gelukkig is er nu weer vervoer waarmee dat kan.

Eind goed al goed !
Het blijft vreemd dat wanneer er nog een financiering loopt je de Fahrzeugbrief hebt gekregen. Dat was dus blijkbaar niet de juiste maar dan nog is er iets geks want de bank heeft dus nu een eigendomsbewijs van de auto waar ze niets mee kunnen. In principe kan de auto door de eigenaar niet verkocht worden zolang de financiering niet is afbetaald. Dat is hier dus wel gebeurd. Als de bank hier lucht van krijgt kan er nog een lelijk juridisch staartje volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
JTHZZ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Het blijft vreemd dat wanneer er nog een financiering loopt je de Fahrzeugbrief hebt gekregen. Dat was dus blijkbaar niet de juiste maar dan nog is er iets geks want de bank heeft dus nu een eigendomsbewijs van de auto waar ze niets mee kunnen. In principe kan de auto door de eigenaar niet verkocht worden zolang de financiering niet is afbetaald. Dat is hier dus wel gebeurd. Als de bank hier lucht van krijgt kan er nog een lelijk juridisch staartje volgen.
Geen idee hoe dat destijds bij aankoop gegaan is.

De financiering wordt uiteraard netjes iedere maand automatisch betaald.

We hebben wel geprobeerd e.e.a te regelen met de bank, maar dat ging ongelofelijk stug. We zijn nu nog steeds bezig om het adres gewijzigd te krijgen naar NL. Het missende deel zal vast bij de bank liggen, maar dat kon niet opgestuurd worden naar NL als de auto afbetaald was, maar kwam bij het filiaal te liggen waarvoor dan weer een afspraak gemaakt moest worden.

Los daarvan, ik kreeg geen duidelijkheid of het deel ECHT bij de bank in bezit was (alhoewel dit nu wel aannemelijk is).

Echt totaal niet mee te communiceren.

Los daarvan, maak jullie geen zorgen, de auto wordt afgelost :)

[ Voor 4% gewijzigd door Noppesnada op 15-05-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Noppesnada schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Los daarvan, maak jullie geen zorgen, de auto wordt afgelost :)
Dat is natuurlijk niet de discussie. De bank heeft echter een onderpand (autopapieren) in handen wat waardeloos is geworden zonder dat ze daar toestemming voor hebben gegeven. Neem aan dat er in die notariële verklaring niet staat: ‘we vermoeden dat het andere deel bij de bank ligt maar willen toch die auto hebben.’ Het zal in de praktijk wel loslopen, zeker als je netjes betaalt, maar als je echt pech hebt kan het juridisch lelijk aflopen.

[ Voor 33% gewijzigd door JTHZZ op 15-05-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
In de verklaring staat dat we het benodigde deel niet in bezit hebben, daar is geen woord aan gelogen.

Nogmaals, ik weet niet 100 % zeker dat het bij de bank ligt aangezien we deel 1 en 2 (met dus een verkeerd nummer) bij de auto hadden, daar kwamen we pas bij de RDW achter en toen ontstond deze situatie.

Bank heb ik zelf gebeld (spreek beperkt Duits), maar was niet de klant en kreeg dus geen info. Schoonzoon spreekt geen Duits en een Engels sprekend persoon aan de lijn krijgen is na meerdere verzoeken per mail nooit gehonoreerd.

Ik denk dat zolang de auto betaald afgelost wordt het wel zal loslopen.

Belangrijkste is dat hij nu op kenteken staat.

Wat ik nog vergeten was, er moest nog wel even een paar honderd euro BPM betaald worden terwijl de auto als "verhuisgoed" mee naar NL is gekomen (ook schriftelijk bevestigd door de belastingdienst). Dit is maar betaald om de zaak niet verder te vertragen.

Dat wordt het volgende project om terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• singelsma
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2023
Dit verhaal roept echt heel veel vraagtekens bij me op.

Er is financiering verstrekt op een auto van 2009, dat gaat niet bij een normale bank.
Er zijn 2 stuks Duitse deel 2 bij de auto, oftewel er is een duplicaat van de Fahrzeugbrief aangevraagd.
Strassenverkehrsamt zegt nee, maar toch wordt de auto ingeschreven in Nederland ???

Ergens is hier een vorm van fraude gepleegd, maar waar en door wie is even de vraag.

Mijn vermoeden is dat de auto in Duitsland aangemeld is op zijn naam, hij of iemand anders aangifte heeft gedaan van verlies van de Fahrzeugbrief. Vervolgens krijg je een nieuwe Fahrzeugbrief met onderaan de opmerking dat het een vervangende is voor de oude met het documentnummer erbij.
Je gebruikte de nieuwe papieren om financiering te krijgen, waarschijnlijk een pandjeshuis achtige financier, want een normale bank gaat zijn handen niet branden aan auto's van die leeftijd en waarde.

Op het moment dat de auto in Duitsland afgemeld wordt, krijgt de bank een signaal. Eigenlijk is de auto al afgemeld, de RDW heeft de Duitse papieren ingenomen namelijk, een auto kan ook niet gelijktijdig in meerdere landen gekentekend zijn.

In het gunstigste geval stuurt de bank een afrekening van het restant van de financiering plus eventueel extra kosten/boeterente, per ommegaande te voldoen. De klant heeft namelijk de financieringsovereenkomst eenzijdig verbroken. In het slechtste geval zetten ze het kenteken/chassisnummer en de laatste kentekenhouder op signaleren, doen ze aangifte en gaat er een melding naar de RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Nou zeg, wat een stellige aannames !

Hij heeft de auto gewoon gekocht bij een autobedrijf, had op dat moment een financiering nodig die gewoon via Santander is gegaan. Heeft papieren gekregen, auto verzekerd en is gaan rijden.
Vervolgens in NL terecht gekomen en de auto willen importeren.

Geen “shady autobedrijf of financiering” maar gewoon gangbaar en netjes.

Jammer dat je dit soort aannames doet.

Hadden we vooraf geweten dat we de papieren niet compleet hadden, dan hadden we dat eerst geregeld. Ik heb nog nooit een auto geïmporteerd, dus geen idee hoe het allemaal werkt. Toen we eenmaal bij de RDW stonden en de procedure in gang was gezet is e.e.a naar boven gekomen. Vooraf hadden we geen idee.

Je hoeft me niet te geloven, maar dit is volledig te goeder trouw gegaan. De restfinanciering is nog 1000 euro of zo, dus niet echt de moeite om een “crimineel” te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 21:16
Noppesnada schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:59:
Nou zeg, wat een stellige aannames !

Hij heeft de auto gewoon gekocht bij een autobedrijf, had op dat moment een financiering nodig die gewoon via Santander is gegaan. Heeft papieren gekregen, auto verzekerd en is gaan rijden.
Vervolgens in NL terecht gekomen en de auto willen importeren.

Geen “shady autobedrijf of financiering” maar gewoon gangbaar en netjes.

Jammer dat je dit soort aannames doet.

Hadden we vooraf geweten dat we de papieren niet compleet hadden, dan hadden we dat eerst geregeld. Ik heb nog nooit een auto geïmporteerd, dus geen idee hoe het allemaal werkt. Toen we eenmaal bij de RDW stonden en de procedure in gang was gezet is e.e.a naar boven gekomen. Vooraf hadden we geen idee.

Je hoeft me niet te geloven, maar dit is volledig te goeder trouw gegaan. De restfinanciering is nog 1000 euro of zo, dus niet echt de moeite om een “crimineel” te worden.
Aan de andere kant, er is dus niet voorafgaande aan het naar Nederland rijden en naar de RDW, uitgezocht hoe dit proces loopt? Eerst in Duitsland exporteren, daar moet je natuurlijk beginnen, en dan naar Nederland rijden? Dan was je er natuurlijk bij de eerste stap achter gekomen dat je niet de juiste papieren hebt ómdat er nog een lening opzit enzovoort. Ik snap dat dit als engelse spreker in Duitsland een dingetje kan zijn maar toch...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Spiff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Aan de andere kant, er is dus niet voorafgaande aan het naar Nederland rijden en naar de RDW, uitgezocht hoe dit proces loopt? Eerst in Duitsland exporteren, daar moet je natuurlijk beginnen, en dan naar Nederland rijden? Dan was je er natuurlijk bij de eerste stap achter gekomen dat je niet de juiste papieren hebt ómdat er nog een lening opzit enzovoort. Ik snap dat dit als engelse spreker in Duitsland een dingetje kan zijn maar toch...
Precies. In principe is het simpelweg niet mogelijk om de auto te exporteren als er nog een financiering op zit. Het onderpand is voor de bank namelijk niet meer te gelde te maken. Dat jullie daar onbewust of bewust via een omweg in geslaagd zijn maakt het nog steeds niet legaal. Dus als de bank hier lucht van krijgt ga je echt nat. En 1000€ of niet, daar maken ze, zeker in Duitsland, gewoon een zaak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 15:12
Noppesnada schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:05:
[..]

Bank heb ik zelf gebeld (spreek beperkt Duits), maar was niet de klant en kreeg dus geen info. Schoonzoon spreekt geen Duits en een Engels sprekend persoon aan de lijn krijgen is na meerdere verzoeken per mail nooit gehonoreerd.
[..]
Privacy weegt in DE nog wel heel zwaar, waardoor je 2 opties hebt:
1) Afspraak in DE van Santander en samen gaan. Schoonzoon moet aangeven dat hij je machtigd om 1) aanwezig zijn te bij het gesprek 2) machtigd om namens hem te spreken. (beide moet ie het Duits uitspreken of uitgeschreven hebben)

Zoiets gebeurt niet vaak en een Duitsers is nogal van de strikte procedures, dus niet verrast zijn als er een medewerker weigert.

2) Is de financiële ruimte om die lening in 1x keer af te tikken? Dan heb ik het over de volledige looptijd.
Dan zijn beide partijen van het "gezeik" af.

Niet vervelend bedoeld, maar onder de streep ben ik er nog steeds van overtuigd dat verkoop van de auto in DE goedkoper en makkelijker was geweest dan de huidige situatie.

Sterkte verder

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Spiff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Als je mijn post van 7 februari had gelezen, dan had je gezien dat ik contact heb gehad met de Duitse rdw die aangeven dat ik eerst kan invoeren en daarna kan afmelden in Duitsland.

Vanuit dat advies hebben we deze volgorde aangehouden. Pas tijdens de keuring werd vastgesteld dat de papieren niet juist waren, geen bezwaar aangevraagd, afgewezen, verklaring bij notaris enz. De auto stond toen al op 1 daags kenteken.

We zullen zien wat er van komt.
Pagina: 1