Toon posts:

Budget PC met basic gaming mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10-2022

jaspernl

de tijd vliegt

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt voor mijn zoon. Hij gaat hem kopen met zijn gespaarde (zak)geld. Hij wil basic games spelen (bijvoorbeeld minecraft, fortnite). Ook wil hij beginnen met games bouwen in Unity (en wellicht later Unreal). en uiteraard ook youtube/netflix...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Elke euro telt in zijn geval. We proberen niet hoger uit te komen dan 700 euro inclusief monitor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe beginnen we met niets. alleen een keyboard en mouse hebben we

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
We bouwen, zoals gezegd, een basis PC waar hij even mee vooruit kan, zonder dat hij zware eisen stelt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben ons oog laten vallen op een Ryzen 5600G; daar bouwen we de rest omheen op

Ga je overklokken?
Nee, dat ligt neit in de verwachting

Wat verwacht je van ons?

Ik ben met name geïnteresseerd in de beste prijs/prestatieverhouding voor een budget basic gaming PC. En zeker ook de compatibiliteit is belangrijk uiteraard. Hoe weet ik bv of het moederbord wel de ryzen ondersteunt? En hoe weet ik of die enorme cooler van de proc wel in de kast past? We hebben weinig ervaring met zelfbouw (1 PC eerder gebouwd twee jaar geleden)

Tot nu toe is dit ons lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 227,90€ 227,90
1MoederbordenGigabyte B450M DS3H V2€ 51,-€ 51,-
1BehuizingenSharkoon V1000€ 44,75€ 44,75
1MonitorenSamsung C24F396FHU Zwart€ 161,25€ 161,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 682,65

[Voor 2% gewijzigd door jaspernl op 04-02-2022 21:36. Reden: tabelletje wilde niet goed getoond worden...]

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Beste antwoord (via jaspernl op 06-02-2022 11:47)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 19:12

belgianmadcow

enthousiast

Hoe weet ik bv of het moederbord wel de ryzen ondersteunt? En hoe weet ik of die enorme cooler van de proc wel in de kast past?
Moederbord en processor zijn socket AM4, dat past.
Maar, de processor is wel een stuk recenter dan het moederbord, dus het kan dan zijn dat de processor niet "out of the box" ondersteund wordt omdat het BIOS niet up to date is. Veel kans echter dat dit wél out of the box werkt, moet je wel navragen bij de gekozen leverancier.
Je kan zoiets zelf oplossen door een recent BIOS op je moederbord te zetten ("flashen"). Met het gekozen moederbord kan dat echter niet via USB. Dat betekent dat je een oude AM4-CPU nodig hebt om dat proces te kunnen doen, hebben de meesten niet.
Heb eens gezocht op B450-borden met eigenschap "Update zonder CPU (via USB)", geen resultaten, dus een ander B450 bord is niet de oplossing.
Als ik ga kijken naar CPU support van moederbord dat je koos zie ik dat de 5600G ondersteund wordt sinds BIOS versie F61. Dus de vraag aan de leverancier is of die (of een recentere) er op zit en dan zit je goed.

Wat betreft de hoogte van de koeler: als je gaat kijken bij de kenmerken van de kast, zie je "maximale hoogte van CPU koeler", dat is waar je onder wil blijven. Is voor die sharkoon 155 mm max en de koeler bij de 5600G is een wraith stealth, een snelle zoektocht leverde een hoogte van zo'n 60 mm. No problem at all dus. Dat is dus ook een kleine koeler die meer lawaai maakt dan wat hier meestal aangeraden wordt als aftermarket koelers, maar doet wel z'n werk.

Ik zou nog aanraden van geen Corsair te nemen icm Ryzen, werkt niet altijd stabiel. Deze wel: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B On edit: ik zie op de productpagina van Corsair "Ryzen optimized", dan zou je dat toch moeten mogen geloven :?

Verder zou ik iets erbij doen voor een betere, sterkere voeding zoals pricewatch: Corsair TX550M (2021) zodat je later een aparte GPU van de lagere/middenklasse erbij kan doen.

Heel in het algemeen: met de 5600G ga je zeker voor goeie prijs/prestatie op 1080p en wat jullie er rond willen bouwen is ook "lean" (y)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Hoe weet ik bv of het moederbord wel de ryzen ondersteunt? En hoe weet ik of die enorme cooler van de proc wel in de kast past?
Moederbord en processor zijn socket AM4, dat past.
Maar, de processor is wel een stuk recenter dan het moederbord, dus het kan dan zijn dat de processor niet "out of the box" ondersteund wordt omdat het BIOS niet up to date is. Veel kans echter dat dit wél out of the box werkt, moet je wel navragen bij de gekozen leverancier.
Je kan zoiets zelf oplossen door een recent BIOS op je moederbord te zetten ("flashen"). Met het gekozen moederbord kan dat echter niet via USB. Dat betekent dat je een oude AM4-CPU nodig hebt om dat proces te kunnen doen, hebben de meesten niet.
Heb eens gezocht op B450-borden met eigenschap "Update zonder CPU (via USB)", geen resultaten, dus een ander B450 bord is niet de oplossing.
Als ik ga kijken naar CPU support van moederbord dat je koos zie ik dat de 5600G ondersteund wordt sinds BIOS versie F61. Dus de vraag aan de leverancier is of die (of een recentere) er op zit en dan zit je goed.

Wat betreft de hoogte van de koeler: als je gaat kijken bij de kenmerken van de kast, zie je "maximale hoogte van CPU koeler", dat is waar je onder wil blijven. Is voor die sharkoon 155 mm max en de koeler bij de 5600G is een wraith stealth, een snelle zoektocht leverde een hoogte van zo'n 60 mm. No problem at all dus. Dat is dus ook een kleine koeler die meer lawaai maakt dan wat hier meestal aangeraden wordt als aftermarket koelers, maar doet wel z'n werk.

Ik zou nog aanraden van geen Corsair te nemen icm Ryzen, werkt niet altijd stabiel. Deze wel: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B On edit: ik zie op de productpagina van Corsair "Ryzen optimized", dan zou je dat toch moeten mogen geloven :?

Verder zou ik iets erbij doen voor een betere, sterkere voeding zoals pricewatch: Corsair TX550M (2021) zodat je later een aparte GPU van de lagere/middenklasse erbij kan doen.

Heel in het algemeen: met de 5600G ga je zeker voor goeie prijs/prestatie op 1080p en wat jullie er rond willen bouwen is ook "lean" (y)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Iets boven budget (+/- €50 meer dan jouw idee), maar wel iets beter voor gaming is een systeem met een goedkope videokaart en een quadcore CPU (single core - nog steeds voor veel games belangrijk - verslaat deze de 5600G (https://nanoreview.net/en...2100-vs-amd-ryzen-5-5600g))
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc bgcolor=#fafafa fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[td bgcolor=#ededed align=center]#[/td]
[td bgcolor=#ededed]Category[/td]
[td bgcolor=#ededed]Product[/td]
[td bgcolor=#ededed]Prijs[/td]
[td bgcolor=#ededed]Subtotaal[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Processors[/td]
[td]Intel Core i3-12100F Boxed[/td]
[td]€ 116,62[/td]
[td]€ 116,62[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Moederborden[/td]
[td]ASRock H610M-HDV/M.2[/td]
[td]€ 94,90[/td]
[td]€ 94,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Videokaarten[/td]
[td]Gigabyte GTX 1650 OC 4G[/td]
[td]€ 147,50[/td]
[td]€ 147,50[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]SilentiumPC Armis AR1[/td]
[td]€ 34,99[/td]
[td]€ 34,99[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Geheugen intern[/td]
[td]Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16[/td]
[td]€ 67,90[/td]
[td]€ 67,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]Corsair TX550M (2021)[/td]
[td]€ 59,90[/td]
[td]€ 59,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Solid state drives[/td]
[td]WD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)[/td]
[td]€ 50,18[/td]
[td]€ 50,18[/td]
[/tr]
[tr]

[td bgcolor=#ededed colspan=3][/td]
[td bgcolor=#ededed]Totaal[/td]
[td bgcolor=#ededed]€ 571,99[/td]
[/tr]
[/table]

Is te duur, zie opmerking van @Uszka

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 05-02-2022 00:37]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
martyw schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:00:
Iets boven budget (+/- €50 meer dan jouw idee), maar wel iets beter voor gaming is een systeem met een goedkope videokaart en een quadcore CPU (single core - nog steeds voor veel games belangrijk - verslaat deze de 5600G (https://nanoreview.net/en...2100-vs-amd-ryzen-5-5600g))
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 116,62€ 116,62
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
1VideokaartenGigabyte GTX 1650 OC 4G€ 147,50€ 147,50
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 50,18€ 50,18
Totaal€ 571,99
Prijs van de videokaart klopt niet. Klik maar eens door.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 17:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Uszka schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:17:
[...]

En op dit moment is er ook gewoon geen kaart in dat budget dat ergens op slaat.
TS heeft het goede idee, nu een pc met APU, mogelijk over 1 jaar alsnog een gpu als de prijzen weer enigzins logisch worden..

Met dat idee. geef iets meer uit aan een 550-650W voeding. dIe minder problemen heeft met een zwaardere gpu

Alleen ik zou wel overwegen of je 2e hands ergens nog wat kunt vinden,

[Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 05-02-2022 00:58]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Uszka schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:17:
[...]

Oeps, dat had ik niet gedaan. Hij was idd verdacht goedkoop in PW....

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10-2022

jaspernl

de tijd vliegt

Topicstarter
Dank voor je heldere en uitgebreide antwoord. Heel fijn!!! _/-\o_
Ik heb het geheugen aangepast, en de webshop voor het Mobo benaderd voor een bios update. en dat bleek gewoon mogelijk.

Heel erg fijn om te horen dat het basisidee prima lijkt. zo kunnen we met wat meer vertrouwen dit nieuwe, leuke, klusje aanpakken :)
Let's go!! Dank!!

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

jaspernl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:34:
[...]
zo kunnen we met wat meer vertrouwen dit nieuwe, leuke, klusje aanpakken :)
En àls je dan op de power drukt en alles gaat aan, en je krijgt het scherm van de BIOS te zien... 8)

Natuurlijk komt er nog n stuk na de samenbouw. Ik vond deze video heel leerrijk What to do AFTER building your computer...

Veel plezier!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee