Toon posts:

geen geluid van dig uitgang PC naar dig, ingang receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HarrieP
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-01 08:10
Mijn vraag
Ik heb een externe geluidskaart Axagon aangesloten op mijn pc (windows 11). Hierop zit een digitale uitgang. Op mijn versterker Onkyo-SR494 AV Reciever zit een digital ingang. Via een optische kabel (toslink) heb ik die beide met elkaar verbonden in de hoop mijn geluid van de PC naar de reciever te verbeteren. Ik hoor dan geen geluid. Ik denk dat er nog enkele instellingen moeten aangepast op de receiver maar ik weet niet welke. Wie kan mij helpen. zie bijlage's
gr. Harrie

Alle reacties

Anoniem: 37334

Het controleren van de Onyo-versterker zal alleen bestaan uit welke aansluiting (coax of toslink) en aan de TV of CD ingang gekoppeld zit. Dit zal wel in de handleiding staan. Je kunt dan kiezen of je de Toslink aan TV of CD wilt aansluiten.

En, staat je Aragorn DAC als Standaard Uitvoerapparaat in Windows?

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 04-02-2022 19:42]

• HarrieP
Ik heb alle uitgangen van de versterker op optisch staan. Als de optische kabel is aangesloten op de digitale ingang (toslink) van de tv en de uitgang van de geluidskaart zou er toch geluid moeten uitkomen. Als ik de geluidskaart met een tulpstekker met de versterker verbind werkt het wel. Ik moet dan wel de knop voor indrukken (bv PC) die overeenkomt met de aansluiting achter waar de kabel op is aangesloten. Je zou denken dat je voor de digitale optische aansluiting ook iets moet aktiveren om er geluid uiit te krijgen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-02 13:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

???

Je versterker heeft geen "optische uitgangen", alleen 1 optische ingang. Je zegt dat de optische kabel is aangesloten op de digitale ingang van de tv; bedoel je dan die op de Onkyo waar "TV" bij staat of daadwerkelijk die van je TV? Uitgang van de geluidskaart; welke uitgang gebruik je precies en wat stel je precies waarop in?

Het klinkt alsof je verschillende termen en aansluitingen door elkaar aan het halen bent waardoor het niet werkt, en ík kan je in elk geval niet precies meer volgen dus helpen wordt daardoor ook zowat onmogelijk...

• HarrieP
Ja je hebt gelijk. Ik bedoel inderdaad de optische ingang van de versterker waar TV bij staat. En ipv alle uitgangen van de versterker bedoel ik natuurlijk de ingangen. Bij de geluidskaart gebruik ik de toslink van de digital out. Ik hoop dat het nu duidelijker is.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:27
En als je de receiver op TV zet heb je geen geluid?
Zoniet moet je in het menu van de Onkyo kijken onder I/O assign o.i.d. En dan kijken of bij tv opt/optical is geselecteerd.

Ook in windows niet de bitrate te hoog zetten. 24bit/48Khz is zon beetje de max.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

HarrieP schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:29:
Ik denk dat er nog enkele instellingen moeten aangepast op de receiver maar ik weet niet welke.
Ik denk dat er voor nu te weinig informatie is om te achterhalen waar het issue precies zit. Het correct aansluiten is de basis, daarna komt de configuratie. In de TS zie ik bijvoorbeeld niet dat de externe geluidskaart goed in Windows is geconfigureerd. De handleiding van de externe geluidskaart is daarin behoorlijk gedetailleerd qua digitale uitgang. Zijn die stappen doorlopen? Als het daar al fout gaat kan je zoeken tot je een ons weegt aan de kant van de receiver.

Omdat we niet blind af kunnen gaan dat de configuratie werkt zullen we uit moeten sluiten. Aan de ene kant de Onkyo. Is er een andere bron met S/PDIF die aan de Onkyo gehangen kan worden? Heb je daar wel direct geluid uit ligt het probleem niet aan de Onkyo. Ook geen geluid? Mogelijk is de S/PDIF ingang van de Onkyo niet lekker. Mogelijk is de kabel defect. Werkt het met een digitale coax of andere optische kabel ook niet? Heb je wel een rood lichtje aan het andere einde van de optische kabel of uit de uitgang van de externe geluidskaart? Als je dan geluid hebt de externe geluidskaart analoog aansluiten om te zien of er geluid is. Als je een hoofdtelefoon aansluit op de externe geluidskaart, heb je dan wel geluid? Zo niet is er mogelijk toch iets aan die kant niet goed geconfigureerd. Zo verder werkende naar de uiteindelijke gewenste setup.
HarrieP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:27:
Als ik de geluidskaart met een tulpstekker met de versterker verbind werkt het wel.
Dat soort informatie voortaan graag direct meenemen in de TS, dat is nogal essentieel in het trouble shooten. Idem met merk en type geluidskaart.
Ik moet dan wel de knop voor indrukken (bv PC) die overeenkomt met de aansluiting achter waar de kabel op is aangesloten. Je zou denken dat je voor de digitale optische aansluiting ook iets moet aktiveren om er geluid uiit te krijgen.
De naam bij de ingangen achterop de receiver is waar deze default aan gekoppeld zijn. Als een input/naam meerdere ingangen heeft wordt deze op volgorde van bandbreedte afgegaan om te zien welke input signaal geeft, de hoogste versie krijgt voorkeur. In principe had je niets in hoeven te stellen aangezien "TV" slechts één keer aanwezig is qua input. Kiezen voor "TV" op de receiver zou afdoende moeten zijn.
HarrieP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:51:
En ipv alle uitgangen van de versterker bedoel ik natuurlijk de ingangen.
Die opmerking maakt het niet duidelijker. Heb je de input "TV" toegewezen aan alle ingangen van de Onkyo? Doe dat alleen bij de optische ingang, de ingang die je wilt gebruiken. Ik zou haast de receiver resetten om deze weer Factory Default te maken en deze handelingen ongedaan te maken om zo mogelijk sneller de Onkyo uit te sluiten.

Aanvullend:
Heb je een TV aangesloten via HDMI Out? HDMI ARC valt veelal ook onder de input "TV" namelijk. Mogelijk dat die elkaar in de weg zitten.

[Voor 61% gewijzigd door FeaR op 06-02-2022 15:07]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HarrieP
Het is gelukt. Naar aanleiding van jullie vragen of de koptelefoon wel werkt, dit was niet het geval, en of er een rood lichtje aan het einde van de optische kabel zichtbaar was (ook niet) heb ik de stuurprogramma opnieuw geïnstalleerd. Hierna functioneerde de geluidskaart wel. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee