Toon posts:

Opstartschijf kopieren via Disc Utility werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-02 09:59
Ik had mijn Samsung T5 SSD willen gebruiken als opstartschijf voor mijn iMac en gewoon via disc utility een kopie van mijn fusion drive op de ssd zetten, maar ik kon het ene na het andere probleem tegen.

De oorzaak blijkt de partitie keuze te zijn die ik niet heb. Partitie blijft grijs waardoor ik uiteindelijk kan kiezen om zoals mijn fusion drive de ssd in APFS te formateren. Ik heb nochtans ook de laatste OS staan.

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:35
Ik heb al meerdere keren met succes clone gemaakt met carbon copy cloner

MacBook Pro 2.9GHz i7 15inch (2017) : 2x Apple Thunderbolt Display : Macbook 1,2GHz m3 12inch (2017) : iPhone 12 Pro : Apple TV 4K

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veance schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:16:
Ik had mijn Samsung T5 SSD willen gebruiken als opstartschijf voor mijn iMac en gewoon via disc utility een kopie van mijn fusion drive op de ssd zetten, maar ik kon het ene na het andere probleem tegen.

De oorzaak blijkt de partitie keuze te zijn die ik niet heb. Partitie blijft grijs waardoor ik uiteindelijk kan kiezen om zoals mijn fusion drive de ssd in APFS te formateren. Ik heb nochtans ook de laatste OS staan.
Je kan via Disc utility geen 1 op 1 kopie maken.

Het beste doe je gewoon een schone installatie op die T5, dan kan je de interne schijf later ook nog als extra opslag gebruiken.

Dus T5 formatteren, de iMac opstarten vanuit recovery, MacOS installeren op je T5.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Veance
Carbon copy cloner lukte maar wil er niet mee opstarten omdat de juiste GUID niet gekozen is kan ik niet converteren naar APFS. En de GUID lijk ik niet te kunnen kiezen. 'Partitie' onderdeel is grijs en kan er niet op klikken.

• Veance
een cleane install van de Samsung ssd T5 "opstart en command + R" en dan install MAc OS op SSD lukte ook niet omwille van de juiste partitie die ik niet kan kiezen.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veance schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:03:
een cleane install van de Samsung ssd T5 "opstart en command + R" en dan install MAc OS op SSD lukte ook niet omwille van de juiste partitie die ik niet kan kiezen.
Heb je wel geselecteerd om alle schijven/volumes te zien?

Deel eens een foto of screenshot

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
als je in disk utility eender welke schijf (in de wereld) formatteert met APFS, en GUID, dan moet je Monterey kunnen installeren.

"Weergave" > "toon alle apparaten"
klik de apparaatnaam van je externe schijf aan en klik "wis".

Meer is het niet

• Veance
Even wat fotos geupload.

• Veance
Het kiezen voor GUID zit toch onder 'Partitioneer' , neem ik aan?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Probeer hem eens eerst als Mac OS extended (Journaled) te formatteren. Daarna even opnieuw kijken of je dan wel naar APFS kan converteren. Let ook op dat je een volume wel kan converteren, maar een hele drive niet. Je moet misschien het volume selecteren en niet de drive zelf om de 'convert' optie te kunnen zien.

• Veance
@Archer_VC10 : dat was het, ik kon alleen de juiste indeling kiezen op het apparaat en niet op het volume. IK moest dus op de onderste foto eerst de juiste weergave kiezen (alleen volumes, of apparaten).

GUID indeling gekozen en APFS.

For the record :
Ondertussen ook heropgestart en bij indrukken powerknop ook cmd + R ingehouden. Daar kwam ik in herstelmode en dan via schijfhulpprogramma een 'herstel' gedaan van bron (HDD) naar doel (SSD).

Daarna opgestart en andere opstartschijf gekozen (SSD ipv HDD) . Terug afgesloten en heropgestart met cmd + R, terug herstelmode. Waar ik de HDD heb gewist. Daarna opgestart met de nieuwe SSD.
En al mijn foto's naar een nieuwe map op de nu lege HDD gezet.

Nu werkt mijn iMAc weer wat sneller.

• Veance
Ik wou toch nog eens terug keren hierop. Ik heb dus ondertussen de aanpassing gedaan van mijn iMac. De interne fusion drive gebruikt als extra geheugenlocatie en een externe samsung ssd van 1Tb gebruikt als opstartschijf. En toch blijft deze iMac zo traag. Enig idee wat ik nog zou kunnen doen? externe ram :D?

• Veance
kan ik via een app uitzoeken wat er gebeurt? Zoals de in pc task manager via ctrl alt del?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veance schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
Ik wou toch nog eens terug keren hierop. Ik heb dus ondertussen de aanpassing gedaan van mijn iMac. De interne fusion drive gebruikt als extra geheugenlocatie en een externe samsung ssd van 1Tb gebruikt als opstartschijf. En toch blijft deze iMac zo traag. Enig idee wat ik nog zou kunnen doen? externe ram :D?
Over welke iMac en specs hebben we het precies? Hoeveel RAM heb je nu?
Wat is jouw definitie van traag en waar merk je dat bij?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veance schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
kan ik via een app uitzoeken wat er gebeurt? Zoals de in pc task manager via ctrl alt del?
Mac heeft Activiteitenweergave (staat bij Applicaties > Hulpprogramma's)

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-02 23:48
Werkt UAS? Gebruik je een propere kabel die usb 3.x ondersteunt?
MacOS heeft wel eens vage compabiliteitsproblemen gehad met sommige usb-sata bridges, waardoor ze in de oude usb bulk storage protocol terugvallen. In dit geval is je random IO en trim support missend wat juist zorgt dat je performance hoog is en blijft. Ik weet alleen niet meer hoe je snel kan controleren of je usb schijf op het moment in UAS(P) modes communiceert

• Veance

nieuw kabeltje 2x USB-C gekocht en aangesloten met zelfde resultaat. Er zijn 2 USB-C aansluitingen achteraan op mijn mac, en dus beide eens uitgeprobeerd maar tevergeefs. T is ook het ene moment bij het andere. Op dit moment is het iets beter maar toen ik daarstraks naar systeemiunformatie wou navigeren koste me dat toch wel een volle minuut. Ik heb een printscreen genomen van mijn usb met al zijn gegevens. Misschien kan iemand daarop iets zien?

[Voor 17% gewijzigd door Veance op 29-01-2023 11:01]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veance schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]
nieuw kabeltje 2x USB-C gekocht en aangesloten met zelfde resultaat. Er zijn 2 USB-C aansluitingen achteraan op mijn mac, en dus beide eens uitgeprobeerd maar tevergeefs. T is ook het ene moment bij het andere. Op dit moment is het iets beter maar toen ik daarstraks naar systeemiunformatie wou navigeren koste me dat toch wel een volle minuut. Ik heb een printscreen genomen van mijn usb met al zijn gegevens. Misschien kan iemand daarop iets zien?[Afbeelding]
Deze Mac moet gewoon nog normaal functioneren.

Vertel eens iets meer over je gebruik daarbij toen hij weer zo langzaam werd.

Heb je al eens de Apple Hardware test gedaan?
https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

Gebruik je bijvoorbeeld het bijbehorende Apple toetsenbord en muis of andere randapparatuur?
Heb je zaken als Bluetooth uitgesloten? M.a.w. doet het probleem zich ook voor als het bekabeld is verbonden?

Hoe lang stond de Mac inmiddels aan? Welke programma's en taken draaiden er allemaal (op de achtergrond)?

Heb je hier ook last van bij een schone installatie dus zonder dat je er andere software of een backup van terugzet?

Zou zelf even een Backup maken en met een schone installatie van MacOS Ventura beginnen. Kijk dat een dagje of 2 aan en als je geen problemen hebt weet je dat het hem ergens anders in zit.

• vrilly
Veance schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]
nieuw kabeltje 2x USB-C gekocht en aangesloten met zelfde resultaat. Er zijn 2 USB-C aansluitingen achteraan op mijn mac, en dus beide eens uitgeprobeerd maar tevergeefs. T is ook het ene moment bij het andere. Op dit moment is het iets beter maar toen ik daarstraks naar systeemiunformatie wou navigeren koste me dat toch wel een volle minuut. Ik heb een printscreen genomen van mijn usb met al zijn gegevens. Misschien kan iemand daarop iets zien?[Afbeelding]
480mbit/s, dat is usb 2.0. wat voor kabel heb je gekocht?

• Veance
@vrilly Ik dacht...datasyncronisatie...dus ok

[Voor 5% gewijzigd door Veance op 01-02-2023 16:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• vrilly
De USB-A versie van die kabel doet alleen 2.0, en nergens usb3/Thunderbolt gespecificeerd...

Ik heb persoonlijk goede ervaring met de kabels van Hema
https://www.hema.nl/vrije...abel-type-c-39630132.html
C-C usb 3.1
En ze hebben ook een 3.1 USB A-C kabel voor 12 euro, gebruik die nu al 3 jaar en nog geen enkel probleem mee gehad

• Veance
Bedankt @vrilly Dat was inderdaad de oplossing. Nooit gedacht aan overdrachtsnelheid bij kabels.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee