Toon posts:

Hulp bij juiste keuze zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Foto's

Mijn huis is 2e huis van rechts. Dak ligt op het zuiden
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals te zien op de foto zitten er 2 dakramen in.
Schaduw
Geen last van schaduw, schoorsteen zit aan de voorkant
Jaarverbruik
Ongeveer 2800 kWh. We zijn een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik verwacht dat het verbruik de komende jaren nog wel iets zal stijgen. Er is op dit moment geen intentie om een warmtepomp oid aan te schaffen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1-fase aansluiting in de meterkast, er is geen intentie om die naar 3-fase te brengen.
Budget en doel
Budget is geen issue, zoals te zien is er niet veel ruimte. Het voornaamste doel is het verlagen van de elektriciteitsrekening.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga zelf niets doen en laat het volledig door een externe partij uitvoeren.
Bijhouden van data
De standaard portal/app van de fabrikant is prima. Ik ben niet van plan om zelf van alles te gaan uitlezen.
Reeds verkregen offertes
1 offerte ontvangen, van Zonneplan. Die komen met 5 panelen van 370 Wp. 3 panelen voor boven de 2 dakramen (liggend) en 1 links en 1 tussen de 2 ramen (staand).

Aantal Omschrijving
5 ✕
Zonnepanelen van Zonneplan 370 Wp
1 ✕
Zonneplan One omvormer
1 ✕
Zonneplan One 4G-module
1 ✕
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 ✕
Volledig all-inclusive installatie
1 ✕
10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 ✕
btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.
1 ✕
Aanmelding bij netbeheerder
U wordt door Zonneplan aangemeld voor teruglevering en uw netbeheerder vervangt uw elektriciteitsmeter kosteloos indien benodigd.
Totaal inclusief btw: € 3144,79
Btw-teruggave: – € 505,79
Netto investering: € 2639,00

2e offerte wacht ik nog op. Dit bedrijf heeft wel al een schouw gedaan. Hij gaf toen ook al meteen aan om voor Solar Edge te gaan :(. Ik heb hier niets tegen maar volgens mij is dit niet nodig aangezien er geen schaduw aanwezig is. De reden om toch voor Solar Edge te gaan, deze meneer gaf aan dat ik maar weinig panelen kwijt kan en als er dan 1 kapot of vies is dan is het jammer dat je opbrengst meteen naar beneden gaat. Dit bedrijf denkt wel dat er 7 panelen kwijt kunnen, 5 boven de ramen 1 links en 1 tussen de 2 ramen.
Regio
Wij wonen in de regio Utrecht.

Waar ik mee zit.
Bedrijf 1 zegt Solar Edge met optimizers is toch wel handig want je kan maar max 7 panelen kwijt en op deze manier heb je iig altijd de beste opbrengst.
Bedrijf 2 zegt optimizers zijn niet nodig want je hebt geen last van schaduw. Bedrijf 2 geeft wel aan dat boven de ramen er staand geen panelen kwijt kunnen want dan liggen ze te dicht bij de nok van het dak. Dit is overigens wel gedaan bij de beide buren. Zover ik van beneden af kan zie liggen ze niet over de nok heen maar er wel tegen aan.

[Voor 20% gewijzigd door SuperKneus op 04-02-2022 16:10]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 19:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Optimizers zou ik denk ik ook niet doen. De argumenten die die meneer geeft zijn al wat vaag maar zowiezo als je geen schaduw hebt zijn die zonde van het geld. En met normale monitoring kan je snel genoeg zien als er iets stuk is. Hoewel panelen zelf eigenlijk nooit stuk gaan, en als een omvormer stuk is, nou dan werkt alles of werkt niks dus dan zie je het ook wel.

Dicht bij de nok verschilt per installateur. Het kan inderdaad wel, maar heeft wel iets meer risico vanwege nok pannen en metselwerk en dergelijke. Jij hebt daar al niet veel ruimte, dus met de juiste zorg en voorbereiding is het denk ik best mogelijk. Ze kunnen bv de haken van het montage systeem best iets lager monteren zodat die al een stukje onder de nok zitten en dan gaat het best goed denk ik. Je kan ook even precies kijken hoe die buren het gedaan hebben.

Heb je ook overwogen om wat zonnepanelen te leggen op de andere kant van het dak? Daar ook een rijtje helemaal bovenaan zou best mooi passen, net als op de zuid kant. Als ze toch eenmaal bezig zijn… En met de huidige energieprijzen is dat heel snel rendabel hoor. En kwa gebruik / opbrengst kan je het best gebruiken denk ik. Volgens mij is je dakhoek niet heel schuin dus dan heeft dat best wel een goede opbrengst hoor. En als je een gewone simpele string omvormer doet met een string per kant van het dak heb je een zeer mooi economisch goed werkend systeem. Volgens mij is 5 panelen voldoende voor een string. Dat weet @Ronald vast wel. Eventueel kan je dan er nog wat panelen bij leggen, maar wel oppassen voor de schaduw van de schoorsteen daar.

Zowiezo kan je beter investeren in zonnepanelen op de andere kant van je dak dan in optimizers hoor.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Gerco-M, @SuperKneus 2x 5 moet lukken op een Solis, 2e keus Goodwe

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag even aan de buren welke panelen ze hebben liggen.

Panelen van 1680 hoog of minder zijn een zeldzaamheid tegenwoordig.
https://www.mg-solar-shop...lar-panel-monocrystalline
Is wel mooier dat er gewoon 7 passen in portrait.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2022 09:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• SuperKneus
Bedankt voor de tips. De voorkant is eigenlijk geen optie want daar komt gewoon geen zon, of pas heel laat op de dag.

Niemand op het rijtje heeft daar panelen liggen.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:05
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:16:
Bedankt voor de tips. De voorkant is eigenlijk geen optie want daar komt gewoon geen zon, of pas heel laat op de dag.

Voorkant geen optie?
Niemand op het rijtje heeft daar panelen liggen?

Conclusie: Jouw buren luisteren naar de installateurs en die hebben vaak geen visie en geen kennis van de teruglevertarieven. Luister naar de mannen met kennis, ervaring en die een visie hebben (Tweakers).

Juist door op het noorden meteen te plaatsen zijn dit relatief goedkopere panelen want de installateur is er toch al. Zelf heb ik 14 panelen op het noorden en ben er heel blij mee.

Succes met het kiezen van de juiste panelen op het noorden!

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:37

als niemand in de sloot springt wil nog niet zeggen dat jij er niet in moet springen.. :+

Dan ben jij straks de slimste en de eerste in het rijtje, noord is prima geschikt om panelen te leggen, zeker niet zomaar vooraf afserveren.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:29

CeesKees

I rest my Kees

Met mijn vrienden hierboven. Leg zoveel mogelijk neer op iedere vierkante centimeter dak beschikbaar.

+ dat ik zou overwegen (aangezien budget geen issue lijkt) om een dakkapel te plaatsen op de plek waar nu je twee dakramen zijn.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• SuperKneus

Voor de duidelijkheid nog even 2 foto's uit de TPE tool waarmee je ook de zon kan volgen.

1e foto is van vandaag en 2e foto van juni dit jaar. Ik wil jullie best geloven dat op noord leggen ook kan hoor. Ik heb hier alleen nooit aan gedacht en weet 9ok niet of dit zomaar mag van de gemeente. Of is dat laatste nooit een probleem met zonnepanelen?

[Voor 14% gewijzigd door SuperKneus op 05-02-2022 10:05]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
Noorden levert ongeveer de helft op. Maar kost ook maar de helft extra. Dus zou ik zeker doen.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier ook gedaan.
En inderdaad levert de helft op van zuid op jaarbasis. Zie pvoutput link hieronder en systems

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2022 10:21]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Volgensmij ben je al overtuigd maar voor duidelijkheid.
Je hebt niet perse zon nodig, licht is voldoende om stroom op te wekken, zelfs gister tijdens een regenbui leverde mijn 455 WP paneel nog 36 watt.

• SuperKneus
CeesKees schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:49:

+ dat ik zou overwegen (aangezien budget geen issue lijkt) om een dakkapel te plaatsen op de plek waar nu je twee dakramen zijn.
Budget voor de panelen is geen issue. Een dakkapel gaat niet lukken.
Tazzios schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Volgensmij ben je al overtuigd maar voor duidelijkheid.
Je hebt niet perse zon nodig, licht is voldoende om stroom op te wekken, zelfs gister tijdens een regenbui leverde mijn 455 WP paneel nog 36 watt.
Sorry als ik overkom dat ik al een keuze heb gemaakt. Dat is absoluut niet zo. Ik heb er nooit bij nagedacht dat de voorkant ook een optie is.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:05
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:58:
[...]

[...]

Sorry als ik overkom dat ik al een keuze heb gemaakt. Dat is absoluut niet zo. Ik heb er nooit bij nagedacht dat de voorkant ook een optie is.
Je kom niet over als een kneus. Wij willen het beste voor jou, je portemonnee en natuurlijk het milieu.

Door nu de juiste keuzes te maken heb je daar alleen maar profijt van.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:58:
[...]

[...]

Met het afbouwen van de regeling wordt Noord alleen maar aantrekkelijker om vol te leggen. Maar de hele investering gaat wel gepaard met hoelang je hier denkt te gaan/blijven wonen.

• SuperKneus
ID-College schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Met het afbouwen van de regeling wordt Noord alleen maar aantrekkelijker om vol te leggen. Maar de hele investering gaat wel gepaard met hoelang je hier denkt te gaan/blijven wonen.
Dat is makkelijk wij verwachten hier nog wel 20 of 30j te blijven wonen.

• ID-College
  • Nu online
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Dat is makkelijk wij verwachten hier nog wel 20 of 30j te blijven wonen.
Mijn ervaring met die gasten als zonneplan, coolblue, etc., is dat ze vooral duur zijn, conservatief zijn en te dure installaties neerleggen. Reken eens uit hoeveel je kwijt kan, wat het zou kosten en wat je TVT wordt. Vaak is installatie duur (immers dat kost ze een hele dag) en of ze nou 6 panelen leggen of 18, die dag is toch al afgeschreven. Panelen zelf zijn niet zo duur. De beste investering is daarom vrijwel altijd: meer is beter. Ik zou daar ook vanuit gaan, immers het levert je op de lange termijn t meeste op, maar de investering is nu ook groter..

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet of Patrick van Zonnekompas Utrecht nog aktief is, maar kan geen kwaad daar eens te informeren.
Hij denkt graag mee.

• SuperKneus
@ice-T106 waarom kost Noord ook maar de helft?

En @ID-College hoe komt het dat het leggen van panelen op Noord door de afbouw van de regeling nu alleen maar aantrekkelijker wordt?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:58:

En @ID-College hoe komt het dat het leggen van panelen op Noord door de afbouw van de regeling nu alleen maar aantrekkelijker wordt?
Wat hier al eerder vermeld is zijn de panelen maar een relatief klein deel van de totaal kosten. Dus als je toch iemand laat komen dan zijn de EXTRA kosten per paneel ongeveer de helft.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• ID-College
  • Nu online
SuperKneus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:58:

Omdat je nu nog kan salderen, dan kan niet meer als de regeling is afgebouwd. Hoe zie jij je dat voor je dan als je niet meer kan salderen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me altijd af hoe het is afgelopen?

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@SuperKneus Het noord dak heeft toch ook een flink lagere steilheid, waardoor het nog beter geschikt is. Daarnaast hebben zonnepanelen natuurlijk in ieder geval een ander groot voordeel: isolatie in de zomer.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperKneus
Ik zal hier nog even een update geven.

Sorry dat het zo lang stil is gebleven maar het heeft mij aardig wat moeite gekost om een installateur te vinden die bij mij op het zuid dak zonnepanelen kon plaatsen. Ik heb na tips in dit topic nog gekeken naar de noordkant maar uiteindelijk hebben we hier niet voor gekozen. Waar ik in het begin nog aangaf dat budget geen probleem was werd dat later toch wel een dingetje vanwege wat andere uitgaven.

De zuidkant bleef dus over. Nu had ik alleen het probleem dat er weinig ruimte was. 5 panelen zou wel passen maar eigenlijk wilde ik voor 7 gaan. Dat laatste was alleen mogelijk als er gebruik gemaakt zou worden van panelen die kleiner dan 1.70m zouden zijn en dat was dus een groot probleem. Bijna elk bedrijf die ik benaderde kwam met het antwoord dat ze alleen panelen van meer dan 1.70m hadden.

Op een gegeven moment kreeg ik een offerte van een bedrijf en die dacht er 8 kwijt te kunnen, dat was wel knap maar toen ik het legplan bekeek was het wel duidelijk, men had niet goed naar de erfgrens gekeken en er waren 4 panelen bij de buren op het dak gelegd 8)7 .
De hoop op 7 panelen had ik op een gegeven moment opgegeven. Ik had een bedrijf die er 7 wilde neerleggen maar in de offerte bleven er uiteindelijk 6 over, 7 ging echt niet lukken. Dit bedrijf heb ik toen bericht dat we met hun in zee wilde gaan maar toen hoorde ik vervolgens niets meer van ze....zucht.

Nieuwe zoektocht begonnen en toen kwam ik via een keurmerk website bij een bedrijf uit de buurt. Deze zijn langsgekomen en hebben goed mee gedacht. Dit bedrijf heeft uiteindelijk 7 AEG Shingled 390W panelen kunnen plaatsen met een GoodWe 3000Xs omvormer, en ook nog binnen een maand.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee