BTW terugvragen online bestelling UK webshop (particulier)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn vraag:

Kan iemand mij uitleggen hoe het als particulier mogelijk is om de UK VAT terug te vragen bij een bestelling vanuit een UK webshop naar een NL adres. De webshop wil niet meewerken om deze bestelling VAT vrij af te doen (hoort eigenlijk wel want is export).

BelastingTelefoon gebeld: die verwijzen mij door naar UK (terecht ook)

UK VAT team gebeld: die kunnen mij alleen helpen met fysieke aankopen in UK waarna ik dit bij de terugreis kan declareren bij UK customs.

Kastje muur wat ik al had verwacht

Hartelijk bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door letswing op 04-02-2022 14:54 ]

Beste antwoord (via letswing op 11-02-2022 16:22)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Wat maken jullie het moeilijk allemaal, terwijl het zo simpel is.

De webshop had 0% VAT moeten rekenen, want export tarief is 0%.

Dan komt het in Nederland aan en betaal je 9 of 21% , afhankelijk van het product.

De webshop heeft nu gewoon extra marge in zijn zak gestoken. Die britse BTW terug proberen te vragen is onbegonnen werk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk als de webshop je niet wil helpen, je 2 mogelijkheden hebt

1) andere webshop zoeken
2) verlies nemen

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
thunder7 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:31:
Ik denk als de webshop je niet wil helpen, je 2 mogelijkheden hebt

1) andere webshop zoeken
2) verlies nemen
Kun je je antwoord onderbouwen? Ik heb een factuur waarop vermeld staat dat ik uk VAT heb betaald. Dit moet toch terug te vorderen zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

OK, optie 3: diep in de britse belastingwetgeving duiken om uit tevinden of dat UK VAT team gelijk heeft. Ik zou aannemen dat als dat de moeite waard zou zijn, dat je het van te voren had uitgezocht.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Als de webshop niet meewerkt, dan zou ik een Britse advocaat in arm nemen om deze belasting proberen terug te vorderen. Mocht je dat niet willen, dan zal ik als ik jou was érg diep gaan kijken in de Brexit deal, waar heel veel details hier te vinden zijn:

https://ec.europa.eu/info...lations-united-kingdom_en

Mogelijk is er een arbitrage mogelijkheid onder die deal die je kan opzoeken, waar de arbitrage zelf een investering is om je BTW terug te vorderen. Waarschijnlijk is een Britse advocaat om je te helpen met de vordering bij de webshop dan goedkoper.

Persoonlijk zou ik dan gewoon een andere webshop kiezen, en het ze duidelijk maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt geen BTW terugvragen als je geen ondernemer bent. de webwinkel had je gekochte zonder VAT moeten verkopen.

Heb je wel UK VAT betaalt, en niet NL BTW-Tarief 21% ?
IMPORT DUTIES (FOR ALL EU COUNTRIES)
When we ship retail orders to EU countries – we charge VAT at the relevant delivery country tax rate.
You will not be liable to pay any local import duties when taking receipt of the delivery.

When we ship trade orders to EU countries – we do not charge our local tax (VAT).
However, you are liable to pay any local import duties when taking receipt of the delivery.

IMPORT DUTIES (FOR ALL COUNTRIES OUTSIDE THE EU)
When we ship any orders to countries outside of the EU - we do not charge our local tax (VAT).
However, you are liable to pay any local import duties when taking receipt of the delivery.

[ Voor 76% gewijzigd door Hackus op 04-02-2022 16:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Om wat voor bedrag gaat het? Is het een webshop die ook echt aan Nederland verkoopt, of heb je via een omweg iets gedaan om het bij jou te krijgen?

Denk ook dat de enige manier om het opgelost te krijgen een Britse advocaat of een accountant met goede kennis van aankopen over de grens te zoeken, maar dat gaat je ook wat geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letswing
thunder7 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:06:
OK, optie 3: diep in de britse belastingwetgeving duiken om uit tevinden of dat UK VAT team gelijk heeft. Ik zou aannemen dat als dat de moeite waard zou zijn, dat je het van te voren had uitgezocht.
Wat een vreemde manier van reageren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik mis vooral de motivatie waarom je denkt als particulier zijnde de BTW terug te kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AllesKan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:05:
Ik mis vooral de motivatie waarom je denkt als particulier zijnde de BTW terug te kunnen vragen?
Omdat een webwinkel verward wordt met een "officiele" tax-free zone op een vliegveld / haven?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 14:28
volgens mij 't volgende formulier indienen: vat65a
Maar eigenlijk had de winkel 't voor je zonder VAT moeten leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

letswing schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Wat een vreemde manier van reageren.
Sorry hoor, maar als de antwoorden je niet zinnen, wat had je dan als antwoord gewild? Het is iets tussen jou, en de webwinkel - dat maakt iedereen je duidelijk. Als de webwinkel je niet wil helpen, dan ben je behoorlijk uit de 'normale' opties, en kom je er niet aan om stappen te nemen. Dat is óf door zelf actie te ondernemen, die @thunder7 je noemt, óf door het in te huren/gebruik te maken van de arbitrage die onderdeel is. Dit gaat je een hoop tijd en moeite kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:55
PROnline schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:06:
volgens mij 't volgende formulier indienen: vat65a
Maar eigenlijk had de winkel 't voor je zonder VAT moeten leveren.
Dat is voor bedrijven, niet particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

En zelfs dan lukt het nog vrijwel niet...

Vat free leveren of pech helaas zijn die engelsen net zo koppig als hun minster president... dus dat is gewoon slikken en verder gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 21:44
Hackus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:12:
Je kunt geen BTW terugvragen als je geen ondernemer bent. de webwinkel had je gekochte zonder VAT moeten verkopen.

Heb je wel UK VAT betaalt, en niet NL BTW-Tarief 21% ?
IMPORT DUTIES (FOR ALL EU COUNTRIES)
When we ship retail orders to EU countries – we charge VAT at the relevant delivery country tax rate.
You will not be liable to pay any local import duties when taking receipt of the delivery.

When we ship trade orders to EU countries – we do not charge our local tax (VAT).

IMPORT DUTIES (FOR ALL COUNTRIES OUTSIDE THE EU)
When we ship any orders to countries outside of the EU - we do not charge our local tax (VAT).
Dat is wel bijzonder. Ik heb ook recent dubbele VAT betaald omdat Postnl het bij de inklaring opnieuw in rekening bracht. Tegen mijn bezwaren brachten ze in dat ze niet konden weten dat er al BTW was betaald en dat ik de dubbele BTW maar terug moets vragen bij de (in dit geval particuliere) verkoper.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cobb schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Dat is wel bijzonder. Ik heb ook recent dubbele VAT betaald omdat Postnl het bij de inklaring opnieuw in rekening bracht. Tegen mijn bezwaren brachten ze in dat ze niet konden weten dat er al BTW was betaald en dat ik de dubbele BTW maar terug moets vragen bij de (in dit geval particuliere) verkoper.
Particuliere verkoper mag geen VAT heffen, je hebt gewoon voor X bedrag gekocht. Je kunt daar geen aftrek voor krijgen. Je moet dan gewoon importkosten betalen.

(ook al krijg je zijn aankoopfactuur erbij, hij was VAT-plichtig bij aankoop)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 05-02-2022 11:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Hackus het gaat om tweedehands comics (die soms best prijzig zijn).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cobb schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:44:
@Hackus het gaat om tweedehands comics (die soms best prijzig zijn).
Ja, dat zegt niet dat je dan VAT-BTW kunt terugvragen/vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Cobb schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:07:
[...]

dat ik de dubbele BTW maar terug moets vragen bij de (in dit geval particuliere) verkoper.
Hoezo denk je dat je dan BTW terug kan krijgen?
Een particulier brengt nooit BTW in rekening, dus kun je dat ook nooit terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Anoniem: 454358 maar waarom heft Postnl die vervolgens dan wel?
Want dat doen ze, en als ik dan bezwaar maak dan zeggen zij dat ik bij de verkoper moet zijn voor de BTW.

[ Voor 47% gewijzigd door Cobb op 06-02-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cobb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:58:
@Anoniem: 454358 maar waarom heft Postnl die vervolgens dan wel?
Want dat doen ze, en als ik dan bezwaar maak dan zeggen zij dat ik bij de verkoper moet zijn voor de BTW.
De verkoper moet wel een douane document juist invullen. Hij kan het ook als geschenk aanvinken. als hij een hoge waarde opschrijft, kan er bij controle een belletje gaan rinkelen. zeker als hij ook nog een factuur bijvoegt. Dan is het geen geschenk meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Geschenk is niet meer relevant en wordt ook gewoon aangeslagen.

Je betaald op alles wat je buiten de eu haalt btw. De postnl medewerker zal uitgegaan zijn van een zakelijke verkoper die inderdaad de btw voor jou zou kunnen betalen zodat jij dat niet meer hoeft aan postnl. Maar eigenlijk moet je dus altijd btw betalen bij invoer. Ook over particuliere spullen betaal je dus btw. Jouw verkoper kan echter geen btw terugvorderen bij de engelse belastingdienst want hij is particulier.

Zakelijk zou je dus geen engelse btw moeten betalen als je als nederlands bedrijf bij een engels bedrijf besteld. Maar zeker met kleine engelse ondernemers is dat nog wel een ding die halen doodleuk het tekstje btw weg op de factuur en laten het bedrag hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Anoniem: 217290 inderdaad. Fijn dat EU gebeuren en één muntunie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cobb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:23:
@Anoniem: 217290 inderdaad. Fijn dat EU gebeuren en één muntunie.
Ehh dat is nou juist een voorbeeld dat is ontstaan door de brexit... dus eerder andersom als gb in de ei was gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Anoniem: 217290 maar dat maakt het voor 'ons' nog niet minder zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-04 16:04
Anoniem: 217290 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:55:
Geschenk is niet meer relevant en wordt ook gewoon aangeslagen.
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

Tabel: Wanneer géén belastingen bij invoer?

Niet-EU-land
Alle goederen

Waarde maximaal € 45. Dit is inclusief de waarde van tabaksproducten en alcoholhoudende dranken/producten, waarvoor onderstaande maximale hoeveelheden gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Dat gaat

A ) over belastingen bij invoeren (daar is hier geen sprake van, TS heeft gewoon BTW afgedragen aan de verkoper in de UK).

B ) over aankopen bij particulieren (daar is hier ook geen sprake van).

hier kan TS dus helemaal niks mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MrDirect

Dan komt het in Nederland aan en betaal je 9 of 21% , afhankelijk van het product.

De webshop heeft nu gewoon extra marge in zijn zak gestoken. Die britse BTW terug proberen te vragen is onbegonnen werk.

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-04 16:04
AllesKan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:27:
[...]

Dat gaat

A ) over belastingen bij invoeren (daar is hier geen sprake van, TS heeft gewoon BTW afgedragen aan de verkoper in de UK).

B ) over aankopen bij particulieren (daar is hier ook geen sprake van).

hier kan TS dus helemaal niks mee.
Dat klopt, alleen @Anoniem: 217290 zegt zaken die niet kloppen.

• AllesKan
MrDirect schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:55:

De webshop heeft exact gedaan wat gedaan moest worden, namelijk BTW berekenen aan een particuliere klant.

• MrDirect
Particulier of bedrijf heeft er niks mee te maken. Het is een export order, daar hef je geen BTW op.

Die BTW wordt geheven in het land van gebruik en wel op het moment van invoer.

Als hij een engelse forwarder heeft gebruikt (dus bijvoorbeeld naar een adres in Londen heeft laten sturen die het dan doorstuurt) dan kan de webshop niet weten dat het export order was.

• AllesKan
MrDirect schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:36:
Particulier of bedrijf heeft er niks mee te maken. Het is een export order, daar hef je geen BTW op.
Ik hoop dat jij geen webshop in NL start.

Als een particuliere klant (waarvandaan dan ook) bij jou (dus in je in NL gevestigde webshop) een bestelling plaatst, ben jij gewoon verplicht het daarvoor in NL geldende BTW tarief in rekening te brengen, ongeacht of je die bestelling verzend naar de overkant van je straat, Amsterdam, België, UK, USA, Swahili, enz. enz.

En dat zal in de UK echt niet anders zijn hoor...

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 10-02-2022 22:48 ]

• MrDirect
Hoe kom je erbij? Als jij de order verzend naar buiten de EU, is het 0% BTW. Particulier of bedrijf maakt niet uit.

Staat er letterlijk zelfs ?

https://www.belastingdien...eren_naar_niet_eu_landen/

Anoniem: 454358

Eh, de verkoper is een particulier

• MrDirect
Ik lees webshop, en hij heeft apart op de invoice VAT staan? Hoezo is die comics webshop nu ineens dan een particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 12:56
Gaat het om een ebay aankoop? Ebay verwerkt de btw kosten. Maar als de verkoper niet de juiste info op het label zet zal postnl het pakket ook inklaren en dus kosten rekenen.

Het is verwarrend omdat je via ebay een platform met particuliere hebt maar ebay de aankopen verwerkt zoals een grote webwinkel.

Volgens mij heet de regeling ioss ofzo, dat nummer moet op het label staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing

Dit is het antwoord wat ik zocht. Iedereen denkt zo ingewikkeld hier (zakelijke BTW?!) terwijl ik alleen vroeg hoe het terug vorderen van de BTW als particulier in zijn werk gaat. Oftewel: onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tegenwoordig zijn er ook webshops die de kosten direct verrekenen. oa bij Aliexpr., waar het nu weinig meer uitmaakt of je daar koopt of in Nederland. Over de UK-VAT had ik al geschreven. selectief lezen

@letswing geeft niet aan of het daadwerkelijk UK-VAT betreft, en het andere verhaal van de comics staat buiten TS.

Pagina: 1