Toon posts:

Low-end game PC Tweedehands advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik zoek een low-end gaming pc ter vervanging van de kast die ik nu heb.

Ik heb nu:

AMD Phenom II X6 1045 T 6-core 2,7GHZ
8 GB Ram DDR3 2000MHZ
GTX 650 GDDR5 1GB

Ik wil er Planet Zoo op kunnen spelen, het liefst wel vloeiend op medium settings. Ik kan het spel op mijn huidige pc op low of lowest een beetje spelen, maar niet heel vloeiend meer als het een map is met veel content.

Dit zijn de system requirements, die volgens mij wel hoog zijn ingeschaald als ik zie dat het op mijn oude hardware ook nog net draait:

Mijn budget is 250 euro en als ik dan op marktplaats kijk dan zijn de beste systemen die op of net boven die prijs liggen neer op ongeveer het volgende:
Quadcore CPU 3.2 a 3.5 GHZ met max boost tot 3.7 a 4 GHZ
8 a 16 GB RAM DDR3 of DDR4, soms maar 1000MHZ en soms wel 3000MHZ
CPU van GTX 1050 TI tot GTX 960, GTX 970,R9 390

Ik heb bijvoorbeeld een systeem gevonden met:
I5 6600K (Quad Core 3.5 - 3.9 GHZ)
8 GB RAM DDR4 1000MHZ
GTX 960

Is dit specifieke systeem goed genoeg voor wat ik ermee wil?
Wat is de bottleneck in dit systeem? aantal cores cpu, kloksnelheid cpu, de gpu, of de lage 1000MHZ van de RAM?

Of moet ik echt een systeem zoeken in de top van de range die ik hierboven noemde? Dat ligt wel net buiten mijn budget dus de vraag is of dat het waard is en nodig is voor wat ik wil. Er staat bijvoorbeeld een systeem met:
I3 9100F (Quad Core 3.6 - 4.2 GHZ)
8 GB RAM DDR3 3000MHZ
R9 390

Alle reacties

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03
Ik denk dat 8 GB ram krap gaat worden bij planet zoo, dus kijk naar een systeem met 12 en het liefst 16gb.
De genoemde videokaarten zullen mijn inziens allebei wel werken evenals de processors.

250 euro budget is wel echt heel laag met de huidige GPU prijzen.
Ik zie in de V&A zo geen systemen met degelijke gpu EN 16gb ram.
Maar ram zou je eventueel ook nog 8gb bij kunnen prikken dat kost misschien 40-50 euro.

[Voor 37% gewijzigd door Tinu-s op 04-02-2022 14:47]

• averagegamer
Tinu-s schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:44:
Ik denk dat 8 GB ram krap gaat worden bij planet zoo, dus kijk naar een systeem met 12 en het liefst 16gb.
De genoemde videokaarten zullen mijn inziens allebei wel werken evenals de processors.

250 euro budget is wel echt heel laag met de huidige GPU prijzen.
Dank voor je antwoord! Vanwege het lage budget ben ik inderdaad al best blij dat er systemen te koop zijn met een goede cpu en gpu erin. Hoe belangrijk is de hoeveelheid RAM geheugen bij gaming? Ik dacht dat de CPU en GPU veruit het belangrijkst waren, maar ik heb er niet zoveel verstand van :)

• Tinu-s
averagegamer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Dank voor je antwoord! Vanwege het lage budget ben ik inderdaad al best blij dat er systemen te koop zijn met een goede cpu en gpu erin. Hoe belangrijk is de hoeveelheid RAM geheugen bij gaming? Ik dacht dat de CPU en GPU veruit het belangrijkst waren, maar ik heb er niet zoveel verstand van :)
CPU en GPU zijn over het algemeen belangrijker dan RAM dat klopt.
Je systeem is echter zo goed als de zwakste schakel en bij veel spellen is 8gb tegenwoordig niet meer genoeg.
Maar je zou een van die twee systemen kunnen kopen en dan 8gb ram bij prikken voor 40-50 euro.
Zit je iets boven budget maar dan loopt het wel een stuk beter.

Edit: Wat ik me ook nog bedacht, in plaats van een nieuw systeem kopen neem een Geforce Now abonnement.
Dat kost +- 10 euro per maand (of gratis) maar dan kun je door sparen voor een fatsoenlijk systeem en toch planet zoo spelen.

[Voor 13% gewijzigd door Tinu-s op 04-02-2022 14:53]

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Ja het voldoet aan de minimale eisen mar dan heb je ook alles ermee gezegd. De 6600k (net zoals de 9100F) heeft maar 4 threads, iets wat ik niet zo snel meer zou aanraden tegenwoordig.

DDR staat voor Double Data Rate. De snelheid van 1000 (1050) mhz is dus 2100 mhz. Dan nog is dat vrij laag, maar dat maakt voor die processor niet heel veel uit. Zoals hierboven aangegeven, 8GB is best wel beperkt met grotere mappen, tenminste, als het te vergelijken is met Planet Coaster.

250 is helaas ook wel een zeer beperkt budget. Wat je ook kunt doen is de pricewatch: Intel Core i3-10105F Boxed combineren met een goedkoop moederbordje en dan 16GB RAM voor 60 euro. Dan heb je voor ~200 euro tenminste een nieuw setje (CPU + moederbord + RAM) met een CPU die wel 8 threads heeft.

Dan kan je je huidige setje CPU+ Mobo + RAM verkopen zodat je een iets groter budget krijgt. Dan kan je met het overgebleven budget namelijk een videokaart zoeken op de V&A. Ik neem aan dat je opslag en je behuizing nog prima is namelijk. En natuurlijk moet je nog gaan kijken voor je voeding.

[Voor 14% gewijzigd door lamaa1 op 04-02-2022 14:53]

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:40
Ik zag deze toevallig langskomen in V&A: V&A aangeboden: Game PC ~ Gtx 960 2GB ~ 240gb ssd~ 1TB hdd~ GTA & Fortnite

Prima PC voor dat geld, mits hij zoals aangeeft alles goed werkt.

• averagegamer
lamaa1 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:48:
Ja het voldoet aan de minimale eisen mar dan heb je ook alles ermee gezegd. De 6600k (net zoals de 9100F) heeft maar 4 threads, iets wat ik niet zo snel meer zou aanraden tegenwoordig.

DDR staat voor Double Data Rate. De snelheid van 1000 (1050) mhz is dus 2100 mhz. Dan nog is dat vrij laag, maar dat maakt voor die processor niet heel veel uit. Zoals hierboven aangegeven, 8GB is best wel beperkt met grotere mappen, tenminste, als het te vergelijken is met Planet Coaster.

250 is helaas ook wel een zeer beperkt budget. Wat je ook kunt doen is de pricewatch: Intel Core i3-10105F Boxed combineren met een goedkoop moederbordje en dan 16GB RAM voor 60 euro. Dan heb je voor ~200 euro tenminste een nieuw setje (CPU + moederbord + RAM) met een CPU die wel 8 threads heeft.

Dan kan je je huidige setje CPU+ Mobo + RAM verkopen zodat je een iets groter budget krijgt. Dan kan je met het overgebleven budget namelijk een videokaart zoeken op de V&A. Ik neem aan dat je opslag en je behuizing nog prima is namelijk. En natuurlijk moet je nog gaan kijken voor je voeding.
Ik zoek eigenlijk gewoon een compleet en tweedehands systeem. een keer wat Ram bijpluggen kan wel, maar ik wil niet een hele pc ombouwen.

Het verbaast me dat je aangeeft dat het net voldoet aan de minimum eisen. Het lijken me toch 2 pc's die flink veel sneller zijn dan mijn huidige pc en die kan het spel zelfs al net draaien. Maar dat is dus nog niet genoeg om de game op medium vloeiend te laten draaien, ook niet als ik 16GB Ram heb?

Planet Zoo heeft overigens zwaardere eisen dan Planet Coaster.

Je zou dus een quad core processor met 8 threads aanraden?

• averagegamer
-En4Cer- schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:56:
Ik zag deze toevallig langskomen in V&A: V&A aangeboden: Game PC ~ Gtx 960 2GB ~ 240gb ssd~ 1TB hdd~ GTA & Fortnite

Prima PC voor dat geld, mits hij zoals aangeeft alles goed werkt.
Dank je wel. Denk je dat die videokaart niet te traag is, met maar 2GB?

• averagegamer
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat een game als planet coaster, een sandbox game, meer van de CPU vraagt dan de GPU, dus dat de CPU het belangrijkst is, als bottleneck. Klopt dat?

En wat is dan de snelste CPU voor gaming? Uit benchmarks krijg ik verschillende resultaten
FX 6300 6 core
i3 9100F
i5 6600K
Ik zou denken de FX 6300 omdat die 2 meer cores/threads heeft met vergelijkbare kloksnelheid, maar de i3 9300F scoort op sommige andere punten hoger.

[Voor 45% gewijzigd door averagegamer op 04-02-2022 15:37]

• averagegamer
Zo zie ik bijvoorbeeld ook een pc met een veel snellere processor: I3 10100 (4 cores, 8 threads, clockspeed 3.6 met turbo 4.2) 16 GB DDR4 Ram, maar wel een mindere videokaart: HD 7850.

En ik lees online ook weer dat Planet Zoo single threaded is en dus de andere cores niet kan gebruiken. Dus dan kan juist ook de GPU de bottleneck weer zijn.

Ik zie door de bomen het bos niet meer :P Dus iemand die goed advies heeft voor specifiek deze game, ik hoor het graag! :)

• Tinu-s
Kijk eens naar Geforce Now misschien it dat een optie ipv een nieuw systeem?

• averagegamer
Tinu-s schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:26:
Kijk eens naar Geforce Now misschien it dat een optie ipv een nieuw systeem?
Bedankt voor de tip, maar ik houd niet van zulke abonnementsdiensten.

• Tinu-s
averagegamer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ik houd niet van zulke abonnementsdiensten.
De basisversie is gratis, het enige nadeel is dat je maar een uur kunt spelen en soms in de wachtrij moet.
Maar als dat geen optie is wordt het toch verder zoeken ja.

• averagegamer
Wat zou dan de beste optie zijn?

Als het inderdaad zo is dat Planet Zo vooral een single threaded game is die een sterke CPU maar ook GPU vraagt, is het dan het beste om een CPU te kiezen met een hele hoge kloksnelheid, boven meer cores/threads? En daarnaast dus een sterke GPU?

Dan is denk ik van bovengenoemde dit het beste systeem?
8 GB RAM DDR3 3000MHZ + zelf 8GB bijprikken
R9 390 (ik zoek nog uit welke versie het is, volgens verkoper namelijk gelijkend aan RX 580 en GTX 1060)

• Tinu-s
averagegamer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:02:
Wat zou dan de beste optie zijn?

Als het inderdaad zo is dat Planet Zo vooral een single threaded game is die een sterke CPU maar ook GPU vraagt, is het dan het beste om een CPU te kiezen met een hele hoge kloksnelheid, boven meer cores/threads? En daarnaast dus een sterke GPU?

Dan is denk ik van bovengenoemde dit het beste systeem?
8 GB RAM DDR3 3000MHZ + zelf 8GB bijprikken
R9 390 (ik zoek nog uit welke versie het is, volgens verkoper namelijk gelijkend aan RX 580 en GTX 1060)
Ik zou dan denk ik voor die gaan ja, welk moederbord, voeding en behuizing zitten erbij?
Ook niet onbelangrijk als je er weer even mee vooruit wilt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee