Vloer en gevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10-2023
Beste Allemaal,

Onlangs heb ik een huis gekocht uit 1916. Hier zat toch al snel een wooping 1.5 cm pur tegen de gevel aan met een enorme luchtspouw ertussen.
Nu heb ik met een architect gesproken en die raden aan om de vloer en de muren opnieuw te isoleren. Ik alles eruit slopen en de opbouwfase begint te naderen. De vloer is beton en de muren steens 20cm.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik graag advies op zou willen of ervaringen van andere zou horen.

There we go:
1. vloer en gevel isoleren, de vloer wordt isolatie (pur/pir) op het beton met een ZC afwerking en VVW. De gevels worden een voorzetwand met pir/pur en gipsplaat.
De vraag is wat eerst. Zelf had ik bedacht eerst de vloer en dan loshouden met randstrookisolatie en daarop de voorzetwand. Of is eerst voorzetwand en dan vloer beter omdat bijvoorbeeld de vloer kan bewegen en zo de voorzetwand kan doen scheuren?
Andere optie is natuurlijk wel de isolatie in de voorzetwand te zetten dan de vloer en dan de gips, mocht vocht een probleem zijn? gebruik van folie zou dit uiteraard moeten voorkomen.

2. ik had gelezen dat metalstud de isolatie waarde nogal verlagen en dat hout beter is.
https://www.lambda.be/nl/...uds-isolatiewaarde-en-epb
Je wil denk ik alleen niet dat een houten rachelwerk tegen je gevel aanzit, mocht die vochtig worden. Is het een goed idee om eerst een gesloten laag isolatie aan te brengen (bijvoorbeeld eps 1 cm) tegen de gevel en daartegen dan de rachels (70*40) met daartussen pir 70 mm. en aftappen met alutape?

Ik hoor graag van jullie/

groetjes
menno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou beginnen met een (principe) detail. praat een stuk makkelijker dan een meter tekst en je komt je eigen problemen en de meeste oplossingen ook direct tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucfSd9kN2Be6AniGRaELFHkewFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8m1Tib6wE9XP57mHwKngh3O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB1EcEgitMTDWVHzc3sDA5Bclho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wta3sBHQR5Nj6L0dXrJNyerX.png?f=user_large

Bovenste plaatje situatie gevel muur zoals ik hem bedacht had, of de twee waar ik tussen twijfelde.

Onderste plaatje doorsnede van de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
Iemand die advies heeft voor welke beter is. Plaatje 1 of plaatje 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:47
Wil je vanuit de binnenkant of vanuit de buitenkant isoleren? Ik heb vanuit de binnenkant geisoleerd. Eerst panlatten van 2 cm tegen de muur geschroef, en dan pir+osb plaat hier tegen aan gelijmd/geschroefd. Totale dikte was 10 cm ex gips en een rd van ruim 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Om te beginnen: het linker plaatje is sowieso beter dan het rechter. Je dekvloer steekt bij het rechter plaatje namelijk door de isolatie.

Je details zijn echter niet compleet. Het eerste wat ik mis is de dampremmende folie en de aansluiting daarvan op je vloer. Dit is een bestaande betonvloer?

Tweede belangrijke punt is hoe je het gaat aansluiten bij je verdiepingsvloer. Die zal wel van hout dus dan is het bijvoorbeeld de vraag of er houten balken opgelegd zijn in je gevel. Die worden dan plaatselijk koud met vochtproblemen tot gevolg.

Als je het huis toch helemaal aanpakt is het denk ik geen weggegooid geld om alle aansluitingen in je huis even door te nemen met een bouwfysicus. Die kan je vertellen waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Kijk eens naar Wall in One, superhandig product, veel handiger dan metalstuds en/of houten profielen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 17:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Isoleren van steens muren in combinatie met houten balklagen vereist bijzondere aandacht en deskundigheid. Je zou de praktijkgids van Renofase kunnen downloaden om inzicht te krijgen wat de aandachtspunten zijn en wat je allemaal fout kunt doen. Even googelen op "detaillering binnenisolatie renofase"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:16:
Om te beginnen: het linker plaatje is sowieso beter dan het rechter. Je dekvloer steekt bij het rechter plaatje namelijk door de isolatie.

Je details zijn echter niet compleet. Het eerste wat ik mis is de dampremmende folie en de aansluiting daarvan op je vloer. Dit is een bestaande betonvloer?

Tweede belangrijke punt is hoe je het gaat aansluiten bij je verdiepingsvloer. Die zal wel van hout dus dan is het bijvoorbeeld de vraag of er houten balken opgelegd zijn in je gevel. Die worden dan plaatselijk koud met vochtproblemen tot gevolg.

Als je het huis toch helemaal aanpakt is het denk ik geen weggegooid geld om alle aansluitingen in je huis even door te nemen met een bouwfysicus. Die kan je vertellen waar je op moet letten.
Pir is dampdicht toch? dan is er geen dampremmende folie nodig toch of mis ik iets?

Balken zijn opgelegt in gevel en vormen dus een koudebrug. Ik was van plan deze in overleg met architect op te leggen in raveeldragers.

De betonvloer is bestaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Menno oo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Pir is dampdicht toch? dan is er geen dampremmende folie nodig toch of mis ik iets?

Balken zijn opgelegt in gevel en vormen dus een koudebrug. Ik was van plan deze in overleg met architect op te leggen in raveeldragers.

De betonvloer is bestaand.
pir is niet dampdicht. de aluminium laag die er op kan zitten wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
sorry ik gebruik pri dubbelzijdige alu cachering met alutape,
Pagina: 1