Ik had ongeveer dezelfde situatie. Een onverwarmde zolder waarvan het dak geïsoleerd was met piepschuim. De isolatiewaarde was matig. Omdat we de zolder wilden gaan gebruiken moest de isolatie van het dak omhoog. Omdat ik het zonde (en tijdrovend) vond om het piepschuim te verwijderen was ik ook van plan om er glaswol tegenaan te plaatsen, vervolgens een dampscherm en dan afwerkplaten.
Ik heb toch toch niet gedaan.
De belangrijkste reden was (condens)vocht. Piepschuim is redelijk vochtdicht. Glaswol is open. Dat betekent dat als er eenmaal condensvocht in je isolatie zit, het er niet makkelijk meer uitkomt. Gevolg is schimmel en vochtproblemen. Je dak moet (van binnen naar buiten) steeds meer 'open' worden. Zo voorkom je dat er vocht in komt en als dat toch gebeurt, dan kan het er via de buitenkant weer uit. Met glaswol aan de binnenkant en piepschuim aan de buitenkant heb je juist het omgekeerde.
Ubakus heeft me daarbij goed geholpen. Zie de link van @
twain4me
Ik vond het zonde om het piepschuim weg te gooien. Daarom heb ik bij de eerste kamer het piepschuim losgehaald, er glaswol achter geplaatst en toen het piepschuim er weer tegenaan gezet. Daarna afgewerkt met een dampscherm en wandplaten. Dat was veel werk. Daarom heb ik bij de tweede kamer het piepschuim toch maar verwijderd en gratis op Marktplaats gezet. Was ik zo kwijt.
Glaswol is prima spul. Hoge isolatiewaarde tegen redelijke prijs. Goed te verwerken. Snijdt goed en klemt lekker tussen balken. Zou ik een volgende keer weer gebruiken.
Oja, en als je toch bezig bent, doe het dan meteen zo goed mogelijk. Gebruik (vul) alle ruimte die je hebt. Een paar cm meer isolatiemateriaal kost je weinig extra, maar levert wel extra voordeel op (comfort, geluid, besparing).
[
Voor 12% gewijzigd door
thesaxofonist op 10-02-2022 13:15
]