Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandos
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb een baan geaccepteerd bij een werkgever die in de VS gebaseerd is, maar volledig remote werkt. Ik kan kiezen hoe ik uitbetaald wil worden. Ik heb hier ook een adviseur voor ingeschakeld, maar ben benieuwd of er Tweakers zijn met een vergelijkbare situatie en/of waardevolle inzichten hebben :)

Members only: De overeenkomst:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kan ervoor kiezen om
  • Zelf te factureren, met verder voorwaarden van een vaste werknemer met betrekking tot bijvoorbeeld vrije dagen
  • In dienst te gaan bij Remote.com, een Professional Employer Organization die mij dan in Nederland in dienst neemt
Een belangrijke kanttekening is dat ik in het geval van facturatie zelf moet opdraaien voor de BTW. Als ik voor de payroll-optie ga, wordt er eenmalig een omrekening van USD->EUR gemaakt en blijft dat bedrag vaststaan, waardoor ik dus niet onderhevig aan koersfluctuatie ben.

Ik vraag mij nu af wat het voordeligst is. Ik hoor van verscheidene mensen dat het wellicht het voordeligst is om dit via een BV te factureren, anderen zeggen als ZZPer. Ik vind het lastig. Met name de BTW hakt er nogal in. Dan vraag ik me af of ik niet gewoon beter de payroll-optie kan nemen.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:03
Volgens mij hoef jij helemaal geen BTW te verrekenen op jouw factuur naar de VS toe.

Met dit soort bedragen lijkt het mij overigens verstandig om dit bij een expert weg te leggen.

[ Voor 36% gewijzigd door rmathijssen op 04-02-2022 12:17 ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
Wie neemt in de 2e optie het koersrisico op zich? Is dat de payroller? Let dan wel goed op de koers die ze je aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
Optie 2. Ik werk ook voor een Amerikaans bedrijf via een NL BV, veel minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
niet onbelangrijk, hoe zeker ben je van een correcte (maandelijkse?) uitbetaling?
Wat als men jouw facturen niet betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik hoop niet dat dit advies van de BTW van de adviseur komt die je hebt ingeschakeld. Want op diensten die in de VS geleverd worden ben je niet BTW plichtig omdat ze geen BTW op diensten hebben in de VS.

Bij dit soort bedragen moet het sowieso wel aantrekkelijk zijn om het via een BV te doen. Maar zou je nog wel even goed laten adviseren omtrent de fiscale effecten van de stock options bij de verschillende opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandos
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Bedankt :)

@Hielko , dit was mijn eigen gedachtegoed en had er helemaal niet bij stilgestaan dat BTW niet relevant was. Ook dank aan @rmathijssen.

@denuz , dat is inderdaad de payroller. Goed advies om mee te nemen, dank.

@Lt.Mitchell , dat is uiteraard iets waar ik geen zekerheid over heb, maar op basis van de gesprekken die ik met betrokkenen heb gehad kan ik redelijkerwijs aannemen dat dat geen issue zal zijn.

@ex87 , OK, thx!

Ik ga in ieder geval even goed door mijn plannen heen met de adviseur, maar dit is goede input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

edit: laat maar, verkeerd gelezen....

[ Voor 72% gewijzigd door Firestorm op 07-02-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:04
Optie 2 is het makkelijkst, zelf ook van genoten. Optie 1 kan ook prima, maar kost veel tijd en uitzoekwerk in de opstartfase en je moet hier maar net zin in hebben, wel kan je makkelijker met een holdingstructuur werken, met alle belastingvoordelen van dien. Bij optie 2 worden alle sociale premies etc ook beheerd door de tussenpartij, vooral dat scheelt veel.

En gefeliciteerd! Mooie bedragen die redelijk standaard zijn in de VS binnen de IT,
Pagina: 1