Telenet internet wifi traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 13:32
Hoi,

Mijn Telenet modem (CV8560E zonder wifi), werkt bedraad goed: 287 Down speedtest op abonnement van 300 down - upload 20).

Enkel mijn wifi is niet goed, ik heb dit getest met een Acces Point van mijn ISP (Telenet), en met een eigen router (Netgear R6300 V1, ingesteld als Acces point).

Dit geeft volgende resultaten op 30 CM afstand met mijn smartphone Huawei Mate 9 (

2,4 GHz
https://www.speedtest.net/my-result/a/8116217047

5Ghz
https://www.speedtest.net/my-result/a/8116239477

Wat kan ik hieraan doen?
Kanaal veranderen helpt niks, andere Acces point ook niet. Hiervoor had ik een andere modem met wifi ingebouwd, hierbij was de wifi nog slechter dan nu, vanuit mijn acces Point.

Mijn ISP zegt dat de waardes van mijn modem goed zijn. Anders zou mijn bedraad internet, (rechtstreeks pc -utp ook slecht zijn.

MVG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Kan het probleem in de telefoon zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Op de 5ghz haal je 134mbit

Volgens dit topic is dat wel een beetje zoals verwacht
Same here only 433 and EU. And pro version.. its REALLY sad i have 250mb but only getting around 150mb with this phone.. and i just compared it to Samsung s7 Edge and that beast has 866Mbps and max the broadband of 250Mbps everytime ! REALLY annoing ! Hope this is a bug in THE mate 9.. its so perfect in all ways exept THE wifi Speed that is so bad and getting different result every metering. But never 250 max 200 domen Times but almost every Times around 150 only.. event bought a new router and same results... Shame! So MAD about it that im thinking of selling the device. But like it so much.. and Huawei havent rolled out an update fix yet and thats REALLY bad to.. and im talking of mate 9 pro EU version now. Im been waiting and waiting for 4 weeks now and Still No update from Huawei! They Need to fix problems like this quick! Not a year after realese date!
https://forum.xda-developers.com/t/max-wifi-speed.3535299/

Dus 2.4: As expected
5ghz: test eens met een ander device

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 04-02-2022 10:53 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
Ik heb dit getest met een andere smartphone, zelfde resultaten.

Andere UTP kabel tussen modem en Acces Point zelfde resultaat.

Bij het gebruik van de Acces Point van Netgear gisterenavond had ik volgende resultaten:

https://www.speedtest.net/my-result/a/8119774670

En bij gebruik van Acces Point van Telenet geef dit deze maximum:
https://www.speedtest.net/my-result/a/811984175

Het ligt dus niet aan bekabeling, cliënttoestel, er is wel verschil tussen Acces Points.

Wanneer ik de Acces Points verplaats, geeft dit geen verschil. Is dit dan toch van buitenaf een issue of ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Controleer voor de grap eens met WiFi Analyzer wat de link rate van de verbinding is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Po0ADQV58hVfjCePEWMqeXY24k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KnfRsCSzxKr5IdH6wLXxebkL.png?f=user_large

Tot dusver zijn de snelheden die je ziet op 5 GHz heel normaal voor een low-end client met één spatial stream (zoals de Huawei Mate 9).

Één spatial stream is jaren lang de norm geweest voor budget en midrange smartphones, dus afhankelijk van de toestellen waarmee je test is het niet zo gek dat je vergelijkbare resultaten ziet.

Als throughput belangrijk is kun je 2.4 GHz beter helemaal niet gebruiken. Focus je op een goed 5 GHz netwerk en reserveer 2.4 GHz voor IOT apparaten en andere kleine dataverbruikers.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
Ik heb het eens bekeken via wifi analyzer:

Mijn linkspeed varieert van 433 op 1 m afstand , hier behaal ik 250 +- dow speedtest. In de slaapkamer met alle deuren dicht is dit 80 linkspeed. Dan behaal ik slechts 30 speedtest.

Zie bijlage voor de andere.
Dien je normaal niet bij een linkspeed van 433, de volle downloadsnelheid, van 300 ( mijn abonnement) te halen ?

Ik sta dan op 1m afstand.
Vraag me ook af bij de kanaalweergave, wat is dat 2de getal ernaast.
Ik heb kanaal 40 gekozen, wat is die 42 ernaast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfHx8mkEe3QMIjc3u9YlZFRxBh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nctRQ3ngfSa0kKaXWoKbOAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCFqerb34nUbKjFd3ZDF5WNT80Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wyaNxvkSwpfitqqO99P0koI.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.speedtest.net/my-result/a/8123591125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

bever01 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:11:

Mijn linkspeed varieert van 433 op 1 m afstand , hier behaal ik 250 +- dow speedtest. In de slaapkamer met alle deuren dicht is dit 80 linkspeed. Dan behaal ik slechts 30 speedtest.

Dien je normaal niet bij een linkspeed van 433, de volle downloadsnelheid, van 300 ( mijn abonnement) te halen ?
De link late is exclusief overhead en bovendien half-duplex, in de praktijk kun je onder ideale omstandigheden ergens tussen de 40-60% van de link late als network speed verwachten (uiteraard flink gegeneraliseerd).

De link rate wordt bepaald op basis van signaalkwaliteit: dus hoe slechter het signaal, hoe lager de snelheid. Wanneer een access point meerdere clients tegelijkertijd moet bedienen zakt de link rate ook in (dit is weer afhankelijk van het aantal spatial streams van het AP en of er technieken als MU-MIMO worden gebruikt).

Een link rate van 433 Mbps is het maximale wat je toestel kan doen, een speedtest van 250 Mbps is dan heel netjes. Beter gaat het niet worden.

Slechte ontvangst is op te lossen door de router te verplaatsen of Access Points bij te plaatsen.
Dat heeft met de indeling van de 5 GHz band te maken, omdat je een kanaalbreedte van 80 MHz gebruikt ligt het "middenpunt" (center frequency) in dit geval op kanaal 42 (in het U-NII-1 gebied). Zie ook de lijst van WLAN kanalen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
Bedankt voor de info.

Dus indien ik net zoals jou die Acces Point van ubiquiti koop, dit gaat mijn geen hogere speedtest resultaten geven of ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bever01 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:11:

Neen. Zoals @donny007 aan geeft, link rate is een brutosnelheid waar protocol overhead en foutcorrectie vanaf moet. 2/3 ervan is de absolute max haalbaar door een client als deze onder perfecte omstandigheden bij een ongedeelde lucht...

...maar bij WiFi deel je de lucht wel met alle andere apparaten in hetzelfde kanaal, ook als ze op andere netwerken vanuit andere huizen zitten. Afhankelijk van hoeveel andere apparaten er zijn en hoeveel verkeer ze genereren kan het al snel nog veel minder worden.

Vaak zijn de hogere kanalen iets minder druk, dus kanaal 100 (106) selecteren zou de performance iets kunnen verbeteren, maar nog altijd niet meer dan 2/3 van de link rate dus als het meezit.
Ik sta dan op 1m afstand.
Je hebt kanaal 40 en een 80MHz brede kanaal gekozen. 40 zelf is 20MHz breed, de 80MHz-brede kanaal omvat 36, 40, 44 en 48. Middelfrequentie daarvan is kanaal 42.
bever01 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:07:
Bedankt voor de info.

Dus indien ik net zoals jou die Acces Point van ubiquiti koop, dit gaat mijn geen hogere speedtest resultaten geven of ..
Het gaat niet bijzonder veel veranderen nee. Wil je significante verhoging van snelheid, dan moet je je client device upgraden naar iets dat 2x2 MIMO ondersteunt (in marketing-speak dat "867Mbps" of (indien WiFI-6) "1200Mbps" aan kan).

Maar...

Waarom maak je je zo druk om de snelheid die je haalt op een mobile device?

Een broadcast quality 4k HDR video stream is ~16Mbps. Nu wil je bij WIFi altijd een marge van minimaal 50% houden, dus om die stream goed te kijken heb je 24Mbps netto nodig. Jouw speedtest toont het 5-voudige daarvan. Als je problemen hebt met je verbinding liggen ze alvast niet aan de bandbreedte die je haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-02-2022 23:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
Thx. Ik heb gewoon een mening van, ik betaal hiervoor. Dan wil ik ook het maximale eruit halen.

Liefst bedraad en draadloos 300 down, maar ja lukt niet ;).

Beter begint Telenet met glasvezel tot bij de klant thuis zoals Proximus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
In een andere post haalde je 240mbit met je smartphone. Dat lijkt mij een prima resultaat, voor de hardware.
Is het probleem nu dat je sneller wilt dan 240?

Of is het probleem dat je die 240 niet altijd en overal haalt

Indien het laatste het geval is: Dat lijkt op een dekkingsprobleem. Als je bv 1 wifi punt in de meterkast hebt staan dan kun je verwachten dat je daaromheen 5ghz dekking hebt met 200-300mbit en in de rest van je huis 2.4 ghz met 2-50mbit.

In dat geval gaat het dus wel oplossen om accesspoints in je woning bij te plaatsen zodat je overal de 5ghz dekking en 200-300 mbit krijgt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bever01 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:54:
Thx. Ik heb gewoon een mening van, ik betaal hiervoor. Dan wil ik ook het maximale eruit halen.

Liefst bedraad en draadloos 300 down, maar ja lukt niet ;).

Beter begint Telenet met glasvezel tot bij de klant thuis zoals Proximus.
Je betaalt voor 300Mbps op je modem. Wat je vervolgens allemaal zelf in huis doet, is je eigen keuze en verantwoordelijkheid. Je haalt bedraad de juiste snelheden, dus glasvezel (of om het even welke andere access techniek) gaat geen enkele verbetering in je WiFi aanbrengen.

Zoals gezegd, de prestaties die je meet zijn wat je kunt verwachten met low-end clients. Als je echt op elk apparaat die 300Mbps wilt kunnen halen, bedraad en draadloos, mag je investeren in betere clients.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
Voor die glasvezel bedoel ik, dat het veel aangenamer zou zijn, als ze stoppen met de coax kabel. Geen risico meer op storing, enz..

Dus ja dat wordt dat een nieuwe gsm als deze defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bever01 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:15:
Voor die glasvezel bedoel ik, dat het veel aangenamer zou zijn, als ze stoppen met de coax kabel. Geen risico meer op storing, enz..
Geen risico op storing bij glas? Dat is een mooi staaltje marketing...

Glasvezels zijn ook kabels, met veel van de risico's die bij iedere kabel in de grond of door de lucht horen. Enige grote voordeel is relatieve ongevoeligheid voor corrosie of blikseminslag, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door in het algemeen mechanisch veel kwetsbaardere kabels.

Dat glas minder storingsgevoelig lijkt is omdat mensen pas gelegd glas vergelijken met vaak 50 jaar oude coax of nog oudere koperpaar. Na een aantal jaar trekt dat verschil absoluut bij. Sowieso zitten de meeste storingen bij mensen binnenhuis, of in de administratie van een provider. Geen enkele wisseling van access infra brengt daar verandering in.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1