Toon posts:

Audio in de bar

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Even een situatie schets;

Sinds afgelopen November zijn wij eigenaar van een prachtig huis in the middle of nowhere (vrijstaand, links staat nog 1 gebouw dan 2 kilometer niets en dan belgië. Voor en achter hetzelfde maar dan zonder België).
De vorige eigenaren hebben het achterste deel van het huis, wat vroeger de schuur was, omgebouwd tot bar. Echt helemaal mooi.

Nu is de planning deze bar goed in te richten. Beamer is besteld, 100" scherm komt er aan, computer is geïnstalleerd, airco hangt. Nog maar twee dingen te gaan waaronder het geluid....

En dat valt dus echt volledig buiten mijn kennis gebied. Ik heb geen flauw idee wat nuttig zou zijn hier.
Als het alleen de beamer was zou ik daar nog wel een leuke soundbar aan kunnen hangen. Aan de PC zou ik leuke speakertjes kunnen doen. Maar beiden zijn absoluut niet toereikend om een bar van goed geluid te voorzien.
(Wat betreft wat ik zelf al gevonden heb: Ik heb werkelijk geen idee waar ik het zou moeten zoeken)

Mijn vraag zou dan ook zijn:
Wat zouden jullie doen om de bar van goed geluid te voorzien terwijl tegelijkertijd ook de beamer fatsoenlijk geluid zou hebben om in ieder geval F1 te kijken en liefst ook nog film?
Mijn budget zou ergens tussen de 1000 en 2000 euro zijn met uiteraard een voorkeur voor die eerste :-D

Ter illustratie:
Bar is 6 meter bij 6.5, grofweg zo hoog als 2 verdiepingen.
Bij binnenkomst is links de daadwerkelijke bar van een meter of 3, daarnaast komt het beamer scherm.
Dan is er rechts achterin nog een vide op grofweg verdiepingsvloer.

Plaatje ter illustratie (hoewel de vide niet nauwkeurig getekend is)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:41

Major_ton

Shoot!

Als je de ruimte in wilt richten met geluid voor zowel muziek als film, zal je altijd een compromis moeten maken. Afhankelijk van hoe veeleisend je bent hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Ik adviseer je om 4 gelijke luidsprekers in elke hoek te hangen op ongeveer 2,20 mtr hoogte en een (fatsoenlijke) center luidspreker onder het projectiescherm te plaatsen. Eventueel kan je er nog een subwoofer bijplaatsen. Dan heb je 5.1 voor films en kan je overschakelen naar all-channel stereo voor muziek. Het advies om de luidsprekers hoger op te hangen geef ik omdat zoiets beter klinkt als je muziek wilt draaien met meerdere mensen in de ruimte (feestje). Dat klinkt gewoon beter dan wanneer de luidsprekers laag geplaatst zijn. De center luidspreker houdt het geluid bij het scherm wanneer je een film kijkt.

Gezien het budget zou ik in ieder geval de luidsprekers via Marktplaats scoren. Een surround receiver kan je eigenlijk ook prima 2dehands aanschaffen. Ik zou me in jouw situatie niet bezig houden met Dolby Atmos etc en HD audio surround formaten. Gewoon Dolby Digital en DTS zijn goed genoeg en dus heb je aan een receiver/surround versterker met alleen optische en coaxiale digitale ingangen genoeg. Dan kan je kijken naar bijvoorbeeld een Denon AVC A1SR. Dat apparaat kostte ooit € 5.499,-, maar koop je nu voor minder dan € 500,- tweedehands. Je kan voor dat geld ook een nieuwe versterker kopen, maar dan heb je minder dan 1/4 van het vermogen en een hoop functies die je toch niet gebruikt. Marantz en Yamaha hebben ook toppers gebouwd die flink wat vermogen kunnen leveren als de muziek een keertje wat harder mag staan. Denk dan aan een Marantz SR-9600 of een Yamaha DSP A1, DSP A2, DSP AX1, DSP AZ1 etc...

Voor de luidsprekers kan je een kijken naar Klipsch, zoals bijvoorbeeld de RB-81 monitor speakers. Zet er een mooie Klipsch center en subwoofer bij (12" of 15") en je hebt een dik geluid in de bar voor een leuke prijs!

Als je de kosten nog verder wilt drukken kan je voor de 4 luidsprekers en center ook naar Dali kijken uit de Concept serie (2dehands). Voor de subwoofer raad ik nog wel Klipsch of SVS aan.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Zolang het geen professionele housefeestjes zijn voor 100 man, doet vermogen er toch helemaal niet toe? Ook die ruimte vul je met een paar watt

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-02 12:09
Ik snap niet waar het advies over "muziek en film" hierboven vandaan komt aangezien er in de TS alleen over film en formule 1 gesproken wordt. Of heeft de TS andere (escalatie) plannen?

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

itcrowd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:42:
Ik snap niet waar het advies over "muziek en film" hierboven vandaan komt aangezien er in de TS alleen over film en formule 1 gesproken wordt. Of heeft de TS andere (escalatie) plannen?
"En dat valt dus echt volledig buiten mijn kennis gebied. Ik heb geen flauw idee wat nuttig zou zijn hier.
Als het alleen de beamer was zou ik daar nog wel een leuke soundbar aan kunnen hangen. Aan de PC zou ik leuke speakertjes kunnen doen. Maar beiden zijn absoluut niet toereikend om een bar van goed geluid te voorzien.
(Wat betreft wat ik zelf al gevonden heb: Ik heb werkelijk geen idee waar ik het zou moeten zoeken)

Mijn vraag zou dan ook zijn:
Wat zouden jullie doen om de bar van goed geluid te voorzien terwijl tegelijkertijd ook de beamer fatsoenlijk geluid zou hebben om in ieder geval F1 te kijken en liefst ook nog film?"

Daarom ga ik er vanuit dat er ook muziek gedraaid gaat worden en kom op... Het is een bar! oOo

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Jorgen schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:24:
Zolang het geen professionele housefeestjes zijn voor 100 man, doet vermogen er toch helemaal niet toe? Ook die ruimte vul je met een paar watt
Het probleem is dat de gemiddelde AV-receiver zo weinig reserves heeft dat deze al heel snel staat te clippen en bij langdurig gebruik (de hele avond) zichzelf en/of een aantal tweeters aan het frituren is. Na 12 jaar in een de AV branche gewerkt te hebben heb ik hordes aan AV-receivers naar de TD zien gaan en bijna altijd was een feestje de aanleiding voor de ellende. Helemaal in de week na Oud en Nieuw was het altijd raak. Met meer mensen aanwezig moet de muziek wat harder, dan komt de alcohol en verslapt het gehoor, het geluid moet dus nóg wat harder. Dan komt dat ene nummer die nóg wat harder moet... Enfin, een beetje power kan dan echt geen kwaad! En de hoeveelheid aan watts is inderdaad ondergeschikt aan de stabiliteit van de voeding, maar daar ontbreekt het dus nogal aan in het 'budget' segment. Dan kan er nog zo leuk 7x 100 watt in de specs staan, daar blijft continu en over alle kanalen vaak nog geen 30 watt per kanaal van over helaas. Gelukkig wordt er meer en meer een switch naar Klasse-D gemaakt voor de eindtrappen, dan krijgen die dingen nog eens een beetje ballen, maar ook dan is een goede voeding nog steeds belangrijk.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou het wat simpeler oplossen met een leuke (4K? Ligt eraan wat voor resolutie je beamer is) 5.1/7.1 versterker doen en een leuk setje speakers van Teufel. Het is niet zo'n grote ruimte (krappe 40m²), daar hoef je echt geen überdikke combo voor te hebben zoals @Major_ton voorstelt. Kan natuurlijk wel en is ook leuk als je graag OTT gaat :)

[Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 05-02-2022 00:30. Reden: heb=hoef :P]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 16:18
Ik zou vooral zorgen voor een goede akoestiek.
Ook klinkt je muziek vele malen beter. Je kunt makkelijk zelf panelen maken met rockwool Rocksono

[Voor 18% gewijzigd door Animal op 05-02-2022 00:38]

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

FooLsKi schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:29:
Ik zou het wat simpeler oplossen met een leuke (4K? Ligt eraan wat voor resolutie je beamer is) 5.1/7.1 versterker doen en een leuk setje speakers van Teufel. Het is niet zo'n grote ruimte (krappe 40m²), daar hoef je echt geen überdikke combo voor te hebben zoals @Major_ton voorstelt. Kan natuurlijk wel en is ook leuk als je graag OTT gaat :)
Krappe 40m², maar wel dubbele hoogte. Maar los daarvan, mijn advies voor de luidsprekers kan ik toch echt niet überdik noemen. Voor de AV-receiver geef ik slechts aan dat een wat ouder model uit een hoger segment misschien beter aansluit bij het idee van de dedicated ruimte in een vrijstaand huis. Mijn eigen versterker is maar 2x 42 watt en dat is voor in onze woonkamer prima toereikend, maar hier gaat het toch wel om een behoorlijk andere situatie. En situatie waarin het soms handig kan zijn om wat meer vermogen te hebben. Een ook al is dat maar één keer per jaar, dan heb je het toch nodig!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Major_ton schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:41:
[...]

Krappe 40m², maar wel dubbele hoogte. Maar los daarvan, mijn advies voor de luidsprekers kan ik toch echt niet überdik noemen. Voor de AV-receiver geef ik slechts aan dat een wat ouder model uit een hoger segment misschien beter aansluit bij het idee van de dedicated ruimte in een vrijstaand huis. Mijn eigen versterker is maar 2x 42 watt en dat is voor in onze woonkamer prima toereikend, maar hier gaat het toch wel om een behoorlijk andere situatie. En situatie waarin het soms handig kan zijn om wat meer vermogen te hebben. Een ook al is dat maar één keer per jaar, dan heb je het toch nodig!
Ik redeneer vanuit mijn referentiekader en ik heb zulke feestjes niet, noch hou ik van privéfeestjes met het geluid op standje overlast (als je niet zoals TS vrijstaand woont) :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

FooLsKi schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:47:
[...]

Ik redeneer vanuit mijn referentiekader en ik heb zulke feestjes niet, noch hou ik van privéfeestjes met het geluid op standje overlast (als je niet zoals TS vrijstaand woont) :)
Off-topic: Ik ben er ook niet zo van, maar het gaat hier ook niet om mijzelf of wat ik er van vind. Als iemand een feestje wilt geven is dat naar mijn idee helemaal prima zolang anderen hier geen overlast van ondervinden. We zijn niet allemaal hetzelfde en iedereen vindt weer wat anders leuk.

Ik bedoel het niet lullig, maar redeneren vanuit een eigen referentiekader geeft vaak niet het beste advies als je niet met elkaar op één lijn zit. En ondanks dat ik geprobeerd heb mij te verplaatsen in de situatie van de TS (zelf zou ik in zo'n ruimte gewoon een dikke cinema bouwen), dan nog kan ik er met mijn advies helemaal naast zitten natuurlijk :X

• Jorgen
  • Nu online
Major_ton schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:16:
[...]

Het probleem is dat de gemiddelde AV-receiver zo weinig reserves heeft dat deze al heel snel staat te clippen en bij langdurig gebruik (de hele avond) zichzelf en/of een aantal tweeters aan het frituren is. Na 12 jaar in een de AV branche gewerkt te hebben heb ik hordes aan AV-receivers naar de TD zien gaan en bijna altijd was een feestje de aanleiding voor de ellende. Helemaal in de week na Oud en Nieuw was het altijd raak. Met meer mensen aanwezig moet de muziek wat harder, dan komt de alcohol en verslapt het gehoor, het geluid moet dus nóg wat harder. Dan komt dat ene nummer die nóg wat harder moet... Enfin, een beetje power kan dan echt geen kwaad! En de hoeveelheid aan watts is inderdaad ondergeschikt aan de stabiliteit van de voeding, maar daar ontbreekt het dus nogal aan in het 'budget' segment. Dan kan er nog zo leuk 7x 100 watt in de specs staan, daar blijft continu en over alle kanalen vaak nog geen 30 watt per kanaal van over helaas. Gelukkig wordt er meer en meer een switch naar Klasse-D gemaakt voor de eindtrappen, dan krijgen die dingen nog eens een beetje ballen, maar ook dan is een goede voeding nog steeds belangrijk.
Ok, dat snap ik inderdaad. Zeker als het een bar is, ook al is het voor privégebruik.

Misschien ben ik zelf wel 1 vd weinigen die als eerste handeling bij de receiver de begrenzer op de laagst mogelijke stand heeft gezet. Bij mijn broer bijv, gaat het volume vaker op standje "dak eraf"

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:16
Ook voor geen ''professionele'' housefeestjes voor minder dan 100man heb je meer nodig dan een paar watt. Leuk die theorieën maar met een beetje stevige muziek op volume heb je gewoon een paar flinke speakers nodig met idemdito versterker.

Er zijn wel wat leuke setjes op de markt met twee stuks 8 inch topjes en een 15 inch sub. Ziet er netjes uit en kan ook nog best wat volume produceren. :)

[Voor 13% gewijzigd door FSSF op 05-02-2022 02:24]

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
Ja of de JBL lsr 308; qua output potenter dan hifi maar wel hifi + kwaliteit. En goed betaalbaar. Wel actief, dus niet zo praktisch icm een surround receiver.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Major_ton schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:46:
Ik adviseer je om 4 gelijke luidsprekers in elke hoek te hangen op ongeveer 2,20 mtr hoogte en een (fatsoenlijke) center luidspreker onder het projectiescherm te plaatsen. Eventueel kan je er nog een subwoofer bijplaatsen. Dan heb je 5.1 voor films en kan je overschakelen naar all-channel stereo voor muziek.
Thanks! Hier kan ik wat mee. De 2.20 ga ik net niet halen onder de vide maar hoog genoeg om nuttig te zijn.
.... Denon AVC A1SR. ....Marantz SR-9600 of een Yamaha DSP A1, DSP A2, DSP AX1, DSP AZ1 etc...
Thanks. Die zal ik in de DuckDuckGo gooien
Voor de luidsprekers kan je een kijken naar Klipsch, zoals bijvoorbeeld de RB-81 monitor speakers. Zet er een mooie Klipsch center en subwoofer bij (12" of 15") en je hebt een dik geluid in de bar voor een leuke prijs!

Als je de kosten nog verder wilt drukken kan je voor de 4 luidsprekers en center ook naar Dali kijken uit de Concept serie (2dehands). Voor de subwoofer raad ik nog wel Klipsch of SVS aan.
En thanks again. Ga ik naar kijken.
Wat is in dat geval "een paar watt"? @Major_ton heeft het over 125W vermogen op de amp per speaker, waar zou jij ongeveer naar kijken? En enig idee welke merken dan zinvol zijn om naar te kijken?
itcrowd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:42:
Mijn excuses voor de onduidelijkheid hier. Ja, muziek moet inderdaad ook geregeld zijn :-)

Allemaal zowieso heel erg bedankt voor de bijdragen! Ik leer hier veel van :-)

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 12:02
Je hebt de ruimte, en je gaat (absoluut) last krijgen van echo's / vervormingen door de ruimte. Ik zou:

- Ruimte is geen probleem (aanname). Probeer full tower speakers te kopen. Marktplaats staat er vol mee. Haal ze uit de zelfde set. Waarom? Je hebt de ruimte toch, en je geluidsbeeld wordt vol (in het frequentie domein: alle tonen zitten er in). Wanneer je kleine "melkpakjes" gaat toepassen zal je snel een schreeuwend, tsjirpend geluidsbeeld krijgen. De speakers moeten te hard, en te veel hoge tonen. Ik ben zelf fan van B&W (goed te krijgen, maar wel gemiddeld 300 euro de speaker). binnen B&W is het makkelijk om een bepaalde serie aan te houden. Heb je ook geen sub meer nodig!

- Qua versterkers:
Een wat Oudere topserie is ideaal. Yamaha & Denon zijn mijn persoonlijke favo's (in klasse betaalbaar). Kijk vooral naar het gewicht (want: voeding is het zwaarste component).

- Demping
Je gaat echo's krijgen, en dat wil je niet. Rockwool is een fantastisch matteriaal voor bij het plaffon. Grote ZWARE gordijnen zijn enorm goede dempers!

Succes!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32
Ben je op zoek naar surround of moet het gewoon een bak herrie maken in stereo? Ik heb hier een zelfde soort opzet van huis, maar dan zonder België naar alle kanten en geen 2km. In ieder geval aparte ruimte met beamer en muziek.

Mijn opzet:
- actief PA setje met een 18 inch woofer met versterker en twee passive tops (kijk bij Thomann of Bax)
- een losse surround versterker (Yamaha DSP-E800 in mijn geval)
- center speaker onder het scherm
- 2 zuilen als surround
- beamer

De surround versterker heeft de mogelijkheid om de fronts pre-out (zonder eindversterking) aan te sturen Ik kan dus nu lekker op volume muziek spelen en ook surround voor de beamer en de PS3. Als er een keer een feestje is of een optreden van een bandje dan kan het ook gewoon op volume spelen.

• Jorgen
  • Nu online
@Croga

Een en ander is vooral afhankelijk van hoe je je muziek wilt draaien.

Als je feestjes op hoog volume wil doen dan weet ik daar niet zoveel van. Dan zou ik ook eerder naar PA speakers kijken.

Is het gewoon als achtergrond e.d. zoals je ook in een normale woonkamer zou spelen, dan hoef je helemaal niet op watt te letten.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee