Dampdichte coating onder maaiveld icm spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:55
Beste tweakers,

Ik wil spouwmuurisolatie gaan toepassen. Aangezien de spouwmuur valspecie en vervuiling had, is die is recent verwijderd. Hiervoor heb ik een geul langs de gevel gegraven.

Voordat ik de geul dichtgooi zat ik te denken om de stenen onder het maaiveld te behandelen met een waterdichte (bitumineuze) coating. Bijvoorbeeld Sika Igasol-101. De spouw zit tot ongeveer 30cm onder het maaiveld en ook onder de kamervloer.

Volgens mij is zo'n coating dampdicht. Aangezien de rest van de buitenmuur natuurlijk gewoon dampopen is, denk ik dat dit geen problemen oplevert icm spouwmuurisolatie. De ondergrond is (duin)zand en water loopt eenvoudig weg.

Vraag; denken jullie dat een dampdichte gevelcoating onder het maaiveld problemen oplevert met spouwmuurisolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3MXkRuRrZCjALeAG6hv-UbxSas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMeS5bLFhW8uHklLNIJ4KUZV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:29

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik zou er isolatieplaten tegenaan zetten. Er zijn diverse tweakers die dit al hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zie kurk droge stenen en kurk droge grond.. waarom zou je bitume achtig iets willen toepassen? lekker laten ademen.. en als je dan toch iets toepast is isoleren waarschijnlijk een beter idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jou idee zal niet echt problemen opleveren. Je kunt er ook een strook bitumen tegenaan plakken.

Het zou dan wel verstandig zijn om de gevel te impregneren.

Stel je gevel regent nat, dan zuigt dat in de steen en verplaatst dat zich ook naar beneden naar het deel wat je dicht hebt gemaakt. Je sluit dan het water op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Toen ik een stuk van de gevelbloembak had uitgegraven om puin uit de spouw te verwijderen, heb ik na de spouwisolatie besloten om geen gekke dingen te doen. Weet niet meer of ik dat stuk heb geïmpregneerd (had ik sowieso liggen ivm aanstippen boorgaten omdat de rest van de gevel dat jaar al was gedaan), maar verder alleen een stuk plexiglas tegenaan gezet. Puur dus om water uit de bloembak de gevel niet nat te maken terwijl andersom het theoretisch wel uit de stenen kan en naar beneden kan weglopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 13:03
Afsluiten zou ik niet doen, de stenen kunnen dan nat blijven.

Je kunt eventueel ook noppenfolie er tegenaan zetten, maar hier lijkt me dat niet nodig gezien de staat.
https://www.hornbach.de/s...-1-m/5723545/artikel.html

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Lekker een strook XPS isolatie onder het maaiveld ertegenaan zetten en verder niks. Waarom moet dat ineens waterdicht? Dat is het nooit geweest. Je spouwisolatie is al waterafstotend dus daar hoeft het ook niet voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:51:
Lekker een strook XPS isolatie onder het maaiveld ertegenaan zetten en verder niks. Waarom moet dat ineens waterdicht? Dat is het nooit geweest. Je spouwisolatie is al waterafstotend dus daar hoeft het ook niet voor.
Hoe zorg je ervooor dat er geen water achter xps komt?

Waarom? Toen we er kwamen wonen 2j geleden was al het stucwerk aan de onderkant van de kamer van de muur gekomen. Het huis was al 6 jaar biet verwarmd, en de spouw was dus vervuild (dus vochtbrug), dus daar kan het ook mee te maken hebben. Maar aangezien alles open heb, is het nu het moment redelijk eenvoudig er iets aan te doen. Baadt het niet, dan schaadt het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
MWDKing schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Hoe zorg je ervooor dat er geen water achter xps komt?

Waarom? Toen we er kwamen wonen 2j geleden was al het stucwerk aan de onderkant van de kamer van de muur gekomen. Het huis was al 6 jaar biet verwarmd, en de spouw was dus vervuild (dus vochtbrug), dus daar kan het ook mee te maken hebben. Maar aangezien alles open heb, is het nu het moment redelijk eenvoudig er iets aan te doen. Baadt het niet, dan schaadt het niet. ;)
Waarom zou er geen water achter mogen komen? Dat komt nu toch ook tegen die stenen?
En hoeveel water denk je dat er komt? Dat is echt verwaarloosbaar.

Dat je stucwerk eraf lag komt waarschijnlijk door die klamme spouwvervuiling idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Waarom zou er geen water achter mogen komen? Dat komt nu toch ook tegen die stenen?
En hoeveel water denk je dat er komt? Dat is echt verwaarloosbaar.

Dat je stucwerk eraf lag komt waarschijnlijk door die klamme spouwvervuiling idd.
Omdat het doel is water uit de bodem weg te houden bij de gevel. Zodat de stenen geen water opzuigen. Als je XPS platen plaats om dat doel te bereiken en er kan water achter, dan heeft dat toch geen zin? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
MWDKing schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Omdat het doel is water uit de bodem weg te houden bij de gevel. Zodat de stenen geen water opzuigen. Als je XPS platen plaats om dat doel te bereiken en er kan water achter, dan heeft dat toch geen zin? :?
Ah nee ik bedoelde de XPS als extra isolatie, nu het toch open was. Tegen water helpt dat niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:45
Hier is de gevel van zo'n laag kunststof voorzien onder het maaiveld. Vooral omdat er in maanden met veel regen water in de kelder liep.
Zolang die ventilatie gaten maar open blijven kan het volgens mij geen kwaad.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1