Goede koptelefoon met weinig windruis voor op de fiets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 23:49
Ik zoek een?
koptelefoon puur voor gebruik op de fiets, waarbij elke fietstocht minder dan een uur duurt.

Wat is je budget?
Qua geluidskwaliteit denk ik aan koptelefoons in de range van 150 tot 250 euro, maar als er eentje is die echt heel goed tegen windruis werkt en die is duurder dan heb ik dat er graag voor over.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te luisteren op de fiets. Dat betekent geen noise cancelling (die werken toch nooit goed met de wind), en geen gesloten klankkast. Ik wil het verkeer nog wel kunnen horen. Ook luister ik geen podcast en is het voor mij dus geen probleem dat het geluid af en toe overstemt wordt door het verkeer.
Ik fiets behoorlijk stevig door, windruis onderdrukking is voor mij dus heel belangrijk. Ook fiets ik door weer en wind, een headset die tegen wat regendruppels kan is dan wel zo fijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ken de risico's van muziek op de fiets, dus daar hoef je niet over te beginnen. Verder heb ik ik zulke grote oren dat oordopjes voor mij geen alternatief zijn, die vallen uit. Zelfs oordopjes met vleugeltjes blijven bij mij niet goed zitten. Ik ben ook bekend met boneconductor setjes, maar daarvan is de geluidskwaliteit voor mij te slecht. Vandaar dat ik op koptelefoons uitkom.
Zelf heb ik de Sony WH-1000XM4. Die is perfect voor op kantoor, maar sluit teveel af voor in het verkeer.
Ook heb ik voor thuis de Microsoft Surface Headphones 2, maar daarvan kan de noise canceling niet uitgezet worden, wat de windruis alleen maar versterkt in plaats van dempt. Qua geluidskwaliteit voldoen beide koptelefoons voor mij prima, maar voor de fiets zijn ze niet geschikt.
In eerdere topics kwam de Bose QuietComfort 35 II naar voren als alternatief, maar die is uit productie en niet meer leverbaar via mijn normale web shops. Bij de opvolger, de Bose QuietComfort 45, kan de noise cancelling niet uitgezet worden, dus die is geen alternatief.

Dus wie van jullie heeft er ervaring met het stevig doorfietsen met een headset op en kan mij er eentje aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 12:23
Op Bose.nl is the QC35 nog leverbaar, maar staat er dat de voorraad bijna op is. De QC45 heeft wel een 'aware' modus waarbij je ook omgevingsgeluid meekrijgt. Niet hetzelfde als geen ANC.... maar misschien eens proberen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
In aanvulling: voor windruis heb je ook losse windblokkers. Zelf gebruik ik een simpele hoofdband. Lost het windgeruis op en helpt ook de oortjes op de plek te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

De meeste koptelefoons met ANC hebben ook de omgekeerde functie: "Ambient sound"

daarmee kan je dus wel de gesloten klankkast houden, wat windgeruis tegen gaat, en de externe microfoons geven het geluid door naar binnen ipv het te onderdrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
pricewatch: Aftershokz Aeropex Blue Eclipse

Veiligste om mee te fietsen want je hoort alle omgevingsgeluiden goed.

EDIT: Zie nu dat je dit liever niet wilt vanwege geluidskwaliteit... maar ik denk dat die 2, in het verkeer zijn en top geluidskwaliteit sowieso geen fijne combo zijn want goede geluidskwaliteit krijg je niet als je ook de geluiden om je heen wilt horen.

[ Voor 37% gewijzigd door Homeland op 04-02-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
De ambient sound optie heb ik ook op mijn Sony and Microsoft headsets, en die versterken het windgeruis juist heel erg. Bij mijn weten hebben alleen de Sony WF-1000XM4 echt windruisonderdrukking als onderdeel van hun ANC (en ja, dat werkt heel goed), maar dat zijn oordopjes, en die blijven bij mij dus niet zitten.

Wat losse windblockers betreft, ik heb gehoord van Slipstreamz, maar die leveren niet meer vanwege logistieke problemen in hun thuisland, Zuid-Afrika. De losse hoofdband die ik heb zit eigenlijk te hoog en bedekt mijn oren dus niet goed, wat wel nodig is om de oortjes in te houden. En als ik die band goed over mijn oren doe zit ie zo laag dat ie mijn bril in de weg zit. Maar misschien dat dat met een ander exemplaar beter gaat. Dat is iets waar ik nog naar kan kijken. Op het moment doe ik gewoon mijn capuchon op tegen de windruis, maar dat beperkt je zichtveld weer, zeker als je achterom wilt kijken bij het afslaan. En als ik van de zomer zonder jas fiets heb ik natuurlijk geen capuchon.

Wat goede geluidskwaliteit en het verkeer betreft, met oortjes kan het, dus ik zie niet in waarom het met een koptelefoon niet zou kunnen. Kwestie van het geluid niet te hard zetten en een koptelefoon hebben die niet uit zichzelf al de omgevingsgeluiden flink dempt. En ja, als er dan een auto langs je rijdt hoor je niet veel muziek meer, daarom luister ik ook geen podcasts. Maar mijn fietsroute is voor het grootste deel redelijk rustig en dan kan ik wel van de muziek genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anitagro
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06-2022
Ik reageer toch maar omdat ik zelf naar zoiets zoek. Misschien zijn er meer. Dat wil zeggen, mijn eerste koptelefoon die ik kocht, de jbl tune 510 van 80 euro, had geen bijgeluid door wind, kon prima tegen wind fietsen nergens last van. Autos nog goed te horen mits volume niet te hoog. Ik hoorde alleen geen verschil tussen ANC aan of uit. Daarom toen hij gestoel was op een terras een sony besteld. En daar kon ik vanwege de windruis/geklapper gewoon niet mee fietsen en de ANC klonk niet anders dan van de jbl.
Ik bestel maar weer de jbl, om lekker mee te fietsen. Hij is niet zo mooi maar klinkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob.ross
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07-2024
Anitagro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:24:
Ik reageer toch maar omdat ik zelf naar zoiets zoek. Misschien zijn er meer. Dat wil zeggen, mijn eerste koptelefoon die ik kocht, de jbl tune 510 van 80 euro, had geen bijgeluid door wind, kon prima tegen wind fietsen nergens last van. Autos nog goed te horen mits volume niet te hoog. Ik hoorde alleen geen verschil tussen ANC aan of uit. Daarom toen hij gestoel was op een terras een sony besteld. En daar kon ik vanwege de windruis/geklapper gewoon niet mee fietsen en de ANC klonk niet anders dan van de jbl.
Ik bestel maar weer de jbl, om lekker mee te fietsen. Hij is niet zo mooi maar klinkt prima.
(1,5 jaar later)
hmm, ik heb nieuwe JBL tuneflex oordopjes en ruizen juist erg in de wind, noise cancelling / ambient sound selecteren maakt geen verschil
nog mensen met JBL dopjes met een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 12:23
Tot zover ik weet is wat wij als 'windgeruis' ervaren niets meer als turbulentie, veroorzaakt door de luchtstroom om de dopjes zelf heen. Het is een combinatie van de vorm van de dopjes met de vorm van je oren, waardoor het ook voor iedereen anders klinkt. ANC kan hier niet goed mee omgaan omdat het geen geluidssignaal is wat ter plaatse van de microfoon als geluidsgolf binnenkomt, maar op meerdere plekken rondom de dopjes en de vouwen in je oor ontstaat en daar een ruis veroorzaakt. Ik denk daarom dat de beste tip hierboven staat: een band om je hoofd en je oren waardoor je geen, of in ieder geval minder, geruis veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:58:
Tot zover ik weet is wat wij als 'windgeruis' ervaren niets meer als turbulentie, veroorzaakt door de luchtstroom om de dopjes zelf heen. Het is een combinatie van de vorm van de dopjes met de vorm van je oren, waardoor het ook voor iedereen anders klinkt. ANC kan hier niet goed mee omgaan omdat het geen geluidssignaal is wat ter plaatse van de microfoon als geluidsgolf binnenkomt, maar op meerdere plekken rondom de dopjes en de vouwen in je oor ontstaat en daar een ruis veroorzaakt. Ik denk daarom dat de beste tip hierboven staat: een band om je hoofd en je oren waardoor je geen, of in ieder geval minder, geruis veroorzaakt.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een oplossing om windruis tegen te gaan. Windruis kost me ontzettend veel energie omdat ik al slechthorend ben (incl. tinitus) en daardoor sowieso al gewend ben om constant om me heen te kijken. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:

Noise Canceling Oordopjes
Pluggerz/Alpine gehoorbescherming
Een variant van Wind-blox

Mij lijkt het nog steeds het relaxt om NC oordopjes te gebruiken. Ik denk dat het veiliger is dan de gehoorbescherming en ik twijfel over het functioneren van de Wind-blox voor iedereen. Ik heb wel een koptelefoon met Noise Canceling, maar daar heb ik buiten niet zo'n fantastische ervaring mee. Hoe verhoudt zich dat tot oordopjes met Noise Canceling? Heeft iemand ervaring met fietsen met noise canceling oordoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schekker
Ik ben uiteindelijk voor de Bose Open Earbuds Ultra gegaan. Deze genereren praktisch geen extra windruis, wat voor mij goed genoeg is. Niet iedereen zal ze prettig vinden zitten, maar ze geven een fatsoenlijk geluid en blokkeren je gehoorgang niet, wel zo veilig op de fiets.
Pagina: 1