nieuwe speaker de helft zachter als de originele

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:34
Van mijn goedkoop Trust 2.1 setje was een van de speakers opgeblazen/kapot. Ik als handige harry zijnde heb het speakertje uit de box gehaald en via internet een zelfde formaat speaker met hetzelfde vermogen gekocht. Netjes de kabeltjes aan de plus en min gesoldeerd. De juiste kabel aan de juiste plus en min.

Maar nu is dat speakertje meer dan de helft zachter als de oude. Is dat normaal dat speakers met gelijk vermogen zoveel verschillen in volume? Ik heb met ogen dicht precies tussen de twee speakers gezeten net zolang de balans aanpassen zodat het voor mij links en rechts even hard klonk. En daar stond links op 42 en rechts op 100. Er is mee te leven maar het steekt toch in het achterhoofd.

Beste antwoord (via Seriph op 04-02-2022 13:15)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 10:44

Major_ton

Shoot!

Speakers hebben zelf geen vermogen. De wattage ratings geven aan hoeveel vermogen ze geleverd kunnen krijgen. Waarschijnlijk ligt het rendement gewoon een stuk lager en de opgeven impedantie is nominaal en kan flink variëren. Drivers uitwisselen op basis van alleen formaat en wattage ratings is nooit een goed idee.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Waarschijnlijk een speakertje gebruikt met een andere ohm weerstand dan de originele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Andere impedantie?
8 / 4 ohm?

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 04-02-2022 09:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:34
Het lijkt idd op een andere impedantie voor de speaker, dan speelt de ene speaker harder dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Zijn beide 10 Watt 4 ohm. Wat me wel opviel is dat op de originele speaker een extra ferriet ring was gelijmd.

nieuwe speaker:
https://www.allekabels.nl...preker-8-cm-33-4-ohm.html

Oude speaker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lLWUInjM4p3QIAPgjQH35FUiLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2PZVUG6HQaq2mRSYVGxYx7X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT45hmLAYWyZfK8DLjxLUH2NHFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0RcoaYcOXgtq1EX6gUGKXse.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan andere gevoeligheid zijn, maar het eenvoudigst is om de ander ook te vervangen. ;)
Die magneet op de achterkant is magnetische afscherming, niet per se nodig verder.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 10:44

Major_ton

Shoot!

Speakers hebben zelf geen vermogen. De wattage ratings geven aan hoeveel vermogen ze geleverd kunnen krijgen. Waarschijnlijk ligt het rendement gewoon een stuk lager en de opgeven impedantie is nominaal en kan flink variëren. Drivers uitwisselen op basis van alleen formaat en wattage ratings is nooit een goed idee.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Ik ga die andere niet vervangen. De nieuwe driver kostte me €17 euro. Eentje wou ik wel proberen. Twee kom ik akelig dicht in de buurt van de nieuwprijs van de hele set (geeft je ook wel een indicatie van de kwaliteit). Doe er tegen die tijd een paar tientjes bij en koop ik een iets knapper setje.

Bedankt voor de informatie.

EDIT: Ik kan geen twee beste antwoorden kiezen dus ik heb ienne mienne mutte gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Seriph op 04-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:34:
Kan andere gevoeligheid zijn, maar het eenvoudigst is om de ander ook te vervangen. ;)
Die magneet op de achterkant is magnetische afscherming, niet per se nodig verder.
Dat was leuk in de tijd van CRT beeldschermen. SInds de platte schermen, de laatste 20 jaar, kan het wel zonder. Geld steken in Trust is altijd zonde. Als het stuk gaat vooral de mogelijkheid aangrijpen om wat fatsoenlijks te kopen :)

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 04-02-2022 21:07 ]

Pagina: 1