Harde schijf heeft het begeven, Macbook Pro Retina 13.3 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneliyah
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02-2022
Hallo allemaal,

Het probleem
Gisterochtend kon ik niet meer inloggen op mijn account bij met opstarten van mijn macbook. Na het chatten met Apple Support erover en in het OSX-Hulpprogramma te hebben gekeken. Konden ze concluderen dat mijn harde schiijf het heeft begeven!

Vragen
Ik was benieuwd of dit 'makkelijk' te maken is bij een reperateur? En of jullie mischien weten aan wat voor prijs ik moet denken?

Is het de moeite waard? Ik heb namelijk een refurbished macbook. Of kan ik met een nieuwe harde schijf er weer prima mee werken?

En misschien het belangrijkste op dit moment:

Weten jullie een goede reparatiebedrijf in omgeving Zwolle, drenthe óf Amersfoort, Utrecht, die mijn harde schijf kan repareren? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30

MsG

Forumzwerver

Een hardeschijf repareren wordt vrijwel nooit gedaan. Er moet een nieuwe schijf in gezet worden. Welk exacte model heb je? Staat op de onderkant van je MacBook.

Afhankelijk van het model is het zeer eenvoudig, of wat lastiger.

Wel moet je MacOS dan ook opnieuw installeren en ben je vermoedelijk alle data kwijt die niet gebackupt is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneliyah
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02-2022
Ik ging er inderdaad al vanuit dat ik alles kwijt zou zijn. Helaas.

Het gaat om het model A1502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Harde schijf repareren wordt niet gedaan, dat weet je inmiddels al. Er moet dus een andere in. Het vervangen van de schijf is nog geen 5 minuten werk. Het installeren van macOS duurt iets langer maar is ook prima te doen.

Ik wil het vervangen best voor je doen, ik woon in Zwolle en heb dit vaker gedaan. Ik moet dan alleen even weten welke versie van macOS je er op wilt hebben, dan kan ik daar een USB stick voor klaar maken.

En, natuurlijk het belangrijkste: er moet een SSD besteld worden die in deze MacBook past. Dat is dus niet iedere willekeurige SSD.

Ow, model A1502 loopt van 2014 tot en met 2017, dat zegt inhoudelijk dus nog niet zoveel over de MacBook zelf. (behalve dat er een Retina display in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 15:17
Anneliyah schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:46:

De data is nog niet percee helemaal verloren. Er zijn bedrijven die data van kapotte schijven herstellen, dus niet de schijf repareren maar alleen de data. Als er, voor jou, erg belangrijke data op staat kan je dit doen.

Zomaar de eerste hit op google: datarecoverynederland

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 17:10
MsG schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:10:
Een hardeschijf repareren wordt vrijwel nooit gedaan. Er moet een nieuwe schijf in gezet worden. Welk exacte model heb je? Staat op de onderkant van je MacBook.

Afhankelijk van het model is het zeer eenvoudig, of wat lastiger.

Wel moet je MacOS dan ook opnieuw installeren en ben je vermoedelijk alle data kwijt die niet gebackupt is.
Gebeurt vaker dan je denkt, wanneer bij ons een klant geen juiste back-ups heeft of niet meer recent ( wat per definitie natuurlijk niet goed te praten is ), wordt bij ons heel vaak gekozen voor data recovery.

Wij gebruiken de diensten van Stellar daar voor, hele goede ervaringen mee, van zowel HDD, SDD als HDD's in RAID opstellingen.

Van de 100 gevallen is bij ons nog maar 1x voorgekomen dat Stellar er niks meer mee kon, en in dat geval is het no-cure-no-pay. Wel prijzig, maar wat is het je waard,.. kosten zijn gemiddeld zo'n 900 euro excl. BTW. ( inclusief datadrager die je opgestuurd krijgt met je data ).

Zeker een aanrader.

Daarna nieuwe SSD er in, internet recovery en hij draait wel weer, maar dat is het laatste waar je je druk om hoeft te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door HammieDuDe op 04-02-2022 09:06 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Laten we wel even vaststellen dat TS een SSD in zijn MacBook heeft zitten, geen harde schijf. Lijkt me wel belangrijk als je een vervanging gaat zoeken. De SSD in de A1502 lijkt niet vastgesoldeerd te zijn, maar niet elk model past en/of werkt. Het beste is als je hem ter reparatie aanbiedt bij een AASP (Authorized Apple Service Provider), je betaalt wel wat meer maar je weet zeker dat het daarna goed werkt. Maar er zijn meer plekken waar je een nieuwe SSD kunt laten plaatsen. Ook is het zelf redelijk goed te doen; https://nl.ifixit.com/Gui...rvanging+van+de+SSD/38520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anneliyah schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:46:

1 van de voordelen van een Macbook is juist iCloud en TimeMachineBackup.

Als je daar dus gebruik van maakt ben je niet alles kwijt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1