Alleen 1080p beeld bij gebruik HDMI to Displayport

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikie2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Hey Tweakers,

Na lang troubleshooten moet ik terugvallen op kennis van tweakers omdat ik er zelf echt niet meer uit kom.

Doel: Ik probeer mijn PC (met onboard HD4000 grafische kaart), PS4 en werklaptop via een KVM met DisplayPort aansluitingen op mijn nieuwe LG 38GN950 ultrawide monitor aan te sluiten maar ik krijg op 2 apparaten slechts een 1920x1080 resolutie.

Oude situatie rechtstreeks aangesloten op mijn nieuwe monitor en het resultaat:
1) Laptop Surface Book 2 via een bijbehorende Microsoft docking en een Mini DisplayPort to Displayport kabel geeft netjes 3840x1600 resolutie op 75hz. Prima!
2) PS4 met een simpele HDMI kabel geeft netjes 3840x1600 resolutie op 60hz (HDCP 2.3!) met HDR in het PS menu. Beter kan niet!
3) PC met een simpele onboard HD4000 geeft netjes 3840x1600 resolutie op 30hz (hoger kan hij niet volgens mij). Prima!

Nu heb ik online de volgende 3 componenten gekocht om het schakelen tussen de bronnen te vergemakkelijken en van 2 muizen en toetsenborden terug te kunnen naar 1 toetsenbord en muis:
- 2x https://a.aliexpress.com/_vE2lQU (4K@60hz)
- 1x https://a.aliexpress.com/_vCJqzW (4K@60hz)

Het resultaat:
1) De laptop Surface Book 2 is nog steeds via de Microsoft docking en de Mini DisplayPort to DisplayPort kabel aangesloten maar nu via de KVM en dit geeft nog steeds netjes 3840x1600 op 75hz. Prima!
2) PS4 met bovengenoemde HDMI (met extra USB voor stroom) to DisplayPort geeft via de KVM (maar ook zonder) slechts 1920x1080 resolutie op 60hz en ik zie HDCP 1.4 bij Video Settings staan. Alle hogere resoluties zijn niet te selecteren.
3) De PC met bovengenoemde HDMI (met extra USB voor stroom) to DisplayPort geeft via de KVM (maar ook zonder) slechts 1920x1080 resolutie op 30hz. Er worden geen hogere resoluties in de beeldscherm settings weergegeven.

Ik zie in recensies van de HDMI naar DisplayPort kabels dat mensen hogere resoluties halen.

Kan iemand mij helpen in wat ik fout doe, of mis, of nodig heb, of verkeerd heb aangeschaft zodat ik een zo goed mogelijke opstelling krijg met KVM (ivm gebruik van 1 toetsenbord en muis voor alles) met zo hoog mogelijke resoluties en refreshrates (Hz). Als een DisplayPort KVM (en dus ook de kabels) een verkeerde keuze was hoor ik het graag maar mijn gedachte hierachter was om direct klaar te zijn voor de toekomst (denk aan PS5 later). Ik ben voor DisplayPort gegaan om de hogere refreshrates aan te kunnen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en meedenken en hopelijk kom ik snel een stap verder. Alles wat getest moet worden kan ik direct doen i.v.m. thuiswerken :-). Ik heb nog een paar dagen om alles terug te kunnen sturen als dat de slimste keuze is.

[ Voor 5% gewijzigd door ikie2009 op 04-02-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikie2009
Aanvullende info na opnieuw troubleshooten.

- De PS4 HDMI poort is in staat om middels een goedkope HDMI naar HDMI kabel een 4K resolutie uit te sturen. De bron PS4 is dus geen oorzaak.
- de laptop Surface Book 2 kan via de docking en Mini DP naar DP kabel via de KVM DisplayPort switch netjes 4K en 75hz op het scherm krijgen. De DisplayPort aansluiting op de monitor is dus geen oorzaak en de DP kabel van de monitor naar de KVM ook niet.
- kortom: er blijft enkel nog de HDMI (+USB voor stroom) naar DisplayPort kabel over. Wanneer die gebruikt wordt is 4K resolutie dus niet meer mogelijk.
- met simpele HDMI kabel in de PS4 geeft hij HDCP 2.3 aan. Met deze converteerbare HDCP 1.4.
- De monitor ondersteund: 1x DisplayPort 1.4 en 2x HDMI 2.0.

[ Voor 5% gewijzigd door ikie2009 op 04-02-2022 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
De kabels, waar actieve converters in zitten, zijn HDMI 1.4, daar komt de HDCP 1.4 vandaan en de maximale resolutie daarvan is 3840x2160@30hz.

Bovendien doen ze maximaal 60hz.

Omdat de PS4 via deze kabels, op deze monitor geen 60hz haalt op de native resolutie, zal hij terugvallen naar 1080p@60hz.

De HD4000 is een bijzonder beestje, het lijkt volgens de specs op een HDMI 1.0/1.1/1.2-standaard (is allemaal dezelfde bandbreedte en kan volgens Intel maar 1920x1200 @60hz aan. Nu hebben mensen hem ook op 2560x1600 aan de praat gekregen, maar dat is door een custom resolutie aan te maken op zo’n 50hz. En dat valt weer buiten de 1.0-1.2-standaard.

Het is dus een gecastreerde versie 1.3/1.4 of een 1.0-1.2 die zich wat laat overclocken buiten de specs van die standaard.

https://www.notebookcheck...600-via-HDMI.92840.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikie2009
White Feather,

Ondanks weinig reacties heb je me zeker in de goede richting geholpen. Die kabels van HDMI naar DisplayPort lijken inderdaad flink te beperken. 4K@60hz klinkt altijd wel direct mooi maar hoeft zeker niet altijd de realiteit te zijn, zo in mijn geval met de PS4 bijv. Ik heb ook contact opgenomen met de verkoper van de kabels via A L I en ik krijg nu ook de bevestiging dat de bandbreedte niet zo groot is als doet lijken. De kabels ondersteunen bijv. ook geen HDR.

Jou reactie en de reactie van de verkoper zie haar eigen description tegenspreekt heeft mij doen besluiten de kabels en displayport kvm terug te sturen. Dit kon gelukkig. In dit geval toch maar terug naar HDMI en voor nu anno 2022 even accepteren dat ik nog aan HDMI vast zit. Mogelijk dat in de toekomst technieken verder ontwikkeld worden (en prijzen interessant zijn) om een PS5/6/7 via displayport op hoge refreshrate aan te kunnen sluiten via een KVM switch zonder vreemde beperkende converters.

Wat mij betreft mag er al een slotje op dit topic. Tnx White Feather ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50
Er is een wereld van verschil tussen Displayport (bron) naar HDMI (display) en omgekeerd, HDMI naar Displayport.

Displayport als bron: Displayport is slim, het kan zelfs een HDMI kanaal uitsturen als de monitor daarom vraagt. Daarom zijn DP>HDMI kabels passief en kan je dit prima gebruiken.

Omgekeerd, HDMI is niet "zo slim" en kan niet heel veel. Zeker geen DP signaal uitsturen. Daarom zijn HDMI>DP kabels/adapters vaak actief, zeker als je geen beperkingen wil.
HDMI naar DP is dus iets wat je eigenlijk altijd wil voorkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-05 14:21

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Jazco2nd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:33:
Er is een wereld van verschil tussen Displayport (bron) naar HDMI (display) en omgekeerd, HDMI naar Displayport.

Displayport als bron: Displayport is slim, het kan zelfs een HDMI kanaal uitsturen als de monitor daarom vraagt. Daarom zijn DP>HDMI kabels passief en kan je dit prima gebruiken.

Omgekeerd, HDMI is niet "zo slim" en kan niet heel veel. Zeker geen DP signaal uitsturen. Daarom zijn HDMI>DP kabels/adapters vaak actief, zeker als je geen beperkingen wil.
HDMI naar DP is dus iets wat je eigenlijk altijd wil voorkomen..
Niet geheel ontopic maar DP>HDMI is zeker niet passief. Het is niet mogelijk om een DP signaal om te zetten naar HDMI zonder actieve chipset. Zou graag deze kabels in passieve vorm zien om mij het tegendeel te bewijzen.

HDMI>DP de beperking zit hem in de bandbreedte van HDMI en niet zo zeer in de actieve kabel of Adapter.
de CAC-1331 van Club 3D kan namelijk "gewoon" 4K60Hz van HDMI>DP converteren.

Wat vooral verteld moet worden is dat Actieve adapters en kabels het niet leuk vinden om in een docking station of KVM te zitten. Dus het beste met die kabels/adapters is direct van source naar sink.
Pagina: 1