Toon posts:

SMA uitlezen met Grafana oid

Pagina: 1
Acties:

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een SMA 8.0 met 2 vrijwel gelijke strings. Nu wil ik graag op een zo eenvoudig en goedkoop mogelijke manier de 2 strings afzonderlijk kunnen uitlezen. Doel hiervan is om eventuele gebreken in het systeem te ontdekken door de strings te kunnen vergelijken. Ook wil ik zien wat er gebeurt met een string zodra er een beetje schaduw op komt. Ook nog wat grafieken met bijvoorbeeld de temperatuur van de omvormer kunnen leuk zijn, maar dit is zeker niet noodzakelijk.

Kan ik bijvoorbeeld een oude Iphone koppelen aan de Webinterface die continu de waarden doorstuurt naar internet?

Ik vind de grafieken van Grafana wel netjes, maar misschien is dit onnodig moelijk?

Op dit gebied ben ik echt een leek en ik heb bijvoorbeel nog nooit met een Raspberry gewerkt.

Wat is de simpelste manier of is waar kan ik mij inlezen over hoe ik dit het beste kan doen? Ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat ik hiermee een beetje de goede richting in kan worden geholpen.

@AUijtdehaag stuurde mij al een beetje in de richting van een Odroid C4, maar ik vind dit een vrij prijzig ding en ik verwacht dat het goedkoper en simpeler moet kunnen zijn om grafieken van 2 strings te maken.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:12
Je zul de data uit de SMA moeten zien te halen, dat kan op verschillende manieren:
- log in via de browser op de sma en download een .csv met historische gegevens. Grafana kan die csv waarschijnlijk wel uitlezen, maar dat zou Excel zelf natuurlijk ook kunnen. Dit is achteraf en best wat gedoe.

Hierna heb je 'iets' nodig wat de data uitleest en opslaat zodat Grafana er iets mee kan. Ikzelf heb Modbus aangezet op de SMA en lees deze uit via OpenHab software die de data opslaat in een SQL database waar Grafana (en PowerBI) tegenaan praten om de grafieken te laten zien die je wilt hebben. Hiermee kun je tientallen parameters uitlezen.

Wellicht kan Sunnyportal ook wat betekenen? Daar hoef je niks voor te doen.

• gebruiker001
Inloggen op SMA lukte mij wel. Ik dacht dat ik daar alleen actuele data kan inzien, maar geen historie kan downloaden. Als dat wel kan dan is dat wat mij betreft voorlopig al voldoende. Dan download ik na een zonnnige dag af en toe eens wat data en dan maak ik wel een excel.

Ik dacht dat ik de data continu moet loggen met een device die het dan doorstuurt naar internet? Ik heb ook gelezen dat die Modbus aanzetten weer een risico is op indringers.

Sunny Portal geeft niet de mogelijkheid om resultaten per string weer te geven.

SBFspot zie ik wat scripts staan maar geen enkele handleiding van wat ik met de scripts moet. Volgens mij mis ik een groot stuk basiskennis om hiermee aan de slag te gaan.

Ik ben er nog niet uit. Wat nu een gemakkelijke manier is.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57
Post eens wat screenshots van wat je hebt geprobeerd om historische data uit de SMA te trekken?

• gebruiker001
@rbaidjoe Ik heb tot nu toe alleen een live meting uit de SMA kunnen halen. Als ik @AUijtdehaag goed begrijp dan kan je wel live data eruit halen of data continu loggen, maar niet achteraf (historische data) eruit halen. Maar ik zal straks nog eens verbinding maken. Misschien had ik het verkeerd begrepen.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57
@gebruiker001 er is een button met data, daar ff koekeloeren.
Aangezien je een deel van een screenshot hebt gepost ipv volledige screenshot kan ik niet op je geposte afbeelding aangeven waar die button is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
gebruiker001 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:09:
Inloggen op SMA lukte mij wel. Ik dacht dat ik daar alleen actuele data kan inzien, maar geen historie kan downloaden. Als dat wel kan dan is dat wat mij betreft voorlopig al voldoende. Dan download ik na een zonnnige dag af en toe eens wat data en dan maak ik wel een excel.

[Voor 24% gewijzigd door twain4me op 04-02-2022 13:33]

• gebruiker001
Gelukt!

Wattages van de strings gaan aardig gelijk op. Bij de extreem lage wattages zijn er verschillen, maar bij 100 W per string zijn de vermogens praktisch gelijk.

Op een zonnige dag nog maar eens kijken.

Hoe lang blijft de data bewaard in de omvormer?

Als ik deze data handmatig kan importeren in Grafana oid dan zou dat natuurlijk wel een stuk mooier en fijner zijn dan mijn excel.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk net zo handig om dit als start te zien van een simpel domotica systeempje.
Bijvoorbeeld Home Assistant of Openhab.
Die regelen eigenlijk alles voor je (en veel meer).
De integratie om het uit te lezen, data op te slaan en om mooie visualisaties te maken:

En dan kun je later ook nog leuk andere zaken toevoegen zoals het uitlezen van je slimme meter in het zelfde systeem.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• gebruiker001
@ice-T106 Ja dat ziet er mooi uit! Wil ik ook wel, maar is dat te doen zonder al te veel inspanning en kennis van mijn kant? Kan ik mij ergens inlezen hoe ik dit draaiende krijg?

• ice-T106
  • Nu online
Ja is denk ik niet moeilijker dan zelf iets in elkaar te plakken.
Raspberry Pi, SD kaart image branden, SMA plugin kiezen en dan ben je er al ongeveer.

• gebruiker001
ice-T106 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:43:
Ja is denk ik niet moeilijker dan zelf iets in elkaar te plakken.
Raspberry Pi, SD kaart image branden, SMA plugin kiezen en dan ben je er al ongeveer.
Ok, dus toch een RPi. @AUijtdehaag wees mij erop dat de SD kaartjes nog wel eens sneuvelen. Maar dat is misschien niet heel erg. Dan ontbreekt er in het ergste geval 1 maand aan data toch? Kan ik mee leven.

Ik zal vanavond eens bij mijn buurman gaan kijken wat een RPi nu eigenlijk is en doet en kan. Hopelijk wordt het mij dan duidelijk hoe ik deze kan gaan inzetten voor mij SMA log.

Als er ergens nog een handleiding/omschrijving staat die iets uitgebreider is dan onderstaande dan gaat mij dat wel helpen ;)

• ice-T106
  • Nu online
https://www.home-assistant.io/getting-started/
Je kan het ook eerst testen/draaien op een gewone computer

[Voor 39% gewijzigd door ice-T106 op 04-02-2022 15:48]

• gebruiker001
Ik heb even wat grafana tutorials bekeken. Als ik het goed begrijp kan ik alsnog een dashboard heb gewoon een dataset uploaden.

De dataset kan ik dan om te beginnen toch handmatig met een laptop als csv uit de SMA downloaden?

Dan moet ik de dataset denk ik nog geschikt maken voor grafana? Weet nog niet hoe.

Zijn er dan kant en klare dashboards om 2 strings te visualiseren of moet ik het dashboard zelf bouwen?

Is dit de juiste manier om mee te starten?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is niet zo moeilijk.
Heeft mij ook wat moeite gekost, maar aldoende leert men.

Node-red -> modbus tcp/ip (de enige die ook de temperatuur laat zien van de SMA) -> influxdb -> Grafana.

Je hoeft het maar te vragen, ik heb het gewoon liggen.

Maar uiteindelijk wil je meer dan dat:
- home assistant
- domoticz eventueel
- pvoutput, in extended data upload je de string gegevens. Moet je wel donateur worden a 10 AU dollar per jaar.
Kan ook allemaal

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2022 22:24]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• emielbf
modbus moet je wel aanzetten in de SMA met het installateurswachtwoord, heb je die? Voor mij was de route via OpenHab op een Pi. De installatie ervan staat stap voor stap beschreven op de site. Modbus module toevoegen aan OpenHab, Influxdb (of een andere veel gebruikte), Grafana ertegenaan aan spelen maar. Slimme meter via een P1 kabeltje op de Pi, en ook inlezen via Openhab en combineren in Grafana met de SMA.

En voor je het weet vind je het leuk en is je hele huis 'data driven' ;-)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:55

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:11:

Node-red -> modbus tcp/ip (de enige die ook de temperatuur laat zien van de SMA)
De SMA temperatuur kan je ook met SBFspot uitlezen, ik log die in Domoticz en naar Pvo kan ook :)
Het is me nog niet gelukt, maar Grafana zou in principe ook de SBFspot db moeten kunnen uitlezen,
daar zijn plugins voor van o.a. MySQL en SQLite.
Er is een SBFspot image voor een Pi, daar zou je alleen nog Grafana bij moeten zetten.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Je hebt nog steeds het oude model sma neem ik aan?
Daar was het nog zichtbaar idd, bij de nieuwe niet.

Ik kopieer tegenwoordig liever een node red flow dan heel dat sbfspot weer te installeren.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2022 11:04]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:01:
@Speedy-Andre
Je hebt nog steeds het oude model sma neem ik aan?
Daar was het nog zichtbaar idd, bij de nieuwe niet.

Ik kopieer tegenwoordig liever een node red flow dan heel dat sbfspot weer te installeren.
Ja een 'oude' SB4000TL21 en met de nieuwere hou ik me niet bezig.
Grafana vindt de SBFspot db trouwens maar krijgt permission denied terug (rechten of geen user/pw).
Ik zie 644 staan bij de file en ik vermoed dat SBFspot een eigen user heeft of juist Grafana.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Kan je hier niks mee?
https://github.com/tvwerkhoven/SBFspot2influxdb

Maar nogmaals vind ik het een hoop gedoe tov 1 nodered flow waar alles al in zit.
https://snapshots.raintan...ec5sS8vjo30ii7wcH?orgId=2

[Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2022 11:42]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Overzetten naar Influxdb zou wel kunnen, die draait al.
Voor mij is Node red weer onbekend terrein, werkt die flow ook zoals nu direct via ethernet naar mijn SB?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre Als jij modbus aan kan zetten in je 4000 tl-21 dan kan het.
Een andere versie heb ik via webconnect, maar dat kan weer niet op dat model. (webinterface benodigd)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Ik kan hier de Webconnect uitschakelen maar dan is de verbinding denk ik weg :p
Stel dat de verbinding er nog is, dan kan ik bij Modbus de Tcp-server wellicht inschakelen.
Als hij dan hetzelfde IP krijgt blijft SBFspot ook nog werken tenzij ik daar wat moet aanpassen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Je dient de modbus tcp server in te schakelen en via poort 502 kan je de modbus uitlezen
https://www.google.com/ur...Vaw0Hxnn14LW59uTnQP7bhGdX
Zit je op de laatste firmware?

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2022 12:33]

• gebruiker001
Is het voor mij niet eenvoudiger om eerst onderstaande uit grafana te krijgen door de data gewoon handmatig van de SMA te halen? Deze data in grafana zetten. Als ik dat eens in de maand doe. Dan komt er misschien vanzelf een moment dat ik het beu ben en dat ik het ga automatiseren.
ice-T106 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:28:
Waarschijnlijk net zo handig om dit als start te zien van een simpel domotica systeempje.
Bijvoorbeeld Home Assistant of Openhab.
Die regelen eigenlijk alles voor je (en veel meer).
De integratie om het uit te lezen, data op te slaan en om mooie visualisaties te maken:
[Afbeelding]
En dan kun je later ook nog leuk andere zaken toevoegen zoals het uitlezen van je slimme meter in het zelfde systeem.

• emielbf
natuurlijk, daar kun je vandaag mee beginnen, kost niks en je kunt lekker aan de gang. Dus gewoon doen!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 21:07
gebruiker001 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:44:
Is het voor mij niet eenvoudiger om eerst onderstaande uit grafana te krijgen door de data gewoon handmatig van de SMA te halen? Deze data in grafana zetten. Als ik dat eens in de maand doe. Dan komt er misschien vanzelf een moment dat ik het beu ben en dat ik het ga automatiseren.
Dat kan.
Grafana werkt met datasources (dus waar de data uitgehaald wordt). Dan zijn dus verschillende soorten " databases" die je kunt gebruiken.

Dus als je het daarin stopt dan kun je grafieken maken.

Je zou eens kunnen kijken naar https://grafana.com/grafa...cusolsson-csv-datasource/ of https://grafana.com/grafa...-googlesheets-datasource/

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 01:32

The Wrecker

Networking Rulez

gebruiker001 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:12:
...

Hoe lang blijft de data bewaard in de omvormer?

Als ik deze data handmatig kan importeren in Grafana oid dan zou dat natuurlijk wel een stuk mooier en fijner zijn dan mijn excel.

[Afbeelding]
Ik zag nog geen antwoord op deze vraag, ik kan 'm deels beantwoorden vanuit mijn ervaring. Ik heb een SMA Sunnyboy 6 oid. Zolang hij power heeft dan blijven de 5 minuten interval waarden in mijn ervaring er wel een tijdje in staan en downloadbaar (pakweg 2 a 3 weken minstens is mijn ervaring) . Laatste had ik echter een stroomstoring, daarna begon hij weer "vers" kwa 5 minuten intervallen. Dag en of maand standen bewaart de omvormer dan nog wel. YMMV

Via de Portal, dat zijn 15 minuten intervallen. Dus die "backup" per dag kan je per dag dan wel binnen harken indien nodig. Modbus of speedwire oid, dat is altijd een optie.

Verder intressant topic.
Ik dacht zelf om gewoon de CSV via een zelfgeschreven tool op te halen en die dan ergens in een DB dumpen. Zover alleen nog niet gekomen. De rest voor actuele data, modbus of iets vergelijkbaars.

[Voor 7% gewijzigd door The Wrecker op 07-02-2022 23:03]

• ice-T106
  • Nu online
gebruiker001 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:44:

[...]
Vraag me af wat minder werk is. En met de domotica oplossing krijg je veel meer cadeau. Denk dat de keuze vooral of hangt of je 1 keer in de maand iets wil draaien. Of iets wat 24/7 aan staat en boel voor je op haalt.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-01 17:23
Andere vraag die hier wel aan gerelateerd is:
Ik wil graag opbrengst van meerdere omvormers die elk hun data sturen naar Influxdb 1.0 uitlezen in Grafana.
Dat lukt ook wel..

maar het zou ook heel informatief zijn als de opbrengst dan realtime gesommeerd wordt. Daarvoor o.a. de volgende link gevonden. https://community.grafana...fluxql-flux-query/58852/3
Heb met die opgedane kennis getracht via Transformations twee waarden op te tellen.
Maar dit blijkt in mijn geval niet te werken.
Krijg ook alleen maar mogelijkheid om twee waarden op te tellen..
Iemand een hint?

• emielbf
ik heb dit probleem ook en vermoed dat het ligt aan het feit dat de meetwaarden die je op probeert te tellen een verschillende timestamp hebben en dus helemaal niet gezamenlijk in de SQL query gevonden worden.

• Hieke
Dat vermoeden had ik ook. Maar binnen welke range ze dan moeten liggen is me onduidelijk. SBFspot, Grott en Omnik2Domoticz uploaden allen aan begin van elke 5e minuut naar PVoutput.org en MQTT...
Bedankt voor bevestiging in elk geval. Ik zoek verder.

Mogelijk dat iemand anders nog oplossing heeft om doel te realiseren.

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 13:20
Misschien een optie om ze via node-red samen te voegen in een join en dan samen naar influx te sturen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hieke
Wat heb je bij group by (interval) staan?

• Hieke
@AUijtdehaag
Niets... Want anders geen data in response.

Dank voor je voorbeeld. Maar als ik dat zo overneem (en ook voor zekerheid tijdelijk andere queries disable): No data in response. Alleen als ik Group by helemaal verwijder komt de grafiek..

[Voor 5% gewijzigd door Hieke op 12-03-2022 15:21]

• jobr
Hieke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:16:
Dank voor je voorbeeld. Maar als ik dat zo overneem (en ook voor zekerheid tijdelijk andere queries disable): No data in response. Alleen als ik Group by helemaal verwijder komt de grafiek..
Je moet ook de mean functie gebruiken als je een interval en group by gebruikt.
(+ achter de select)

• Hieke
jobr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Je moet ook de mean functie gebruiken als je een interval en group by gebruikt.
(+ achter de select)
Veel dank voor je aanvulling! Daarmee kom ik al veel verder. Weet echter niet wat ik aan het doen ben.. Ik heb de dots met elkaar kunnen verbinden tot lijngrafiek. Kun je kort uitleggen wat mean() doet?

Daarna ook de Transform even disabled. Maar het levert met uiteenlopende data toch nog niet over gehele periode het verwachte resultaat op.. Ben even terug gegaan naar gisteren toen ik vrijwel gehele zonnige dag had. Dat maakt het wat eenvoudiger kijken.

De beide grafieken onder elkaar roepen dan toch vraag op waarom de resultaten van twee inverters zulke pieken geven.

De top van pieken is weliswaar de som van de groene + middelste,gele lijn. Maar waarom geen doorlopende reeks dots of lijn en waarom loopt die niet niet verder in de middag? Te weinig overeenkomsten in tijd?

• jobr
Hieke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:46:
Veel dank voor je aanvulling! Daarmee kom ik al veel verder. Weet echter niet wat ik aan het doen ben.. Ik heb de dots met elkaar kunnen verbinden tot lijngrafiek. Kun je kort uitleggen wat mean() doet?
mean betekent gemiddelde. dus bepaald het gemiddelde van alle meetwaardes in het betreffende interval. Die waarde zie je dan in de grafiek

maak ook maar eens een tabel ipv grafiek dan zie je mischien beter wat er gebeurd.

[Voor 8% gewijzigd door jobr op 12-03-2022 19:58]

• Hieke
Ok, gemiddelde tijdens interval is duidelijk. Maar waarom in de middag geen gemiddelden meer getoond?

• jobr
Hieke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:58:
Ok, gemiddelde tijdens interval is duidelijk. Maar waarom in de middag geen gemiddelden meer getoond?
zet replace fields maar eens aan dan zie je denk ik wel in de middag

• Hieke
jobr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:54:
[...]

maak ook maar eens een tabel ipv grafiek dan zie je mischien beter wat er gebeurd.
Nu wordt duidelijk dat er maar nauwelijks matches zijn met dezelfde timestamps.. :?

Ik vraag me af deze methode voor mij ooit de gewenste oplossing gaat opleveren. Ik kan wel de frequentie van uitlezen ophogen in de applicaties van omvormers maar dan krijg ik elders problemen. PVoutput wil om de 5 minuten data..

Een tweede probleem is dat er naar het zich laat aanzien geen opties om meer dan twee velden op te tellen. En dan graag ook nog met vertonen van lijn van elke "bron".

Misschien iemand toch nog een lichtpuntje?

Of ik moet toch gaan onderzoeken of de hierboven eerder genoemde suggestie van NodeRed soelaas biedt. Dat draait hier ook.

• Hieke
jobr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:00:
[...]
zet replace fields maar eens aan dan zie je denk ik wel in de middag
Helaas geen effect. Maar misschien begrijp ik je niet goed?

• jobr
@Hieke er is toch data zichtbaar in de middag?

En je kunt prima meerdere velden optellen. alleen maar 2 tegelijk. dus een extra regel toevoegen voor de volgende optelling.

en dat je grafiek naar 0 gaat iedere keer komt doordat er niet elke min data is.
Probeer eens bij je query group by the fill(null) te vervangen door fill(previous)

meest makkelijke om het in sync te krijgen is om alle omvormers op hetzelfde moment uit te lezen. Of de gegevens op hetzelfde moment naar influxdb te sturen.

Bij power is dat natuurlijk essentieel. Iets optellen van 30 sec later geeft niet het juiste beeld.
ipv optellen kun je de grafieken ook stack-en. dan worden ze op elkaar gestapeld.

[Voor 34% gewijzigd door jobr op 13-03-2022 10:14]

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 13:20
Weet niet wat je precies met de data wil doen. Maar je zou deze ook met alle 3 de fase's door een 3 fase kWh meter kunnen leggen en deze dan uitlezen. Dan heb je gelijk je totaal vermogen.

• Hieke
Ik heb nog een tijdje zitten stoeien en kom tot volgende (bijna kloppende) resultaat:

Dat eindresultaat is bijna perfect. Je ziet echter helaas 5 lijnen; 3 van de "bron" en twee van de (sub-)totalen -> de oranje en rode lijn. Ik krijg het niet voor elkaar om het subtotaal (eerste calculatie, oranje) in grafiek te onderdrukken. Iemand een idee? Disablen van subtotaal heeft (uiteraard) effect op totaal. Een query is uit te schakelen. Resultante van subberekening niet tonen in de grafiek zie ik helaas geen mogelijkheid toe. :X

• Hieke
jobr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:05:
meest makkelijke om het in sync te krijgen is om alle omvormers op hetzelfde moment uit te lezen. Of de gegevens op hetzelfde moment naar influxdb te sturen.

Bij power is dat natuurlijk essentieel. Iets optellen van 30 sec later geeft niet het juiste beeld.
ipv optellen kun je de grafieken ook stack-en. dan worden ze op elkaar gestapeld.
Tja, dat is nog mooie uitdaging voor me. Maar helaas, 3 omvormers met elk verschillende applicaties in eigen omgeving. SBFspot op een Raspberry op zolder, buiten bereik van de NAS in meterkast die met python de Omnik uitleest en tenslotte Grott die in een Dockercontainer draait.. Gevolg van meerdere keren investeren in een tijdsbestek van 13 jaar..

@iCrOn Daarom is één 3F-kWh-meter helaas geen optie. Want de derde omvormer is aangesloten op de groepenverdeler in de garage..
Ach, dit grafisch inzichtelijk maken is allemaal maar voor de hobby en indicatief.

Eenieder dank voor jullie inbreng!

• jobr
Hieke schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:10:
Ik krijg het niet voor elkaar om het subtotaal (eerste calculatie, oranje) in grafiek te onderdrukken. Iemand een idee?
Je hebt in Grafana ook een transformatie Organize by fields. Daarmee kun je dingen aan en uit zetten.
Waarschijnlijk moet je wel eerst een outer join (join by field) op time toepassen omdat je meerdere queries als input hebt.

Ook hier, doe het eerst eens op een tabel ipv graph, dan zie je mooi wat er gebeurd.

• Hieke
jobr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:30:

Je hebt in Grafana ook een transformatie Organize by fields. Daarmee kun je dingen aan en uit zetten.
Waarschijnlijk moet je wel eerst een outer join (join by field) op time toepassen omdat je meerdere queries als input hebt.

Ook hier, doe het eerst eens op een tabel ipv graph, dan zie je mooi wat er gebeurd.
@jobr Helaas hielp je info me niet op de goede weg. Als ik die Transformatie aanmaakte gebeurde er niets in de grafiek. Ook Google leverde me niet de info waarmee ik verder kon..

Maar na weer veel proberen in de transformaties kwam ik wel een total- functie tegen die ik je niet wil onthouden.
Voor zover ik snel heb nagerekend krijg dan wel een grafiek die moet kloppen.

Resultaat is voor dit moment naar tevredenheid!! Grafana is een prachtige tool maar een behoorlijke leercurve.. Veel dank voor ieders input!

• emielbf
wat heb je verder nog ingesteld in de queries zelf om die optelling te laten werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hieke
emielbf schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:19:
wat heb je verder nog ingesteld in de queries zelf om die optelling te laten werken?
Dit zijn settings voor queries en daarmee bereik ik het voor mij gewenste resultaat. Met name de fill previous (suggestie van @jobr) zorgde voor waardes in elke interval.. Inderdaad goed te zin in Table view.

• emielbf
dank je! dit werkt, alleen is de syntax van de query anders bij mij. Blijkbaar hangt de syntax af van de gebruikte database en ik gebruik MariaDB ipv InfluxDB. Bij mij stel ik de 5min interval in bij query opties en de previous optie heet bij mij time($_interval.previous)

en het werkt dus!

• Hieke
Fijn dat je een oplossing gevonden hebt. Zal inderdaad ook afhankelijk zijn van aangeleverde data.
Dank voor terugkoppeling. Maakt het leuk om terugkoppeling te krijgen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beetje off-topic, maar misschien ook juist weer niet:

Op PVOutput heb je de 'energy used' (kWh) die cumulatief optelt, het trappetje dat steeds hoger wordt. Dat vind ik zelf wel een duidelijke grafiek en zou ik ook graag in Grafana willen nabouwen.

Krijg het alleen nog niet voor elkaar. Ik heb een waarde in InfluxDB wat een meterstand is die alleen maar hoger wordt:

Als je hier de beginstand van 0:00 pakt t/m huidige tijdstip, dan heb je in theorie precies wat PVOutput ook laat zien (de verbruikte energy van die dag). Ik heb zitten spelen met derivative(), spread() e.d. in Grafana, maar het lukt maar niet.

Iemand een idee? @jobr misschien?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jobr
ThinkPad schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:44:
Als je hier de beginstand van 0:00 pakt t/m huidige tijdstip, dan heb je in theorie precies wat PVOutput ook laat zien (de verbruikte energy van die dag). Ik heb zitten spelen met derivative(), spread() e.d. in Grafana, maar het lukt maar niet.
Als je elke dag op 0 wilt begint dan gaat dat niet lukken ben ik bang. Probleem is dat je de beginstand van de dag eraf moet trekken.
Misschien zijn er mogelijkheden met Flux om dit te doen maar daar ben ik niet in thuis.

Ik weet niet of je ook domoticz gebruikt maar je kan natuurlijk wel een nieuw dummy device maken waarbij je zorgt dat deze elke dag op nul begint. Dan stop je die in Grafana.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Daar was ik al bang voor. In het verleden wel continuous queries in InfluxDB hiervoor gebruikt, maar aangezien Grafana flinke stappen heeft gemaakt de afgelopen jaren en er allerlei bereken opties bij zijn gekomen had ik gehoopt dat hij de berekening ook client-side kon doen.

Gebruik geen Domoticz maar Node-RED, daar kan het ook wel mee idd.

• jobr
ThinkPad schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:07:
Daar was ik al bang voor. In het verleden wel continuous queries in InfluxDB hiervoor gebruikt, maar aangezien Grafana flinke stappen heeft gemaakt de afgelopen jaren en er allerlei bereken opties bij zijn gekomen had ik gehoopt dat hij de berekening ook client-side kon doen.

Gebruik geen Domoticz maar Node-RED, daar kan het ook wel mee idd.
Met CQ van influx gaat dit ook niet lukken.
Als je MySQL gaat gebruiken dan gaat het denk ik wel lukken. Dan heb je meer mogelijkheden.

Maar als je zelf controle hebt met NodeRed wat je naar influx db stuurt dan zou je in dezelfde measurement de beginstand van de dag mee kunnen sturen als een extra field. Een kolom erbij in je voorbeeld als het ware.
Dan kun je in de query die eenvoudig er vanaf trekken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Bedoel je zoiets?
https://snapshots-origin....93065743&to=1649417879584

In home assistant heb je utlity meters die er dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse waarden van maken.
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Dat is inderdaad wat ik zoek, dat is gelijk aan PVOutput (maar door het lokaal te doen kun je hogere resolutie hebben). Home Assistant schrijft ook gewoon beginstand weg zo te zien gezien de opmerking op de pagina die je linkt:
The first cycle for each sensor will be incomplete; a sensor tracking daily usage will start to be accurate the next day after the integration was activated.
Ik ga even met Node-RED aan de knutsel :) En/of misschien even kijken naar MySQL i.p.v. InfluxDB als databron voor Grafana.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2022 12:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c0de1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 12:17
Zo die grafana panels zijn tof, kan je die delen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@c0de1
Welke SMA heb je?
SBFspot mqtt of via webconnect of modbus tcp?
Hoe log je naar influxdb?

Hier een grafana dashboard
https://we.tl/t-8MXLQTUiiy
https://snapshots.raintan...5ksKoo4A83eV18OFtCARVYMIN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c0de1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 12:17
AUijtdehaag schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:23:
@c0de1
Welke SMA heb je?
SBFspot mqtt of via webconnect of modbus tcp?
Hoe log je naar influxdb?

Hier een grafana dashboard
https://we.tl/t-8MXLQTUiiy
https://snapshots.raintan...5ksKoo4A83eV18OFtCARVYMIN
Heb een SUNNY BOY 3.6 momenteel via SBFSpot met speedwire naar Influxdb
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee