Toon posts:

Mail ontvangen via enfappdetex.com is dit valide?

Pagina: 1
Acties:

• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:29
Hallo,

Ik heb een domeinnaam waarmee ik niks doe, ik wist niet eens dat ik deze nog had. Daarin staat de naam whatsapp vermeld.

Nu heb ik een mail gehad uit naam van enfappdetex.com en vroeg ik mij of het valide was. Er staat namelijk in dat ik een boete kan krijgen tot $100.000 per domein als ik het blijf gebruiken of ik moet de verhuistoken verstrekken.

Wat ik mij afvraag is of het dus een valide mail is en of jullie het kennen.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:53
Wat staat er in die email?
En hoe heb je die email ontvangen?
Direct ontvangen of heeft je domein registrar het doorverstuurd?

enfappdetex.com hoort bij https://www.appdetex.com/ welke inderdaad "brand protection" diensten aanbiedt.

Maar het klinkt een beetje als een blafbrief. Ze kijken waarschijnlijk wie zonder problemen hun domeinnaam doorgeeft.

Hier nog meer informatie
https://www.ictrecht.nl/k.../geef-hier-die-domeinnaam
https://www.ictrecht.nl/b...en-hoe-zat-dat-ook-alweer
https://webmasters.stackexchange.com/a/50215

[Voor 6% gewijzigd door Stroopwafels op 03-02-2022 21:04]

• sjaakmans
Ik heb de mail direct ontvangen dus niet doorgestuurd. Ik zag dat zij dat aanbieden ja, maar of het valide is.

Dit is de inhoud van de mail:
We are writing concerning your registration and use of the domain name X.nl, which contains the WhatsApp trademark.

You are undoubtedly familiar with WhatsApp, which offers simple, secure, reliable messaging available on phones all over the world. WhatsApp owns exclusive rights to the WHATSAPP trademark, including rights secured through common law use and registration in the United States (Reg. Nos. 3,939,463 and 4,083,272) and internationally. WhatsApp is a global leader in messaging services for mobile devices, with over 2 billion people in over 180 countries now using WhatsApp to stay in touch with friends and family via free messages and calling, anytime and anywhere.

We have recently discovered that you registered the domain name X.nl, which incorporates the famous WHATSAPP mark. WhatsApp has an obligation to its users and the public to police against the registration and use of domain names that may cause consumer confusion as to affiliation with or sponsorship by WhatsApp, dilute the distinctiveness of its WHATSAPP mark, or otherwise tarnish the mark. Accordingly, in addition to civil actions, WhatsApp and its parent Facebook have filed numerous proceedings pursuant to ICANN’S Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy (http://www.icann.org/en/help/dndr/udrp) to secure the transfer of infringing domain names. Moreover, the Anticybersquatting Consumer Protection Act provides for serious penalties (up to $100,000 per domain name) against persons who, without authorization, use, sell, or offer for sale a domain name that infringes another’s trademark.

While WhatsApp respects your right of expression and your desire to conduct business on the Internet, WhatsApp must take action to stop the misuse of its intellectual property. As you can imagine, various third parties around the world have attempted to wrongfully capitalize on WhatsApp’s reputation by registering domain names that include or are derived from the WHATSAPP brand. Such names are confusingly similar to, dilutive of, and can tarnish the WHATSAPP mark.

We understand that you may have registered X.nl without full knowledge of the law in this area. However, WhatsApp is concerned about your use of the WhatsApp trademark in your domain name. For these reasons, and to avoid consumer confusion, WhatsApp must insist that you immediately stop using X.nl, disable the content on the site, and transfer the domain name to WhatsApp within 7 business days. You should not sell, offer to sell, or transfer the domain name to a third party.

Please confirm in writing that you will agree to resolve this matter as requested. If we do not receive confirmation from you that you will comply with our request, we will have no choice but to pursue all available remedies against you.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:36
Bied ze aan dat ze een rechtszaak kunnen voorkomen als ze 8000$ overmaken.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:53
Ik denk dat dit ook een beetje afhankelijk is van je domeinnaam.

Als dit "stealwhatsappaccounts.nl" is dan zou het mij niet verbazen als ze wel doorgaan met juridische actie. Als dit "gekkewhatsappfotos.nl" is dan is het een ander verhaal.

Tevens is "Anticybersquatting Consumer Protection Act" een U.S. wet, dat gaat je niks aan in Nederland tenzij ze hier een vergelijkbaar wet hebben.

http://www.internetlibrar...bsquattSamson9-05_art.cfm
But what if the domain registrant has provided false contact information, preventing you from knowing who to sue? Or what if the registrant resides outside of the United States? Relief can still be obtained under the ACPA's in rem provisions.

In in rem proceedings, the court's remedial powers are limited to directing that the domain name at issue be forfeited, cancelled or transferred to the mark holder. (§1125(d)(2)(D)(i)). The court cannot award monetary relief.

To proceed in rem, the mark holder must demonstrate that he cannot establish personal jurisdiction over the defendant. This can be done where the domain name registrant resides in a foreign country. Alternatively, for registrants whose identity is unknown, the mark holder must establish that he cannot locate the defendant both by sending notice to the address listed with the domain registrar, and by publishing notice of the lawsuit as directed by the court.

In rem proceedings can be commenced in a judicial district "in which the domain name registrar, domain name registry, or other domain name authority that registered or assigned the domain name [at issue] is located." (§1125(d)(2)(c)).

Once in court, the mark holder must still establish, for a registered mark, that the defendant violated §1125(d). This requires proof of defendant's bad faith, even though he is not present before the court. [8] The burdens here may be less, however, if the identify of the defendant is unknown due to his false contact information. McCarthy on Trademarks, §25:79, pp. 25-305. An in rem action can also be used to address violations of 15 USC §1125(a) (infringement of unregistered mark); 1114 (infringement of a registered mark) or 1125(c) (dilution of a famous mark).

[Voor 70% gewijzigd door Stroopwafels op 03-02-2022 21:32]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:20
Mja, je gebruikt de domeinnaam niet, wist niet eens dat je hem nog had - wat is er op tegen om hem over te dragen aan WhatsApp?

Maar: hangt er een website aan?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb professioneel nogal eens met dit soort mailtjes te maken.
Mijn ervaring is dat er een flink deel geautomatiseerd verstuurd word,t en dat je kunt reageren tot je een ons weegt, maar dat er niet gekeken wordt naar wat je zegt.

Verder vallen de mails (goeddeels) in twee categorieën: Er staat een merknaam in de URL, of er staat een merknaam/logo op de site. En vrijwel altijd zijn het blafbrieven. Vaak van (Amerikaanse) kantoortjes die het internet afzoeken naar een kreet waar zijn over kunnen blaffen, om vervolgens (bij succes) een factuur neer te leggen bij de eigenaar van de misbruikte naam.

Whatsapp, als onderdeel van Facebook, wordt (in mijn ervaring) over het algemeen opgepakt door de interne club van Facebook (net als instagram, ocultus en FB) en niet door derden...

Persoonlijk vermaak ik me altijd wel met dit soort mails ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vanaalten schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:40:
Mja, je gebruikt de domeinnaam niet, wist niet eens dat je hem nog had - wat is er op tegen om hem over te dragen aan WhatsApp?...
Dat is nou juist de vraag van TS toch? Als hij z'n domein nu opgeeft wordt het dan overgedragen aan whatsapp, of wordt het dan overgedragen aan appdetex.com die het op hun beurt weer - voor veel geld - overdragen aan whatsapp?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jester-NL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:34:
Whatsapp, als onderdeel van Facebook, wordt (in mijn ervaring) over het algemeen opgepakt door de interne club van Facebook (net als instagram, ocultus en FB) en niet door derden...
Precies hierom twijfel ik aan die blaf-e-mail.

Als het juridisch hout zou snijden dan zou het uit naam van Meta gedaan zijn lijkt me.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik had eerder vandaag je mail over het hoofd gezien, en heb hem nu even gelezen.
Naast dat 'ie niet door een eigen bureau verstuurd is (je kunt via een whois-check de afzender in dat geval naar FB/Meta terugleiden, en de mail is ondertekend door een echte medewerker) lijkt de tekst absoluut niet op de (tientallen) mails die ik in het verleden van hen heb mogen ontvangen.
Daarbij is het bedrag (een ton) absoluut ongeloofwaardig.

Geen aandacht aan geven, en direct naar de prullenbak.
Zakelijk wil ik nog wel eens een spelletje met die lui spelen. Maar ik heb dan ook een beetje verstand van regels op het gebied van Interlectueel eigendom en WIPO-procedures. En ik ben natuurlijk ook nooit de direct geraakte partij...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben toch benieuwd, wat is nu de context van de domeinnaam? We hoeven de domeinnaam niet te weten, maar op wat voor manier associeer je dit met Whatsapp? Ik kan mij zeker indenken dat ze hun naam willen beschermen tegen negatief gebruik.

[Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 06-02-2022 10:49]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• sjaakmans
Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook even verder zitten zoeken. Maar ik denk dat ik even rustig afwacht op een eventuele reactie. Ik breng ze geen schade toe dus het is ook geen probleem voorzover ik kan zien ICT Recht.

De context van de domeinnaam is ondersteuning via/voor/van whatsapp. Destijds wilde ik er een chatdienst aan hangen die via de whatsapp api kon lopen. Geen tijd voor gehad, dus niks mee gedaan en ook niet echt actief.

• rogiermf
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Goedenavond allen,

Ook wij zijn benieuwd of er inmiddels een update geweest omtrent jouw domeinnaam, wij hebben dus afgelopen week ook een naam geregistreerd met Whatsapp erin en we hebben een soortgelijke mail ontvangen, eerst hadden we zoiets van er klopt niks van maar uiteindelijk blijkt "enfappdetex" toch van Appedetex te zijn die dus bescherming heeft/geeft over Whatsapp?

Wat zijn nu de beste stappen? Want ook wij hebben dus ontvangen dat we de domein moeten overdragen aan Whatsapp of er zit een kostenplaatje aan verbonden van 100,000...

Alvast bedankt!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er staat in ieder geval genoeg op deze pagina over deze toko: http://domainincite.com/tag/appdetex

Hun manier van handelen is in ieder geval niet zuiver.

Ik zou me eerst eens goed inlezen in de geldende regels voordat ik ook maar welk gegeven zou overhandigen aan zo'n toko. Het enige wat die doen is domeinen inpikken zodat een ander daar niks meer mee kan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee