Toon posts:

Welke imac voor xcode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wernerrr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07-2022
Hallo,

Ik ben gestart met programmeren en heb een android flutter quiz app gekocht en aangepast via android studio. Nu ben ik opzoek naar een apple laptop om de app ook in ios uit te brengen.

De laptop gebruik ik alleen thuis om code aan te passen in xcode. Ik wil zoveel mogelijk op Windows werken.

Ik heb geen budget maar het liefst max 300 euro voor een tweedehandse. Als meer nodig is dat ook geen groot probleem.

Na veel lezen weet ik niet zo goed wat bij mij past. Ik zoek een laptop waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Deze modellen zijn geschikt voor big sur 11.3.

MacBook (Early 2015 or newer)
MacBook Pro (Mid 2013 or newer)
MacBook Air (2013 or newer)
Mac mini (2014 or newer)
IMac (2014 or later)
iMac Pro (all models)
Mac Pro models from 2013 and 2019

Veel keus dus. Ik denk zelf aan een macbook Pro ivm programmeren maar die zijn ook weer duurder. Over de grote van het scherm twijfel ik ook nog, is 13 inch voldoende aangezien ik het meeste op Windows doe? Ik heb nog nooit met een apple mac gewerkt.

Zou iemand mij hierin willen adviseren?

Alle reacties

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:13
Ik heb vroeger wel met Swift in xcode gespeeld op een 2017 MacBook Air en het ook eventjes gedaan op mijn MacBook Air m1 2020. Ik deed het als hobby/om mezelf programmeren te leren. Dus niet als professional.
(Tegenwoordig ben ik meer met Python aan het bobby-en.)

Dus voor wat het waard is:

Qua snelheid:
Voor wat ik er mee deed is die M1 MacBook Air zeker snel genoeg, ook met Swift UI. Als ik jou gebruikers scenario lees verwacht ik dat je met die M1 air ook ruim uit de voeten kunt. Ik denk dat het alleen wat vervelend wordt als je hele grote programma's vol met third party packages constant aan het compilen bent.
Voordeel van die air is dat je dan ook in het "goedkopere" budget zit.

Beeldscherm:
Ik vind 13" wat priegelig met Xcode. Xcode toont best wel wat gegevens op het scherm. Ik kon er wel mee uit de voeten, maar een groter scherm is wel prettiger. Mocht je voor een 13" gaan, je kunt natuurlijk er ook gewoon een beeldscherm aan klikken.

Persoonlijk zal ik niet een Intel Mac van Apple kopen, maar altijd voor de M1 series (of een opvolger) gaan. De snelheid is drastisch hoger, zeker voor Apps die er voor gebouwd zijn. En als je er jaren mee vooruit wilt helpt het ook mee, want Apple is nu erg op die ARM based architectuur aan het inzetten, dus ga je opties in de toekomst hebben (volgens mij nu ook al) die dan op de Intel versies niet werken.

• wernerrr
Bedankt voor je antwoord. Het blijft een lastige keuze maar dan ga ik denk ik toch maar voor een m1 type. Hoopte dat een oudere ook geschikt was maar wil hem ook voor een langere periode gebruiken.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40
Ik heb bijna precies dezelfde uitdaging als TS. Ik wil een Swift app maken, maar heb alleen windows hardware.

Zoals ik het zie zijn er deze opties:
Hackingtosh;
Oud Mac kopen;
Virtualiseren.

Virtualiseren heb ik redelijk voor elkaar, maar tot nu toe kan ik het niemand aanraden:
- In Big Sur geen update te vinden (nog) naar de laatste minor. Alleen Monterey krijg ik als optie.
- In Catalina geen recent genoege versie van Xcode te vinden. Catalina kon kon ik wel helemaal updaten naar de laatste minor.
- iPhone niet te koppelen aan Xcode omdat iPhone te nieuw is.
- iPad helemaal niet herkend
- Compileren van code werkt redelijk, maar ARM moet wel uit staan.
- Omdat ik ook een oude versie van Xcode moet draaien zijn waarschijnlijk niet alle laatste innovaties toegankelijk.

En om het voor TS (en mezelf) nog moeilijker te maken:
Volgende maand komt de M2 chip uit.

Ik heb besloten om even een paar maanden te wachten tot ik in elk geval wat meer thuis ben in Xcode. Als ik iets koop wordt het waarschijnlijk een Mac Mini die ook als 4K HTPC gaat fungeren.

[Voor 15% gewijzigd door HenkEisjedies op 21-02-2022 10:21]

• wernerrr
Ik ga uiteindelijk een mac mini 2020 aanschaffen met m1. Ik werk toch voornamelijk op windows dus dat moet hoop ik geen probleem opleveren in de toekomst.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40
wernerrr schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:58:
Ik ga uiteindelijk een mac mini 2020 aanschaffen met m1. Ik werk toch voornamelijk op windows dus dat moet hoop ik geen probleem opleveren in de toekomst.
Ik ben voor de Macbook Air M1 gegaan. :) Bevalt de Mac Mini goed tot nu toe?

• wernerrr
Sorry voor de late reactie. Ben ook maar gegaan voor een macbook m1. Hij bevalt prima. Ik had misschien wel iets meer schijfruimte moeten pakken.256GB is toch vrij weinig als je kijkt hoeveel programmeer programma's in beslag nemen. Ik heb maar 13 inch scherm, gelukkig programmeer ik alleen op windows en kopieer de code naar mijn mac. Anders zou ik toch een groter scherm aanraden.

[Voor 24% gewijzigd door wernerrr op 30-06-2022 12:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee