Ik steun graag lokale ondernemers en kleine webshops, en als ik daar bijvoorbeeld teveel wisselgeld terug krijg zeg ik dat eerlijk. Echter als bij de Shell vanwege een fout een liter E10 voor €0,20 weggaat in plaats van €2,00, ben ik de eerste die daar bij de zelfbediening staat met een auto vol jerrycans. Lekker je winst meer dan verdubbelen over de ruggen van het gewone volk temidden van een vaste lasten crisis, want oorlog ofzo, dan zal ik je pakken ook, hoe miniem mijn impact ook is.
Ook ik heb bij uber eats twee keer een kortingscode gebruikt met verschillende mailadressen die één keer per account mocht worden gebruikt. Daarna nooit meer gebruik gemaakt van hun diensten. Zo'n bedrijf levert de maatschappij niks op. Ze ontwijken belasting, buiten werknemers (oh nee, zzp'ers) uit, alle inkomsten verdwijnen naar het buitenland en ze concurreren alles en iedereen weg met onbeperkt geld. Dat is dan 'slim ondernemen' en 'kapitalisme', maar als ik twee keer dezelfde kortingscode gebruik is het ineens 'niet netjes'.
Ik ga het zeker niet opzoeken, maar als ik zo'n kansje zie, pak ik 'm.
Andere kant van het verhaal is wel dat je niet moet gaan miepen als je een vinkje achter je naam krijgt, of dat je order wordt geannuleerd. Er ligt me nog iets bij van één of ander meubel met een foutieve prijs bij de Leen Bakker, wat ook hier op tweakers rondging. Toen waren er een aantal mensen die serieus gingen vragen wat hun rechten waren en of ze toch hun door de winkel geannuleerde order konden afdwingen. Dat vind ik dan weer erg zielig. Gegokt en verloren, volgende keer beter.
jeroenkb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:21:
los van de juridische vraag:
Ik hanteer al heel wat jaren de volgende, simpele test:
Ik stel me voor dat ik de handeling die ik wil gaan doen (dus in dit geval meerdere keren korting claimen) vertel aan een zaal met 100 mensen.
Als ik dan het gevoel krijg dat ik dat toch liever niet wil doen; dan doe ik de handeling ook niet.
Je kunt alle opleidingen ethiek etc over boord gooien door bovenstaande test ;-)
Telt deze bekentenis ook?