Opticien, BSN en medische gegevens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-07 22:19
Hoi! Ik was vanmiddag op zoek naar een nieuwe bril. Ik liep de winkel binnen en zei dat ik graag een oogmeting wilde (dus nog niks over een aankoop). Allemaal prima, gegevens in het systeem, tot ze m'n BSN vroeg. Toen sputterde ik en zei dat ze die niet nodig had. "Ja om te zien of je in aanmerking komt voor korting van je zorgverzekeraar". Ik wist zelf al dat ik daar niet voor in aanmerking kom (basis polis, niks extra's). Ik vind het apart dat een opticien mijn BSN verwerkt terwijl mij dat niet per se nodig lijkt.
Toen de meting, ging prima en snel. Ze hadden de i.v.m. corona de nieuwste meetapparatuur, dat was met twee minuten klaar, echt klasse. En toen vroeg ik om een offerte. "Nee dat doen we niet, geen specificaties over glazen sterkte, cilinder etc, ook het montuurtype delen we niet." Ik kreeg alleen een kladblok papiertje met twee totaal prijzen voor twee verschillende brillen.
Nu heeft de opticien dus mijn (medische?) gegevens van mijn ogen en mag ik deze van hen niet inzien. Dat voelt voor mij raar. Ik krijg het gevoel dat de oogmeting gratis was, maar dat de resultaten ervan niet met me gedeeld worden mits ik ook een bril koop. Logisch natuurlijk, want anders zou ik ergens anders een bril kunnen kopen. Maar deze manier voelt voor mij raar.

Mijn vragen aan jullie;

- mocht de bril mevrouw meteen naar mijn BSN vragen?
- heb ik recht op inzage van de gegevens die ze van me hebben, waaronder oogafwijking?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Check de website van de opticien, wat staat er over beschreven?

In het algemeen: het mag alleen als het wettelijk verplicht is, vraag ze schriftelijk via de FG/DPO (zal op de website zijn te vinden) op basis waarvan ze je BSN mogen gebruiken.

Recht van inzage: ja, onder de AVG en als ze zich beroepen op medisch bezig zijn onder de WGBO waar je recht hebt op elektronische inzage in je zorgdossier. Wat betreft de AVG kan je het bijv. via de FG opvragen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees nog even niet dat je ook daadwerkelijk je BSN hebt afgegeven?

En indien niet; dan hebben ze nu een dossier van een random klant zonder herleidbare gegevens die links & rechts een offerte vraagt zonder enige opvolging :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
MAX3400 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:33:
Ik lees nog even niet dat je ook daadwerkelijk je BSN hebt afgegeven?

En indien niet; dan hebben ze nu een dossier van een random klant zonder herleidbare gegevens die links & rechts een offerte vraagt zonder enige opvolging :)
BSN niet gegeven, wel voor/achternaam en adres.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:33:
[...]

BSN niet gegeven, wel voor/achternaam en adres.
Oh, dan krijg je hoogstens een paar folders (op naam dus wordt ook bezorgd bij een Nee/Nee sticker).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
Kennelijk zien opticiens zich als zorgverlener (is wat voor te zeggen) en verzamelen ze een hele stapel informatie.

Check ook eens het privacybeleid van de Specsavers: https://www.specsavers.nl/juridische-beleid/privacybeleid

Er is wat voor te zeggen dat ze bepaalde medische gegevens kunnen hebben, zeker als je ze beschouwt als zorgverlener. Maar ja, ze verwerken dan weer alleen onder de noemer "toestemming gegeven". En de lijst met dingen die ze doen is dan weer heel erg breed.

Dat ze jouw gegevens geheim voor je houden lijkt me niet de bedoeling. Daar zou ik zeker melding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:34
Ervaring van mijn familie die in deze branche zitten: Oogmeting vragen ze vaak geld voor, wat verrekend wordt bij het kopen van een bril, ofwel direct, ofwel later als evengrote korting op de factuur. Doe je dat niet, dan mag de klant kosteloos zijn of haar medische gegeven opvragen vanwege AVG, en dus inderdaad naar de favoriete webshop surfen om die gratis oogmeting te verzilveren in een bril voor 5 euro.

Offertes worden voor zover ik begrijp vrijwel nooit gemaakt nee, maar wel een orderbevestiging als dat gevraagd wordt, en natuurlijk een factuur.

Er wordt me, nu ik even navraag, wel verteld dat ik het volgende duidelijk moet maken; Er zit verschil tussen optiekzaak en optiekzaak, en de zin "dan weet ik al waar hij geweest is" komt al langs, wat aangeeft dat er groot verschil is tussen hoe verschillende bedrijven ermee omgaan.

Voor sommige bedrijven is de zorgverzekering in dit opzicht dan ook een verdienmodel; krijgt de klant nog wat terug, dan kunnen ze een duurdere bril verkopen voor dezelfde prijs voor de klant.

EDIT: Verduidelijken van kosten vooroogmeting
EDIT2: onmogelijk zin veranderd

[ Voor 13% gewijzigd door nairolf op 03-02-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:48
Als ze onder de noemer zorgverlener vallen, dan mogen ze het vragen. Zie: Autoriteit Persoonsgegevens

Alleen ik vraag het me wel echt af of ze zorgverlener zijn. Als ze het zijn, zou ik eens vragen of ze een NE7510 hebben en welke maatregelen ze hebben genomen om je BSN en je medische gegevens af te schermen. NEN7510 is namelijk verplicht voor zorgverleners. En medische gegevens en je BSN zijn bijzondere persoonlijke gegevens die goed beschermd moeten worden.

En je hebt het recht op je eigen data. Zeker als het opgeslagen wordt. Kan me wel voorstellen dat ze moeilijk doen omdat ze bang zijn dat je naar een online shop gaat om daar goedkoper iets aan te schaffen en je een gratis meting hebt gedaan. Maar ze zijn verplicht het te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Ik heb een klacht ingediend bij ze.
"Ik was vanmiddag bij het filiaal van [naam brillentoko] aan de [adres]. Ik vroeg om een oogmeting, wat mogelijk was. Voor de aanvang van de oogmeting werd gevraagd om mijn BSN.
Na de oogmeting vroeg ik om een offerte. Dit werd geweigerd. Ik kreeg enkel een kladblok papiertje met daarop de twee prijzen voor de eventuele brillen.
Volgens mij is het niet in lijn met de GDPR om voor een brilmeting iemands BSN nummer te vragen. Bij een eventuele daadwerkelijke aankoop zou dit zeker redelijk zijn om te controleren of iemand in aanmerking komt voor korting via de zorgverzekering.
Wat ik echter zeer kwalijk vind is dat ik geen inzake kreeg in de door jullie verzamelde medische gegevens over mij. Ik kreeg niet te weten welke afwijking ik heb aan mijn ogen terwijl ik daar nadrukkelijk om vroeg. Ook dit strookt niet met de letter en geest van de GDPR.

Graag verneem ik van jullie de zienswijze van [brillentoko] wat betreft het bovenstaande."
To be continued.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

DaFeliX

Tnet Devver
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:16:
[...]

- mocht de bril mevrouw meteen naar mijn BSN vragen?
- heb ik recht op inzage van de gegevens die ze van me hebben, waaronder oogafwijking?
Ik weet niet hoe het zit met rechten, maar ik kan wel delen wat ik gewend ben.

Ik heb een paar opticiens gehad, en de paar keren kreeg ik een uitgebreide meting (glaasjes, oogdrukmeting, een kopje koffie) zonder dat mij uberhaupt naar mijn naam gevraagd werd. Ook de details van deze onderzoeken werden mij zonder enig probleem gedeeld (oogdruk goed, afwijking linkeroog dit, rechteroog dat), en pas op het moment dat ik een bril heb uitgekozen werden mijn NAW gegevens genoteerd.

Voor wat betreft het ontvangen van een offerte; ik ben het ook gewend dat ze een richtingsbedrag noemen op een kladblaadje, en geen offerte opstellen. Als ik dan daadwerkelijk een bril heb gekozen en de bestelling plaats, krijg ik een exacte berekening.

Ik geloof niet dat ze mij om mijn BSN hebben gevraagd. Wel de standaard vraag of ze mijn zorgpolis moeten checken om te zien wat voor vergoeding ik zou hebben Ook ben ik het gewend dat een opticien je gegevens bewaard omdat je bij diezelfde zaak een paar jaar later weer een nieuwe bril koopt en dan weer een nieuwe meting krijgt en ze delen in hoeverre de gegevens afwijken van de vorige meting.

Nu kan ik mij voorstellen dat de ene zaak de andere niet is; en dat zaken die concureren op prijs wellicht wat eerder je gegevens willen hebben voor 't geval je zou weglopen.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:53

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ben al bij diverse opticiens geweest. En er is mij nog nooit om een BSN nummer gevraagd. De automatische verrekening met de verzekering is maar 1x gebeurd. Nu gebruik ik het niet meer.

Mbt het verstrekken van de meetgegevens. Sommige opticiens verkopen een meting als apart product. Wellicht hier ook het geval? Vaak verrekenen ze dat dan wel bij de aanschaf van een bril.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickVerboom
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05-2022
Opticiens zijn aan te merken als zorgverlener en zijn derhalve verplicht om op grond van de Wgbo een medisch dossier aan te leggen. Herbij geldt de verplicht om het burgerservicenummer te gebruiken waardoor gezorgd wordt dat de gegevens op de juiste cliënt betrekking hebben. De Wgbo is dan ook de grondslag voor het verwerken van deze gegevens en daarom is toestemming niet vereist. Daarnaast zal ook de Zorgverzekeringswet van toepassing (al heb ik daar minder kennis van), om ervoor te zorgen dat ook de zorgverzekering de juiste gegevens verwerkt.

Dit brengt natuurlijk wel verplichtingen met zich mee voor de opticien. Zoals reeds is aangehaald moeten zij ook NEN 7510 gecertificeerd zijn. Een functionaris gegevensbescherming is echter niet altijd verplicht voor zorgaanbieders. Wel heb je altijd het recht om (elektronische) inzage te krijgen in je medisch dossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
NickVerboom schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:35:
Opticiens zijn aan te merken als zorgverlener en zijn derhalve verplicht om op grond van de Wgbo een medisch dossier aan te leggen. Herbij geldt de verplicht om het burgerservicenummer te gebruiken waardoor gezorgd wordt dat de gegevens op de juiste cliënt betrekking hebben.
En daar wringt het voor mij. Nu wordt gedaan alsof het BSN de enige manier is om iemand te identificeren, terwijl andere laagdrempeligere manieren (zoals naam, adres en geboortedatum) ook prima kunnen. Als ik bij het ziekenhuis ben vraagt men mij om mijn naam en geboortedatum, niet om mijn BSN. Voor mijn gevoel is het begrip 'bijzonder persoonsgegeven' een beetje ondergesneeuwd en wordt dit te snel uit de kast gehaald.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickVerboom
Het gaat echter niet om het identificeren van iemand met het bsn, maar om ervoor te zorgen dat de gegevens uit het medisch dossier betrekking hebben op de juiste persoon: https://www.rijksoverheid...nummer-bsn/bsn-in-de-zorg. Het gaat er dan voornamelijk om dat gegevens uit verschillende bronnen op de juiste manier met elkaar kunnen worden gekoppeld. Dit is iets anders dan het identificeren van iemand aan de hand van een identiteitsbewijs: https://autoriteitpersoon...iteitsbewijs-en-foto-5166

Het bsn is bovendien, sinds de invoering van de AVG, geen bijzonder persoonsgegeven, zoals gezondheidsgegevens dat wel zijn. Er zijn echter nog wel aanvullende eisen, zoals dat het wettelijk moet zijn vastgelegd dat een organisatie deze mag verwerken. In het geval van een opticien is dit dus wettelijk vastgelegd en moeten zij deze voorts verwerken. Zij mogen verder natuurlijk ook gezondheidsgegevens verwerken, omdat zij een zorgaanbieder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
NickVerboom schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:35:
Opticiens zijn aan te merken als zorgverlener en zijn derhalve verplicht om op grond van de Wgbo een medisch dossier aan te leggen. Herbij geldt de verplicht om het burgerservicenummer te gebruiken waardoor gezorgd wordt dat de gegevens op de juiste cliënt betrekking hebben. De Wgbo is dan ook de grondslag voor het verwerken van deze gegevens en daarom is toestemming niet vereist. Daarnaast zal ook de Zorgverzekeringswet van toepassing (al heb ik daar minder kennis van), om ervoor te zorgen dat ook de zorgverzekering de juiste gegevens verwerkt.

Dit brengt natuurlijk wel verplichtingen met zich mee voor de opticien. Zoals reeds is aangehaald moeten zij ook NEN 7510 gecertificeerd zijn. Een functionaris gegevensbescherming is echter niet altijd verplicht voor zorgaanbieders. Wel heb je altijd het recht om (elektronische) inzage te krijgen in je medisch dossier.
Als de WGBO de grondslag is, waarom heeft een Specsavers dan dit in hun privacybeleid staan?
Uw uitdrukkelijk toestemming is de wettelijke basis voor de verwerking van uw gezondheidsgegevens. Wij verzamelen geen gezondheidsgegevens zonder uw uitdrukkelijke toestemming.
Ik twijfel er heel sterk aan dat een opticien zorgverlener is. Ik kan dan ook alleen bronnen vinden waarin staat dat een opticien geen zorgverlener is (itt een optometrist). Maar helaas geen bronnen waar ik mijn hand voor in het vuur zou steken.
Maar laten we eerlijk zijn, een opticien verleent geen zorg, maar meet alleen oogsterkte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:41:
[...]

En daar wringt het voor mij. Nu wordt gedaan alsof het BSN de enige manier is om iemand te identificeren, terwijl andere laagdrempeligere manieren (zoals naam, adres en geboortedatum) ook prima kunnen. Als ik bij het ziekenhuis ben vraagt men mij om mijn naam en geboortedatum, niet om mijn BSN.
Wellicht ben je al vaker bij dit ziekenhuis geweest? Ik verwacht dat ze je BSN al lang in hun dossier hebben opgenomen. Of misschien wel hebben door een gedeeld elektronisch patiënten dossier via een andere zorgverlener (huisarts o.i.d.).

Mijn BSN staat volgens mij ook op alle verwijzingen van de huisarts die ik ooit gekregen heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 04-02-2022 23:13 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 20:11

XallaX

Meow

De opticiën hier vroeg ook om een BSN omdat ze op het nummer van de verzekering geen gegevens kon vinden. Met de BSN lukte het direct.

Oogmeting is hier (lokale opticiën, geen merk) alleen gratis bij aanschaf van een bril en daarna krijg je ook de meetgegevens mee. Deze opticiën doet niet aan 'gratis' oogmeten om hiermee o.a. mee te voorkomen dat de klanten online brillen gaan bestellen met de gegevens. (Dit wordt wel vooraf aangegeven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickVerboom
celshof schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:51:
[...]
Als de WGBO de grondslag is, waarom heeft een Specsavers dan dit in hun privacybeleid staan?
[...]
Ik twijfel er heel sterk aan dat een opticien zorgverlener is. Ik kan dan ook alleen bronnen vinden waarin staat dat een opticien geen zorgverlener is (itt een optometrist). Maar helaas geen bronnen waar ik mijn hand voor in het vuur zou steken.
Maar laten we eerlijk zijn, een opticien verleent geen zorg, maar meet alleen oogsterkte op.
Dat klopt inderdaad. Ik zie dat er een verschil is tussen een opticien en een optometrist. De optometrist is wel een zorgaanbieder, maar de opticien lijkt dit inderdaad niet te zijn. De werkzaamheden van de opticien zijn (meen ik) echter wel te declareren via de zorgverzekeringswet. Op grond daarvan gelden dezelfde soort regels, namelijk dat het burgerservicenummer moet worden gebruikt om te waarborgen dat de in het kader van de verzekering van zorg te verwerken persoonsgegevens op die verzekerde betrekking hebben.

Verder kan toestemming dan inderdaad de grondslag zijn voor het verwerken van de gezondheidsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:46

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:41:
[...]

En daar wringt het voor mij. Nu wordt gedaan alsof het BSN de enige manier is om iemand te identificeren, terwijl andere laagdrempeligere manieren (zoals naam, adres en geboortedatum) ook prima kunnen. Als ik bij het ziekenhuis ben vraagt men mij om mijn naam en geboortedatum, niet om mijn BSN. Voor mijn gevoel is het begrip 'bijzonder persoonsgegeven' een beetje ondergesneeuwd en wordt dit te snel uit de kast gehaald.
Ik kan je verzekeren, als medewerker van een zorgverlener met een aantal honderduizenden patiënten in ons bestand, dat naam + geboortedatum iemand niet voldoende identificeert. Ik ben meer dan eens 2 patiënten met dezelfde voorletters (dus niet één), dezelfde achternaam en dezelfde geboortedatum tegengekomen. Tevens zijn er nog steeds ouders die hun tweeling dezelfde voorletter geven, en die wonen dan ook jarenlang op hetzelfde adres. Adres is daarnaast uiterst onbetrouwbaar; medische dossiers leg je aan voor jaren en mensen verhuizen nog wel eens.

Laagdrempeling klinkt leuk, maar een goede identificatie lijkt me belangrijker.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

En dan nog is er een verschil tussen je officiële naam en je roepnaam. Jan Janssen met +2 glazen noemt zichzelf John, Johannes Janssen met -4 noemt zich Jan.
NickVerboom schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:36:
Dat klopt inderdaad. Ik zie dat er een verschil is tussen een opticien en een optometrist. De optometrist is wel een zorgaanbieder, maar de opticien lijkt dit inderdaad niet te zijn. De werkzaamheden van de opticien zijn (meen ik) echter wel te declareren via de zorgverzekeringswet. Op grond daarvan gelden dezelfde soort regels, namelijk dat het burgerservicenummer moet worden gebruikt om te waarborgen dat de in het kader van de verzekering van zorg te verwerken persoonsgegevens op die verzekerde betrekking hebben.

Verder kan toestemming dan inderdaad de grondslag zijn voor het verwerken van de gezondheidsgegevens.
Toestemming voor BSN? Nee. Nooit. BSN mag alleen als BSN moet. En als het moet dan is het onder bepaalde wetgeving zoals WGBO.

Idem voor de gezondheidsgegevens, daar wil je geen toestemming voor vragen / gebruiken. Uitvoering van de overeenkomst cq. voorbereiding daarvan. Geen toestemming.

Edit: ah, eens @NickVerboom NickVerboom in "Opticien, BSN en medische gegevens"

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 06-02-2022 14:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:16:
Ik krijg het gevoel dat de oogmeting gratis was, maar dat de resultaten ervan niet met me gedeeld worden mits ik ook een bril koop.
:?

Voor de rest logisch dat ze de resultaten niet zomaar meegeven. Menig persoon gaat er volgens online voor 3 tientjes een bril mee bestellen. Ik vind wel dat ze dit van te voren hadden moeten vertellen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Veel te veel mensen halen mits en behalve door elkaar.
Voor de rest logisch dat ze de resultaten niet zomaar meegeven. Menig persoon gaat er volgens online voor 3 tientjes een bril mee bestellen. Ik vind wel dat ze dit van te voren hadden moeten vertellen.
Nee dat is niet logisch. Het zijn jouw gegevens. Het zou wat zijn als je huisarts je geen gratis inzage zou geven in jouw dossier, laat staan dat Facebook je geen kosteloze inzage in je gegevens zou geven. Terwijl ook FB graag aan je verdient, niet anders dan dat de opticien dat wil.

Logisch zou zijn dat je moet betalen een meting te laten doen. Waarbij ze je dan prima dat bedrag als korting kunnen geven op elke aanschaf bij die winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickVerboom
F_J_K schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Toestemming voor BSN? Nee. Nooit. BSN mag alleen als BSN moet. En als het moet dan is het onder bepaalde wetgeving zoals WGBO.

Idem voor de gezondheidsgegevens, dar wil je geen toestemming voor vragen / gebruiken. Uitvoering van de overeenkomst cq. voorbereiding daarvan. Geen toestemming.
Het burgerservicenummer mag inderdaad alleen worden verwerkt op grond van een specifieke wet- of regelgeving, bijvoorbeeld de Zorgverzekeringswet. Ik zei alleen dat de grondslag voor het verwerken van gezondheidsgegevens toestemming betreft. Een overeenkomst kan immers het verbod op het verwerken van bijzondere persoonsgegvens niet doorbreken: https://autoriteitpersoon...nsgegevens-verwerken-6341.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
F_J_K schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Veel te veel mensen halen mits en behalve door elkaar.

[...]
Blijkbaar.
Nee dat is niet logisch. Het zijn jouw gegevens. Het zou wat zijn als je huisarts je geen gratis inzage zou geven in jouw dossier, laat staan dat Facebook je geen kosteloze inzage in je gegevens zou geven. Terwijl ook FB graag aan je verdient, niet anders dan dat de opticien dat wil.

Logisch zou zijn dat je moet betalen een meting te laten doen. Waarbij ze je dan prima dat bedrag als korting kunnen geven op elke aanschaf bij die winkel.
Het resultaat is hetzelfde. Maar ik denk dat jouw manier beperkenden is voor de gemiddelde consument. Het is juist een prettig dat je bij meerdere winkels terecht kunt voor je iets aanschaft. Als je bij elke winkel eerst 50 euro moet betalen (ik noem maar wat) dan voel je je verplicht om daar ook te kopen. Hoewel je in theorie niet in elke winkel hoeft te gaan meten doen veel mensen dit wel, zeker als de winkel je daartoe uitnodigt.

De vergelijking met Facebook gaat wat mij betreft niet op, als je op Akkoord drukt bij Facebook verkoop je ongeveer je hele doopcel aan ze. Ook de vergelijking met een huisarts vind ik krom, een huisarts betaal je automatisch per kwartaal en bij elk bezoek. Je kan niet kosteloos naar een huisarts of Facebook gaan. Dat kan wel naar een opticien.

Verder vind ik het niet zo spannend qua gegevens, maar ze zouden deze wel op verzoek moeten vernietigen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De vraag is niet de toegang of het vernietigen, de vraag is de inzage. (En het BSN-gebruik, dat is geloof ik wel duidelijk beantwoord).

Punt is: het is niet aan het ene of andere bedrijf om te verzinnen of ze om commerciële redenen al dan niet inzage geven. Dat recht hebben ze.

Betaal je geld aan de huisarts? Ik kan me niet herinneren dat dat ooit niet via de zorgverzekering is gegaan. Maar goed, het gaat over de kosteloze (en elektronische) inzage in het (zorg)dossier. Niet over of en welke diensten er verder worden geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Leuke discussie :) Bedankt allen voor de input.
N.a.v. de door mij ingediende klacht werd ik de dag erna gebeld. "Excuses, dit betreft een fout, natuurlijk heeft u recht op een offerte en recht op uw medische gegevens". Toen ik daar kwam was de opticien wel erg neerbuigend. Volgens mij voert het filiaal (franchise voor zover het boeit) enkel het beleid uit wat het moederbedrijf hen oplegt, ongeacht de letter/geest van de wet.

Over het delen van mijn BSN ben ik persoonlijk erg terughoudend. De voornaamste reden is dat er (helaas) nog steeds (overheids)instellingen zijn die mijn BSN gebruiken voor validatie (en niet alleen identificatie). De onveranderbare aard van het BSN helpt hier niet bij. Dat er twee mensen met de zelfde naam op een adres wonen kan een probleem zijn voor de postbode, maar zou geen probleem moeten zijn voor het op laten meten van iemands ogen. Ik lees dat verschillende mensen al een 'stapje verder' denken en 'meteen' denken aan het aanschaffen van de bril. Zo ver was ik nog lang niet, dat gaf ik van te voren ook aan. 'Alvast' m'n BSN afstaan, daar voel ik me niet prettig bij aangezien de noodzaak ontbrak. Wat trouwens geen verwijt is naar wie dan ook (!).

Nu heb ik dus via een klacht mijn medische gegevens. Wat blijkt, ik heb geen 100% zichtvermogen. Ik kreeg van de opticien dan ook het dringende advies om er mee naar de huisarts te gaan, wat ik ook ga doen. Maar dankzij jullie weet ik alvast dat een opticien geen optometrist is :)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Wat betreft kosten voor inzage van het medisch dossier haal ik deze oude koe even uit de sloot;
https://webshare.iprova.n...eb-40dc-8cd6-6b7dc0939455
Als u een papieren dossier wilt opvragen, of beelden van radiologie op CD/DVD wilt ontvangen, kunt u dat eenmalig
zonder kosten doen. Wilt u hiervan opnieuw een kopie ontvangen, worden hier de volgende kosten voor gerekend.
Inzage is altijd gratis, een papieren kopie krijgen niet altijd. De 1e keer bieden ze dit aan als service, daarna mag je betalen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Xander schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Wellicht ben je al vaker bij dit ziekenhuis geweest? Ik verwacht dat ze je BSN al lang in hun dossier hebben opgenomen. Of misschien wel hebben door een gedeeld elektronisch patiënten dossier via een andere zorgverlener (huisarts o.i.d.).

Mijn BSN staat volgens mij ook op alle verwijzingen van de huisarts die ik ooit gekregen heb.
Speciaal voor jou :P Ik kwam deze zin tegen op de website van het ziekenhuis (bron);
Indien gewenst mogen de niet noodzakelijke identiteitsgegevens zoals het BSN, de pasfoto en de handtekening op de kopie van het identiteitsbewijs worden afgeschermd. U krijgt een bericht als uw verzoek is ontvangen.
Dat gaat over de rechten/plichten voor het verkrijgen van een kopie van het medisch dossier. Als zelfs daarvoor een BSN niet als noodzakelijk wordt geacht, dan vraag ik me toch af of er door de brillenboer niet iets te makkelijk wordt gevraagd om een BSN.

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1