Netwerk zonder switch mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo,

Ik heb een KPN V10 modem maar wil een beter wifi signaal, is het mogelijk om het wifisignaal uit te zetten op de V10 en daarvoor in de plaats een andere wifi verbinding te maken.

Het liefst een kastje bij het modem met wifi en dan heb ik nog een kabel lopen naar de achterzijde van de boerderij (15 meter verder) en daar wil ik ook een wifi kastje. Vanuit het kastje aan de achterzijde van de boerderij kan ik weer een kabel trekken (doorlussen zinder switch) naar de stal (20 meter verder) waar ik ook een wifi kastje wil hangen.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een degelijk en goed systeem is waarmee ik bovenstaande doen kan en dan wel graag zonder een switch en alleen 3 wifi kastjes of hoe deze ook heten.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zodra je een "wifi kastje" aan de achterzijde legt en daar wil je weer een kabel inprikken, zit er "dus automagisch" een switch in.

Gezien jouw vraagstelling, denk ik dat het beste uit bent met een "mesh netwerk met wired backhaul"; die zijn er in veel budgetten dus allicht dat je daar even je gedachten over wil laten gaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
Hoi Max3400,

OK duidelijk, dank voor de uitleg !

Mijn budget is ongeveer 300,00 Euro, heb ik daar al iets van kwaliteit voor waar ik deze opstelling mee kan realiseren ? Ik betaal liever iets meer voor goed spul want ik wil er wel op vooruit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 15:16
Ik denk dat je met bijvoorbeeld een deco M5 systeem een heel eind komt. Deze hebben 2 netwerkpoorten dus zijn prima door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
Bedankt voor de tip Eupeodes !

Goedkoper dan ik dacht 160,00 voor een 3-pack... (#A #B #C)

Zou je me kunnen adviseren m.b.t. aansluiten, moet dat als volgt:

(poort 1 heb ik al bezet)
Rechtsreeks aan modem (poort2) #A
Rechtsreeks aan modem (poort3) #B
Rechtsreeks aan de 2e poort van #B de deco M5 #C

[ Voor 32% gewijzigd door schouten op 03-02-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
Deze ga ik zeker even bekijken, DANK!

Zojuist de deco M5 bekeken, is een TP-Link EAP245 - 3-pack een betere keuze of maakt dat voor mijn opstelling niet uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TP-Link EAP245 - 3-pack
Heb niet het gevoel dat je systeembeheerder bent; bij de 245 moet je aanvullende handelingen / zaken instellen die ietsjes meer/verder nodig zijn dan een standaard-installatie van de M5's. Ook hiervoor kan je Googlen en kom je op https://www.tp-link.com/en/landing/omada-eap-instruction/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 15:16
schouten schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:14:
Bedankt voor de tip Eupeodes !

Goedkoper dan ik dacht 160,00 voor een 3-pack... (#A #B #C)

Zou je me kunnen adviseren m.b.t. aansluiten, moet dat als volgt:

(poort 1 heb ik al bezet)
Rechtsreeks aan modem (poort2) #A
Rechtsreeks aan modem (poort3) #B
Rechtsreeks aan de 2e poort van #B de deco M5 #C
Maakt als de deco’s in AP mode gebruikt niets uit, als ze in router modus gebruikt moet ze allemaal achter de primaire unit worden aangesloten. Gezien er ook andere apparatuur aan je modem hangt zou ik AP mode aanraden. Dan blijft het een enkel netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41
schouten schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:55:
Hallo,

Ik heb een KPN V10 modem maar wil een beter wifi signaal, is het mogelijk om het wifisignaal uit te zetten op de V10 en daarvoor in de plaats een andere wifi verbinding te maken.

Het liefst een kastje bij het modem met wifi en dan heb ik nog een kabel lopen naar de achterzijde van de boerderij (15 meter verder) en daar wil ik ook een wifi kastje. Vanuit het kastje aan de achterzijde van de boerderij kan ik weer een kabel trekken (doorlussen zinder switch) naar de stal (20 meter verder) waar ik ook een wifi kastje wil hangen.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een degelijk en goed systeem is waarmee ik bovenstaande doen kan en dan wel graag zonder een switch en alleen 3 wifi kastjes of hoe deze ook heten.

Rick
Je kunt de Experiabox zelfs volledig achterwege laten. Ikzelf heb een Asus XT8 in mesh opstelling. Als je toch €300 te besteden hebt.. voor iets meer heb je er 2. Ik weet dan niet of je internet nodig het tussen de boederij en de stal?

Ik zou zelf geen apparatuur van tplink kopen en al zeker niet de deco’s.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 03-02-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
@turkeyhakan: Het probleem is dat ik ook de 4g optie gebruik van KPN (buitengebied) dus ik wil toch graag de V10 blijven gebruiken anders weet ik wel hoe het gaat als de verbinding niet werkt, ligt het altijd aan het modem als het niet het modem van KPN is.

@Eupeodes: OK als AP dus ga ik doen. Twijfelde aan de 245 die ze op dezelfde site ook verkopen maar de M5 net zoveel dekking geeft vind ik het prima en kan er altijd goedkoop nog een bijprikken.

@MAX3400, LOL nee ik ben beslist geen netwerkbeheerder maar wil het wel goed werkend hebben daarom is mijn budget eventueel oprekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vraag me af waar de weerstand tegen een switch vandaan komt?

Dat gezegd hebbende, er zijn idd APs met een “doorlusmogelijkheid”. Stiekem is dat wel een switch overigens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

FreakNL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:50:
Ik vraag me af waar de weerstand tegen een switch vandaan komt?
Ze gaan aan of uit? :P

Ach, je kent zat topics over "iptv" en "igmp"; het lijkt in een aantal gevallen een enorme hit & miss te zijn wat persoon A koopt, ISP B aanraadt en instelling C uiteindelijk weet te verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouten
@FreakNL De weerstand is de reactie van Max3400, ik ben geen systeembeheerder dus hoe minder gedoe des te beter voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
Als er iets geen gedoe is, dan is een switch dat wel.
Dat is enkel inprikken en werken, niets aan te configureren.

En mesh systemen beloven simpel te zijn maar zijn dat zelden.

Koop een extra accesspoint, plaats die strategisch en sluit hem via een netwerkkabel aan.
En blijf gewoon de wifi van die kpn erbij gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
schouten schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:55:
Dat is exact wat ik heb gedaan. Ik heb twee EAP225 gedaan, omdat ik meerdere SSIDs wilde hebben die ik elk apart kon regelen met firewall, vlan en frequentie.

Ergens anders hoefde er niks spannends geregeld te worden, gewoon 1 ssid, waarbij het niet erg is dat 2.4 en 5 ghz hetzelfde ssid hebben, want 2.4 kon gewoon uit nu de dekking op 5ghz prima was. Daar was een Deco4 een no-brainer, via Ziggo voor 99 euro. Denk er wel aan dat zo’n Deco maar twee utp poorten heeft. Je kan niet en doorlussen en er een pc op aansluiten. Oh. En mesh hoef je niet aan te zetten. Die Deco’s werken prima zonder mesh als je ze bedraad aansluit.

De afweging die jij moet maken is of je aan de simpele use case zoals je die nu hebt beschreven genoeg hebt, of dat je stiekem verwacht dat je dan automatisch ook andere dingen kan doen.

Overigens is zo’n Deco setje de kosten niet en lijkt een prima match met hoe jij jouw wensen nu beschreven hebt. In het slechtste geval helpt het jouw specifieker te bepalen wat jouw wensen zijn.

Zo’n switch is trouwens niet ingewikkeld. Net als een stekkerdoos. Inprikken en klaar. Jaren geleden was er nog wel eens gedoe met IGMP-snooping, dat er niet op zat of niet goed werkte. Daar even op letten als je er een (via marktplaats) koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Het minst gedoe?
Koop bij kpn voor 68 euro 2 SUPER wifi punten
Dat doorlussen heb je dan wel switch nodig. 10 hele euros bij de a-c-tion
Heb je nog ook nog support van je provider bij vragen

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1