Toon posts:

aanpassingen Pricewatch moederborden data

Pagina: 1
Acties:

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Suggesties voor aanpassingen In Pricewatch moederborden data:
• courante VRM controllers toevoegen
• TPM connector vervangen door TPM header (TPM=Trusted Platform Module, het bevat al het woord module.) Om verwarring te voorkomen, want een connector is doorgaans beschikbaar aan de buitenzijde van de kast. Header is de gebruikelijke term.
• 3.5mm analoog audio aansluitingen splitsen: in/out (het is onduidelijk of je daar 3 moet invullen en 1x microfoon of 2 en 1x microfoon voor een totaal van 3 aansluitingen)
• DDR ECC, ECC tolerant of geen ECC (veel moederborden kunnen geen ECC gebruiken, maar tolereren wel ECC modulen. Opmerking: DDR5 gebruikt intern ECC, maar dat is een ander toepassing van de ECC methode dan de bekende DDR ECC.)
• Waterflow bij fan ondersteuning is onduidelijk. Wordt hier een flow sensor (Asus: W_FLOW) mee bedoeld? Dan zou ik flow sensor gebruiken (in het Nederlands mag het aan elkaar worden geschreven). Dat is een sensor voor doorvoer, het is geen fan header.
• fasen/stages aangeven als 6+1 of 6+1+1.

Suggesties voor nieuwe onderdelen:
• antenne aansluitingen (voor o.a. WiFi, Bluetooth)
• aantal com poorten headers (intern)
• DDR JEDEC snelheid (dit is de standaard snelheid, mede afhankelijk van de controller in de processor)
• DDR ondersteuning voor settings: EPP 2.0, XMP 1.0, XMP 2.0, XMP 3.0, XMP (variant)
• DDR XMP/OC max snelheid
• waterpomp fan header aantal (heeft meestal hoger vermogen dan een gewone fan)
• radiator fan header aantal (heeft meestal hoger vermogen dan een gewone fan)
• CPU/SoC VRM mosfets low/high met aantallen. voorbeeld chips: SirRA12, SiRA14, SM4508, SM4373.
• aanwezigheid TPM chip of module

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

@mrmrmr Ik ga hier binnenkort naar kijken, ik kom erop terug :)

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 21:27

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik pik even specifiek de vrm-gerelateerde suggesties eruit, omdat we niet lang geleden uitgebreid hebben gekeken hoe we vrm-specs het beste in de Pricewatch konden krijgen.
mrmrmr schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:35:
• fasen/stages aangeven als 6+1 of 6+1+1.
Dat hebben we bewust niet gedaan, om meerdere redenen:
  • Op welke secundaire rail(s) de +1 of +1+1 slaat, verschilt per fabrikant en platform (AMD/Intel)
  • Het zegt weinig om wel aantallen te speccen, maar niet de powerstages/mosfets die voor de betreffende rails worden gebruikt
  • Welke componenten er voor de secundaire rails worden gebruikt, is veel minder relevant dan voor de primaire (Vcore) rail
  • Fabrikanten vermelden vrijwel nooit welke componenten ze voor de secundaire rails gebruiken, waar ze dat voor de Vcore-rail (gelukkig) steeds vaker doen
Daarom hebben we een duidelijke lijn getrokken: van de Vcore-vrm speccen we zo veel als mogelijk, van de overige vrm's (igpu, mem controller, het geheugen zelf, etc) niets.
• CPU/SoC VRM mosfets low/high met aantallen. voorbeeld chips: SirRA12, SiRA14, SM4508, SM4373.
Daar heb ik niet per se iets op tegen, maar je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Bij powerstages is het relevant om te weten welke het is, zodat je de rating weet en de som aantal x rating kunt maken voor de 'Rating VCore-vrm' spec. De rating van losse mosfets is daarmee niet vergelijkbaar, dus als je daarvan de rating zou vermelden leidt dat alleen maar tot verwarring. Dan houd je het dus alleen bij namen en de vraag is hoeveel mensen dat wat zegt of uitmaakt. Puur en alleen het feit dat er losse mosfets ipv powerstages worden gebruikt, vertelt immers al dat het bord weinig geschikt zal zijn voor overklokken en cpu's die veel stroom gebruiken.

Daarbij komt nog dat fabrikanten praktisch nooit opgeven waar een vrm op basis van losse mosfets exact uit bestaat, en het aantal borden waarvoor we dit in zouden kunnen vullen dus zeer beperkt is.

• mrmrmr
  • Niet online
Bedank voor de uitgebreide reactie, @Tomas Hochstenbach.

En ook bedankt voor jouw werk, @Glaanie.

De verbeteringen die eerder zijn doorgevoerd zijn overwegend heel goed. O.a. de USB aansluitingen zijn nu veel beter verdeeld dan vroeger.

Het is van belang te weten of de VRM's van goede kwaliteit zijn bij o.a. zuinige moederborden. Dat is een andere insteek dan overklok- en gaming borden. Zuinige borden hebben vaak minder features, minder fasen, maar wel goed (zuinig) materiaal en een ontwerp gericht op beperken van stroomverbruik. Zuinigheid is van belang voor thuisservers die altijd aanstaan. Daar is al jaren belangstelling voor in het zuinige server topic.

We zijn afhankelijk van informatie. Pricewatch tegenhanger Geizhals noemt het aantal fasen en welke controllers en cpu/soc mosfets zijn gebruikt. Er is een aanmerkelijk verschil in specificaties van mosfets en de zuinigheid ervan. Er zijn borden met en zonder koelers. Koeling is nodig bij warmteontwikkeling, het is energieverlies. Minder fasen kan wijzen op een zuiniger bord. Op dit moment is het ontdekken van een zuinig bord een hit & miss bezigheid, meer informatie kan zorgen voor een betere inschatting.

Ik begrijp dat niet iedere fabrikant hetzelfde doet met de 6 / 6+1 / 6+1+1 notaties, maar dan is het doorgaans wel binnen het aanbod van de fabrikant vergelijkbaar. De fabrikant geeft het vaak zelf aan in de specificaties. Als ik naar een moederbord kijk zie ik soms variaties van high en low mosfets en extra spoelen die niet worden genoemd in de specificaties.
Niets vermelden is als het kind met het badwater weggooien, dan heb je geen selectiecriterium meer. Iets is beter dan niets, ook al zitten er mitsen en maren aan. De pragmatische aanpak.

Het aantal low, high mosfets en spoelen is objectief en vergelijkbaar, ook al zijn de configuraties en aansturing erachter verschillend.

Bij borden zonder koelers kun je naar foto's van het bord in high-res kijken en zien welke componenten zijn gebruikt.

De reden dat ik hiermee kom is als gevolg van aanpassingen in de specificaties die ik heb aangemeld (die zijn verwerkt). Daarbij merkte ik een aantal onduidelijkheden en nog niet bestaande data categoriën, vandaar mijn voorstellen.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Glaanie

Glaanie

Met dank aan Tomas voor het oppakken van de VRM vragen. Ik heb daar niks op toe te voegen, voornamelijk omdat Tomas het grotendeels bedacht heeft :+ Voor overige VRM specs die je van een moederbord weet, kan je kwijt in het veld VRM opmerkingen, ik geloof dat je dat ook al een paar keer hebt gedaan.

Nu voor de rest:
• TPM connector vervangen door TPM header (TPM=Trusted Platform Module, het bevat al het woord module.) Om verwarring te voorkomen, want een connector is doorgaans beschikbaar aan de buitenzijde van de kast. Header is de gebruikelijke term.
Done.
• 3.5mm analoog audio aansluitingen splitsen: in/out (het is onduidelijk of je daar 3 moet invullen en 1x microfoon of 2 en 1x microfoon voor een totaal van 3 aansluitingen)
Dat laatste. De microfoon is altijd een ingang, maar de (onversterkte) line-in kan wel naar een uitgang worden omgezet, vaak via software. Dus als je 5 analoge audio poorten hebt, is eentje daarvan altijd de microfoon en de rest een (optionele) uitgang. Ik ga kijken of ik "Analoog (3,5mm)" kan hernoemen naar iets duidelijkers. Probleem is dat deze specnaam ook in andere categorieen wordt gebruikt, soms zelfs als ingang. Dus dat wordt nog even een puzzeltje, gaat op de ToDo.
• DDR ECC, ECC tolerant of geen ECC (veel moederborden kunnen geen ECC gebruiken, maar tolereren wel ECC modulen. Opmerking: DDR5 gebruikt intern ECC, maar dat is een ander toepassing van de ECC methode dan de bekende DDR ECC.)
Ga ik ook doen, ben ik zelf ook tegenaan gelopen... Dit is alleen iets meer als een simpele spec toevoegen, want deze specificatie komt dan ook bij de categorie Geheugen Intern te staan, waar het weer niet logisch is. Ik zal deze hele spec moeten ombouwen en lostrekken van de spec die in Geheugen intern wordt gebruikt. Zet ik ook op de ToDo, hoewel dit vrij snel kan worden opgepakt, kost vooral tijd om alles even om te zetten.
• Waterflow bij fan ondersteuning is onduidelijk. Wordt hier een flow sensor (Asus: W_FLOW) mee bedoeld? Dan zou ik flow sensor gebruiken (in het Nederlands mag het aan elkaar worden geschreven). Dat is een sensor voor doorvoer, het is geen fan header.
Ik heb jouw suggestie overgenomen en er Flowsensor van gemaakt. De groep heb ik hernoemd van Fans naar (Fan) headers.
Suggesties voor nieuwe onderdelen:
• antenne aansluitingen (voor o.a. WiFi, Bluetooth)
Hoe bedoel je dit precies? Een moederbord met Wifi/BT heeft vaak antenne aansluitingen, maar ik kan mij geen moederborden herinneren die wel de aansluitingen heeft, maar geen module. Het is moeilijk zoeken, maar ik heb bijvoorbeeld deze gevonden die wel optionele wifi/bt module ondersteunt, maar geen antenne heeft: https://asrock.com/mb/Intel/H610M-HDVM.2/
• aantal com poorten headers (intern)
Ga ik niet doen. Serieel en (vooral) parallel zijn meer legacy poorten, serieel vind je nog wel eens terug op sommige workstation moederborden. Maar wordt nog maar zo weinig gebruikt, zeker op consumenten hardware, dat ik er geen verdere moeite in ga steken.
• DDR JEDEC snelheid (dit is de standaard snelheid, mede afhankelijk van de controller in de processor)
• DDR ondersteuning voor settings: EPP 2.0, XMP 1.0, XMP 2.0, XMP 3.0, XMP (variant)
• DDR XMP/OC max snelheid
Er zijn heul veul specs op het gebied van DDR snelheid en ondersteuning. Mede hierom besloten om dit in een vrij in te vullen tekstvak te laten invullen, vaak doe ik een copy/paste vanaf de website van de fabrikant, soms met een klein beetje formatting erbij.
• waterpomp fan header aantal (heeft meestal hoger vermogen dan een gewone fan)
• radiator fan header aantal (heeft meestal hoger vermogen dan een gewone fan)
CPU en case fan header specs worden op een later moment uitgefaseerd, wacht nog op een ticket die uitgevoerd moet worden. Deze zijn vervangen voor de spec "Overige (fan) headers" waar je het totaal aantal 4-pin headers kan invullen, gerelateerd aan fan en andere soorten koeling. In het veld eronder wordt dan gespecificeerd welke headers het precies zijn, omdat sommige headers meerdere functies kan hebben, is het niet handig om in een simpele spec te vatten.
• aanwezigheid TPM chip of module
Ik heb nog nooit een TPM chip of module meegeleverd gezien, dat is altijd optioneel voor zover ik weet. Zeker sinds het sinds een aantal generaties zit ingebouwd in de firmware van een CPU (fTPM), is het nauwelijks meer een ding.

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt @Glaanie voor de al gedane en geplande aanpassingen!
Glaanie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
Met dank aan Tomas voor het oppakken van de VRM vragen. Ik heb daar niks op toe te voegen, voornamelijk omdat Tomas het grotendeels bedacht heeft :+ Voor overige VRM specs die je van een moederbord weet, kan je kwijt in het veld VRM opmerkingen, ik geloof dat je dat ook al een paar keer hebt gedaan.
Ik heb al commentaar geleverd.
Dat laatste. De microfoon is altijd een ingang, maar de (onversterkte) line-in kan wel naar een uitgang worden omgezet, vaak via software. Dus (..) Dus dat wordt nog even een puzzeltje, gaat op de ToDo.
Standaard is 1x microfoon, 2+1 lijkt me ok. Het zou handig zijn een uitleg erbij te plaatsen.
Hoe bedoel je dit precies? Een moederbord met Wifi/BT heeft vaak antenne aansluitingen, maar ik kan mij geen moederborden herinneren die wel de aansluitingen heeft, maar geen module. Het is moeilijk zoeken, maar ik heb bijvoorbeeld deze gevonden die wel optionele wifi/bt module ondersteunt, maar geen antenne heeft: https://asrock.com/mb/Intel/H610M-HDVM.2/
Bij het aanpassen van de gegevens voor dat bord kwam ik het tegen: pricewatch: ASRock H610M-HDV/M.2
Ga ik niet doen. Serieel en (vooral) parallel zijn meer legacy poorten, serieel vind je nog wel eens terug op sommige workstation moederborden. Maar wordt nog maar zo weinig gebruikt, zeker op consumenten hardware, dat ik er geen verdere moeite in ga steken.
Ik zou het bijna met je eens zijn, ware het niet dat er nog steeds veel toepassingen zijn met allerlei sensor en meetapparatuur. Zoek maar eens op rs232 in de forums. Ook Intel (reference boards?) en fabrikanten denken dat het belang heeft, want het zit op alle Alder Lake borden die ik heb bekeken als COM header. Soms ook nog een LPT header.
Er zijn heul veul specs op het gebied van DDR snelheid en ondersteuning. Mede hierom besloten om dit in een vrij in te vullen tekstvak te laten invullen, vaak doe ik een copy/paste vanaf de website van de fabrikant, soms met een klein beetje formatting erbij.
Exact, er is heul veul en juist daarom is die gestructureerde informatie handig. Informatie ontbreekt vaak bij de borden die ik bekijk voor thuisservertoepassing (low end, zuinig) bekeek. Ongeformateerde tekst kun je niet betrouwbaar selecteren. Het minimale is het vermelden van standaard JEDEC geheugen, zoals DDR4-2666.

Het probleem met het niet vermelden van dergelijke belangrijke informatie is dat verkeerd geheugen wordt gekozen. Zo wordt er momenteel vaak DDR4 3200 XMP geheugen gekozen als het JEDEC DDR4-3200 had moeten zijn.

Een soortgelijk probleem speelt met de processorselectie bij een moederbord. Daar werden al veel fouten mee gemaakt. Toen 1151v2 om pedantische reden (bestaat niet echt, dus weg) verdween uit Pricewatch, was dat direct merkbaar. Ik heb veel meldingen langs zien komen, o.a. in topics over niet werkende computers. Dit probleem kan weer terugkomen met ander sockets.

En er is nog een probleem: er worden verkeerde processoren gekozen, ongeacht de socket.

Als oplossing denk ik aan het vermelden van de passende processorfamilie, bijvoorbeeld Alder Lake (12th gen) of Coffee Lake (8th gen), Coffee Lake Refresh (9th gen). Eventueel met een link naar de cpu ondersteuningslijst van de fabrikant.

• Glaanie

Glaanie

mrmrmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:06:
[...]
Bij het aanpassen van de gegevens voor dat bord kwam ik het tegen: pricewatch: ASRock H610M-HDV/M.2
Precies, dat is een bord met optionele wifi, maar geen antenne-aansluitingen. Een bord met optionele wifi én antenne-aansluitingen ben ik nooit tegengekomen, althans niet bewust. Zoals gezegd, is het moeilijk zoeken daarop, dus misschien dat ik wat heb gemist.
Ik zou het bijna met je eens zijn, ware het niet dat er nog steeds veel toepassingen zijn met allerlei sensor en meetapparatuur. Zoek maar eens op rs232 in de forums. Ook Intel (reference boards?) en fabrikanten denken dat het belang heeft, want het zit op alle Alder Lake borden die ik heb bekeken als COM header. Soms ook nog een LPT header.
Ik heb Serieel (header) toegevoegd als optie, naast de bestaande Serieel (9-pins). Ik heb nu geen tijd om voor deze spec alle moederborden na te lopen en deze optie in te vullen waar nodig. Maar vanaf nu wordt het ingevuld indien relevant en kan het als verbetering worden ingeschoten via het meldpunt.
Exact, er is heul veul en juist daarom is die gestructureerde informatie handig. Informatie ontbreekt vaak bij de borden die ik bekijk voor thuisservertoepassing (low end, zuinig) bekeek. Ongeformateerde tekst kun je niet betrouwbaar selecteren. Het minimale is het vermelden van standaard JEDEC geheugen, zoals DDR4-2666.

Het probleem met het niet vermelden van dergelijke belangrijke informatie is dat verkeerd geheugen wordt gekozen. Zo wordt er momenteel vaak DDR4 3200 XMP geheugen gekozen als het JEDEC DDR4-3200 had moeten zijn.
Juist door het copy/pasten van het hele info-veld bij de fabrikant, had ik gehoopt dit soort problemen voor te zijn. Sowieso is het altijd belangrijk om te dubbelchecken of alles ook echt past.
Een soortgelijk probleem speelt met de processorselectie bij een moederbord. Daar werden al veel fouten mee gemaakt. Toen 1151v2 om pedantische reden (bestaat niet echt, dus weg) verdween uit Pricewatch, was dat direct merkbaar. Ik heb veel meldingen langs zien komen, o.a. in topics over niet werkende computers. Dit probleem kan weer terugkomen met ander sockets.

En er is nog een probleem: er worden verkeerde processoren gekozen, ongeacht de socket.

Als oplossing denk ik aan het vermelden van de passende processorfamilie, bijvoorbeeld Alder Lake (12th gen) of Coffee Lake (8th gen), Coffee Lake Refresh (9th gen). Eventueel met een link naar de cpu ondersteuningslijst van de fabrikant.
Dit laatste zou misschien nog een leuke toevoeging zijn en vrij makkelijk te vinden. Ik zet 'm bij de andere ToDo's die ik nog heb voor deze categorie.

In het algemeen: Hoe graag we ook willen, we kunnen simpelweg geen end-all be-all oplossing zijn voor wat er met elkaar werkt en niet. De categorie moederborden is nu al de categorie met het meeste werk kwa specs, gemiddeld zijn we 10 minuten per moederbord bezig om alle specs netjes in te vullen, waar dit bij veel andere categorieen de helft of minder is. We hebben maar een klein team en hoewel we hulp hebben van externe bronnen zoals Icecat, maar ook onze userbase (waarvan jij er zeker een bent met de submits die je de afgelopen tijd gedaan hebt, dank!), zit er een limiet aan de tijd die we kunnen besteden. De limiet wordt mijns inziens bereikt als ik diep in handleidingen moet gaan zitten graven of compatibility-sheets gaan uitpluizen, daar hebben we gewoon geen tijd voor.

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt voor alle aanpassingen, @Glaanie.

Ik zag nog een afwijking bij fan aansluitingen. Bij "Overige (fan) headers [ ] 4-pins totaal" staat het totale aantal fan aansluitingen.

Zo ziet het er uit:
CPU fan headers: 1x 4pin
Case fan headers: 1x 4pin
Overige (fan) headers: 2 4pins (totaal)

Er zijn maar 2 fan aansluitingen, omschreven als "1x 4-pin CPU fan connector" en "1x 4-pin system fan connector".

Je zou het zo kunnen doen:
overige fan headers: 1x 4pin

Totaal is dan niet nodig, dat voorkomt verwarring.

• Glaanie

Glaanie

mrmrmr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:11:
Bedankt voor alle aanpassingen, @Glaanie.

Ik zag nog een afwijking bij fan aansluitingen. Bij "Overige (fan) headers [ ] 4-pins totaal" staat het totale aantal fan aansluitingen.

Zo ziet het er uit:
Case fan headers: 1x 4pin
Overige (fan) headers: 2 4pins (totaal)

Er zijn maar 2 fan aansluitingen, omschreven als "1x 4-pin CPU fan connector" en "1x 4-pin system fan connector".

Je zou het zo kunnen doen:
overige fan headers: 1x 4pin

Totaal is dan niet nodig, dat voorkomt verwarring.
De apart gespecte CPU en case-fan headers zijn oude specs. Omdat in veel gevallen fan headers zowel case als cpu kunnen zijn, en ook voor water, hebben we ervoor gekozen om alle headers die iets met een fan of waterpomp kunnen doen simpelweg op te tellen. Er is door de fabrikant vaak wel een default gekozen, maar dat kan zoals gezegd vaak in het bios aangepast worden. Die default nemen we over, via een copy/paste vanaf de website van de fabrikant.

Er ligt een ticket klaar om bij moederborden waar het totaal aantal (fan) headers niet is ingevuld, deze de opgetelde waarden van CPU en Case fan te geven. Klopt dan niet helemaal, omdat we dan de niet default als case en CPU fan headers missen, maar het is niet anders. Dit moet via development, het ticket ligt al een tijdje klaar, ik heb geen idee hoe lang het gaat duren. Zodra dat zo is, zullen de oude specs vanzelf verdwijnen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee