Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Om de wifi dekking in huis te verbeteren heb ik een Tp Link EAP 235- Wall gekocht
Om deze van stroom te voorzien heb ik daar bij gekocht een PoE injector: Tp Link POE160S

In gewenste kamer zat een (telefonie?) RJ11 wandcontactdoos met een UTP CAT5e kabel naar de meterkast. Aan beide einde van die kabel heb ik een RJ45 connector vast gemaakt.

Het probleem:
Wanneer ik het AP aansluit in de gewenste kamer lijkt hij geen internet connectie te kunnen maken maar wel van stroom voorzien.

Symptomen: AP zend wel signaal uit maar wanneer ik er mee connect via de default SSID zie ik op mn laptop "Connected No internet" & is het management console via de browser niet bereikbaar &
zie ik op mijn Ziggo Ubee modem/router een blauw lampje licht branden en langzaam knipperen.

Om te troubleshooten heb ik het volgende al geprobeerd
1a)De vaste kabel die naar de gewenste kamer loopt getest met een kabel tester (alle 8 aders lijken goed).
1b)De UTP kabel direct in mijn Ziggo modem geprikt en in de kamer in mn laptop.
Ik krijg een goede internet connectie. Groen lampje op de Ziggo modem en een speedtest die de maximale snelheid van mijn verbinding nadert (300 mbit/s)
Mijn conclusie: de kabel lijkt goed te werken

2)AP direct aangesloten op de PoE injector dmv een losse korte utp kabel. (Ziggo modem--> PoE injector --> AP)
Nu werkt alles.
Ik kan inloggen op de AP via de Omada app (op mn telefoon), instellingen kan ik aanpassen. Internet werkt en een groen lampje op mn Ziggo modem

Ik ben lost. Het lijkt erop dat de AP goed functioneert. Het lijkt erop dat de kabel goed functioneert.
Maar samen: dan wil het niet.

Hoe zou ik dit op kunnen oplossen? Zijn er nog ideeën hoe ik het probleem verder kan troubleshooten?
Bij voorbaat dank voor de hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

frankyfn126 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:02:
...Ik ben lost. Het lijkt erop dat de AP goed functioneert. Het lijkt erop dat de kabel goed functioneert.
Maar samen: dan wil het niet...
Als je de PoE injector in de "gewenste kamer" aansluit, doet-ie het dan wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Bedankt voor je bericht.
ik ben vanochtend weer aan het testen geweest.
Ja als ik de AP pas boven in de gewenste kamer aansluit aan de injector werkt alles goed :)
(situatie modem--> lange UTP kabel in muur--> injector---> AP)

Toen dacht ik dan ligt het misschien aan de injector.
Om dat zeker te weten toch even meerdere dingen geprobeerd.

En wat blijkt: als ik de kabel vanuit de muur verleng dmv een rj45 koppelstuk dan werkt het wel
(situatie: Modem---> injector--> lange utp kabel in muur ---> rj45 koppelstukje ---> losse utp kabel --> AP)

Het probleem zit hem dus in de connectie rj45 gemonteerd op de lange UTP kabel in de muur en het AP.
Blijkbaar maakt hij niet helemaal goed een connectie (wel goed stroom maar niet genoeg om juist met het modem te connecteren --> blauw knipperend lampje)
Vreemd genoeg: in het RJ45 koppelstuk past het wel perfect en is de connectie wel goed en werk PoE ook
Ook de kabel tester direct op de lange UTP kabel gezet geeft 8 groene lampjes.

Jammer genoeg is de kabel in de muur te kort om echt trail en error base te werk te gaan.
Ik ga nu kijken of het aan de connectoren ligt die ik op de kabel prik door nieuwe rj45 stekkers op een losse utp kabel te zetten en te testen.
Ik hoop zo in 1 keer een nieuwe rj45 connector op de UTP kabel uit de muur te zetten die wel juist werkt met het AP.

Mooi spul die in-wall AP's maar in mijn geval erg gevoelig voor de RJ45 connectoren.
Omdat deze APs alleen werken dmv PoE zit er niet veel anders op dan zelf te krimpen.
Hopelijk krijg ik de connectie goed voordat de kabel te kort wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Suc6, het is gelukt!
Ik heb er een nieuwe rj45 stekker opgeknepen en nu doet alles het perfect!

Ik heb dit keer ook andere connector gebruikt.
De eerste keer had ik duurdere rj45 stekkers gebruikt die volgens de webshop bedoeld waren voor vaste en flexibele kabels. ( ik heb immers een solid en niet stranded kabel)
2de keer gewoon de "goedkopere" stekkers gebruikt die mee geleverd waren bij m'n krimptang ( zat in een set met een hoesje erbij ).