Beste Medetweakers,
Graag zou ik jullie advies inwinnen m.b.t. het aanschaffen van zonnepanelen. Wij hebben nu met een aantal partijen rond de tafel gezeten en helaas spreken ze elkaar soms erg tegen.
- Partij met solaredge zegt: Enphase werkt niet, je kunt niet een 400wp paneel op een IQ7+ aansluiten want het vermogen is maar max 295~
- Partij met enphase zegt: We gaan uit van de gemiddelde opbrengst "Noct waarde?" daarom is 295 voldoende voor de IQ7+. Wij zijn gestopt met solaredge door de uitval van optimizers ( Dit wordt dan natuurlijk weer niet herkend door de solaredge partij.
- De ene partij wil de panelen best wat dichter op de rand van het dak leggen om er wat meer kwijt te kunnen. Dit zijn voornamelijk de 2 lokale partijen; persoonlijk vind ik het wel fijn dat ze wat flexibeler zijn; zolang dit maar niet de integriteit van m'n dak kost.
- Enphase partij wil opzich wel een stringomvormer plaatsen, maar vind dit het superieure systeem, en string omvormer gaat last krijgen van de schaduw van de rookgasafvoer waardoor het systeem hieronder lijdt.
- Ook wordt er door de ene partij gekozen voor het niet schroeven van de dakhaken, dit omdat dit het dan als geheel kan bewegen en niet het dakbeschot beschadigd. De andere partij gebruikt juist geschroefde haken om precies de tegenovergestelde reden, namelijk dat dit veel sterker zou zijn.??
Wij vinden het lastig de juiste partij te kiezen; de 2 lokale partijen spreken elkaar erg tegen maar willen wel meer panelen op het dak leggen dan de 3 grote aanbieders. Ze beweren dat dit geen gevolgen heeft voor mijn dak. De 3 grote jongens brengen simpele offertes uit zonder poespas, maar met minder panelen.
Graag jullie hulp!!
/f/image/2MjoU4iivsZo8AUea4xzES5z.png?f=fotoalbum_large)
Lengte: 7,7m
Offerte 1
25x DMEGC 370
Huawai SUN2000-450W-P
€ 8049 / € 0.902 W/P
Offerte 2
25x Trina Solar 395
Growatt MOD 9000TL3-X
€ 7950 / € 0.89 W/P
Offerte 3
26x JA Solar 385Wp zonnepanelen
Growatt MOD 9000TL3-X
€8123 / € 0.90 W/P
Offerte 4
30x Jinko Solar Tiger 390N
30x Enphase IQ7+
€ 14025 / € 1.23 W/P
Offerte 5
27x Hyundai Perc shingled 410
27x s440 optimizer
Solar edge 12.5K omvormer
€ 11260 / € 1.02 W/P
Graag zou ik jullie advies inwinnen m.b.t. het aanschaffen van zonnepanelen. Wij hebben nu met een aantal partijen rond de tafel gezeten en helaas spreken ze elkaar soms erg tegen.
- Partij met solaredge zegt: Enphase werkt niet, je kunt niet een 400wp paneel op een IQ7+ aansluiten want het vermogen is maar max 295~
- Partij met enphase zegt: We gaan uit van de gemiddelde opbrengst "Noct waarde?" daarom is 295 voldoende voor de IQ7+. Wij zijn gestopt met solaredge door de uitval van optimizers ( Dit wordt dan natuurlijk weer niet herkend door de solaredge partij.
- De ene partij wil de panelen best wat dichter op de rand van het dak leggen om er wat meer kwijt te kunnen. Dit zijn voornamelijk de 2 lokale partijen; persoonlijk vind ik het wel fijn dat ze wat flexibeler zijn; zolang dit maar niet de integriteit van m'n dak kost.
- Enphase partij wil opzich wel een stringomvormer plaatsen, maar vind dit het superieure systeem, en string omvormer gaat last krijgen van de schaduw van de rookgasafvoer waardoor het systeem hieronder lijdt.
- Ook wordt er door de ene partij gekozen voor het niet schroeven van de dakhaken, dit omdat dit het dan als geheel kan bewegen en niet het dakbeschot beschadigd. De andere partij gebruikt juist geschroefde haken om precies de tegenovergestelde reden, namelijk dat dit veel sterker zou zijn.??
Wij vinden het lastig de juiste partij te kiezen; de 2 lokale partijen spreken elkaar erg tegen maar willen wel meer panelen op het dak leggen dan de 3 grote aanbieders. Ze beweren dat dit geen gevolgen heeft voor mijn dak. De 3 grote jongens brengen simpele offertes uit zonder poespas, maar met minder panelen.
Graag jullie hulp!!
Foto's
Dak op zuid-west / 29 graden helling./f/image/2MjoU4iivsZo8AUea4xzES5z.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte: 8,45mLengte: 7,7m
Schaduw
Linker 2 pijpjes ben ik van plan te vervangen voor ventilerende dakpannen, hier kan dan eventueel nog een paneel overheen geplaatst worden. Dit zijn momenteen de mechanische ventilatie en de standleiding. De pijp aan de rechterkant is de rookgasafvoer van de CV ketel; deze ben ik van plan op termijn wel te verwijderen, echter is dit momenteel nog niet mogelijk.Jaarverbruik
Huidig verbruik is 3400Kwh op jaarbasis; maar ik zie van veel gebruikers hier voorbij komen dat het volleggen van het dak de juiste weg is.Huidige elektriciteitsaansluiting
Aansluiting is momenteel 3x25 ampBudget en doel
Wij hebben geen vast budget; maar we willen niet teveel betalen voor een systeem wat niets extra's toevoegd. Ons doel is als eerste besparen; ik wil dan ook ná installatie een panasonic monobloc warmtepomp installeren die eerst onze verwarming gaat overnemen van de bestaande CV ketel. Op termijn wil ik ook SWW met boiler gaan doen, heb hier alleen nog geen ruimte voor in het huis; deze zou dan in de nog te bouwen schuur geplaatst moeten worden. Dus kortom, van het gas losWie gaat het project uitvoeren
Ik laat de installatie graag over aan een installateur; al broeit het idee van zelf doen nog wel. Wij hebben een makkelijk toegankelijk dak (lessenaarsdak) deze begint gelijk op de eerste verdieping met een hellingshoek van 29 graden.Bijhouden van data
Dit lijkt mij wel erg leuk om per paneel te kunnen, maar ik zou kunnen leven met een plaatje van de totale opbrengst.Reeds verkregen offertes
In totaal 5 offertes gekregen, waarvan bij 3 grote partijen, en 2 lokale. Alle bedragen zijn excl BTW:Offerte 1
25x DMEGC 370
Huawai SUN2000-450W-P
€ 8049 / € 0.902 W/P
Offerte 2
25x Trina Solar 395
Growatt MOD 9000TL3-X
€ 7950 / € 0.89 W/P
Offerte 3
26x JA Solar 385Wp zonnepanelen
Growatt MOD 9000TL3-X
€8123 / € 0.90 W/P
Offerte 4