Passende vervanging voor kapotte LED driver?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-11-2023
Goedendag mede tweakers,

Onlangs begaf één van de LED spot-armaturen in de keuken het. Optimist als ik ben dacht ik geen probleem, even demonteren, multimeter erbij en inderdaad, nul spanning op de uitgang van de LED driver. Dat in combinatie met een verdachte verkleuring op het printplaatje gaf me de vrijwel-zekerheid dat de LED driver de geest had gegeven.

Helaas bleek de rest minder eenvoudig dan ik had gehoopt. Ondanks uitgebreid zoeken (eBay, Farnell, Conrad, Amazon, Aliexpress...) vind ik nergens een LED driver die ook maar een beetje lijkt op wat ik heb. Zie foto's van de driver en het armatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqlsBsyvZO6LLMiDPCQ8Pfxs14g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhN7OGNFrWgUA9FkVYDcTg6Y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YirQDQeEp62-TQm1clJLNeyP0T0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7DvGboObfxuRfad5RtR0gSo7.jpg?f=user_large

Op de LED driver staat onder andere "constant current 20W 1.1A max 20V DC" en "constant voltage 20W 18V DC". Maar ik kan nergens een driver 18V met ongeveer 20W of 1.1A vinden. Wel een heleboel van 12V of 24V. Nu ben ik een NOOB op LED gebied maar meen te hebben begrepen dat de hoofdtaak van een LED driver is, een constante stroom naar de LED te verzorgen. Betekent dit dat ik als vervanger ook een 12V driver met navenant hoger- of 24V driver met navenant lager wattage kan gebruiken?

Ik ben natuurlijk ook aan de maten van de oude LED driver gebonden. Die is lang 120mm x breed 40mm x dik 20mm. Veel meer ruimte (mm werk) is er niet in de armatuur dus veel groter kan niet. En het armatuur is niet super duur dus ik hoop ook op een schappelijk tarief voor een vervangende driver.

Op dit moment ben ik eigenlijk een beetje aan het dwalen in het LED landschap. Daarom vraag ik bij dezen om hulp van mede-tweakers die meer in deze materie thuis zijn. Een indicatie van wat voor LED drivers ik als vervanging zou kunnen gebruiken zou me al blij maken, en misschien (hoop doet leven!) heeft iemand wel een concrete verwijzing naar een passende vervanging. Alles wat me op weg kan helpen is welkom! Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord (via Chefsandron op 07-03-2022 20:18)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Chefsandron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:06:
...
Op de LED driver staat onder andere "constant current 20W 1.1A max 20V DC" en "constant voltage 20W 18V DC". Maar ik kan nergens een driver 18V met ongeveer 20W of 1.1A vinden. Wel een heleboel van 12V of 24V. Nu ben ik een NOOB op LED gebied maar meen te hebben begrepen dat de hoofdtaak van een LED driver is, een constante stroom naar de LED te verzorgen. Betekent dit dat ik als vervanger ook een 12V driver met navenant hoger- of 24V driver met navenant lager wattage kan gebruiken?
Nee. Je moet eerst uitzoeken of de driver als "constant current" of als "constant voltage" wordt gebruikt. Je had zeg maar je multi meter al moeten pakken toen de driver nog werkte ;o)
Ik ben natuurlijk ook aan de maten van de oude LED driver gebonden...
Lijkt het je dan niet beter om de fabrikant te benaderen voor een vervangend exemplaar? Z'n adres staat nota bene op het label. De fabrikant kan je dan ook vertellen of hoe de driver gebruikt moet worden en hoe je dat voor elkaar krijgt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Chefsandron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:06:
...
Nee. Je moet eerst uitzoeken of de driver als "constant current" of als "constant voltage" wordt gebruikt. Je had zeg maar je multi meter al moeten pakken toen de driver nog werkte ;o)
Ik ben natuurlijk ook aan de maten van de oude LED driver gebonden...
Lijkt het je dan niet beter om de fabrikant te benaderen voor een vervangend exemplaar? Z'n adres staat nota bene op het label. De fabrikant kan je dan ook vertellen of hoe de driver gebruikt moet worden en hoe je dat voor elkaar krijgt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Een close up van de driver voor en achterkant (inclusief sec aansluitingen) en van de led geeft misschien meer info.
Uit de foto's die je nu geplaatst hebt zou ik gokken dat alle 4 de leds parallel staan en vermoedelijk "Constant voltage" gebruikt wordt .

Dan kun je als je veel mazzel hebt zien wat er aan de driver defect is en eventueel repareren.

Wat gebeurde er voordat ze er mee ophielden, zwarte punten op leds ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Goedemorgen,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb niets bijzonders gezien aan de LEDs voordat de boel stuk ging. Toen ik van vakantie terug kwam en het licht aan wilde doen deed ie het plotseling niet meer.

Ik ben bang dat het zelf diagnosticeren en repareren van de driver mijn capaciteiten op dit gebied ver te boven gaat.

Nu ik van jullie duidelijk te horen heb gekregen dat het probleem lastiger is dan simpelweg een nieuwe vervangende driver bestellen en erin zetten zal ik als laatste redmiddel contact proberen op te nemen met de fabrikant om te zien of die wat kan/wil betekenen. Als dat resultaat oplevert zal ik het alhier laten weten.

Lukt dat niet dan zal er niets anders op zitten dan het armatuur af te schrijven. Dat vind ik vervelend, niet zozeer vanwege het financiële aspect, maar vooral door de almaar groeiende enorme afvalberg als gevolg van niet-reparabele artikelen :-(

In elk geval mijn hartelijke dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 00:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dit is een 18V voeding met maximale stroom van 1.1A. Dus maximaal 20W.
Kijk eens naar de led lampjes zelf (neem aan dat ze zijn te vervangen?) om te zien hoeveel Watt ze zijn. Vermenigvuldig dat met 4 en je komt op zoiets van 14W. Ik denk dat omdat het mogelijk gewoon 12V led lampjes zullen zijn. (12V*1.1=13.2W). Je kunt er dan gewoon een 12V passende omvormer inzetten. 12 of 14V maakt niet zoveel uit. Bepalend is wat de lampjes zeggen nodig te hebben.
Wat dan wel gek is (je hebt geen duidelijke foto geplaatst om te zien hoe de draden zitten aangesloten) dat met zo'n voeding de lampjes feller gaan branden als er 1 uitvalt. Normaal krijgen ze 1.1/4A. Gaat er 1 stuk dan wordt dat 1.1/3A.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

xah5kiDe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:44:
Je kunt er dan gewoon een 12V passende omvormer inzetten. 12 of 14V maakt niet zoveel uit. Bepalend is wat de lampjes zeggen nodig te hebben.
De voeding in de startpost zegt een constant current driver van 1.1A dus moet je op zoek gaan naar een constant current driver van 1.1A en dus geen 12v voeding.

Bij een constant current driver regelt de voeding vanzelf de benodigde spanning.

Ik denk dat dit uit komt:
https://www.distrelec.nl/...well-pln-20-18/p/16906263

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik verwacht een constant current driver daar waar leds in serie staan. Omdat de OP geen duidelijke fotos plaats, kan ik niet goed zien of dat het geval is. Het lijkt er sterk op dat de 4 lampjes echter parallel staan. Er zijn ook maar twee aansluitingen secundair.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Het lijkt er op dat de driver zowel Constant Current als ook Constant Voltage kan doen!
Vermoedelijk afhankelijk van de aansluit klemmen of een schakelaartje of stropje ergens !
fotos zijn te onduidelijk om iets te kunnen zien.

Als de led's parallel staan moet je dus vermoedelijk op zoek naar een Constant Voltage vervanging van 18Volt 20W.
Anders moet je vermoedelijk op zoek naar een Constant Current van 1,1A 20W (max 20V)
Er is ook een mogelijkheid dat ze hoewel parallel staan toch CC zijn (kun je wel zien aan de led print plaatjes als daar aan de voor en achter zijden geen weerstanden zijn en het aantal led's ).

Dus zoals al meermaals aangegeven zonder betere fotos kunnen we je niet helpen!
Kun je een van 4 printjes met leds uit zijn glazen behuizing halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Goedemorgen,

Allereerst wederom mijn hartelijke dank voor de moeite om mij te willen helpen.

Ik heb wat meer gedetailleerde foto's gemaakt. Allereerst het LED lampje. Ik kon het printplaatje niet helemaal uit de armatuur krijgen maar heb de boel zoveel mogelijk uit elkaar gehaald om er zo dicht mogelijk bij te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HZnRjK2rhfw9CfCheQqyjOyAhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVf7fayQa2J3yeXac1leKbud.jpg?f=user_large

Dan de driver met de aansluitingen. Voor zover ik kan zien zijn de 4 LED printplaatjes parallel aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEhE79uipLdlOGZsxDcJw9yC-D8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/witXGA3OISnY8Waf4gB5bgvL.jpg?f=user_large

Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is om een duidelijke oplossingsrichting te vinden.

Inmiddels heb ik ook een berichtje naar de maker van de driver (Melitec) gestuurd maar tot dusver geen reactie ontvangen. Zodra uit die hoek iets nieuws komt laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Blijft erg verwarrend, je hebt een constant current driver dat maxt op 18v en 4 LED's parallel aangesloten.

Ik ken de LED's niet maar als dit LED's zonder een eigen driver zijn en 1 LED het begeeft gaat alle beschikbare stroom over de overige 3 verdeeld worden met een kettingreactie als gevolg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Inderdaad niet standaard. De spot zelf heeft 4 weerstandjes van 0 Ohm, dus geen serieweerstand. Dan wordt de stroom bepaald door de bron (1.1A). Omdat de ledjes zelf nog wel wat interne weerstand hebben zal de stroom nog wel tussen de 4 verdeeld worden. Het is een soort kerstboom met van die fail-safe lampjes die kortsluiten zodra ze stuk gaan zodat de rest blijft branden maar wel met een iets hogere spanning.
Als 1 sub-led het opgeeft en onderbreekt wordt de stroom verdeeld tussen de overgebleven 3 spotjes. Die branden nu op 4/3 sterkte en zullen het dan ook rap begeven. Zodra de tweede spot het begeeft, krijgen de overgebleven twee 2x zoveel stroom. Dan duurt het nog korter voordat ze het ook begeven.
4 leds hebben ongeveer 12-16V nodig. Hoeveelheid licht is sterk afhankelijk van de spanning, maar als test om te zien of de spotjes het nog doen kun je er prima 12V DC op zetten. Ze zullen dan flauw oplichten.
Je kunt een generieke 24V voeding 1A kiezen gevolgd door een 1A constant current led driver.
Zoiets als deze:
https://nl.aliexpress.com....1000023.7.72f44750TZj3ia

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_marvin
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 23:33

de_marvin

You gotta love muffin's!

Chefsandron schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:18:
Goedemorgen,

Allereerst wederom mijn hartelijke dank voor de moeite om mij te willen helpen.

Ik heb wat meer gedetailleerde foto's gemaakt. Allereerst het LED lampje. Ik kon het printplaatje niet helemaal uit de armatuur krijgen maar heb de boel zoveel mogelijk uit elkaar gehaald om er zo dicht mogelijk bij te komen.

[Afbeelding]

Dan de driver met de aansluitingen. Voor zover ik kan zien zijn de 4 LED printplaatjes parallel aangesloten.

[Afbeelding]

Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is om een duidelijke oplossingsrichting te vinden.

Inmiddels heb ik ook een berichtje naar de maker van de driver (Melitec) gestuurd maar tot dusver geen reactie ontvangen. Zodra uit die hoek iets nieuws komt laat ik het weten.
Het lijkt er op dat C5 bol staat, of dit het probleem is, of het resultaat van het probleem is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

de_marvin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:42:
[...]
Het lijkt er op dat C5 bol staat, of dit het probleem is, of het resultaat van het probleem is, weet ik niet.
Of het is van die kit. Maar inderdaad goed om eens naar te kijken. Die cap vervangen is nog veel simpeler.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Inderdaad niet standaard maar ik denk dat het toch iets anders zit!
6 led's met een maximale spanning van 3V in serie =18V geen weerstanden (0ohm slordig maar wekt)
Dat 4* parallel dus denk nog steeds dat het constant voltage is (ik zou er in ieder geval niet meer dan 18V op zetten)!

Het grote koel lichaam doet toch vermoeden dat het een Constant Current Driver is (leds met 4diodes in 1 behuizing (8,8-12V )

Inderdaad lijkt C5 bol te staan , vermoedelijk heb je aan de 230V een spannings piek gehad die C5 gemold heeft en vermoedelijk een zekering of weerstand !
Vermoedelijk in de zwarte krimpkous bij de bruine draad.
Als dat zo is meet de diode brug aan de andere kant en als goed vervang de 2 of meer defecte componenten (pas op dit is de 230V zijde en plaats C5 met goede polariteit en 400V type ) .

Waarom geen foto van de onderkant van de driver print?

[ Voor 12% gewijzigd door theuser op 16-02-2022 22:00 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Oh verkeerd geteld. Het zijn 6 ledjes. Dat is 18V tot 21V. Dan is het toch constant voltage. De spotjes schat ik namelijk minder dan 5 Watt per stuk in.
Je kan misschien een afgedankte laptop lader gebruiken? Die zijn meestal 19V. Gaat de lamp iets feller van branden maar niet veel. Wil je dat niet, plaats dan een serie weerstand van 2.2 Ohm met de lampen. Of beter nog 8 Ohm met elke spot in serie.

Maar simpler zijn standaard 250mA of 300mA led drivers:
LED Driver 250ma 4-7w
https://a.aliexpress.com/_uimcJE

Koop je er vier van 7W voor elke spot 1.
Of eentje van 18-25W door alle spots in serie te plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door xah5kiDe op 17-02-2022 01:44 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

xah5kiDe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 01:04:
Oh verkeerd geteld. Het zijn 6 ledjes. Dat is 18V tot 21V. Dan is het toch constant voltage. De spotjes schat ik namelijk minder dan 5 Watt per stuk in.
Je kan misschien een afgedankte laptop lader gebruiken? Die zijn meestal 19V. Gaat de lamp iets feller van branden maar niet veel. Wil je dat niet, plaats dan een serie weerstand van 2.2 Ohm met de lampen. Of beter nog 8 Ohm met elke spot in serie.

Maar simpler zijn standaard 250mA of 300mA led drivers:
LED Driver 250ma 4-7w
https://a.aliexpress.com/_uimcJE

Koop je er vier van 7W voor elke spot 1.
Of eentje van 18-25W door alle spots in serie te plaatsen.
LED's zonder een weerstand of een andere vorm van stroombegrenzing is niet verstandig om op een vaste spanning aan te sluiten., 1 piekspanning en je hebt rookwolkjes. En wie zegt dat deze LED's alle 6 in serie staan, 2x 3 LED's klinkt ook aannemelijk met 150mA LED's.....

Er zijn gewoon te veel vreemdheden/onzekerheden om iets anders te adviseren en zou een gelijke voeding of inderdaad een poging tot reparatie reparatie van deze het beste zijn.

• theuser
Mijn vermoeden nu is totale stroom opname 12V*1,1A=13,2W /4 =3,3W per led print.
6*4= 24 les's 3,3W/24leds= 0,1375A per led (prima mogelijk).

Als je een vervanging wil moet je vermoedelijk een ConstantCurrent driver hebben.

Ik zou een 1A (0,1A ga je niet in licht opbrengst zien maar helpt wel met verlenging levensduur) en een max spanning van 18V maar hier zou ik een max 12V kiezen (help als leds defect gaan).
P.S zeker geen pwm of Constant Voltage met een spanning groter dan 12V !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Goedenavond,

Nog even ter afsluiting van dit topic. Ik had contact opgenomen met de fabrikant van het armatuur (Melitec) zoals Brahiewahiewa hierboven suggereerde. Deze mensen hebben mij keurig geholpen en voor 13 euri ex verzendkosten vanuit Dld heb ik een nieuwe driver van exact hetzelfde type ontvangen.

De oude heb ik nog even laten liggen, misschien verzamel ik ooit nog eens voldoende moed om aan het solderen te slaan. Dat op de foto zichtbare dingetje dat op een opgezette condensator leek bleek bij openmaken een soort weerstandje te zijn wat was doorgebrand... maar als ik dit overbrugde met een zekeringetje ging die er met een vonk ook direct aan... dus er lijkt wat meer met die print aan de hand te zijn.

In elk geval doet mijn armatuur het weer en ik ben gelukkig. Hoe simpel kan een oplossing zijn, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :? 8)7

In elk geval iedereen hartelijk bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Chefsandron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:18:
... Deze mensen hebben mij keurig geholpen en voor 13 euri ex verzendkosten vanuit Dld heb ik een nieuwe driver van exact hetzelfde type ontvangen...
Goed om te horen dat er nog fabrikanten bestaan die fatsoenlijke service aanbieden ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1